E-Performance / Test: W ramach nowej generacji silników Bosch, Szwabowie z Centurion odnowili całe portfolio e-rowerów Bosch. Mogliśmy obejrzeć nowe modele, zanim trafiły do sprzedaży i zabrać je na kilka okrążeń testowych – w tym nowego Centuriona Lhasa E; zorientowany na wycieczki model E-Fully ze skokiem 100 mm i, na życzenie, z błotnikami i bagażnikiem.
Centurion Lhasa E2020: Sprawdzona koncepcja z nową technologią
Centurion Lhasa E nie jest sam w sobie nowym rowerem - prezentowany obecnie model to już czwarta generacja wszechstronnego roweru trekkingowego / turystycznego MTB, ale - podobnie jak cała gama produktów Bosch w Centurion - zyskuje trochę na rok modelowy 2020 kluczowe aktualizacje. Ale zanim przejdziemy do nowości, kilka słów o tym, co zostało: tutaj koncepcja i orientacja są na górze. Jako hybryda między w pełni wyposażonym rowerem turystycznym a rowerem trekkingowym, e-rower obsługuje rynek, który wydaje się rosnąć z każdym rokiem. Wygodna, dość wyprostowana pozycja siedząca łączy się z ramą z pełnym zawieszeniem, szerokimi oponami, które nie pocą się nawet na łatwych trasach, a na życzenie dostępne jest również pełne wyposażenie, w tym błotniki, bagażnik i stopka boczna.
Ta orientacja znajduje również odzwierciedlenie w geometrii, nawet jeśli wykonałeś trochę pracy ręcznej w bezpośrednim porównaniu z poprzednikiem. Rama wydłużyła się minimalnie, a kąt skrętu również stał się nieco bardziej płaski. Nowa Lhasa E jest nieco bardziej sportowa; niemniej miłośnicy wyprostowanej pozycji siedzącej również powinni czuć się komfortowo dzięki wciąż obfitemu stosowi.
Geometria Centurion Lhasa E 2020
XS (27,5") | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 430 | 480 | 530 | 580 |
Pozioma rura górna (w mm) | 557 | 578 | 599 | 619 | 639 |
główka ramy (w mm) | 150 | 130 | 150 | 170 | 190 |
tylny trójkąt (w mm) | 455 | 475 | 475 | 475 | 475 |
Rozstaw osi (w mm) | 1143 | 1165 | 1186 | 1205 | 1224 |
Kąt skrętu (w °) | 67,25 | 68,25 | 68,5 | 68,75 | 69 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Zasięg (mm) | 395 | 410 | 425 | 440 | 455 |
Stosy (mm) | 606 | 629 | 649 | 669 | 688 |
Centurion Lhasa E 2020: Sprytne detale i przemyślana rama
Zaledwie kilka tygodni temu firma Bosch m.in. zaprezentował nowy silnik CX czwartej generacji – Centurion prawdopodobnie będzie jednym z pierwszych producentów, który będzie miał już gotowe do jazdy modele z nowym napędem, które w najbliższym czasie powinny trafić również do sklepów (w przypadku Lhasy E prawdopodobnie w sierpniu). Jednak każdy, kto podejrzewa, że tylko nowe mocowanie silnika zostało „zaskwierczone” na starej ramie, nie mógł się bardziej mylić; Nowa Lhasa E jest nie tylko całkowicie nowo opracowaną ramą, ale może zabłysnąć kilkoma sprytnymi detalami i praktycznymi funkcjami, które pokazują, ile energii mózgowej zainwestowano w konstrukcję roweru.
Główny nacisk położono niemal naturalnie na integrację silnika i systemu. Nowy, znacznie mniejszy silnik Performance CX można zintegrować z projektem w znacznie przyjemniejszy sposób. Dzięki własnej osłonie, w tym szczelinom wentylacyjnym w kontrastowych kolorach z przodu, zespół projektantów ze Szwabii wykonał świetną robotę i stanowi prawdziwy skok kwantowy w porównaniu z poprzednimi rowerami elektrycznymi Bosch. Kolejną zaletą bardziej kompaktowych wymiarów jednostki napędowej jest zmniejszony współczynnik Q: Mówiąc prościej, oznacza to odległość od jednego pedału do drugiego. Zwykłe motocykle mają zwykle współczynnik Q około 168 mm, „stary” silnik Bosch CX z pełnymi 180 mm tu i tam sprawiał wrażenie Johna Wayne'a, a nowy napęd Gen 4 jest mniej więcej pośrodku ze 175 mm. Znacząca poprawa - tak. To jednak nie wystarczyło projektantom Centuriona. Dzięki niewielkiemu bocznemu przesunięciu i specjalnym korbom udało im się osiągnąć współczynnik Q wynoszący 168 mm w Lhasa E - tak jak w każdym innym motocyklu bez silnika. Chapeau.
Lhasa E 2020 jest dostępna tylko ze zintegrowaną baterią Powertube, ale kupujący mogą wybierać między nową, dużą baterią 625 Wh lub dobrze znanym rozwiązaniem 500 Wh dla każdego wariantu wyposażenia. Okładka została całkowicie przeprojektowana w porównaniu do swojego poprzednika. Do tej pory pokrywa była solidnie połączona z baterią, teraz wybrano osobne rozwiązanie: cover off, battery out. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się krokiem wstecz, ma bardzo praktyczne przyczyny i wynika również z informacji zwrotnych otrzymanych od kupujących i dealerów. W przypadku stałego połączenia między akumulatorem a pokrywą, osłona musi być dostosowana do każdego roweru ze względu na różne tolerancje. Jak na razie dobrze. Ale jeśli chcesz zmienić akumulator z jednego roweru na inny o tej samej konstrukcji, albo wymiary szczeliny nie pasują, albo w ogóle nie można zamontować akumulatora. Dzięki nowemu rozwiązaniu ten problem na pewno już nie będzie istniał. Port ładowania znajduje się nieco nietypowo na górnej rurze i jest dobrze chroniony za szczelnym zamknięciem magnetycznym.
W swojej kategorii terenowych motocykli turystycznych Lhasa E wyróżnia się na tle konkurencji w szczególności dzięki pełnemu zawieszeniu. Przy 100 mm z przodu iz tyłu żadne drzewo Enduro nie może zostać wyrwane z korzeniami, ale wciąż wystarczy na złe leśne drogi lub jeden lub drugi łatwiejszy szlak. Sam tył jest wyraźnie zaprojektowany z myślą o komforcie: krzywa charakterystyczna jest raczej liniowa, pozwala na duży skok sprężyny i oferuje nieco mniejsze wsparcie niż wiele innych pełnych opon 100 mm.
Centurion Lhasa E 2020: Pierwsze wrażenia z jazdy
W ramach obozu prasowego Centurion w pięknym Schwarzwaldzie mieliśmy okazję obszernie przetestować nową Lhasę E. W tym celu usiedliśmy na topowym modelu, Lhasa E R2600i, który jest wyposażony w solidną lub wysokiej jakości 12-biegową przekładnię Shimano XT, hamulce SLX i widelec Suntour Axon34. Oczywiście nowy silnik Bosch Performance CX wysuwa się na pierwszy plan na pierwszych kilku metrach: mocny, dzięki trybowi E-MTB można go też dynamicznie dozować i przyjemnie żwawy, od razu daje dużo frajdy. Dzięki wyświetlaczowi Kiox zainstalowanemu w każdym wariancie wyposażenia, dane takie jak prędkość, stan naładowania i poziom wsparcia można zawsze wyraźnie odczytać.
Jednak nie mniej niezwykła niż napęd jest geometria i związana z nią pozycja siedzenia w Lhasa E. E-Fully przypominał mi bardziej wygodny rower trekkingowy niż klasyczny MTB na wycieczki; wysoki stos ustawia kierowcę w wyprostowanej pozycji siedzącej, co nie tylko chroni plecy, ale także poprawia widoczność tego, co się dzieje. Jeśli lubisz bardziej sportową jazdę, możesz usunąć fabrycznie zamontowane podkładki dystansowe pod mostkiem i uzyskać lekko rozciągniętą pozycję siedzącą. Podwozie również zachowuje się odpowiednio do geometrii: zarówno widelec, jak i tylny trójkąt reagują bardzo wrażliwie, ale nadal umożliwiają duży skok sprężyny. Idealny dla wszystkich, którzy lubią czuć się komfortowo w trasie. Jeśli chcesz zabrać Lhasę E, która jest do tego całkiem odpowiednia, na łatwy szlak, możesz uzyskać sztywniejszą konfigurację z niewielkim dostrojeniem kompresji i ciśnienia powietrza w widelcu i amortyzatorze.
Pod względem wyposażenia testowanego przez nas topowego modelu nie mieliśmy absolutnie nic do zarzucenia: nowa 12-biegowa manetka XT nie wykazuje żadnych słabości, a hamulce SLX również spisują się bardzo dobrze. Kciuk w górę również za opuszczaną sztycę, co jest sporym plusem w komforcie nawet na tak mniej sportowym rowerze. Szkoda, że można to dostać tylko w niezbyt tanim topowym modelu.
Centurion Lhasa E 2020: modele, ceny, dane techniczne
Wszystkie warianty wyposażenia Lhasa E są również dostępne jako warianty EQ. EQ oznacza Wyposażony i oznacza kompletne wyposażenie bagażnika, aluminiowych błotników Wingee i stopki bocznej. Oczywiście wszystkie modele Lhasa E posiadają punkty mocowania części dodatkowych - doposażenie jest możliwe bez żadnych problemów. Wszystkie warianty modelu Lhasa E mają wspólny nowy silnik Bosch Performance CX czwartej generacji, w tym wyświetlacz Kiox. Podobnie oświetlenie LED Lezyne jest zawsze na pokładzie - nawet w sportowych wariantach bez błotników i bagażników. Nawiasem mówiąc: dla Lhasa E, podobnie jak dla wszystkich innych rowerów elektrycznych Bosch z roku modelowego 4, Centurion określa dopuszczalną masę całkowitą 2020 kg.
Widelec: SR Suntour XCR34 LOR
Niemy: SR Suntour Krawędź LOR8
Hamulec: Shimano BR-MT400
Okrążenie: Shimano Deore M6000
Cena: € 3.499
Widelec: SR Suntour XCR34 LOR
Niemy: SR Suntour Krawędź LOR8
Hamulec: Shimano BR-MT400
Okrążenie: Shimano Deore M6000
Cena: € 3.649
Widelec: SR Suntour Raidon34 LOR
Niemy: SR Suntour Krawędź LOR8
Hamulec: Shimano BR-M6000
Okrążenie: sram sx orzeł
Cena: 4.199 euro (850i / 500Wh) | 4.349 euro (860i / 625Wh)
Widelec: SR Suntour Raidon34 LOR
Niemy: SR Suntour Krawędź LOR8
Hamulec: Shimano BR-M6000
Okrążenie: sram sx orzeł
Cena: 3.999 euro (850i / 500Wh) | 4.149 euro (860i / 625Wh)
Widelec: SR Suntour Axon34 LORC
Niemy: SR Suntour Krawędź LOR8
Hamulec: Shimano BR-M7100
Okrążenie: ShimanoXT M8100
Cena: 4.649 euro (2500i / 500Wh) | 4.799 euro (2600i / 625Wh)
FH Schipek mówią
Centurion Lhasa E R2600i
Super e-rower, niestety bez standardowego zamka.
Aby zabezpieczyć go przed kradzieżą, jedyną opcją jest zastosowanie np. dobrego zamka składanego lub łańcuszkowego.
Właściwie szkoda tak drogiego e-roweru
Louk mówią
Podłączenie roweru ze zintegrowaną baterią i tak nie byłoby możliwe. Ale czy skrzynia biegów/korba nie może być zablokowana przez komputer?
Louk mówią
Zasadniczo rower jest dokładnie tym, czego potrzebuję. W tej chwili jeżdżę Fulli od BMC, które musiałem sam w pełni wyposażyć.
Potrzebuję tego do codziennych dojazdów do pracy, na zakupy i na wycieczki po łatwym terenie. Ważna jest dla mnie wygoda, bardziej wyprostowana pozycja siedząca, oświetlenie, podstawka i bagażnik.
Fulli ma również sens w mieście. Wybojów jest wystarczająco dużo i od czasu do czasu trzeba podjeżdżać i schodzić z krawężników.
Konceptualnie należałoby się co najwyżej zastanowić, czy bagażnik nie powinien być lepiej przeniesiony do wymiarów sprężynowych. Integracja może nie wygląda tak ładnie, ale zawieszenie nie jest pogorszone, aw zamian przewożone towary są również resorowane.
Nowy, bardziej kompaktowy silnik sprawia, że motocykl wygląda znacznie bardziej elegancko i spójnie niż jego poprzednik. Ponadto masz w nim wreszcie wolne koło, dzięki czemu prawie nie zwalniasz lub nie zwalniasz, gdy bateria jest pusta lub V > 25 km/h.
Rower wygląda świetnie i uważam, że to świetnie, że producent zaspokoi tę niszę na „rozsądny rower”.
Zawsze uważam to za przygodę, kiedy widzę, jak faceci kupują rower, a potem zdają sobie sprawę, do czego nadają się błotniki, a potem grzebią w tych brzydkich plastikowych szmatach, które wiszą na nim jak kilofy 7. Lub przypnij do niego oświetlenie na baterie, które nie działa, gdy jest potrzebne, ponieważ baterie są wyczerpane lub nie ładują się na czas.
Jeśli jeździsz głównie po mieście, powinieneś raczej przyjrzeć się takiej ofercie. Ponieważ masz więcej iw zwykłym terenie, nadal możesz to zrobić.