Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Panasonicowi GX Ultimate Pro. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB.
Silniki i napędy E-MTB 2022 pod kontrolą
Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się popularnym silnikom eMTB: od najlepszych modeli Bosch, Shimano i Brose po nowicjuszy i pretendentów, takich jak Sachs RS lub Panasonic GX Ultimate Pro. Zabraliśmy każdy z dysków do laboratorium testowego i przyjrzeliśmy się wydajności, zasięgowi i efektywności energetycznej w porównywalnych warunkach. Oprócz baterii i elementów sterujących przyglądamy się również aplikacjom, które są teraz częścią standardowego repertuaru prawie wszystkich dysków.
Bosch Performance CX Gen4 | ShimanoEP8 | Brose Drive S Mag | Gigantyczny SyncDrive Pro2 | Specjalistyczne 2.2 | Sachsa RS | Panasonic GX Ultimate Pro | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
maksymalny moment obrotowy | 85 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 85 Nm | 90 Nm | 112 Nm | 95 Nm |
silnik wagi | 2,9 kg | 2,6 kg | 2,9 kg | 2,75 kg | 2,9 kg | 3,5 kg | 2,95 kg |
baterie | 400Wh / 500Wh / 625Wh / 750Wh | 504 Wh / 630 Wh | 630 Wh | 625 Wh / 750 Wh | 500 Wh / 700 Wh | - | - |
Baterie (osoby trzecie) | - | do 900 Wh | do 925 Wh | - | - | do 725 Wh | 630 Wh / 750 Wh |
Uruchomić | 2020 | 2020 | 2018 | 2021 | 2021 | 2020 | 2021 |
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Brose Drive S Mag
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś Brose Drive S Mag. Oprócz danych technicznych mamy również wartości laboratoryjne ze stanowiska testowego za wydajność i zasięg napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 bierzemy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: ShimanoEP8
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022 przyjrzymy się dziś Shimano EP8. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB sprawdzone 2022 Na początek sezonu 2022 szczegółowo przyjrzymy się […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Gigantyczny SyncDrive Pro2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego dużego testu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Giant SyncDrive Pro2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Inteligentny system Boscha
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silników na sezon 2022, przyjrzymy się dzisiaj Bosch Smart System. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Specjalistyczny napęd 2.2
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś napędowi Specialized 2.2. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Silniki i napędy E-MTB 2022 w teście: Sachsa RS
Nowości produktowe / E-MTB: W ramach naszego głównego przeglądu silnika na sezon 2022, przyjrzymy się dziś centralnemu silnikowi Sachs RS. Oprócz danych technicznych dysponujemy również wartościami laboratoryjnymi ze stanowiska badawczego dotyczącymi osiągów i zasięgu napędu E-MTB. Silniki i napędy E-MTB 2022 w szachu Na rozpoczęcie sezonu 2022 rzucamy […]
Napędy E-MTB 2022: Dziewięć aktualnych silników w teście porównawczym
E-MTB / Test: Który napęd E-MTB jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, bo wszystkie obecne systemy stoją na bardzo wysokim poziomie, choć różnice są czasem ogromne. Aby przejść do sedna tematu, przyjrzeliśmy się dziewięciu aktualnym napędom E-MTB, na stole testowym i […]
Panasonic GX Ultimate Pro: Obecnie wyłącznie w systemie FIT
Panasonic GX Ultimate Pro został wprowadzony na rynek w zeszłym roku i będzie używany przez kilku producentów w sezonie 2022. Flyer oferuje większość modeli, ale jest też kilka e-rowerów z nowym silnikiem Panasonic w portfolio Hercules czy Pegasus. Łączy je to, że są również wyposażone w nowy system FIT 2.0. Jeszcze kilka lat temu FIT był ekskluzywnym rozwinięciem Flyer (Flyer Intelligent Technology), ale teraz jest dostępny u wielu producentów. Oprócz elementów sterujących i wyświetlacza, FIT zawiera również aplikację, która steruje napędem i, w niektórych przypadkach, bateriami.
Panasonic GX Ultimate Pro: Silnik
Na papierze dane techniczne nowego silnika są dość imponujące: z maksymalnym momentem obrotowym 95 Nm jest to jeden z mocniejszych przedstawicieli na rynku i jest zaskakująco lekki i kompaktowy jak na swoją znaczną moc. Przy wadze 2,95 kg jest mniej więcej taki sam jak Brose Drive S Mag i Bosch CX - tylko Shimano EP8 lub Yamaha PW-X3 są znacznie lżejsze. Jednostka Panasonic z łatwością wygrywa w porównaniu wagowym z innymi mocnymi silnikami, takimi jak Sachs RS czy TQ HPR 120s.
Na stole probierczym: wydajność
Każdy, kto jeździł na więcej niż jednym silniku E-MTB, będzie wiedział: chociaż dane techniczne poszczególnych producentów są zwykle bardzo podobne, w praktyce silniki działają zupełnie inaczej. Aby przeanalizować i zobiektywizować te różne wrażenia, udaliśmy się do laboratorium testowego z różnymi E-MTB; Oczywiście przyjrzeliśmy się również osiągom poszczególnych silników.
Przyjrzymy się również maksymalnej wydajności, jaką zapewnia system. W tym celu wybieramy bardzo wysoką moc wejściową na korbie 250 watów i kadencję między 70 a 75, gdzie większość silników ma swoje najlepsze miejsce.
Niespodzianka! Panasonic GX Ultimate Pro przejmuje naszego lidera mocy firmy Sachs. Tylko kilka watów dzieli oba silniki, pozostawiając resztę pola testowego daleko w tyle. To o tyle ciekawe, że specyfikacje momentu obrotowego podawane przez producentów (112 Nm dla Sachsa, 95 Nm dla Panasonica) są nieco dalej od siebie.
Ale: Niezależnie od tego, jak interesujące może być spojrzenie na maksymalną wydajność, a także daje wgląd w rezerwy wydajności - dane te są tylko częściowo przydatne w praktyce. Ponieważ, bądźmy szczerzy: bardzo niewielu e-rowerzystów górskich pokonuje 250 watów przez dłuższy czas. Z tego powodu przyjrzeliśmy się wydajności w jeszcze innym scenariuszu – przy 100 watach mocy wejściowej.
Obraz z pomiaru maksymalnych osiągów jest tutaj kontynuowany, nawet jeśli Panasonic zatrzymuje się na trochę większej wydajności w porównaniu do podobnie mocnego Sachsa RS. Niemniej jednak: prawie 670 watów to znacznie więcej, niż zapewnia większość innych silników, a czasem nawet przekracza ich maksymalną moc. Naprawdę imponujące.
Na stole probierczym: zasięg
Oprócz wydajności, efektywność energetyczna, a tym samym zasięg różnych napędów, powinna również odgrywać ważną rolę dla większości e-rowerów górskich; Nie bez powodu rośnie popyt na akumulatory o dużej pojemności. Często zapomina się, że sama pojemność baterii niekoniecznie mówi wiele o zasięgu, ponieważ dyski wymagają różnej ilości energii. Wiarygodne stwierdzenia dotyczące maksymalnych zasięgów są i tak możliwe tylko w ograniczonym stopniu, ponieważ zależą od wielu czynników. Aby jednak rzucić trochę światła na tę kwestię, zmierzyliśmy zasięg poszczególnych układów napędowych w kilku przejazdach, często na różnych rowerach. Na tej podstawie obliczamy następnie zużycie energii w Wh/km – w ten sposób można określić wydajność niezależnie od wielkości danego akumulatora.
Tutaj również symulowano dwa scenariusze: Jazda po płaskim terenie ze wzniesieniem 0% i mocą wejściową 100 W oraz zużycie w górach ze wzniesieniem 10% i mocą wejściową 130 W.
W tym miejscu ujawnia się wada ogromnej mocy, jaką zapewnia silnik: zarówno na płaskim, jak iw górach, Panasonic GX Ultimate Pro Fit jest naszym liderem w zakresie zużycia i pochłania najwięcej energii; nawet jeśli Sachs RS jest podobnie energochłonny. Zwłaszcza konsumpcja w górach nie jest godna pogardy. Jeśli regularnie zbierasz wysokościomierze z dużym wsparciem, powinieneś polegać na dużej baterii.
Charakterystyka: Duża moc - ale nie za brutalna
W kontekście zmierzonych wartości zasadne wydawałoby się założenie, że Panasonic GX Ultimate Pro również w praktyce będzie czuł się podobnie do Sachsa RS. W rzeczywistości jednak sprawy wyglądają zupełnie inaczej: podczas gdy Sachs RS zabiera się do pracy z brutalną mocą już od pierwszego ruchu korbą, szczególnie na wyższych poziomach wsparcia, Panasonic GX Ultimate Pro jest zauważalnie bardziej powściągliwy. Nie zrozumcie mnie źle: moc jest niewątpliwie obecna – i jest to zauważalne przez cały czas – ale Panasonic może zdobywać punkty za naturalne wyczucie jazdy, zwłaszcza podczas ruszania lub podczas szybkiego przyspieszania, nawet jeśli dzieje się to kosztem „ cierpkość".
Strojenie silnika oznacza również, że można go stosunkowo dobrze dozować pomimo dużych rezerw mocy, nawet jeśli reakcja nie jest na poziomie Shimano EP8 lub Bosch Performance CX. Głośność jest w porządku, biorąc pod uwagę wydajność - Panasonic nie jest ani przesadnie głośny, ani cichy.
Panasonic GX Ultimate Pro: Dwie baterie wewnętrzne i wydajna bateria dodatkowa
Jeśli chodzi o opcje akumulatorów, obecnie można wybrać pomiędzy dwoma wbudowanymi w ramę akumulatorami 630 Wh lub 750 Wh. Ze względu na ponadprzeciętne zużycie energii polecamy większy akumulator 750 Wh, szczególnie dla rowerzystów regularnie wspinających się wiele metrów pod oponami.
Fyler Goroc X oferuje również naprawdę ekscytującą opcję dodatkową: kolejną zewnętrzną baterię o pojemności 540 (!) Wh można zamontować na dolnej rurze. W połączeniu z baterią 750 Wh w dolnej rurze uzyskujesz całkowitą pojemność prawie 1.300 Wh i nie musisz się martwić o rozładowaną baterię nawet podczas całodniowych przejażdżek.
Panasonic GX Ultimate Pro: świetnie dopasowane wyświetlacze
Koncepcja obsługi rowerów elektrycznych Panasonic GX Ultimate Pro jest całkowicie pod flagą FIT. W motocyklach sportowych prawdopodobnie znajdziemy w szczególności jednostkę sterującą LCD FIT Remote. Oprócz przycisków do obsługi napędu, w kompaktowej obudowie na kierownicy znajduje się również jasny, czytelny kolorowy wyświetlacz. Mimo swojej zwartości ten ostatni prezentuje zaskakująco dużo informacji w przejrzysty sposób.
Panel sterowania jest ergonomiczny i można go łatwo dosięgnąć podczas jazdy bez nieprzyjemnych wygięć. Jak na nasz gust przycisków jest jednak za dużo, zwłaszcza że na górze umieszczono osobny joystick do obsługi menu. Niestety punkt nacisku przycisków jest nieco gąbczasty, ale w praktyce nie ma to tak dużego znaczenia dzięki wibracji całego panelu sterującego po naciśnięciu przycisku. Bardzo ładnie: Najważniejsze przyciski są podświetlone.
Kolejnym panelem kontrolnym, który znajdziesz na jednym lub drugim E-MTB, jest FIT Display Compact. Tutaj wyświetlacz znajduje się oddzielnie przed mostkiem i jest podobny rozmiarem na przykład do Bosch Kiox 300. Panel sterowania jest taki sam jak w FIT Remote LCD - tylko bez wyświetlacza.
FIT E-Bike Control App: ogromny zakres dzięki zakupom w aplikacji
Oczywiście do systemu FIT 2.0 dołączona jest także własna aplikacja na smartfony z systemami IOS i Android. Jest to już dostępne w odpowiednich sklepach z aplikacjami, ale nie obejmuje jeszcze pełnego zakresu funkcji. Powinno to zostać uzupełnione aktualizacjami w trakcie wiosny. W związku z tym zajmiemy się tym szczegółowo tylko w tym momencie. Niemniej jednak: lista funkcji wygląda bardzo obiecująco. Indywidualizacja charakterystyki silnika, nawigacja przez OpenStreetMap, śledzenie, integracja z Komoot i wiele więcej.
FIT jest jak dotąd jedynym producentem, który korzysta z tak zwanych zakupów w aplikacji, aby odblokować niektóre złożone funkcje. Dotyczy to obecnie wykorzystania smartfona jako pełnej wymiany wyświetlacza (tzw. ekran napędu, jednorazowa opłata 39,99 euro lub 11,99 rocznie) i przede wszystkim zintegrowanej funkcji kradzieży. Tutaj smartfon może być używany jako klucz cyfrowy do aktywacji (jednorazowa opłata 54,99 euro lub 19,99 euro rocznie) lub można uzyskać osobny klucz Bluetooth (jednorazowa opłata 79,99 euro). Bez tych kluczy nie można włączyć roweru elektrycznego.
Gdy tylko funkcje zostaną uwzględnione w aplikacji, dostarczymy szczegółowy test.
Schreibe einen Kommentar