Nowości produktowe / E-MTB: Focus odświeża swój topowy model Jam² na rok 2021 z nowym silnikiem Shimano EP8. Poza tym wiele pozostaje bez zmian - od innowacyjnej koncepcji akumulatora, przez karbonową ramę z tylnym trójkątem FOLD, po różne rozmiary kół. Focus Jam² Drifter 9.9 2021 w naszym krótkim teście.
Wraz z Jam², Focus wywołał poruszenie, gdy został wprowadzony na rynek: dzięki innowacyjnej, unikalnej koncepcji baterii był to jeden z najlżejszych i najbardziej atrakcyjnych wizualnie e-MTB na rynku. Chociaż ta szczególna pozycja została nieco złagodzona w ostatnich latach przez mniejsze, lżejsze silniki, nadal może się utrzymać.
Jam² był początkowo rowerem wyłącznie Shimano, ale wraz z wprowadzeniem napędu Bosch Performance CX w zeszłym roku do serii modeli dołączył drugi producent napędów - bez unikalnej koncepcji akumulatora. Topowy model Jam² 9.9 Drifter nadal opiera się na silniku Shimano i na stałe zintegrowanym akumulatorze 378 Wh w dolnej rurze, który opcjonalnie można rozbudować o dodatkowy akumulator 378 Wh zawarty w cenie. Pozwala to na wybór między niską wagą i nieco krótszym zasięgiem lub wytrzymałością i „normalną” wagą E-MTB.
Rower był w stanie pokazać, jak dobrze ta koncepcja sprawdza się w praktyce wiosną w naszym dużym E-MTB, gdzie był popularny dzięki swojej niskiej wadze i szczególnie żwawym charakterom, i potrafił wyróżnić się z tłumu E-MTB .
Focus Jam² 9.9 Drifter E-MTB w teście: Zwinna waga musza z innowacyjną koncepcją baterii
Test: Ważący około 9.9 kg Focus Jam² 20,5 Drifter jest jednym z najlżejszych rowerów w naszym teście. Powodem tego jest nie tylko rama główna wykonana z włókna węglowego czy szlachetne wyposażenie - ale także wyjątkowa koncepcja baterii wszechstronnego 150 mm. Jest tylko mały akumulator o pojemności 378 Wh dla Shimano […]
W roku modelowym 2021 Jam² 9.9 Drifter będzie miał swój specjalny status w gamie modeli Jam² firmy Focus i będzie nadal dostępny z silnikiem Shimano – ale teraz z nowym Shimano EP8, który wydaje się być stworzony dla Focusa E-MTB: Napęd z jednej strony stał się znacznie cieńszy i waży około 300 g mniej. Dodatkowo według Shimano powinien działać dużo wydajniej, co przekłada się na około 20% większy przebieg. Nowy silnik pobiera jeszcze więcej mocy z kompaktowego akumulatora 378 Wh lub staje się biegaczem długodystansowym z zainstalowanym podwójnym akumulatorem.
Poza samym napędem niewiele się zmieniło – i to dobrze. EP8 ma to samo mocowanie silnika co jego poprzednik i dlatego można go łatwo zamontować na istniejącej ramie. Ze względu na bardziej zwartą konstrukcję wymagana jest tylko inna osłona na spodzie - tej osłony było dokładnie to, czego brakowało w naszym przedseryjnym rowerze, stąd nieco nierówny wygląd w obszarze napędu. Będzie to oczywiście wyglądać znacznie bardziej elegancko na ostatecznym rowerze.
Fajnie, że Focus trzyma się również wewnętrznego tylnego trójkąta FOLD, który zapewnia bardzo żwawe 150 mm skoku sprężyny. Zdajemy sobie sprawę, że bardzo wyjątkowy charakter tego tylnego trójkąta nie spotyka się z aprobatą wszystkich, ale uważamy, że idealnie pasuje do tętniącego życiem Jam². Dzięki dużemu popowi i miękkiej reakcji jest szczególnie zabawny dla rowerzystów, którzy bawią się rowerem na szlaku, chcą pokonywać każdą nierówność i lubią przyspieszać z zakrętów z dużą presją. Jednak nie jest przeznaczony dla nieokiełznanych awanturników terenowych, którzy rezygnują z poczucia wyboru linii na początku szlaku.
Jak już sugeruje sufiks „Drifter”, w 2021 roku Focus ponownie polega na mieszance rozmiarów kół 29-calowych kół przednich i 27,5-calowych tylnych kół dla tego modelu. Sprytne posunięcie, ponieważ duże przednie koło zapewnia żwawy motocyklowi zauważalny wzrost płynności. A skok sprężyny 150 mm z przodu zauważalnie pomaga, gdy robi się nieprzyjemnie.
Wyposażenie Focus Jam² 9.9 Drifter
Ramki do zdjęć | Karbonowa rama główna / aluminiowy tylny trójkąt o skoku 150 mm |
Silnik | ShimanoEP8 |
akumulator | Focus TEC (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh dodatkowy akumulator) |
widelec | Fox 36 Float Rhythm 150mm |
niemy | Fox Float DPS |
trzon | Zworka BBB BHS-138 |
Lenker | BBB Wniebowstąpienie 780 mm |
sztyca | Kindshock Rage-I |
siodło | Proxima W350 |
hamulce | Shimano XT M8120 200/200 |
przerzutka tylna | ShimanoXT M8100 |
korba | SHIMANO M8150 |
w Kassetten | Shimano SLX M7100 |
piasta przednia | Novateca D041 |
piasta tylnego | Novateca D162 |
obręcze | Race Face Ar30 |
opona | Maxxis Minion DHF 2.6 Exo |
Dzięki Jam² 9.9 Drifter, Focus stworzył naprawdę atrakcyjny pakiet całościowy z indywidualnym wyglądem i innowacyjnym podejściem. Rower waży ok. 20,8 kg bez dodatkowego akumulatora (informacja producenta) i będzie dostępny w sklepach w cenie 6.299 euro.
Szybki przegląd innych rowerów elektrycznych Shimano EP8
Sprawdzanie pierwszych rowerów elektrycznych Shimano EP8: Nowe motocykle Bulls, Focus, Merida i Husqvarna
Nowości produktowe / E-MTB: Dzisiaj Shimano po raz pierwszy zaprezentowało publicznie nowy silnik EP8. Mogliśmy wcześniej przyjrzeć się kilku nowym E-MTB Shimano EP8. Wierzcie lub nie, ale minęło pięć (!) lat odkąd Shimano zaprezentowało swój pierwszy własny silnik do elektrycznych rowerów górskich, E8000. Trochę wieczności w szybkim tempie […]
Schreibe einen Kommentar