Nowości / test produktu: Wraz z Bosch E-Bike ABS Gen 2 asystent hamulca powinien być w przyszłości akceptowany społecznie również w rowerach elektrycznych - ze znacznie ulepszonym wyglądem i różnymi trybami dla różnych obszarów użytkowania, od ładunku po szlak. Udało nam się już przetestować system.
ABS w rowerach elektrycznych sam w sobie nie jest prawdziwą innowacją. Boscha kilka lat temu jego pierwszy system prezentowani, także inni producenci jak np Włoski z Blubrake mają porównywalne systemy na rynku. Jednak technologia jeszcze się nie przyjęła. Dostępnych było z nim tylko kilka e-rowerów, aw przypadku ABS e-roweru Bosch niezbyt elegancki wygląd z pewnością odegrał pewną rolę. Tak więc w niedalekiej przeszłości zrobiło się cicho na ten temat – aż do dzisiaj. Dzięki Bosch E-Bike ABS Gen 2 układ wspomagania hamowania w rowerach elektrycznych może być teraz tak samo ważny, jak od dziesięcioleci w samochodach lub motocyklach. W tym celu Bosch nie tylko poprawił wygląd, ale także znacznie zwiększył obszar zastosowania ABS - od rowerów cargo po sportowe e-MTB.
Bosch E-Bike ABS Gen 2: Mniejsze wymiary, znana funkcjonalność
Dzięki nowemu systemowi ABS firma Bosch rozszerza również swój inteligentny system, który został zaprezentowany w zeszłym roku i jest obowiązkowym wymogiem. ABS Gen 2 nie może być montowany w starszych rowerach elektrycznych Bosch - modernizacja i tak nie jest możliwa. Więc jeśli chcesz e-rower z nowym ABS, musisz go kupić bezpośrednio.
W bezpośrednim porównaniu do poprzednika od razu rzuca się w oczy wyraźnie zmniejszone wymiary. Na szczęście obszerne pudełko pod mostkiem ze wszystkimi kablami i linkami to już historia; nowy system Bosch e-bike ABS jest teraz schowany w znacznie mniejszej obudowie, którą można przymocować wąsko do widelca. Nie, nadal nie jest niewidoczny – ale nadal znacznie mniej rzuca się w oczy niż jego poprzednik. Oprócz mocowania jednostki sterującej za pomocą zacisku, w przyszłości pojawią się również rozwiązania bezpośredniego montażu od producentów widelców, którzy już pracują nad dostosowanymi odlewami.
Choć różnica w wyglądzie jest duża, podstawowa funkcjonalność ABS nie uległa zmianie. Do przednich i tylnych tarcz hamulcowych przymocowane są dodatkowe perforowane tarcze z 50 otworami. Czujnik umieszczony obok zacisku hamulca może odczytywać w czasie rzeczywistym, jak szybko poruszają się przednie i tylne koła. W połączeniu z innymi czujnikami napędu Bosch, „mózg” ABS otrzymuje przegląd tego, co się dzieje: z jaką prędkością porusza się e-rower? Czy oba koła obracają się z tą samą prędkością? Czy tylne koło unosi się nad ziemią? W zależności od tego interweniuje tylko w hamulec przedniego koła i reguluje (lub zmniejsza) ciśnienie hamowania.
Hamulce Magury
W ten sposób można złagodzić klasyczne scenariusze upadku, takie jak poślizg przedniego koła, co prawie zawsze prowadzi do bezpiecznego upadku. Opracowując system, firma Bosch mogła również wykorzystać swoje wieloletnie doświadczenie z układami ABS w motocyklach; Nic dziwnego, że Magura została zaangażowana jako partner w zakresie hamulców, który ma również duże doświadczenie w sektorze motoryzacyjnym. Bosch E-Bike ABS Gen 2 będzie również dostępny tylko z (specjalnymi) hamulcami niemieckiego producenta. Nie wiemy jeszcze dokładnie, co to będzie - ale system zainstalowany w naszych testowych rowerach opierał się na zaciskach hamulcowych Magura MT5 i nowych czujnikach, które przypominały dobrze znane dźwignie ABS.
Cztery tryby ABS: od cargo do trail
Ale nawet jeśli funkcjonalność pozostaje taka sama, nie oznacza to, że sama funkcja nie zmieniła się znacząco w porównaniu do swojego poprzednika. Mówiąc prościej, dane są takie same, ale system robi z nimi coś innego: nowy rower elektryczny Bosch ABS Gen 2 będzie miał w sumie cztery różne tryby: Cargo, Touring, Allroad i Trail. Który e-rower jest wyposażony w jakie tryby, zależy od odpowiedniego producenta roweru. Dostępnych jest również kilka trybów, które można zmieniać na rowerze lub za pomocą aplikacji. Oczywiście w ten sposób można również całkowicie wyłączyć ABS. Pomarańczowa dioda LED na pilocie LED i logo ABS na wyświetlaczu Kiox 300 sygnalizują wtedy, że asystent hamowania jest wyłączony.
W zależności od wybranego trybu ABS, system inaczej interpretuje dane otrzymane z czujników, a także inaczej reaguje. W trybie Trail np. bez problemu można odczepić tylne koło od podłoża, np. przesunąć koło w ostry zakręt – w pozostałych trybach ABS interweniowałby znacznie silniej, by zapobiec zjechaniu tylnej opony nawet obracając się o cal nad ziemią.
Pierwsze praktyczne wrażenia z Bosch E-Bike ABS w trybie Trail
Mieliśmy okazję wcześniej przetestować nowy system ABS do e-rowerów firmy Bosch. Dwa tryby Allroad i Trail zostały załadowane do odpowiednich E-MTB, przy czym wyraźnie skupiliśmy się na nowym trybie Trail. Bosch jest z tego szczególnie dumny, a odpowiedni algorytm został opracowany przez długi czas wraz z wieloma sportowcami. Na początku wciąż byliśmy sceptyczni: ABS w sportowym E-MTB? Jakoś tak naprawdę nie chcieliśmy wierzyć, że to może zadziałać. Kiedy jesteś szybki na szlaku, naprawdę nie chcesz stracić kontroli nad hamowaniem, prawda? Właśnie te uprzedzenia Bosch chciałby rozwiać i po kilku okrążeniach testowych możemy również potwierdzić: nawet jeśli ABS interweniuje zauważalnie w pewnych sytuacjach, nigdy nie ma się wrażenia, że nie masz pełnej kontroli nad własnym zachowaniem podczas hamowania.
ABS powinien zawsze pozostawać całkowicie w tle w trybie Trail i interweniować tylko w przypadkach granicznych, na przykład, gdy przednie koło się blokuje. Jednak w przeciwieństwie do trybu Allroad, system naprawdę „czeka” na interwencję do ostatniej chwili. Doprowadziło to do kilku chwil szoku podczas pierwszego próbnego hamowania, ponieważ przez krótką (odczuwalną: bardzo długą!) chwilę wydawało się, że ABS w ogóle nie interweniuje, tylko po to, by w naprawdę ostatniej chwili zmniejszyć ciśnienie hamowania . To samo dotyczy scenariusza dachowania: w trybie trail tylne koło można łatwo zdjąć z ziemi: pociągnąć przedni hamulec, dać krótki impuls i można ruszyć tylnym kołem. Tylko wtedy, gdy istnieje ryzyko przewrócenia się, system nieco zmniejsza ciśnienie, aby ponownie opuścić tył.
ABS jest naprawdę zauważalny w tym trybie tylko wtedy, gdy sprowokujesz takie sytuacje. Jeśli jeździsz jak zwykle, bardzo niewielu kierowców zauważy różnicę. Rowerzyści alpiniści lub ekstremalnie szybcy jeźdźcy, którzy znają każdy punkt hamowania na swoich ulubionych trasach, mogą widzieć to inaczej, ale dla większości e-rowerzystów górskich widzimy znaczny wzrost bezpieczeństwa na szlaku.
Schreibe einen Kommentar