Test: BMC Trailfox AMPSX One to wytrzymały topowy model szwajcarskiej firmy, którego młodszego brata testowaliśmy jakiś czas temu (BMC Trailfox SX dwa). Topowy wariant oferuje wysokiej jakości wyposażenie i większy skok zawieszenia, ale czy szlachetne urządzenie potrafi też więcej? A co z konserwacją i tym podobnymi? Czy od razu powinieneś mieć gotową skarbonkę, czy też elementy nadają się również do codziennego użytku?
BMC Trailfox AMP SX One: Szybka i płynna praca
Prosto do wrażeń z jazdy, aby później przejść do komponentów i ich konserwacji. W sumie testowaliśmy BMC Trailfox AMP SX One na kilkuset kilometrach w różnych porach roku, a więc i przy dużych różnicach temperatur zewnętrznych. Poza tym oczywiście w bardzo zróżnicowanym terenie.
BMC Tratilfox AMP SX One wyróżniał się na podjazdach wyjątkowymi właściwościami wspinaczkowymi, a przede wszystkim przyczepnością. Zapewniły to opony Vittoria Mota DH o szerokości 2,5 cala na przednim i tylnym kole. Przyczynia się do tego również wyważony kąt skrętu wynoszący 65°. Zawsze dobrze siedzisz w siodle, nawet na bardziej stromych odcinkach, a rower jest również bardzo wygodny na długich dystansach. W rekomendacji rozmiaru BMC zaleca rozmiar M dla wzrostu 181 cm, ale także rozmiar L. Testowaliśmy rozmiar M, który wydawał się nam trochę za mały na torze lub pod górę.
Ale inaczej na zejściu. Tutaj "mały" rozmiar pasował trochę lepiej, choć nie ma wzmianki o zwinności. BMC Trailfox AMP gra wszystkie atuty, szczególnie na szybkich i trudnych trasach. Szerokie opony zapewniają wystarczającą przyczepność, podwozie Fox Factory z powłoką Kashima i nisko położony środek ciężkości. Dzięki skokowi sprężyny 170 mm z przodu i pełnemu 150 mm z tyłu jest wystarczająco dużo rezerw, aby wybaczyć błędy.
Ale gdy tylko staje się wolniejszy i znacznie bardziej techniczny, Trailfox nie wyróżnia się już w kwartecie BMC. Jest niewiarygodnie stabilny na wprost, ale trzeba go „zmusić” do wchodzenia w zakręty, gdy tylko osiągnięty zostanie określony szczyt kąta skrętu, dosłownie przechyla się w zakręt. Ta właściwość wymaga doświadczenia i wrażliwości, aby okiełznać BMC Trailfox AMP SX One. Jeśli to masz lub przyzwyczaiłeś się do SX One, możesz z przyjemnością go opanować.
BMC Trailfox AMP SX One: Napęd i napęd dzięki Shimano STEPS E8000
Jednostka napędowa Shimano składająca się z silnika STEPS DU-E8000, akumulatora STEPS BT-E8020, przełącznika STEPS SW-E7000-L i wyświetlacza STEPS SC-E8000 oferuje wszystko, czego dusza E-MTB pragnie. Wystarczająca moc i moment obrotowy, wystarczająca moc baterii i czysta użyteczność, a także wystarczająca zawartość informacji na wyświetlaczu.
Tutaj seria STEPS E8000 jest używana prawie wszędzie, z wyjątkiem jednostki przełączającej. Jest to jednak spowodowane względami ergonomicznymi i uważamy, że jest to znacznie lepsze rozwiązanie. W ten sposób Tiger do sztycy można zamocować poniżej i wygodnie obsługiwać kciukiem.
Pod względem wydajności zawsze był dostarczany. Dzięki ciągłej mocy 250 W i maksymalnemu momentowi obrotowemu 70 Nm zawsze było wystarczające wsparcie, nawet na stromych podjazdach. Nawet techniczne podjazdy można było doskonale opanować dzięki łatwemu do dozowania trybowi szlaku. Istnieje jednak niewielka redukcja głośności silnika Shimano STEPS E-8000, ponieważ natychmiast po włączeniu jest on zawsze obecny akustycznie.
BMC Trailfox AMP SX One: Jak długo działa bateria?
Rybom z fabryki obiecuje się ogromny zasięg jak na obecne akumulatory, co może być również wykonalne w warunkach laboratoryjnych. Ale jaki jest pożytek z całego teoretycznego zakresu, jeśli nie sprawdza się w praktyce. Oczywiście wydajność baterii, a tym samym zasięg, zależy od wielu różnych czynników i wpływów zewnętrznych.
Przede wszystkim jedna rzecz była całkowicie logiczna i zrozumiała. Mocna bateria Shimano 504 Wh w Trailfox AMP jest wystarczająca, ale niekoniecznie śruba pojemności w niskich temperaturach. W kilku identycznych jazdach próbnych udało nam się rozładować akumulator w bardzo krótkim czasie. Okrążenie zostało przejechane w sposób ciągły z pełnym wspomaganiem (doładowaniem) i udało się rozładować akumulator ze 1% do 56% w ciągu 00:25,5:1090, 100 km i 0 hm. Wszystko to przy temperaturach zewnętrznych od -5° do +10°. (Te jazdy próbne nie odzwierciedlają standardowych cykli testowych i są dalekie od warunków laboratoryjnych) Jednak przy letnich temperaturach na zewnątrz pozostało około 15% pojemności w identycznej rundzie testowej.
Niemniej jednak stwierdziliśmy, że akumulator stopniowo traci pojemność w ciągu wielu kilometrów testowych, które przejechaliśmy z BMC. W tym przypadku absolutnie zalecana jest dbałość poprzez czysty załadunek i właściwe przechowywanie. Tylko tak można wyciągnąć coś z baterii na długi czas.
BMC Trailfox AMP SX One: komponenty i konserwacja
Zawieszenie: Fox 36, Factory, GRIP2, Kashima, 170mm / Fox Float DPX2, Factory, Evol, Kashima, 150mm
Zawieszenie Fox Factory jest niezwykle czułe i precyzyjnie zestrojone. Powłoka Kashima ma zredukować, choćby z naszego punktu widzenia, ledwie zauważalne tarcie, a tym samym osiągnąć jeszcze lepsze prowadzenie w porównaniu do wyczynowych modeli Foxa. Wizualnie elementy wydają się być znacznie lepszej jakości dzięki złotej powłoce.
Dostosowanie całego podwozia do rowerów elektrycznych jest optymalnie dopasowane do BMC Trailfox AMP SX One i nie pozostawia nic do życzenia. Niemniej jednak, aby zachować wydajność, podwozie powinno być serwisowane co roku. W ten sposób można również zminimalizować zużycie powłoki i elementów wewnętrznych.
Hamulce: Magura MT7 / 4-tłoczkowe zaciski i tarcze 203 mm z przodu iz tyłu
Układ hamulcowy Magura MT7 można precyzyjnie dozować, aw razie potrzeby można go również wykorzystać jako kotwicę do rzucania. 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe bez problemu chwytają tarcze o średnicy 203 mm i bez problemu zatrzymują prawie 25-kilogramowy ciężki bolid. Zasięg 1-palcowej dźwigni Magura oraz punkt nacisku hamulca można dostosować do życzeń kierowcy bez użycia narzędzi bezpośrednio na dźwigni hamulca. Magura MT7 nie pozostawia nic do życzenia pod względem ergonomii. Podczas naszej jazdy próbnej hamulce nie musiały być ani razu odpowietrzane ani w inny sposób serwisowane, a zużycie klocków hamulcowych o wysokich osiągach było również ograniczone przez całą sesję testową.
Grupa osprzętu: SRAM GX Eagle 12-rzędowa
Solidna i nieskończona przepustowość. Odkąd SRAM wprowadził grupę Eagle, opracowano wiele serii modeli. Po SX i NX Eagle należy SRAM GX Eagle do początkujących grup przełączających z 500% przepustowością, ale nie jest gorszej jakości. Stabilny, nieco cięższy i wciąż precyzyjny. Znajduje to również odzwierciedlenie w cenie i dlatego jest bardzo atrakcyjne pod względem zużycia i wymiany. Względna dodatkowa waga w porównaniu z najlepszymi wariantami jest zatem tylko niewielkim problemem w przypadku e-roweru.
Z powodu gałęzi w tylnej przerzutce musieliśmy zmienić tylną przerzutkę i łańcuch w naszym teście. Co może się zdarzyć każdego dnia i cieszysz się, że nie wydajesz kolejnych 500 € na naprawę.
Sztyca: Fox Transfer ze spustem Raceface
Dzięki Raceface Trigger solidna sztyca Fox Transfer o skoku 150 mm może być wygodnie obsługiwana lewym kciukiem. Wymaga to jedynie minimalnego wysiłku, a łatwa do przesuwania sztyca daje również bezpośrednie akustyczne sprzężenie zwrotne, gdy tylko zostanie wysunięta. Ale prędkość jest idealna, ponieważ niektóre sztyce służą jako wyrzutniki kasków. Podczas naszego testu ani linka, ani sztyca nie wymagały konserwacji.
BMC Trailfox AMP SX One: geometria i funkcje
Geometria BMC Trailfox SX One to dobre połączenie e-roweru enduro i trail, ale to połączenie sprawia, że motocykl wydaje się zbyt płynny i mniej zwinny.
Geometria BMC Trailfox AMP SX jeden
S | M | L | |
---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 440 | 480 |
Pozioma rura górna (w mm) | 573 | 616 | 645 |
główka ramy (w mm) | 91 | 103 | 118 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 |
Rozstaw osi (w mm) | 1162 | 1207 | 1238 |
Kąt skrętu (w °) | 65 | 65 | 65 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 405 | 445 | 469 |
Stosy (mm) | 595 | 606 | 620 |
Zalecany wzrost (w cm) | 170-185 | > 180 |
Ausstattung:
- ustawienie: Trailfox AMP SX- Twin Hollowcore – Advanced Pivot System, oś przelotowa 12 x 148 mm, 150 mm skoku
- Materiał: Karbon (F), Al-13 Potrójnie cieniowane aluminium (P), zintegrowany akumulator
- Silnik: Shimano STEPS MTB E-8000, 250W, 70Nm
- Akku: Shimano STEPS MTB E-8020, 500Wh, zintegrowany
- Widelec: Fox 36, Factory, GRIP2, Kashima, 170mm
- Niemy: Fox Float DPX2, Factory, Evol, Kashima
- Korba i tarcza: Shimano FC-E8000, 34T
- Kaseta: SRAM GX Eagle, 10-50T
- Łańcuch: SRAM GX Eagle
- przerzutka tylna: SRAM GX Eagle
- Dźwignia zmiany biegów (jazda): Shimano SW-E7000L
- Spust (tylna przerzutka): SRAM GX Eagle
- hamulce: Magura MT7, wirniki Storm (203/203mm)
- spinki do mankietów: Kierownica Renthal Fatbar V2.0 800mm
- Trzon: Renthal wierzchołek 40mm
- FoxTransfer: FoxTransfer
- Siodło: WTB Silverado Comp 142
- wirniki: Splajn DT Swiss H1900
- opony: Vittoria Mota DH 2.5
- Waga: 24,2 kg
- RRP: 7.999 €
Wszystkie dalsze informacje nt www.bmc-switzerland.com