Test: porównanie Fox DPX2 i DT Swiss R414. Dwa różne amortyzatory, które łączy jedno - oba mają bardzo liniową charakterystykę, co powinno zapewnić bardzo dobrą reakcję. Całość została przetestowana w Orange Stage 6, który słynie też z bardzo liniowej charakterystyki. Jak wypadną oba amortyzatory w porównaniu?
Charakterystyka liniowa
Charakterystykę sprężyny można podzielić na trzy części: moment zrywający, przebieg ugięcia sprężyny oraz przebieg końcowy. W najlepszym razie moment rozruchowy jest ledwo wyczuwalny, środkowa część skoku sprężyny zwiększa się liniowo - tak, że nie spieszysz się ze skokiem sprężyny - zamiast tego końcowy postęp zapobiega zauważalnemu dobiciu.
Charakterystyka liniowa zapewnia równomierną pracę amortyzatora w całym ugięciu sprężyny. Przepustnice powietrza mają mocniejszą progresję końcową niż np. stalowe amortyzatory sprężynowe. Gdyby zamontować amortyzator ze stalowej sprężyny w rowerze górskim o charakterystyce liniowej, reakcja byłaby super płynna, ale amortyzator osiągnąłby najniższy poziom z powodu braku progresji końcowej. Nie dotyczy to jednak liniowego amortyzatora powietrznego, ponieważ zapewnia on większą progresję końcową. Dlatego też liniowy amortyzator powietrza można zamontować również w liniowym tylnym trójkącie.
dalsze cechy
Zbyt duży moment rozruchowy skutkuje niekomfortową, drewnianą reakcją, a koło nie ma przyczepności. Tutaj, w pewnych okolicznościach, pomocne może być dostrojenie wycieraczek przeciwpyłowych o mniejszym tarciu. Optymalna konserwacja to zdecydowanie zaleta.
Jeśli krzywa charakterystyczna jest zbyt płaska w środkowej części, przyspieszysz skok sprężyny, a podwozie nie wytworzy wystarczającego przeciwciśnienia. W takim przypadku po prostu zwiększ poziom kompresji o kilka kliknięć.
Jeśli ostatnia progresja rozpocznie się zbyt wcześnie, nie możesz użyć skoku zawieszenia. Jeśli nie ma wystarczającej progresji końcowej, elementy sprężynowe często osiągają najniższy poziom. Jest to nie tylko nieharmonijne, ale także niepotrzebnie obciąża człowieka i maszynę. Dodaj lub usuń elementy dystansowe objętości tutaj.
Lisa DPX2
Fox Float DPX2 - amortyzatory DPS i X2 zostały tutaj połączone, ponieważ DPX2 powinien łączyć to, co najlepsze z obu światów. Powinien łączyć wydajność zjazdową X2 z łatwą regulacją amortyzatora DPS.
Technische Daten
- sprężyna powietrzna
- Regulacja progresji (za pomocą przekładki objętościowej)
- Trzy wstępnie ustawione tryby kompresji (wybierane za pomocą dźwigni na amortyzatorze)
- Precyzyjna regulacja tłumienia kompresji w trybie otwartym (klucz imbusowy 3 mm)
- Regulacja odbicia bez użycia narzędzi
- Dostępne metryczne długości instalacji
- Dostępne mocowanie wahacza
Cena: 739, - Euro
ustawienia
W DPX2 firma Fox wykorzystuje konstrukcję tłumienia X2, aby uzyskać najlepszą reakcję. System podwójnego tłoka (DPS) pochodzi z modelu Float X i zapewnia w ten sposób trzy platformy: otwartą, średnią i twardą. Komora powietrzna EVOL została również zmieniona i ma zapewniać łagodniejszą reakcję w pierwszych 25 % skoku zawieszenia poprzez zwiększenie ujemnej komory powietrznej.
DPX2 może przekonać dzięki dodatkowym funkcjom. Z jednej strony zbiornik mógłby być mniejszy w porównaniu do Floata X. Z drugiej strony, ważąc 418 gramów, jest aż o 138 gramów lżejszy niż jego starszy brat, X2.
Nowa pozycja regulatora odbicia to plus. Podczas gdy trzeba było bawić się narzędziem na Float X, regulacja na DPX2 jest łatwo dostępna w postaci śruby. Naprzeciwko znajdziemy dźwignię platformy amortyzatora, która jak zwykle dzieli się na otwartą, średnią i twardą. W trybie otwartym kompresję przy niskiej i wysokiej prędkości można bardzo dokładnie regulować za pomocą 10 kliknięć. Do tego potrzebny jest klucz imbusowy 3 mm. Klucz imbusowy 3 mm reguluje kompresję przy wysokiej i niskiej prędkości w trybie otwartym, dzięki czemu wpływa na oba kanały olejowe stopnia sprężania. Niebieska tarcza wpływa tylko na kompresję przy niskich prędkościach.
ustawienie
Komorę powietrzną można błyskawicznie otworzyć i wyposażyć w odpowiednie przekładki zapewniające odpowiednią odporność na przebicie przy odpowiednim ujemnym ugięciu sprężyny. Całkowicie opróżnij amortyzator i ostrożnie odkręć komorę powietrzną. W tym miejscu znajduje się element dystansowy głośności. Teraz możesz zwiększać lub zmniejszać progresję końcową amortyzatora o różne siły. Dzięki kolorowym podkładkom dystansowym o pojemności 0,2, 0,4, 0,6, 0,86 i 1,0 cala sześciennego masz wybór.
Fox DPX2 na szlaku
Trzeba przyznać, że to, czy rower kołysze się podczas jazdy pod górę, w dużej mierze zależy od tylnego trójkąta, a tylny trójkąt z jednym obrotem w naszym Orange Stage 6 bardzo dobrze radzi sobie z niepozornością.
Szczególnie techniczne podjazdy były przyjemnością z otwartym amortyzatorem, ponieważ tylne koło zawsze było w stanie podążać za podłożem. Pozycja środkowa znacznie napina tył dzięki zwiększonemu stopniowi kompresji przy niskiej prędkości, a tym samym eliminuje pozostałe wpływy napędu. Ustawienie Firmowe jeszcze bardziej zwiększa kompresję przy niskich prędkościach, ale wciąż jest trochę oddalone od pełnej blokady.
Zjazdowy Fox DPX2 pochłania prawie każdą małą i dużą nierówność bez zbędnych ceregieli. Nawet przy mocniejszych uderzeniach amortyzator nie przyspiesza skoku zawieszenia, ale zapewnia wsparcie i wystarczające sprzężenie zwrotne. Do końcowej progresji zainstalowałem przekładkę 80 cala przy wadze jeźdźca ok. 190 kilogramów i ciśnieniu powietrza w amortyzatorze 0,4 psi. Dzięki temu nigdy nie miałem awarii podczas testu.
DT Swiss R414
DT Swiss R414 został opracowany wspólnie z zawodowcem cross-country Nino Schurterem. Okazało się, że ten amortyzator jest również dobrze wykonany do użytku enduro. Teraz amortyzator dostępny jest również w innych rozmiarach.
Technische Daten
- sprężyna powietrzna
- Regulacja odbicia bez użycia narzędzi
- Trzy tryby kompresji (za pomocą zdalnej dźwigni na kierownicy)
Cena: 379, - Euro
ustawienia
DT Swiss R 414 jest wyposażony w sprężynę pneumatyczną, którą producent słusznie nazywa „Linè-Air”. Powodem tego jest liniowa charakterystyka sprężyny, która ma na celu zapewnienie, że amortyzator reaguje wrażliwie na niewielkie wstrząsy, ale nie przyspiesza skoku sprężyny i ostatecznie zapewnia odpowiednią ochronę przed dobiciem do dna. Aby uzyskać optymalną reakcję, DT Swiss R 414 wykorzystuje obszerną ujemną komorę powietrzną.
Zakres dostawy obejmuje amortyzator, pompkę amortyzatora i dźwignię zdalną. Odbicie amortyzatora można regulować za pomocą 40 kliknięć za pomocą małego pokrętła. Ostatecznie poruszasz się tylko w zakresie + - 5 kliknięć. Poziom kompresji w naszym modelu można regulować w trzech różnych pozycjach za pomocą zdalnej dźwigni na kierownicy. Otwarty, szlak i blokada.
Montaż
Montaż DT Swiss R2 nie jest tak łatwy jak w przypadku amortyzatora Fox DPX414, dlatego chciałbym tutaj przejść do bardziej szczegółowych informacji. Amortyzator jest zamontowany nietypowo, po zamontowaniu amortyzatora można go łatwo obracać w lewo iw prawo. DT Swiss ma specjalne tuleje amortyzatorów, które to umożliwiają. Tuleje osadzone są w przegubach kulowych osadzonych w oczkach amortyzatora. W ten sposób siły, które powstają, gdy rama nie jest idealnie stabilna wymiarowo, nie mają tak ekstremalnego wpływu na łożyska i amortyzator. Podczas montażu wymagana jest odrobina wprawy, ponieważ oba nasadki trzeba trzymać, inaczej wypadną z drugiej strony. Najlepiej mieć trzecią rękę gotową do pomocy.
DT Swiss R414 na szlaku
Instrukcja obsługi mówi, że amortyzator musi być uruchamiany przy większym ciśnieniu powietrza niż w przypadku innych amortyzatorów. Więc podszedłem do tego z 220 psi przy wadze kierowcy około 80 kilogramów. Maksymalne ciśnienie na amortyzatorze wynosi 333 psi. W przypadku Fox DPX2 maksymalne ciśnienie wynosi 275 psi, czyli znacznie mniej. Następnie ponownie wyregulowałem ciśnienie powietrza do 210 psi, aby uzyskać około 25% ugięcia. Zrobiłem nim kilka okrążeń w parku rowerowym. Zawsze jechałem tą samą trasą z obydwoma amortyzatorami. Na tym torze testowym oferowano wiele korzeni, kamieni, skoków i nasypów.
DT Swiss R414 na początku reaguje bardzo dobrze. Progres końcowy wydawał się zbyt silny na pierwszych okrążeniach. Więc próbowałem jeździć z jeszcze mniejszym ciśnieniem powietrza. Miałem teraz około 30%. W przeciwieństwie do lisa, tutaj możesz poczuć uderzenie w stopę znacznie wcześniej. Przy 30% ugięciu amortyzator był bardzo łatwy w prowadzeniu dla moich potrzeb. Miękka reakcja na początku i mnóstwo ochrony przed dnem na końcu. Nie miałem też wrażenia, że szok będzie ryczał w połowie podróży. Interesująca powinna być również manetka zdalna na kierownicy. Jest to idealne rozwiązanie na dłuższe wycieczki lub przeprawę przez Alpy. Trzy tryby kompresji można wygodnie obsługiwać na kierownicy. Podczas zjazdów, DT Swiss R414 oferuje wiele informacji zwrotnych i czasami połyka mocniejsze uderzenia.
Sieć
Stefan mówią
Cześć, fakt, że amortyzatory pneumatyczne są zawsze progresywne, a amortyzatory cewkowe nie są odpowiednie dla rowerów liniowych, nie jest prawdą.
Spójrz na to: https://insanityofgravity.blogspot.com/2020/02/3-linkage-das-marchen-vom-progressiven.html