Wskazówki i porady | Porady dotyczące zakupów: Jeśli nie chcesz rezygnować z jazdy na rowerze w zimie, napotkasz niekorzystne warunki pogodowe, zwłaszcza śnieg i lód. Czy opony zimowe mają sens w przypadku rowerów? Do czego służą opony z kolcami? Velomotion dostarcza wskazówek i pomaga sklasyfikować różne opony oraz ich mocne i słabe strony.
Jazda na rowerze zimą: obszar zastosowania, lokalizacja i przeznaczenie decydują o wyborze opon
Zimowe przejażdżki rowerowe w niesprzyjających warunkach mogą nie tylko przysporzyć kłopotów. W zależności od trasy, warunków pogodowych i opon, podróż może być również niebezpieczna. Zwłaszcza gdy śnieg jest ciepły i mokry, prawie każda jazda staje się niekontrolowana. Powszechna jest opinia, że po prostu trzeba jeździć na oponach z kolcami. Ale te nie zawsze i wszędzie mają sens. Pomagamy w klasyfikacji.
Pierwszym pytaniem, które należy zadać, jest to, jakiego roweru chcesz użyć, aby dotrzeć do celu. Podczas gdy większość rowerzystów odbywa codzienne podróże, takie jak do pracy lub na zakupy, są też zagorzali rowerzyści górscy, którzy zimą nie chcą rezygnować ze sportu. I słusznie, bo przy odpowiednim doborze opon można się świetnie bawić, zwłaszcza gdy jest dużo śniegu! Przede wszystkim więc bądź świadomy tego, gdzie znajduje się Twój obszar zastosowania.
Twoja lokalizacja odgrywa w tym dużą rolę. Jakie panują warunki pogodowe? Na przykład u podnóża Alp droga przez wiele dni może być pokryta śniegiem, który z czasem staje się coraz twardszy i może zamieniać się w lód. Z drugiej strony w Zagłębiu Ruhry od czasu do czasu trzeba się zmagać z błotem pośniegowym. Poniżej dowiesz się, która opona ma sens.
Opony zimowe do rowerów: kolce
Chociaż opony z kolcami są powszechnie znane jako uniwersalne opony zimowe do rowerów, nie wszędzie mają one sens. Wiele kolców działa całkiem dobrze na lodzie, ale czasami są bezużyteczne w głębokim śniegu. Dzieje się tak dlatego, że wiele opon nie ma prowadzenia, co oznacza, że ich bieżnik nie ma wyraźnych podłużnych kanałów, które zapewniają boczne wsparcie podczas pokonywania zakrętów. Ponadto niektóre opony z kolcami mają zbyt zamknięty profil. Więc mogą pokazać swoją siłę tylko na czystym lodzie i mocno ubitym śniegu. Naprawdę nie ma nic lepszego niż opona z kolcami na lodzie. Jeśli więc podczas przejażdżek często napotykasz mocno ubity śnieg i lód, powinieneś rozważyć oponę z kolcami. Należy jednak pamiętać, że opony z kolcami mają wysoki opór toczenia, więc jazda będzie bardziej męcząca, jeśli nie jeździsz na rowerze elektrycznym. Zdrowym środkiem byłoby użycie kolców tylko na przednim kole. Ponieważ jeśli przednie koło zacznie się ślizgać, ryzyko wypadku jest znacznie większe niż w przypadku tylnego koła.
Opony z kolcami za i przeciw
Pro
- Dobra przyczepność na lodzie
- Dobra przyczepność na bardzo twardym śniegu
- Dobra przyczepność na miękkim śniegu i błocie pośniegowym, gdy kolce uderzają o ziemię
- Bardzo dobra przyczepność na zamarzniętych szlakach
Contra
- Bardzo duży opór toczenia i duża waga
- Umiarkowana przyczepność na miękkim śniegu i błocie pośniegowym, gdy kolce nie dotykają podłoża
- Stosunkowo drogi
- Głośniejszy hałas podczas jazdy i szybsze zużycie na drodze bez śniegu i lodu
- Umiarkowana przyczepność na mokrej nawierzchni
Końcówki opon z kolcami
- Montować tylko na przednim kole: Opór toczenia jest większy na tylnym kole. Aby więc lepiej się toczyć i zaoszczędzić na wadze, użycie przodu ma większy sens. Ponadto ślizgające się tylne koło często może zostać złapane lub kończy się niewielkim upadkiem. Ale jeśli przednie koło zacznie się ślizgać, upadek jest zwykle nieunikniony i może mieć poważne konsekwencje.
- Ciśnienie powietrza jest różne: Niektóre opony z kolcami są przeznaczone do jazdy przy wysokim ciśnieniu powietrza w warunkach bezśnieżnych. Kolce przymocowane lekko z boku nie dotykają wtedy podłoża, co oznacza, że opory toczenia pozostają na akceptowalnym poziomie. Jeśli droga jest zaśnieżona, wypuszczasz powietrze, aby kolce dotykały podłoża i zwiększała się powierzchnia styku opony.
- Kup na koniec sezonu: Ponieważ opona z kolcami może kosztować 100 euro, przy odrobinie szczęścia możesz pod koniec sezonu wyrwać okazję za połowę ceny.
Konkluzja
Opony z kolcami mają sens, jeśli często napotykasz długotrwałe mrozy ze śniegiem i lodem oraz jeździsz po zatłoczonych obszarach, gdzie śnieg szybko się zalega. Ze względu na koszty i opory toczenia możesz najpierw wypróbować oponę z kolcami na przednim kole.
Opony zimowe do rowerów: opony zimowe
Odpowiednie opony zimowe do rowerów są dostępne prawie wyłącznie w obszarze opon miejskich i trekkingowych. Zadaniem tych opon jest utrzymanie jak najniższych oporów toczenia. Profil bazuje na lamelowym profilu opon zimowych stosowanych w sektorze motoryzacyjnym. Nie da się tego jednak przenieść bezpośrednio na motocykl - przyczepność na zakrętach jest ograniczona, przednie koło może szybko stracić przyczepność przy zbyt dużym pokonywaniu zakrętów, ponieważ opony prawie nie mają profilu prowadzącego. Dlatego oferują niewielką przyczepność na miękkim lub mokrym śniegu. W związku z tym opony zimowe do rowerów dobrze sprawdzają się na śniegu, który jest ubity, ale nie oblodzony. Ogólnie rzecz biorąc, nadają się głównie do użytku w regionach o małej ilości śniegu i mogą demonstrować swoje zalety na przykład na mokrych, tłustych drogach. Lub na śliskich drogach – ale nie na lodzie.
Plusy i minusy opon zimowych
Pro
- Mały opór toczenia
- Dopuszczalna przyczepność na twardym śniegu
- Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni
- Może być również używana jako opona całoroczna
Contra
- Prawie żadna przyczepność na lodzie
- Prawie żadna przyczepność na mokrym śniegu i błocie pośniegowym
- Mała przyczepność na miękkim śniegu
Wskazówki dotyczące opon zimowych
- Ciśnienie powietrza jest różne: Możesz też pobawić się ciśnieniem powietrza w oponach zimowych. Jeśli droga jest zaśnieżona, zaleca się jazdę z mniejszym ciśnieniem, aby zwiększyć powierzchnię styku opony. Daje to jednak znaczące korzyści tylko na twardym śniegu.
- Używaj opon do rowerów szutrowych: Jeśli nie chcesz dodatkowo inwestować w opony zimowe, możesz też postawić na opony Gravel. Istnieją modele z dobrym profilem prowadzącym, a jednocześnie jesteś lepiej przygotowany do letnich wycieczek po leśnych drogach.
Konkluzja
Opony zimowe mogą zainteresować każdego, kto od czasu do czasu napotyka krótkie okresy niewielkiej ilości śniegu. Tak może być na przykład w dużych miastach. Jednak nie bardzo radzą sobie w naprawdę zimowych warunkach z dużą ilością śniegu. Zachowaj ostrożność podczas pokonywania zakrętów na śniegu. Oczywiście nadal przewyższają porównywalne opony letnie.
Opony zimowe do rowerów: opony błotne
błotne opony? Tak, jasne! Opony błotne, z otwartym profilem i małymi, ale długimi występami, bardzo dobrze wbijają się w miękki i ubity śnieg. Profil również prawie się nie zatyka. Opony błotne mają dobrą przyczepność na zakrętach na śniegu dzięki wyraźnym liniom prowadzącym we wzorze bieżnika. Zwykle są lepsze od opon z kolcami na śniegu - chyba że śnieg jest bardzo zbity i śliski lub jesteś na lodzie. Opony błotne do użytku zimowego są szczególnie interesujące dla rowerzystów górskich, ponieważ oprócz zwykle doskonałej przyczepności są tańsze w zakupie i toczą się nieco lepiej niż opony z kolcami. Ale jeśli często napotykasz dużo śniegu, opony błotne można również rozważyć w życiu codziennym. Ponieważ jednak opony błotne nie są przeznaczone do użytku zimowego, należy uważać na mieszankę gumową: na przykład miękka mieszanka gumowa niektórych producentów znacznie twardnieje w niskich temperaturach i staje się bezużyteczna. Z drugiej strony twardsze mieszanki gumowe zwykle bardzo dobrze sprawdzają się na zimno. W razie wątpliwości należy zapytać producenta.
Opony błotne za i przeciw
Pro
- Mocna przyczepność na miękkim i ubitym śniegu
- Średnia przyczepność na mokrym śniegu i błocie pośniegowym; dobrą przyczepność, gdy bieżnik wnika w podłoże
- Dobra przyczepność na zamarzniętych i błotnistych trasach
Contra
- Brak przyczepności na lodzie
- Średnia przyczepność na mokrej nawierzchni
- Duży opór toczenia
Wskazówki dotyczące opon błotnych
- Używaj również jesienią: Rowerzyści górscy, którzy lubią spędzać czas na świeżym powietrzu podczas mokrej jesieni, mogą wcześnie zmienić opony na błotne. Ponieważ opony zapewniają ekstremalną przyczepność nawet na mokrych i błotnistych trasach.
- Kup tylko raz: Jeśli jesteś kolarzem górskim, który od czasu do czasu jeździ na oponach błotnych, możesz zaoszczędzić sobie inwestycji w drogie opony z kolcami.
- Montaż tylko na przednim kole: Podobnie jak w przypadku opon z kolcami, przednie koło wymaga dobrej przyczepności. Aby obniżyć opory toczenia, oponę błotną można zamontować tylko na przednim kole. Może to być niezła frajda, szczególnie dla rowerzystów, którzy dobrze panują nad rowerem, jeśli tylne koło jest trochę śliskie.
Konkluzja
Opony błotne mogą być właściwym wyborem dla każdego, kto często napotyka dużo śniegu, który nie zamienia się natychmiast w lód z powodu warunków zewnętrznych. Dla wszystkich rowerzystów górskich, którzy również lubią wycieczki zimą, często mogą być lepszym wyborem niż opony z kolcami.
Opony zimowe na rowerze elektrycznym
Korzystanie z e-roweru zimą wymaga dodatkowej przyczepności. Jeśli rowery, które często ważą 20 - 30 kg, zaczynają się ślizgać, zatrzymanie ich jest jeszcze trudniejsze niż konwencjonalnego roweru, zwłaszcza na zakrętach.Nie musisz się zbytnio martwić o opór toczenia błota czy opon z kolcami - w razie wątpliwości po prostu przełącz poziom wsparcia. Do użytku na rowerze elektrycznym zdecydowanie zalecamy używanie opon z kolcami lub błota – przynajmniej na przednim kole. Ponadto opony powinny być odpowiednio szersze. Stare powiedzenie mówi: Nic nie zastąpi przyczepności, ale więcej przyczepności. Dotyczy to zwłaszcza rowerów elektrycznych.
Test opon zimowych i informacje
Velomotion przetestował już kilka opon zimowych, tutaj znajdziesz wszystkie informacje na ich temat: Lista najlepszych opon z kolcami Urban
Testowany system zapinania opon zimowych ReTyre: Opony zimowe do rowerów Retyre: długoterminowy test innowacyjnego systemu
Ogólne wskazówki dotyczące jazdy na rowerze zimą: Bezpiecznie z rowerem na śniegu
Schreibe einen Kommentar