Kilka tygodni temu firma kurierska z Koblenz zaprezentowała swój nowy rower szutrowy. Canyon Grizl został przedstawiony jako zorientowany na teren brat popularnego modelu Grail, a dzięki swojej długiej geometrii i doskonałym funkcjom oferuje ekscytującą platformę dla różnych wymagań.
Kategoria szutrowa dosłownie eksplodowała w ostatnich latach. Czy to na wiejskiej drodze, w lesie, czy w centrum miasta, wszędzie można zobaczyć sportowe motocykle z zakrzywionymi kierownicami. Wielu producentów również odpowiednio się dostosowało i ma jeden lub drugi model w swoim asortymencie.
Dzięki efektownej „dwupokładowej” kierownicy Canyon stworzył specjalny projekt Graala, który również działa wyjątkowo dobrze. Ponieważ jednak ta koncepcja koncentruje się bardziej na nieco łatwiejszym użytkowaniu w terenie z dobrymi właściwościami tocznymi na asfalcie, wciąż brakowało szutra do użytku w trudniejszym terenie, który powinien oferować platformę do codziennych przygód, wycieczek rowerowych i wyścigów.
Canyon Grizl CF SL – krótki i słodki
- ustawienie: Węgiel Canyon CF
- Okrążenie: Shimano GRX RX810 GS
- Hamulec: SHIMANOMT800
- Waga: 9,89 kg z pedałami zatrzaskowymi
- Cena: € 2.999
optyka i funkcje
W przeciwieństwie do modeli Grail CF, wygląd jest prosty. Grizl ma czystą i nowoczesną konstrukcję ramy oraz klasyczną kierownicę Gravel z niewielkim polotem (Flair opisuje, jak bardzo kierownica typu drop jest pochylona na zewnątrz). Udostępniony nam model to wariant CF SL 8 z karbonową ramą, w jednolitym szarym kolorze z czarnymi naklejkami. Jednak SL8 jest również dostępny w uderzających zielonych / turkusowych odcieniach o nazwie Matcha Splash. Inne warianty wyposażenia są bardziej kolorowe i proste w kolorystyce.
Jeśli przyjrzeć się bliżej Grizlowi, od razu przychodzi na myśl wspomniany powyżej obszar zastosowania nowego roweru szutrowego z Koblencji. Mocowania na uchwyty na butelki i narzędzia są umieszczone w ramie, a na widelcu i górnej rurze dostępne są również opcje mocowania toreb na przykład na wyprawy rowerowe.
Geometria - sportowy Gravel
Geometria opiera się na tej samej koncepcji, co Graal. Mamy tutaj długi rower szutrowy, który z zasięgiem 409 mm i stosem 605 mm w rozmiarze L jest bardziej sportowy niż na przykład klasyczny rower przygodowy / bikepackingowy (taki jak Ritchey Outback). Jednak tylne widełki są dość krótkie. Tutaj mamy 435 mm, co sprawia, że rower jest dość zwrotny.
Koła 28 cali z dużym prześwitem na opony
Seria Grizl bazuje na dwóch karbonowych i jednej aluminiowej ramie. Według producenta rama karbonowego wariantu premium CF SLX waży tylko 950 gramów w rozmiarze M. Ramy są dostępne w 7 różnych rozmiarach i są celowo zaprojektowane w taki sposób, że tylko rozmiary 2XS i XS toczą się na kołach 650B. Wszystkie inne rozmiary są przeznaczone wyłącznie do kół 700C. Producent z Koblencji nie chciał iść na żadne kompromisy w kwestii geometrii i osiągów, dlatego świadomie zdecydował się na koła 700C/28″.
Ponieważ można uzyskać dużo osiągów i komfortu z roweru szutrowego przy pomocy właściwego doboru opon, Canyon chciał zapewnić Grizlowi przyzwoity prześwit nawet na kołach z szerszymi obręczami. Dlatego Grizl oferuje miejsce na opony o szerokości do 50 mm. To również jest ważne - ponieważ Grizl jest dość sportowy i ma dość sztywny przód z widelcem, który prawie się nie ugina. Tutaj możesz uzyskać nieco większy komfort, wybierając odpowiednie opony i ciśnienie. Fajnie też, że wszystkie opony są fabrycznie montowane na felgach przystosowanych do zastosowania bezdętkowego.
Skoro już jesteśmy przy temacie...
Komfort – lekko niezrównoważony
Jeśli chodzi o komfort, przód i tył są w rzeczywistości nieco niezrównoważone. Dzięki elastycznej sztycy VCLS 27,2 mm z zaciskiem zintegrowanym z ramą, Das Heck czuje się bardzo komfortowo w pozycji siedzącej i łatwo pedałuje w pozycji siedzącej, nawet na wyboistych odcinkach. Natomiast przód jest bardzo sztywny i prawie nie zapewnia komfortu. Ponieważ widelec prawie się nie ugina, na komfort można tu wpływać tylko, jak powiedziałem, poprzez ciśnienie w oponach. Jeśli ci to przeszkadza, możesz skorzystać z alternatywy: nowy Canyon Grizl CF Suspension ma widelec Rockshox Rudy o skoku 30 mm.
komponenty i wyposażenie
Jak już wspomniano, firma Canyon udostępniła nam Grizl CF SL 8. Za 2.999 euro otrzymujesz bardzo uczciwy pakiet. Podstawą Grizla jest lekka rama CF, która ma szeroki zakres zastosowań i zapewnia dobry prześwit na opony.
Wewnętrzny widelec karbonowy Canyon FK0087 jest montowany z przodu. Ma przyzwoitą sztywność i trzy punkty mocowania z każdej strony do mocowania koszyków na butelki, toreb i tym podobnych.
Jeśli chodzi o przerzutkę tylną, Canyon opiera się na komponentach Shimano opracowanych specjalnie dla szutrowych. GRX RX810 GS jest wyposażony w regulowany stabilizator łańcucha, który zapobiega uderzaniu i spadaniu łańcucha. Przednia przerzutka jest zamontowana na korbie, która obsługuje dwie tarcze o gradacji 48/31 zębów. Jeśli połączysz to z kasetą z 11-34 zębami, otrzymasz sportowy zakres, który wymaga dużej siły w stromym i technicznym terenie.
Hamowanie również odbywa się za pomocą komponentów Shimano. MT800 jest wyposażony w lekkie tarcze hamulcowe klasy premium Centerlock ze sprawdzoną technologią Ice Freeza. Oznacza to szybkie odprowadzanie ciepła i stałą skuteczność hamowania
Koła ze świetną kombinacją opon
Grizl CF SL toczy się na aluminiowych kołach DT Swiss G1800 o głębokości obręczy 25 mm i szerokości 24 mm. Obręcze wyposażone są w opony Schwalbe G-One Bite, które zostały zamontowane bezdętkowo. Oferują one dobre połączenie przyczepności, oporu toczenia i dużej szerokości 45 mm. Ma to również zalety w zakresie ochrony przed przebiciem, czy to kamieni, czy żwiru o ostrych krawędziach - opony spełniły swoje obietnice.
Grizl CF SL w akcji
Mogliśmy jeździć na zorientowanym na przygodę rowerze szutrowym na różnych nawierzchniach. Od relaksujących wycieczek wzdłuż rzeki Isar po surowe leśne szlaki Bayer, było tam wszystko. Szybko jednak zauważyliśmy, że Grizl nie jest tak turystyczny i zorientowany na przygodę, jak przywykliśmy do innych motocykli z tej kategorii. Na pierwszy rzut oka może to brzmieć negatywnie, ale w żadnym wypadku tak nie jest. Ponieważ Grizl to na swój sposób naprawdę świetny rower szutrowy.
Zwłaszcza na technicznych leśnych ścieżkach z korzeniami i kamieniami, długa geometria zapewnia duże bezpieczeństwo i daje radość nawet przy większych prędkościach. Zwłaszcza nasi kolarze testowi z obszaru rowerów górskich czuli się naprawdę dobrze na lokalnych szlakach turystycznych i trasach dla rowerów górskich.
I chociaż Grizl ma nieco niezrównoważony komfort, świetną cechą jest możliwość zamontowania stosunkowo szerokich opon, a tym samym zmniejszenie sztywności przodu. Przyczynia się to również do większej przyczepności. Jeśli grasz z ciśnieniem w oponach przyczepnych opon G-One Bite, nawet mokre nawierzchnie z korzeniami i kamieniami są łatwe do pokonania.
Ale Grizl spełnia również swoje przeznaczenie podczas wycieczek z dużą ilością leśnych i szutrowych ścieżek. Elastyczność siodełka umożliwia bezproblemowe pokonywanie luźnego i wyboistego podłoża nawet w pozycji siedzącej i zapewnia wygodne siedzenie.
Schreibe einen Kommentar