TEST: Acid HPA 2000 to kompaktowa latarka na kask firmy Cube. Dobrze przemyślany system ze standardowymi adapterami i złączami charakteryzuje się dużą elastycznością. O tym, jak lampa 2000 lm sprawuje się na szlakach nocą, przeczytacie tutaj.
Test Acid HPA 2000 - wszystkie informacje i dane na temat latarki na kasku w skrócie
Dzięki Acid HPA 2000, Acid – marka komponentów Cube – ma w swoim asortymencie wszechstronny i dobrze przemyślany zestaw lamp na kask. Na przykład Acid polega na mocowaniu GoPro i systemie X-Lock zamiast opracowywać własne złącza. Szczególnie dla rowerzystów, którzy korzystają z wielu różnych akcesoriów, może to być mile widziane ułatwienie w życiu codziennym. Kompaktowa aluminiowa głowica lampy ma duże, ale eleganckie żeberka chłodzące. Reklamowane są dwie diody LED o strumieniu świetlnym 2000 lm, ale spojrzenie na instrukcję obsługi pokazuje, że wspomniane 2000 lm odpowiada mocy wyjściowej diod LED. Jednak zmierzony strumień świetlny samej latarki na kask to zaledwie 1600 lm.
Inaczej są lampka na kask i akcesoria starannie przetworzone, ale nie do znalezienia w obszarze high-end. Pokazują to na przykład małe noski na plastikowych częściach. Wykorzystanie baterii jest dobrze przemyślane: można ją schować w torbie biodrowej lub plecaku za pomocą dołączonego przedłużacza. Można go również przymocować do kasku za pomocą drugiego, dołączonego uchwytu. W takim przypadku wskaźnik poziomu naładowania akumulatora może również służyć jako tylne światło. Nie jest to jednak zgodne ze standardem StVZO.
Dane techniczne
jasność | 2000 lm |
tryby światła | 7 (1600 lm, 800 lm, 300 lm, 100 lm, lampa błyskowa, SOS, sygnał alarmowy w Alpach) |
czas świecenia | 1,5 godz., 3 godz., 8 godz., 30 godz., 6 godz., 13 godz., 105 godz. |
czas ładowania | Nieokreślony |
złącze ładowania | Ładowarka 2A |
Opcje montażu i adaptery | Kask, pasek na głowę, GoPro, X-Lock |
wydajna bateria | 3400 mAh |
bateria | 59,95 € |
zdalny | Ja |
Lampa i wspornik wagi | 82 g |
Waga akumulatora i wspornika | 140 g |
Lampka długości kabla | 24 cm |
Długość kabla akumulatora | 10 cm |
Przedłużenie kabla | 90 cm |
Zatwierdzenie StVZO | nie |
temperatura barwowa | 6500 K |
Cena | 229,95 € |
Zakres dostawy
Acid HPA 2000 jest starannie zapakowany w wysokiej jakości torbę do przechowywania z tekturowym rękawem. Zestaw obejmuje następujący zakres dostawy:
- Acid HPA 2000 latarka na hełm
- Bateria 3400 mAh
- Lampka do montażu na kasku
- Akumulator do montażu na kasku
- Przedłużacz 90 cm
- Opaska
- Pilot Bluetooth
- Ładowarka 2A
- Jasne, łatwe do zrozumienia instrukcje obsługi
Akcesoria i rozszerzenia
Acid HPA 2000 jest już dość dobrze i elastycznie wyposażony w zakres dostawy. Niemniej jednak Acid oferuje również pojedyncze akcesoria: dodatkowy zestaw uchwytów na kask (2 sztuki) jest dostępny za 24,95 €. Możesz otrzymać wymienną baterię za uczciwe 59,95 €. Do montażu na kierownicy Acid oferuje zestaw uchwytów na wędki (2 sztuki) za 14,95 €. Dodatkowo wszystkie części HPA 2000 zawarte w zestawie można dokupić pojedynczo gdyby coś się zepsuło. Niestety Acid nie oferuje usługi naprawy, ale głowica lampy jest również dostępna osobno.
Test: Acid HPA 2000 w terenie
montaż i mocowanie
Mocowanie do hełmu HPA 2000 jest jednym z najbardziej kompaktowych mocowań w naszym polu testowym. W związku z tym nie przeszkadza i może pozostać na kasku bez wahania. Mocuje się je za pomocą pasków na rzepy lub podkładek samoprzylepnych. Samą głowicę lampy umieszcza się na adapterze X-Lock pod kątem około 45° i blokuje poprzez obrót. Wymaga to pewnej praktyki, ale potem działa całkiem dobrze. Nachylenie można regulować w dowolnym momencie bez użycia narzędzi za pomocą uchwytu GoPro. Na szczęście wszystkie te procesy działają całkiem dobrze nawet w rękawiczkach. System mocowania HPA 2000 z różnymi standardami adapterów okazuje się bardzo praktyczny i jednocześnie otwarty na inne zastosowania. Nawiasem mówiąc, akumulator można również przymocować do kasku za pomocą adaptera X-Lock – ale na potrzeby testu schowaliśmy go do plecaka.
operacja
HPA 2000 obsługuje się bardzo intuicyjnie. Za pomocą przycisku można przełączać pomiędzy trzema różnymi poziomami jasności. Czwarty poziom - ultra niski - jest aktywowany tylko przez naciśnięcie przycisku przez trzy sekundy i służy bardziej jako światło awaryjne lub robocze. Irytujące: Lampkę wyłącza się, naciskając przycisk przez jedną sekundę - więc stoisz w ciemności przez dwie sekundy, jeśli nadal chcesz jej używać na rowerze. Ze względu na płaską integrację przycisku z korpusem głowicy lampy nie zawsze łatwo jest go znaleźć haptycznie. Problem nasila się szczególnie przy noszeniu rękawiczek. Ponadto punkt nacisku przycisku mógłby być bardziej zdefiniowany, ponieważ przejście na kolejny poziom jasności nie zawsze działa.
Nawiasem mówiąc, problemy te pojawiają się również w przypadku dołączonego pilota Bluetooth. Ale jest ładny i kompaktowy i zwykle można go łatwo umieścić między dźwignią hamulca a uchwytem. Dzięki prostemu mechanizmowi zatrzaskowemu pilot można łatwo wyjąć w dowolnym momencie - jego uchwyt pozostaje na kierownicy. Jeśli chodzi o obsługę, warto zauważyć: latarka na hełm ma również trzy poziomy oświetlenia awaryjnego, ale można je wywołać tylko przez naciśnięcie przycisku przez co najmniej pięć sekund. Dzięki temu nie musisz klikać tych trybów, których, mam nadzieję, nigdy nie będziesz potrzebować.
Użytkownik może aktywować funkcję tylnego światła akumulatora, po prostu naciskając przycisk na wskaźniku poziomu naładowania akumulatora - co oczywiście ma sens tylko wtedy, gdy akumulator jest podłączony do kasku.
bateria i czas pracy
Bateria o pojemności 3400 mAh wytrzymuje 1600 godziny przy pełnej mocy (1,5 lm). Jest to całkowicie wystarczające na wiele wycieczek. Średni czas świecenia wynosi 800 lm, co odpowiada 3 godzinom. Niski poziom z 300 lm zapewnia czas pracy 8 godzin. Możesz naprawdę oszczędzać baterię na bardzo niskim poziomie, który można aktywować tylko naciskając przycisk przez trzy sekundy. Czas pracy wynosi wtedy 30 godzin. Gdy poziom naładowania akumulatora przekroczy 20%, przycisk na głowicy latarki zaświeci się na niebiesko. Jeśli spadnie poniżej 20%, przycisk zmieni kolor na czerwony; poniżej 10% miga na czerwono. Jeśli poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej 5%, HPA 2000 automatycznie przełącza się w tryb bardzo niskiego poziomu – którego nie można już przełączyć. Jeśli stracisz z oczu poziom naładowania baterii, przez pewien czas nadal będziesz mieć światło awaryjne.
Nawiasem mówiąc, schemat kolorów wskaźnika stanu baterii byłby również pożądany w pilocie - dałoby to prosty przegląd stanu baterii w podróży.
Wykorzystanie wagi i szlaku
Głowica latarki i uchwyt na hełm HPA 2000 ważą tylko 82 g. System jest ledwo wyczuwalny i zupełnie nie przeszkadza. Nawet dodatkowe 140 g baterii ma niewielki wpływ po zamontowaniu na kasku. Przy użytkowaniu w plecaku bateria jest praktycznie niewyczuwalna. Ogólnie rzecz biorąc, latarka na hełm imponuje swoją prostotą - z wyjątkiem obsługi: zmiana poziomów jasności nie zawsze działa idealnie ze względów dotykowych i braku określonego punktu nacisku - jak już wspomniano. Podczas przełączania między poziomami jasności światło jest przyciemniane - zwłaszcza między dwoma jasnymi poziomami światła jest więc czasami prawie niezauważalne. Nagła zmiana w tym miejscu może dostarczyć więcej informacji zwrotnych.
Pole świetlne Acid HPA 2000
Kształt pola świetlnego HPA 2000 jest całkiem przyjemny. Ostrość w centrum jest dobrze dobrana, przejście w okolice krawędzi mogłoby być nieco bardziej miękkie i szersze. Na szybkich zjazdach da się jednak zauważyć, że lampka na kask ma zaledwie 1600 lm. Na naszych szynach testowych czuliśmy się komfortowo do około 25 km/h – powyżej tej wartości strumień świetlny jest zbyt niski. Gradient kolorów w świetle jest nieco nieprzyjemny: stożek światła jest bardziej żółtawy w środku i skręca w kierunku niebiesko-magenta w kierunku krawędzi. Jest to jednak zauważalne prawie tylko w jasnych poziomach jasności i na równej powierzchni.
Średni poziom 800 lm bardzo nam odpowiada do stosowania pod górę na szlakach. Normalne podjazdy na leśnych zboczach można dobrze pokonywać na niskich wysokościach z 300 lm. Ultraniski poziom 100 lm jest natomiast dość ciemny i męczy oczy na dłuższą metę. Na dwóch niskich poziomach pojawia się trochę widzenia w tunelu, ponieważ otoczenie nie ma już zbyt wiele światła. Ogólnie niezmienna gradacja poziomów światła jest dobrze dobrana.
Bezpośrednie porównanie pełnej i minimalnej wydajności przesuwa technologię kamery do granic możliwości: różnica w jasności jest tak duża, że kamera wyświetla najniższy poziom jasności jako bardzo ciemny. 100 lumenów na tym poziomie jest prawie akceptowalne do spokojnego wspinania się i oszczędzania baterii.