E-Performance / Nowości produktowe: Wraz z Fazua Ride 60, w ciągu roku będzie dostępny całkowicie nowy układ napędowy bawarskiego producenta. Pozostajesz wierny sobie i w przeciwieństwie do wystawcy możesz jeszcze bardziej zredukować wagę – pomimo większej mocy i znacznie większej baterii.
Latem 2017 r. ówczesny nowicjusz Fazua trafił na pierwsze strony gazet w segmencie e-rowerów, który już wtedy kwitł: z nieco słabszym, ale wyjątkowo lekkim i kompaktowym układem napędowym stanowił kontrapunkt dla grubych silników montowanych pośrodku , które musiały radzić sobie z coraz większymi akumulatorami i coraz większą mocą przebijały się nawzajem. W tamtym czasie podejście to było postrzegane dość krytycznie, ale szybko stało się jasne, że zespół z Monachium trafił w sedno. Dzisiaj wszyscy mówią o lekkich e-rowerach, zwłaszcza terenowych, i trend ten prawdopodobnie utrzyma się w przyszłości.
W związku z tym nie jest zaskakujące, że Fazua stale rozwija swój układ napędowy. Do tej pory skupiano się jednak przede wszystkim na aktualizacje oprogramowania, w zeszłym roku po raz pierwszy w Ride 50 wprowadzono poważne zmiany w sprzęcie, ale były to bardziej techniczne zmiany niż prawdziwy nowy rozwój. Ten ostatni pojawi się teraz w 2022 roku z całkowicie nową Fazua Ride 60, której rdzeń pozostaje wierny sobie, ale wyznacza inne priorytety i dalej wyczerpuje możliwości techniczne.
Całkowicie nowe opracowanie - już nieusuwalne
Podstawowe podejście techniczne pozostaje takie samo: cały napęd jest zintegrowany z dolną rurą jako pojedyncza jednostka - od skrzyni biegów zintegrowanej bezpośrednio z suportem i podłączonego do niej silnika po akumulator, który z kolei jest z nim połączony - na z jednej strony partnerzy z branży otrzymują niezwykle kompaktową, ale także bardzo elegancką do zintegrowania jednostkę napędową. Dane techniczne są dość imponujące: w przeciwieństwie do poprzednika, sama jednostka napędowa waży ponad kilogram mniej i ustanawia nowy rekord w tej klasie wydajności z wagą 1,96 kg. Ponieważ nie tylko zmniejszono wagę, można było jednocześnie zwiększyć wydajność. Przy maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 60 Nm różnica w stosunku do poprzednika (55 lub 58 Nm) nie jest kolosalna, ale biorąc pod uwagę różnicę w masie nadal znacząca.
Pomimo wszystkich postępów technicznych, rozwój ten wymaga oczywiście pewnych kompromisów - całkowicie wyeliminowano możliwość odłączenia, z której dobrze znany był poprzednik. Matthias Leininger, kierownik działu produktów w firmie Fazua, mówi: „W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, FAZUA RIDE 60 nie można już usunąć, ponieważ w przeciwnym razie nie bylibyśmy w stanie uzyskać swobody projektowania, maksymalnej elastyczności i integracji”. Oznacza to, że system Fazua traci naprawdę wyjątkową zaletę, ale z naszego doświadczenia wynika, że ta funkcja była faktycznie używana tylko przez kilku kierowców Fazua. Niemniej jednak: To powinno rozczarować jednego lub drugiego fana pierwszej godziny.
Oddzielenie wariantu na szlak i ulicę z różnymi systemami chłodzenia, które zostało wprowadzone tylko w Ride 50, zniknie (na razie?) w Fazua Ride 60.
Nowa bateria o pojemności 430Wh - w dwóch wersjach
Nie tylko jednostka napędowa została całkowicie przeprojektowana dla Fazua Ride 60 - akumulator również zrobił ogromny krok naprzód. Przy pojemności 430 Wh to prawie dwukrotnie więcej w porównaniu do poprzednika (252 Wh) – waga wzrosła tylko z 1,9 kg do 2,2 lub 2,3 kg. To wyraźnie pokazuje, że w dziedzinie technologii baterii wiele się wydarzyło w ostatnich latach, nawet jeśli naprawdę duży przełom się nie zmaterializował.
Interesujące jest podejście polegające na oferowaniu producentom baterii w dwóch wariantach – w wersji wymiennej oraz w wersji montowanej na stałe. Ten ostatni oszczędza 100 g wagi i można go zintegrować z ramą w jeszcze bardziej elegancki i oszczędzający miejsce sposób - oczywiście kosztem możliwości demontażu, bez której wielu e-rowerzystów nie chciałoby się obejść w codziennym użytkowaniu. Zwłaszcza, że Fazua jest szczególnie dumna z nowego mechanizmu mocowania dla wariantu wyjmowanej baterii. Jest on utrzymywany na miejscu przez zintegrowaną szynę i bardzo łatwo wysuwa się z ramy w celu usunięcia. Ogólna obsługa jest oczywiście znacznie łatwiejsza ze względu na jego wagę; dla porównania: akumulator Bosch Powertube 750 waży prawie dokładnie dwa razy więcej.
Nowoczesna, sportowa koncepcja obsługi
To, co było szczególnie niezwykłe w istniejącym systemie Fazua, to to, jak dobrze był w stanie wytrzymać spustoszenie czasu. Wyjątkiem była operacja, w której Fazua nigdy nie miał naprawdę przekonującego rozwiązania - zwłaszcza do użytku sportowego. To powinno się zmienić wraz z Ride 60, przynajmniej jesteśmy bardzo pewni siebie, biorąc pod uwagę pierwsze informacje i renderowane obrazy.
Od teraz napędem steruje się za pomocą Fazua Ring Control: kompaktowego, nie rzucającego się w oczy zacisku, za pomocą którego można regulować poziom podparcia przy minimalnym ruchu palca. Ze względu na minimalne zapotrzebowanie na miejsce powinno być łatwe do indywidualnego umieszczenia na kierownicy, w zależności od osobistych preferencji i wymagań. Ponadto Fazua obiecuje, że pozostanie optymalnie chroniony nawet w przypadku upadku.
Fazua nadal radzi sobie bez prawdziwego wyświetlacza, co również ma sens, biorąc pod uwagę minimalistyczną, sportową koncepcję ogólną. Zamiast tego w górnej rurze jest teraz miejsce na nową piastę LED, która wykorzystuje diody LED do wyświetlania poziomu wsparcia i poziomu naładowania akumulatora. Można go złożyć poprzez naciśnięcie, co umożliwia dostęp do zintegrowanego złącza USB-C, które można wykorzystać np. do ładowania smartfona zamontowanego na kierownicy z akumulatora e-bike'a podczas jazdy. LED Hub oferuje również bezprzewodowy interfejs ANT+ i Bluetooth do podłączenia komputera rowerowego lub korzystania z wypróbowanej i przetestowanej aplikacji Fazua.
Jako trzecia opcja producenci mogą zrezygnować z LED Hub i zamiast tego użyć tak zwanego Control Hub. Jest to podobne do Ring Control, ale oferuje zintegrowane diody LED wskazujące poziom naładowania i wyświetlacz pomocniczy oraz zapewnia łączność z komputerami rowerowymi lub smartfonami.
Pierwsze modele z Fazua Ride 60 w ciągu roku od Canyon i Riese & Müller
Niestety nadal nie ma konkretnej daty dostępności nowego systemu Fazua Ride 60. Jednak w ciągu roku powinny być dostępne pierwsze modele Canyon, a także Riese & Müller. W każdym razie postaramy się jak najszybciej otrzymać odpowiedni egzemplarz testowy.
WEB: www.fazua.pl
Schreibe einen Kommentar