TEST: 10.000 XNUMX lumenów to deklaracja przeciwko ciemności. Silva Spectra A dosłownie zmienia noc w dzień. Ale to też ma swoją cenę. Testujemy ultrajasny system podczas jazdy po szlakach.
Test Silva Spectra A - wszystkie informacje i dane na temat latarki na kasku w skrócie
800 euro za jedną lampka na kask to dużo pieniędzy! Ale też 10.000 16,5 lumenów strumienia świetlnego, a to właśnie daje Spectra A Silvy. To powinno prawie zmienić noc w dzień. Niezwykły kształt lampy przypomina spłaszczony sześcian - ale wygląda całkiem atrakcyjnie. Oczywiście osiem wbudowanych diod LED wymaga pewnej ilości miejsca. Konstrukcja pozwala również na umieszczenie radiatora bezpośrednio za diodami LED w celu rozsądnego odprowadzania ciepła. Ponadto Spectra A nie jest specyficzną lampą rowerową, ale jest sprzedawana jako latarka wielofunkcyjna. W związku z tym musi działać również na pałąku na głowę - płaska konstrukcja ma tutaj również zalety. Zgodnie z ceną Spectra A jest czysta i wysokiej jakości. Kable są grube, ale giętkie, a bateria jest dość duża, bo ma wymiary 8 x 2,5 cm i grubość 10.000 cm. Ale tutaj też jest jasne: XNUMX XNUMX lumenów wymaga dużo energii elektrycznej i trzeba ją gdzieś pomieścić.
Zakres dostawy zestawu nie wydaje się być dobrze przemyślany: Jako latarka wielozadaniowa Spectra A jest dostarczana tylko z uchwytem na kask, więc można jej używać tylko na jednym kasku. Dołączony do zestawu pilot Bluetooth jest natomiast wyposażony w bransoletkę - nie ma więc możliwości zamontowania go na kierownicy. Tym samym ich użycie podczas jazdy na rowerze iw naszym teście jest raczej niemożliwe, ale Silva oferuje odpowiednie akcesoria, którymi zajmiemy się później. Nawiasem mówiąc, w przypadku uszkodzenia Silva oferuje usługę naprawy. Tego można się spodziewać po wysokiej cenie zakupu Spectry A.

Dane techniczne
jasność | 10.000 lm |
tryby światła | 5 (10000lm, 5000lm, 2500lm, 800lm, 80lm) |
czas świecenia | 3 godz., 3:10 godz., 3:30 godz., 11 godz., 80 godz. |
czas ładowania | 4 h |
złącze ładowania | Ładowarka 2A |
Opcje montażu i adaptery | Ster |
wydajna bateria | 6700 mAh |
bateria | 200,00 € |
zdalny | Tak, bluetooth, uchwyt na kierownicę nie wchodzi w skład zestawu |
Lampa i wspornik wagi | 244 g |
Waga akumulatora i wspornika | 538 g |
Lampka długości kabla | 30 cm |
Długość kabla akumulatora | 60 cm |
Przedłużenie kabla | 93 cm |
Zatwierdzenie StVZO | nie |
temperatura barwowa | 5700 K |
Cena | 800,00 € |
Zakres dostawy
Spectra A jest dostarczana w solidnym, wysokiej jakości kartonie. Jednak w przypadku latarki na kask w tym segmencie cenowym można oczekiwać, że będzie ona dostarczana z torbą do przechowywania. Jednak jeśli chcesz go mieć, musisz go kupić później za 45 euro. Na pewno ma to sens ze względów ekologicznych, bo nie każdy potrzebuje tej torby – ale to wciąż niespodziewane. Karton zawierający następujący zakres dostawy nadaje się jednak również do przechowywania:
- Lampka na kask Spectra A
- Uchwyt na kask
- Akumulator 6700 mAh
- Przedłużacz 93 cm
- Bluetooth Remote Control
- Ładowarka 2A
- Międzynarodowe adaptery ładujące
Akcesoria i rozszerzenia
Silva oferuje wiele opcji rozbudowy i akcesoriów, ale nie są one tanie. Dodatkowe uchwyty na kask są dostępne za 30 euro za sztukę, a uchwyt GoPro można kupić za 25 euro. Zestaw składający się z uchwytu na lampkę na kierownicę i uchwytu na pilota Bluetooth również kosztuje 25 euro. Nie rozumiemy, dlaczego przynajmniej uchwyt na pilota nie jest dostępny osobno. Uchwyt na akumulator odpowiedni do zamontowania lampki na kierownicy kosztuje 25 euro. Jeśli chcesz jeździć bez plecaka, możesz kupić specjalną kamizelkę z miejscem na dwa akumulatory za 50 euro. Ponadto dostępne jest podwójne złącze akumulatora (25 EUR) do szczególnie rażącego użytku, umożliwiające jednoczesne zasilanie dwóch akumulatorów, co pozwala uniknąć konieczności przełączania wtyczek. Opaska na głowę (40 EUR) jest również dostępna do użytku poza jazdą na rowerze. To sprawia, że system Spectra jest niezwykle wszechstronny, a zawartość portfela jest znacznie zmniejszona.
Test: Silva Spectra A w akcji
montaż i mocowanie
Uchwyt na kask Spectra A jest duży. Dobrze i stabilnie leży na naszym kasku testowym (Uvex Finale). Ze względu na ich rozmiar mogą wystąpić problemy z dopasowaniem do innych kształtów kasków. Wystająca szyna, na której mocowana jest latarka, tworzy całościowy obraz bardzo dużego uchwytu na kask. Wolałbyś nie zostawiać ich na kasku na dłuższą metę. Jak już wspomniano, Spectra A jest przymocowana do systemu szynowego. Na ślepo i nad głową, działa to prawie wyłącznie przy użyciu co najmniej dwóch rąk i wymaga pewnej praktyki. Jeśli je masz, podłączenie ich działa intuicyjnie i płynnie. Mechanizm działa zgrabnie, a lampę można ponownie odłączyć bez większego wysiłku. Mimo to siedzi mocno i bezpiecznie w uchwycie.
operacja
Spectra A obsługuje się za pomocą dwóch dużych przycisków. Po naciśnięciu przycisku plus latarka na kask włącza się natychmiast z mocą 2500 lm. Wyłącza się go, naciskając i przytrzymując przycisk minus. Proces jest intuicyjny, klawisze są ładne i duże, ale tylko lekko wyczuwalne w dotyku. To ostatnie dotyczy w szczególności klawisza minus – tutaj czasem źle się go wciska. Problem jest złożony z rękawiczkami i wymaga pewnej praktyki. Problematyczna może być również pozycja montażu latarki na kasku: jeśli jest za wysoko, Spectra A musi być pochylona bardziej do przodu, aby odpowiednio oświetlić szlak. Zmniejsza to szczelinę między obudową LED a elementami sterującymi. Konsekwencją jest to, że ten ostatni może być trudniejszy do osiągnięcia. W tym miejscu zalecamy odpowiednią analizę kasku przed jego zakupem.
bateria i czas pracy
Silva stosuje uczciwe podejście do określania czasu świecenia i stwierdza to dla różnych temperatur: w temperaturze 20°C czas świecenia przy pełnej mocy 10.000 3 lm wynosi około 5 godzin. Z drugiej strony przy -1°C to tylko 5000 godzina. Wartości dla drugiego etapu z 3 lm to 10:1 h i 30:2500 h. Mówi się, że na niższe poziomy 800, 80 i 3 lm nie mają wpływu różnice temperatur o godzinie 30:11, 80 i 10. Dłuższa, zimowa praca nie może być zatem prowadzona przy stałym wysokim strumieniu świetlnym. Jednak i konkurencja powinna w mniejszym lub większym stopniu borykać się z tym problemem. I trzeba przyznać: w temperaturach powyżej zera nocna jazda jest przyjemniejsza, a z każdym stopniem wydłuża się czas świecenia Spectry A. Jeśli poziom naładowania baterii spadnie poniżej 250%, Spectra A automatycznie przełącza się w tryb rezerwowy, który zapala się z 1 lm przez XNUMX godzinę. Jest to bardzo przydatna funkcja, aby znaleźć wyjście z najtrudniejszego terenu za pomocą światła, jeśli stracisz z oczu poziom naładowania baterii.
Jeśli akumulator jest rozładowany, można go naładować w ciągu 4 godzin za pomocą dołączonej specjalnej ładowarki. Z wyjściem 18 V i 2 A ma prawie specyfikację ładowarki do notebooka. Specjalna wtyczka Silvy w konsekwencji ogranicza korzystanie z systemu do siebie.

Wykorzystanie wagi i szlaku
Prawie 250 gramów wysoko nad głową: dają o sobie znać. Wyraźny moment bezwładności można wyczuć, gdy Spectra A jest na kasku. Nie przeszkadzało to jednak naszym kierowcom testowym w akcji. W rękawiczkach nie zawsze łatwo było znaleźć i obsługiwać dwa przyciski do regulacji jasności. W ramach testu wypróbowaliśmy również pilota na nadgarstku: sięganie po kask okazało się bezpieczniejsze podczas jazdy, chociaż Spectrą A można wygodniej sterować za pomocą pilota. Waga baterii na poziomie ponad pół kilograma jest już zauważalna w lekkim plecaku - to cena za gigantyczną jasność.
Pole świetlne Spectra A
Tutaj wszystko jest po prostu jasne: Spectra A emituje światło z szerokiego kąta, a także oświetla krawędzie szlaku z odpowiednią intensywnością. Wiązka światła nie jest wiązką i może wydawać się, że ma mniejszy zasięg w porównaniu z innymi latarkami na kask. Jak wspomniano na początku, dzieje się tak dlatego, że Spectra A została zaprojektowana jako uniwersalna latarka na kask. W przeciwieństwie do jazdy na rowerze, niektóre inne sporty są mniej zależne od silnie skierowanej wiązki światła. Jasność przy pełnej mocy wynosząca 10.000 XNUMX lm zapewnia niemalże dzienne warunki na szlaku. Kolory i odcienie są wyraźne i wyraźne, jak żadna inna lampa na kask w naszym teście. Możesz więc beztrosko rzucać się na każdy szlak, nieważne jak szybko, przeskakiwać szczeliny i bez wahania przeskakiwać nad każdym kickerem na pełnych obrotach.
Nawet niższe poziomy 5000 i 2500 lm są jaśniejsze niż wiele innych latarek na kaskach o najwyższym poziomie mocy. W związku z tym są one wystarczające na wiele zjazdów i jednocześnie chronią poziom naładowania baterii. Najniższy poziom 80 lm wystarczy na powolne podjazdy, ale męczy oczy na dłuższą metę. Lepiej jeździ z 800 lm.
Bezpośrednie porównanie między pełną a minimalną wydajnością przesuwa technologię kamery do granic możliwości: różnica w jasności jest tak duża, że kamera wyświetla najniższy poziom jasności prawie czarny. Jednak 80 lumenów tego poziomu jest wystarczająco jasne, aby wykorzystać je do spokojnej wspinaczki.
