Test / E-MTB: W przypadku Corratec MTC 120 Elite przetestowaliśmy bardzo wszechstronny E-MTB, który dzięki swoim funkcjom, takim jak błotniki i bagażnik, jest również dobrym towarzyszem na co dzień.
W ostatnich latach wystarczająco dużo napisano o wszechstronności e-rowerów i e-MTB, wystarczy spojrzeć na ścieżki rowerowe, aby zdać sobie sprawę: zmotoryzowane rowery górskie można teraz znaleźć wszędzie, na asfalcie wielkiego miasta, na szutrze drogach nad rzeką, ścieżkami rowerowymi i na piargach regionów górskich. Jednym z rezultatów tego rozwoju są tak zwane e-rowery SUV, których podejście jest zgodne z SUV-ami z czterema kołami. Zasadniczo są to rowery terenowe, które jednak dzięki różnym zmianom koncepcyjnym i dodatkowym komponentom w pełni nadają się również do codziennego użytku. Do tej kategorii należy również Corratec MTC 120. Producent z Górnej Bawarii nie opisuje prawdopodobnie najbardziej wszechstronnego e-roweru w ofercie jako SUV, ale jako „Mountain Cross” (=MTC), ale dokładnie to oznacza że - e-MTB do codziennego użytku.
Pozostańmy na chwilę przy górskich początkach Corratec MTC 120. Rower oferuje 120 mm skoku z przodu iz tyłu, szerokie opony na 29-calowych kołach i mocny silnik Bosch CX, który z kolei napędzany jest akumulatorem o mocy 625 Wh. bateria. Wdrożenie jest więcej niż udane, zarówno optycznie, jak i technicznie, z bardzo dobrze wykonaną aluminiową ramą i odpowiednią ceną poniżej 4.800 euro. Dzięki skokowi zawieszenia 120 mm i szerokim oponom MTC poradzi sobie również na łatwych trasach. Z drugiej strony, jeśli jedziesz po asfalcie lub szutrze, będziesz zadowolony z dużego komfortu. Podkreśla to również dość wyprostowana pozycja siedząca i ergonomicznie udane punkty styku siodełka i uchwytów.
Jego korzenie w MTB czuć też w silniku Bosch CX, choć obecnie napęd montowany jest czasem nawet w rowerach miejskich. Z maksymalnym momentem obrotowym 85 Nm jest niezwykle mocny, ale oczywiście można go również zastąpić niższymi poziomami wsparcia. Jednak taka moc ma też małą wadę: silnik zawsze wydaje czasem bardziej, czasem mniej słyszalny szum.
Na pokładzie znajduje się również tak zwany tryb E-MTB, w którym możesz łatwo samodzielnie regulować wydajność wspomagania, naciskając pedały. Im mocniej pedałujesz, tym więcej mocy dostarcza silnik, automatycznie i dynamicznie. Oszczędza to ciągłego przełączania między poszczególnymi poziomami wsparcia. Steruje się nim za pomocą minimalistycznej jednostki sterującej Purion, w którą wbudowano mały wyświetlacz. Czytelność i użyteczność są bardzo dobre, ale jeden lub drugi może chcieć więcej informacji na wyświetlaczu.
Ramki do zdjęć | E-Power MTC 120 |
widelec amortyzowany | SR Suntour Raidon 34 RLR 29 |
napęd | Bosch Wydajność CX |
akumulator | 625 Wh |
wirniki | ZZYZX Atak krzyżowy 29 |
opona | Schwalbe Smart Sam 2,6 |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX 11-rzędowa |
korba | ZZYZX E-Power |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano BRMT420 |
sztyca | Stop ZZYZX SL |
siodło | Sport ZZYZX |
trzon | Stop ZZYZX SL |
Lenker | Stop ZZYZX SL |
Ale jak zamienić E-MTB w prawdziwy rower na co dzień i na wycieczki? W przypadku MTC odpowiedź brzmi: błotniki, bagażnik, światła, nóżka. Uzupełniony o te dodatkowe części, jesteś przygotowany na drogę do biura, na weekendową wycieczkę i nie zniechęcasz się krótkimi objazdami na łatwych trasach. Mówiąc konkretnie, Corratec zainstalował wystarczająco szerokie błotniki z tworzywa sztucznego, które pozostają przyjemnie ciche podczas jazdy i rzadko grzechotają nawet w terenie. Bagażnik ma zredukowaną konstrukcję i jest przeznaczony do sakw - nie ma zacisku sprężynowego. W tym celu tylne światło zostało elegancko zintegrowane, podczas gdy reflektor jest zamontowany na kierownicy. W sumie - dobrze zrobione!
Komponenty zainstalowane na Corratec MTC 120 Elite są konsekwentnie solidne i nie ma większych błędów. Podwozie Suntour można dostosować do różnych ciężarów rowerzysty za pomocą ciśnienia powietrza i jest przyjemnie wygodne. Nie należy jednak oczekiwać od niego wypraw w trudnym terenie, a nawet skoków. 11-biegowy tor Shimano z szeroką gamą kaset nie pozostawia nic do życzenia i nie ustępuje bardziej nowoczesnym 12-biegowym odpowiednikom, wręcz przeciwnie. Nawet jeśli zakres jest nieco mniejszy, manetki z mniejszą liczbą biegów są zwykle nieco mniej konserwacyjne i łatwiejsze w regulacji.
Corratec zainstalował 4-tłokowy układ hamulcowy firmy Shimano, który w razie potrzeby może uderzyć, dzięki czemu możesz zatrzymać się na czas nawet przy pełnym obciążeniu w terenie. Tarcze hamulcowe o średnicy 180 mm są dobrze zwymiarowane, chociaż jeśli regularnie planujesz dłuższe zjazdy, warto rozważyć założenie większej tarczy na przednie koło. Mocną stroną wyposażenia MTC 120 są odpowiednio dobrane opony. Schwalbe Smart Sam o szerokości 2,6 cala to doskonała wszechstronna opona, która z jednej strony bardzo dobrze i bardzo cicho toczy się po asfalcie dzięki ciągłemu klockowi centralnemu, a z drugiej strony klockami bocznymi niezawodnie wbija się w wilgotną ziemię kiedy zjeżdżasz z asfaltu.
Jedynym małym punktem krytyki, który przykuł naszą uwagę, była sztywna sztyca. Biorąc pod uwagę wszechstronność Corratec MTC 120 i jego geny MTB, bylibyśmy szczęśliwi widząc sztycę regulowaną. Dzięki temu wycieczki w teren będą jeszcze przyjemniejsze.
Jeśli masz już na to ochotę, możemy polecić nasz film testowy dla Corratec MTC 120. Tam można dowiedzieć się więcej o wyposażeniu technicznym oraz przekazujemy wrażenia z jazdy prosto z praktyki.
Schreibe einen Kommentar