Przetestuj zestaw do konwersji na rower elektryczny: codzienne dojazdy do pracy, długie wycieczki rowerowe lub wymagające wycieczki po górach, dzięki wbudowanemu wiatrowi tylnemu wszystko jest łatwiejsze. Zakup nowego e-roweru jest jednak przedsięwzięciem bardzo kosztownym. Jeśli nadal nie chcesz rezygnować ze wsparcia elektrycznego, możesz przekształcić swój rower w rower typu Pedelec, korzystając z zestawu do konwersji roweru elektrycznego. Kolońska firma GermanXia specjalizuje się w e-mobilności i oferuje kilka rozwiązań do indywidualnych konwersji. Zestaw do konwersji przedniego koła do roweru elektrycznego GermanXia, który musiał sprawdzić się w naszym teście, zapewnia bardzo nieskomplikowany montaż.
Kiedy zestaw do konwersji roweru elektrycznego z napędem na przednie koła ma sens?
Każda koncepcja silnika do roweru elektrycznego ma zarówno zalety, jak i wady. Dużą zaletą napędu na przednie koła jest nieskomplikowany montaż. Z grubsza do wymiany jedynie przednie koło i zamontowanie elementów elektronicznych. Wadą napędu na przednie koła jest jednak niekorzystny rozkład masy i konwersja mocy. W przeciwieństwie do innych modeli rowerów elektrycznych, napęd nie pcha, a ciągnie. Wymaga to większej ostrożności podczas pokonywania zakrętów, szczególnie na śliskich nawierzchniach. Napęd na przednie koła należy zatem stosować wtedy, gdy parametry zewnętrzne pozwalają na niewielką elastyczność. Na przykład napędu na tylne koła nie można używać z wbudowaną przekładnią w piaście. Niektóre ramy mają również szerokość osi, która nie jest zgodna z konwencjonalnymi szerokościami piast.
Szczegóły napędu na przednie koła GermanXia
Aby zapewnić obiektywną ocenę napędu na przednie koła GermanXia, należy wziąć pod uwagę poszczególne elementy zestawu do konwersji roweru elektrycznego. Liczne możliwości konfiguracji pozwalają na bardzo indywidualną konstrukcję roweru w formie Pedelec. Do testu celowo wybraliśmy tańszy pakiet standardowy z wyświetlaczem LED i czujnikiem PAS (czujnik ruchu). Bezszczotkowy, bezobsługowy silnik w piaście przedniego koła o mocy 250 W jest oferowany w połączeniu z kołami od 20 do 28 cali. W naszym przypadku oznacza to 26 cali, szerokość montażową 100 mm i mocowanie hamulca tarczowego – te parametry należy wyraźnie podać przy zamówieniu. Jako akumulator wybraliśmy akumulator butelkowy 36V/11.6 Ah ze względu na jego uniwersalność. Zestaw oferowany jest w tej konfiguracji za 898,00 euro.
Zestaw do konwersji roweru elektrycznego: pierwsze wrażenie przed montażem
Poszczególne elementy zestawu do konwersji roweru elektrycznego GermanXia robią wrażenie wysokiej jakości. Przednie koło z aluminiową obręczą z wydrążoną komorą jest starannie splecione i wyśrodkowane. Zastosowanie grubszych szprych w połączeniu z solidną obręczą świadczy o standardach jakości producenta. Sterownik, akumulator i silnik również posiadają oznaczenie CE. Silnik w piaście przedniego koła jest również specjalnie dostosowany do rozmiaru koła. Wewnętrzny czujnik Halla zapewnia ograniczenie wspomagania do maksymalnie 25 km/h. Kodowanie kolorami wodoodpornych złączy gwarantuje, że podczas montażu nie pomyli się kabli do rowerów elektrycznych. Waga napędu wraz ze wszystkimi podzespołami w naszej wersji wynosi nieco ponad 6,6 kilograma.
Ile waży napęd na przednie koła GermanXia? Masa komponentów w skrócie
- Bateria: 2933 gramów
- Koło: 2891 gramów
- Dźwignia hamulca: 102 gramów/szt.
- Wyświetlacz: 57 gramów
- Kontroler: 221 gramów
- Czujnik TF z kablem: 53 gramy
- Kabel: 275 gramów
Montaż przedniego koła roweru elektrycznego – i na co należy zwrócić uwagę
Wymiana przedniego koła jest niemal oczywista. Po instalacji kabel musi znajdować się po lewej stronie i być skierowany do tyłu. Ważne są również dołączone podkładki czołowe, które zapobiegają skręcaniu się napędu podczas pracy. Według producenta widelec powinien być najlepiej wykonany ze stali. W przypadku widelców amortyzowanych i widelców aluminiowych montaż można przeprowadzić wyłącznie po konsultacji z producentem lub specjalistycznym sprzedawcą. Ponieważ jest to felga z wydrążoną komorą, należy zastosować również dętkę z nieco dłuższym zaworem. Jeśli nie masz jej pod ręką, należy wcześniej zorganizować taśmę na felgę - nie jest ona częścią zestawu. Rozwiązanie bezdętkowe powinno być dostępne na żądanie.
Bateria, jednostka sterująca i kontroler
Akumulator butelki do picia mocuje się do uchwytu na butelkę na ramie za pomocą dołączonej szyny mocującej. Na rynku dostępne są specjalne uchwyty na butelki do picia, umożliwiające indywidualny montaż akumulatora w innym miejscu. Jedyne, na co warto zwrócić uwagę, to to, że są one naprawdę stabilne, ponieważ ważący niecałe trzy kilogramy akumulator zapewnia dużą grawitację. Jeśli chcesz całkowicie chronić baterię przed wzrokiem ciekawskich, możesz umieścić ją w bocznej kieszeni. Obie opcje sprawdziliśmy w teście – i obie działają znakomicie dzięki odpowiednio długim kablom. Producent zaleca przechowywanie kontrolera w wodoodpornej torbie umieszczonej pod siodełkiem. Wyświetlacz jest przymocowany do kierownicy, dzięki czemu jest łatwo dostępny.
Wymiana dźwigni hamulcowych
Dźwignie hamulcowe można również szybko wymienić lub zamontować. Zmiana ma sens: po naciśnięciu dźwigni system e-bike zostaje poinformowany o procesie hamowania, co natychmiast przerywa jazdę. To nie tylko znacząco przyczynia się do bezpieczeństwa jazdy, ale jednocześnie oszczędza rezerwy energii. Dźwignie hamulcowe są przeznaczone do hamulców Cantilever i dlatego można je oczywiście stosować również w połączeniu z mechanicznymi hamulcami tarczowymi. Jednak hydraulicznych hamulców tarczowych nie można wymienić. Nie jest to absolutnie konieczne do działania silnika. Wyjaśniamy, dlaczego wyraźnie zalecamy wymianę dźwigni hamulców w drugiej części testu konwersji na rower elektryczny.
Montaż czujnika kroku i dysku magnetycznego może być trudny
Jednak instalacja czujnika krokowego i dysku magnetycznego jest bardziej skomplikowana. Czujnik pedału montowany jest po prawej stronie suportu za pomocą kołnierza ograniczającego. Wymaga to jednak demontażu korby i łożyska wewnętrznego. Podczas montażu nie zapomnij o dysku magnetycznym, który należy wsunąć na wał suportu przed montażem korby. Praca przy suporcie wymaga specjalnych narzędzi i doświadczenia przy wkręcaniu. Niestety zestaw w tej formie nie jest kompatybilny z dużymi suportami US BB. Znany z BMX suport o średnicy 51 mm często spotykany jest także w cruiserach. W tym szczególnym przypadku wymagane jest indywidualne podejście do rozwiązania i spora dawka kreatywności.
Okablowanie napędu e-bike GermanXia
Późniejsze okablowanie można wykonać nawet bez wcześniejszej wiedzy elektrycznej. Dzięki oznaczonym kolorami wtyczkom i gniazdkom nieprawidłowe podłączenie jest prawie niemożliwe. Ważne jest, aby przy łączeniu gniazdka z wtyczką nie używać siły, gdyż w przeciwnym razie wrażliwe styki wtyczki mogłyby się wygiąć – a dzieje się to stosunkowo szybko. Dlatego przy ich składaniu należy zwrócić uwagę na wyrównanie. Zarówno wtyczka, jak i gniazdo posiadają w tym celu oznaczenia strzałkowe. To zakończy montaż. W przypadku wyświetlacza LED konfiguracja systemu nie jest konieczna – ani nie jest możliwa. Jeśli chcesz indywidualnej regulacji, musisz przełączyć się na wyświetlacz LCD.
Sprawa robi się poważna: zestaw do konwersji roweru elektrycznego GermanXia w teście praktycznym
Jak zestaw do konwersji roweru elektrycznego GermanXia sprawdza się w życiu codziennym i na wycieczkach? Jakie są mocne strony napędu, a jakie słabe punkty ma system? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w drugiej części naszego testu.
Czekać na dalsze informacje…