Test BH Gravel X 4.0: Nowy rower szutrowy baskijskiego producenta jest jeszcze bardziej sportowy niż jego poprzednik, co widać choćby po pominięciu różnych punktów mocowania. W zamian rower zapewnia teraz optymalny komfort dzięki miękkiemu tyłowi, a rama ma również typowe cechy nowoczesnych maszyn do wyścigów aero.
Poprzednik obecnego Gravellera firmy BH był przeznaczony do montażu błotników, a nawet tylnego bagażnika, ale to już przeszłość – zniknęły nawet otwory na małą kieszeń na górnej rurze. Zamiast tego BH Gravel X 2023 4.0 ma różne cechy aerodynamiczne: zaczyna się od górnej rury, która nieznacznie pochyla się do tyłu, odrywanej krawędzi na dolnej rurze za główką widelca i karbonowej sztycy z krzyżem w kształcie litery D. sekcja, która jest teraz podtrzymywana przez wewnętrzny zacisk, jest utrzymywana. Aerodynamika i komfort spotykają się na przejściu od wsporników siodełka do rury podsiodłowej: w tym miejscu znajduje się złącze obrotowe, które zapewnia tylnemu trójkątowi pewien stopień elastyczności, którego producent nie określa, wsparty przez otwarte tylne trójkąty.
Rama z wieloma funkcjami aerodynamicznymi
Niezwykły jest widelec z wyraźnym przesunięciem do przodu u góry i zamkniętym hakiem po prawej stronie – końcówka szybkozamykacza nie wystaje ani tutaj, ani na tylnym trójkącie. Jak już wiadomo z BH, osie są wyposażone w małe dźwignie, które można wyciągnąć, dzięki czemu można je obsługiwać bez użycia narzędzi.
Idąc za obecnym trendem, Baskowie wyposażają swój nowy rower szutrowy w schowek transportowy w ramie, który jest dość mały – jest na CO2-Wycięcie kartuszowe oraz mini pompka i wąż również powinny dać się wsunąć w rurę. W końcu klapa zapewnia również dostęp do przewodu hamulcowego i linki lub linki zmiany biegów. Klapa znajduje się w panelu, który chroni dolną rurę i którego dwie cienkie śruby prawdopodobnie pomieszczą również uchwyt na butelkę. A propos: Pudełko na narzędzia i akcesoria można przymocować pod uchwytem na butelkę na dolnej rurze, który następnie zostanie umieszczony w strumieniu powietrza butelki do picia, co powinno korzystnie wpłynąć na aerodynamikę.
Gładka powierzchnia ze zintegrowanymi kablami
Kolejną cechą aerodynamiczną jest zintegrowane prowadzenie linek od góry główki ramy w połączeniu z konwencjonalnym wspornikiem kierownicy osadzonym w Gravel x 4.0. Łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów, zwłaszcza że można łatwo wymienić mostek, a praca na przewodach hydraulicznych lub linkach zmiany biegów nie jest zbyt skomplikowana.
Nasz jeździec testowy ma na sobie koszulkę rowerową Kuro firmy VaudeŻe Uniwersalny kask Bell XR Spherical Mips oraz Uvex Sportstyle 236.
Według kalkulatora rozmiarów znajdującego się na stronie internetowej rower testowy był w rzeczywistości o jeden lub dwa rozmiary za mały dla rowerzysty o wzroście 184 cm. Jeśli jednak wolisz sportowy krój, możesz łatwo „zmniejszyć” biustonosz. Sztyca jest wystarczająco długa, a jeśli chcesz, żeby była jeszcze bardziej ekstremalna, możesz usunąć trzy podkładki dystansowe 8 mm pod mostkiem.
Sportowa pozycja za kierownicą i poręczny układ kierowniczy
Z tylnymi rurami tylnymi o długości 428 mm, rozstawem osi około 103 cm i kątem skrętu wynoszącym 71°, BH ma zrównoważony, sportowy krój, co znajduje odzwierciedlenie w bardzo przyjemnych właściwościach jezdnych. Dzięki pedałom ważącym dobre dziewięć i pół kilograma rower można w mgnieniu oka przyspieszyć do prędkości podróżnej, a następnie bezpiecznie potoczyć się na wprost. Nie jest trochę powolny, ale przyjemnie poręczny i żywy. A także całkiem wygodny - szczególnie z tyłu, oczywiście, gdzie połączenie opon o szerokości prawie 42 mm, karbonowej sztycy i tylnego trójkąta typu softtail zapewnia zauważalne tłumienie drgań.
Firma BH pozostała wierna Hutchinson Touareg, który był już montowany w poprzednim modelu – dobry wybór. Zamontowana bezdętkowo na Gravel X 2023, opona toczy się nieco łatwiej; Głębszy (i nieco bardziej otwarty) profil w kierunku boków zapewnia dobrą przyczepność na śliskich zakrętach, czyniąc oponę niezawodną i wszechstronną. Zestaw kół Vision nie jest specjalnie lekki, ale jest solidny i dzięki wewnętrznej szerokości 23 mm nadaje się do opon o różnych szerokościach.
Z Shimano GRX Di2 rower testowy jest niemal topową wersją BH Gravel X. Jest też model z amortyzowanym widelcem Foxa, który z jakiegoś powodu kosztuje aż o 1.900 euro więcej – w każdym razie możesz zadać sobie pytanie, czy to ten sportowy rower szutrowy z przełożeniami pasuje do widelca teleskopowego. Elektroniczne przerzutki Shimano GRX zawsze zachwycają kształtem dźwigni, który znacznie różni się od chwytów Di2 do rowerów szosowych (a także znacznie od mechanicznego GRX). Są smukłe i bardzo dobrze leżą w dłoni; dźwignie hamulców działają płynnie i mają wyraźnie określony punkt nacisku. Przyciski zmiany biegów są łatwe do rozróżnienia pod względem dotykowym i umożliwiają szybką i precyzyjną zmianę biegów. Rower jest wyposażony w przerzutki 1×11, ale ponieważ Shimano zawsze dostarcza dźwignie Di2 w podwójnym opakowaniu, można także zamontować przednią przerzutkę i drugą zębatkę lub skonfigurować elektronikę tak, aby lewa dźwignia również zmieniała biegi.
W każdym razie BH Gravel X, który jest dostępny w wielu kolorach (a także w indywidualnych lakierach), stanowi wyraźny postęp w porównaniu do swojego poprzednika. Każdy, kto chce sportowo zjechać z asfaltu, będzie miał mnóstwo zabawy z tym rowerem, a rower można również wycenić za pomocą obwodu elektronicznego.
Schreibe einen Kommentar