Test: Cannondale Synapse SRAM Rival Disc ma klasyczny wygląd i nowoczesną technologię, dzięki czemu jest pięknym rowerem turystycznym, którym można poruszać się w sportowy sposób, ale można go również uznać za odpowiedni do codziennego użytku. Velomotion testuje rower wyścigowy, który jako wszechstronny, chce uszczęśliwić wszystkich.
Weryfikacja faktów
[zakładka:Przegląd]Waga: 9,6 kg (wzrost 58 cm)
materiał ramy: Aluminium
Układ hamulcowy: Dysk
[zakładka:Geometria] [łatwy]Rozmiar 48,51,54,56,58,61
Oberrohr Waagrecht,508mm,524mm,542mm,561mm,581mm,601mm
Sitzrohrlänge,430mm,460mm,490mm,520mm,545mm,575mm
Efektywny kąt siedziska, 74.6,74.3,73.9,73.5,73,72.5
Kąt skrętu 70.8,71.3,72,72.5,73,73
Steuerrohrlänge,127mm,146mm,166mm,186mm,208mm,230mm
Kettenstrebenlänge,410mm,410mm,410mm,410mm,410mm,410mm
Radstand,977mm,987mm,996mm,1005mm,1015mm,1030mm
Stack,537mm,557mm,576mm,597mm,618mm,639mm
Reach,360mm,368mm,376mm,384mm,392mm,400mm
[/easytable] [zakładka:Sprzęt] [easytable]element, wzór
Widelec, Synapse Save Disc (karbonowe boki)
Piasty, Formuła CX20 / CX22
Obręcze, Maddux RD2.0 Disc 28 otworów
Opony Schwalbe Lugano Falt 700x25c
Hamulec, SRAM Rival HRD
Tarcze hamulcowe, SRAM Rival 160mm/140mm
Przerzutka tylna SRAM Rival 22 WIFLI
Przerzutka przednia, SRAM Rival 22
Manetka, SRAM Rival 22 HRD
Korba, FSA Gossamer 50/34 BB30
Kaseta, SRAM PG-1170 11-32
Mostek, Cannondale C3 6°
Kierownica Cannondale C3 Compact
Sztyca, Cannondale C2 UD Carbon
Siodło Cannondale Stage Ergo Rivet Classic
[/easytable] [tab:END]Wygodna wyścigówka
Nie trzeba mówić zbyt wiele o tym, że rowery szosowe generalnie nie są uniwersalne. Opony są za wąskie, pozycja siedząca wymaga przyzwyczajenia dla większości ludzi, a potem nigdy nie wiesz, gdzie właściwie położyć rękę na tej dziwnej kierownicy. Gdy już odkryjesz dla siebie zalety kierownicy wyścigowej (wiele pozycji uchwytu, bardzo ergonomiczna), wystarczy poszukać rozwiązań dla pozostałych dwóch punktów krytyki. Jeśli chodzi o opony, rower przełajowy oferuje wyjście, ale wiąże się to z jeszcze bardziej ekstremalną pozycją siedzącą – wiele rowerów przełajowych ma bardzo krótką główkę ramy. Potrzebny jest więc specjalista do wszechstronnego użytku i wtedy pojawia się termin „gravel racer”. Mówiąc prościej, jest to rodzaj długodystansowego roweru wyścigowego z dużym prześwitem na opony, zrelaksowaną pozycją siedzącą i oczywiście hamulcami tarczowymi. Ten wariant maszyny wyścigowej doskonale radzi sobie na utwardzonych drogach szutrowych, ponieważ stanowią one dużą część sieci dróg drugorzędnych w USA. To, że coś takiego jest raczej rzadkością w tym kraju, nie musi nas niepokoić – w końcu Gravel Racerem można poruszać się także po asfalcie, lub w zależności od opon, po trasach, którymi normalnie jechałbyś rowerem cross-country /rower crossowy.
Ale wróćmy do naszego roweru testowego: elegancki rower z kremowymi oponami 25 cm nie jest oczywiście szutrowym wyścigowcem, ale opiera się na idei, że na motocyklach wyścigowych można zrobić więcej niż tylko kucać po ulicach. Kiedy pierwszy raz siadam na Synapse, bardziej przypomina mi się pozycja siedząca na rowerze trekkingowym: kierownica bardzo mi odpowiada dzięki długiej główce ramy i wysokiemu widelcowi; mimo dość długiej górnej rury proporcje są umiarkowane. W takiej pozycji zaczynam toczyć się bardzo powoli – w przeciwieństwie do sesji zdjęciowej pedały zatrzaskowe zostawiłem w domu, teraz są to doskonałe pedały moto (już przetestowane na Velomotion) montowane, które zapewniają fantastyczną przyczepność nawet przy bardzo gładkich podeszwach. W dżinsach, swetrze z merynosów i kurtce przeciwdeszczowej czuję się przyjemnie spowolniony na ścieżce rowerowej – tym „rowerem wyścigowym” można też powoli się poruszać, dzięki czemu siodełko Cannondale nie powoduje uczucia ucisku przy lekkim obciążeniu pedałów. Przejście z górnego łącznika na dźwignie hamulca jest łatwe, zwłaszcza że są one zamontowane dość wysoko na kierownicy.
„Nie przejmuj się”, myślę sobie, skręcając w prawo na wzniesienie, które łączy miasto z rozległym obszarem leśnym. 1,8 kilometra, 105 metrów przewyższenia i przede mną kolarz górski, który rozbudza w sobie instynkt łowiecki - dobra okazja, by przekonać się, co Synapsa potrafi sportowo. Przede wszystkim uderza mnie wyraźny przekaz mocy; z solidną aluminiową ramą, to jednak kwestia honoru. Kiedy na chwilę schodzę z siodełka, aby odepchnąć dwie strome serpentyny (kolarz górski nie walczył, pod wełnianym swetrem robi się dość ciepło), zauważam zwinność Cannondale'a. Kąt skrętu i rozstaw osi odpowiadają dobrze wyważonemu motocyklowi wyścigowemu, ale są bardzo sportowe jak na rower z błotnikami - więc fajnie jest przeskakiwać przez ostre zakręty i trochę bardziej przyspieszać. W tej sytuacji pedały Moto znów działają pozytywnie: dzięki dużej powierzchni bieżnika przenoszenie mocy jest świetne, a wsparcie, które oferują, jest nieporównywalnie dobre – nie da się zsunąć z pedału podczas pedałowania z siodełka. Wyraźne zalecenie dotyczące modernizacji tego i wielu innych motocykli.
Na szczycie pastwiska dla koni skręcamy najpierw w prawo w gładki asfalt. Ponowne zakładanie kurtki przeciwdeszczowej bez użycia rąk działa bardzo dobrze nawet przy niskich prędkościach; Więc Cannondale jest nie tylko zwinny, ale także płynnie działa, gdy ma to największe znaczenie. Dalej następuje kilkusetmetrowy żwirowy korytarz, ładnie wypłukany po bokach i usiany kilkoma grubymi, daleko wystającymi kawałkami. Na tej nierównej nawierzchni Synapse okazuje się znacznie wygodniejsza niż oczekiwano. 25er, napompowany do sześciu barów, może już wchłonąć sporo wstrząsów i wibracji; widelec z włókna węglowego i tylny koniec „Save Plus” ze spłaszczonymi rozpórkami robią resztę, aby jazda była stosunkowo przyjemna. Trudno uwierzyć, że aluminiowa rama może być tak wygodna! Sztyca siodła o nietypowym rozmiarze 25,4 mm oferuje również stosunkowo dużą elastyczność. Jeśli chcesz jeszcze większego tłumienia, możesz przełączyć się na opony 28 - prawie mieszczą się pod metalowymi błotnikami.
Ausstattung
Ochraniacze, pomalowane na ten sam kolor co rama, przyciągają oczywiście wzrok metalicznie zielonego dżentelmena wyścigowego. Ale rower ma jeszcze więcej do zaoferowania: na przykład piękne wejścia na kable, dzięki którym linka tylnej przerzutki i przewód tylnego hamulca pojawiają się tylko tuż przed hakami. Na pochwałę zasługują linki przerzutki skrzyżowane przed główką ramy, a na uwagę zasługują nietypowe profile rur.
A komponenty? Do korby FSA w standardzie BB30 dołącza SRAM Rival 22, który zapewnia płynną zmianę przełożeń. Przednia przerzutka Yaw działa bardzo płynnie, ale nie mogłem uzyskać 22 biegów bez ciągnięcia z niej - może to trochę za dużo, biorąc pod uwagę zestaw zębatek 11-32. Tłumaczenie to jedyna rzecz, którą bym zmienił, gdyby to była moja synapsa. Do codziennego użytku sportowego kombinacja 50×11 wydaje mi się nieco przesadzona; mniejsza tarcza w połączeniu z węższą kasetą powinna pozwolić na znacznie płynniejsze pedałowanie.
Hydrauliczne tarcze Rival bardzo dobrze pasują do eleganckiego Cannondale - zaciski hamulcowe, a nawet hamulce typu V-brake zakłóciłyby wyraźne linie. Ciche odgłosy zgrzytania przedniej szyby są zagłuszane przez wiatr przy prędkości marszu. Nie mogłem się ich też całkowicie pozbyć, regulując zacisk, ale kogo to obchodzi. Jeśli położysz ręce na żelazkach, tylne koło można łatwo zablokować; Z przodu nie musisz się o coś takiego martwić, jeśli nie spróbujesz - zauważam to, gdy pokonuję wspomniane już 105 metrów wysokości w przeciwnym kierunku. Rama i widelec mają konwencjonalne haki, przy czym te na widelcu są otwarte z przodu. Jak widać, działa również bez osi przelotowych.
Teraz pozostaje mi tylko włożyć rower, który waży 9,6 kg bez pedałów (Rh 58) do pudła i wyciągnąć wnioski. A więc: Cannondale łączy w sobie typowe cechy maszyny wyścigowej z wygodną pozycją siedzącą i eleganckim wyglądem. Z pedałami zatrzaskowymi (i może bez błotników) mogę sobie to wyobrazić w sportowym użytkowaniu na długich dystansach; w obecnej postaci można go sklasyfikować jako szlachetny rower dojeżdżający do pracy lub sportowy rower rekreacyjny. W razie potrzeby w ten sposób można również przymocować bagażnik; lepsze byłyby gwintowane otwory umieszczone specjalnie w tym celu. Pożądany byłby większy prześwit na opony, brakuje kilku milimetrów dla prawdziwego „Gravel Racera”. Ale Synapsa Cannondale jest zbyt dobra na żwir i tym podobne...
W skrócie - Cannondale Synapse SRAM Rival Disc
- Sportowe, zrównoważone właściwości jezdne
- Wysoki komfort
- Bardzo elegancki wygląd dzięki pięknej ramie
Wnioski:
Elegancki Cannondale Synapse to idealny rower dla każdego, kto chce cieszyć się wyścigami bez lycry - prawdziwy dżentelmen. Brakuje mu tylko trochę jak na sportowy rower na co dzień.
Schreibe einen Kommentar