Test: Z Trail SE 1, Cannondale naprawdę trafił w dziesiątkę. W naprawdę atrakcyjnej cenie otrzymujesz bardzo wszechstronnego hardtaila z przemyślaną ramą i solidnym wyposażeniem bez większych wpadek.
Cannondale Trail SE 1: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Skok zawieszenia: 120 mm
rozmiar koła: 29 cali
Waga: 14,04 kg
Cena: € 1.499
Trail SE amerykańskiego producenta Cannondale otrzymał na ten sezon całkowicie zmienioną aluminiową ramę, dzięki czemu w pełni zasługuje na nazwę „Trail”. Hardtail wyposażony „tylko” w 29-calowe koła ma 120 mm skoku z przodu, ale łączy to z nowoczesną geometrią i naprawdę wszechstronną koncepcją ramy, która obejmuje szeroki zakres, od jazdy po szlakach po codzienne użytkowanie.
Uniwersalna rama, nawet do codziennego użytku
Podpory siodełka ramy, które są umieszczone daleko poniżej, są interesujące wizualnie i technicznie. Cannondale mówi, że w ten sposób można zauważalnie poprawić flex w obszarze tylnego trójkąta, a tym samym zwiększyć komfort. Jest to zdecydowanie ważny czynnik w przypadku hardtaili na szlaki, zwłaszcza że ramy aluminiowe (w porównaniu ze stalowymi i karbonowymi) są zwykle nieco bardziej wytrzymałe. Konstruktorzy trafili w sedno z prowadzeniem linek i linek „Straight-Shot”: zewnętrzna osłona tylnej przerzutki i sztyca regulowana poprowadzona w kanale na spodzie dolnej rury są bardzo łatwo dostępne i łatwe do poprowadzenia, ale jednocześnie niewidoczne i dobrze chronione. Cannondale udało się połączyć zalety zewnętrznego i wewnętrznego prowadzenia kabli. Nawiasem mówiąc, linka hamulców jest konsekwentnie przymocowana na zewnątrz ramy: oznacza to, że nie musisz otwierać (i odpowietrzać) układu za każdym razem, gdy wykonujesz konserwację.
Jak już wspomniano, Trail SE to przede wszystkim sprzęt sportowy, ale podczas przeprojektowywania ramy wzięto pod uwagę również codziennych rowerzystów: rama ma nie tylko otwory na błotniki i bagażnik, ale nawet boczną stopkę można przymocować w razie potrzeby. Jasne, wielu motocyklistów raczej nie skorzysta z tych opcji, ale posiadanie jest zawsze lepsze niż potrzeba? Tym bardziej, że w żaden sposób nie niszczy optyki. Nawet niezależnie od przystawek rama jest wszechstronna: oferuje miejsce na montaż dwóch koszyków na bidon, a także przednią przerzutkę.
Zrównoważona geometria spotyka się z solidnym pakietem wyposażenia
Jeśli chodzi o geometrię, Cannondale znajduje w Trail SE coś, co wydaje się być udaną równowagą między wszechstronnością a sportowym charakterem. Kąt skrętu jest raczej płaski i wynosi 66.5°, ale nie na tyle ekstremalny, aby wymagał od kierowcy nadmiernie aktywnego stylu jazdy. Z jednej strony zasięg jest wystarczająco długi, aby zapewnić swobodę poruszania się po szlaku, ale jeśli dużo jeździsz na siedząco, i tak się dogadasz.
Geometria Szlak Cannondale SE 1
XS | S | MD | LG | XL | |
---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 360 | 390 | 440 | 470 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 541 | 566 | 598 | 626 | 653 |
główka ramy (w mm) | 90 | 90 | 100 | 110 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 | 435 | 435 |
Spadek BB (mm) | 57 | 56 | 56 | 56 | 56 |
Kąt skrętu (w °) | 66,5 | 66,5 | 66,5 | 66,5 | 66,5 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 367 | 385 | 415 | 440 | 465 |
Stosy (mm) | 593 | 609 | 619 | 629 | 638 |
Szczerze mówiąc? Z pakietem wyposażenia, który Cannondale podarował Trail SE 1 za niecałe 1.500 euro, Amerykanie trafili w sedno. Nawet jeśli trzeba tu i tam pójść na kilka kompromisów, wszystkie komponenty pasują do obszaru zastosowania i są rozsądne w cenie. Zaczyna się od widelca, gdzie dostajesz bardzo dobry, sztywny i niezbyt ciężki widelec z zawieszeniem pneumatycznym z RockShox 35 Gold, dzięki któremu możesz szybko znaleźć dobre ustawienie. Obwód z mieszanką części SX Eagle i NX Eagle firmy Sram oferuje wystarczającą przepustowość i przekonującą wydajność. To samo dotyczy hamulców: Shimano MT420 to 4-tłokowy hamulec, który nie ma żadnej brutalnej mocy, ale wciąż ma pewne rezerwy i można go dobrze dozować. Wolelibyśmy jednak tarczę 180 mm z tyłu.
Jeśli chodzi o koła, otrzymujesz solidną cenę dzięki niezawodnym piastom Shimano MT400 i obręczom WTB ST i29, które również można szybko i łatwo przerobić na bezdętkowe. Dzięki wewnętrznej szerokości 29 mm są one również wystarczająco szerokie, aby pomieścić opony Maxxis, które są dostarczane do Trail SE. Z przodu DHF o szerokości 2,5″, z tyłu High Roller II o szerokości 2,3″. Obie mają nieco lżejszy karkas Exo, który zapewnia nieco mniejszą ochronę przed przebiciem, ale zmniejsza opory toczenia. Niepozorną atrakcją (zwłaszcza w tym przedziale cenowym) jest piasta przedniego koła, w której umieszczono wewnętrzny czujnik Cannondale: można go podłączyć np. do liczników rowerowych Garmin lub Wahoo i dostarcza informacji o prędkości. Ponadto możesz użyć aplikacji Cannondale na smartfony, aby mieć oko na przebytą trasę i na przykład otrzymywać przypomnienia o interwałach konserwacyjnych. Miła rzecz!
Podczas gdy kokpit jest imponujący z kierownicą FSA o szerokości 760 mm i przyjemnie krótkim mostkiem własnym, musimy skrytykować sztycę jako jedyny element Trail SE. Tak, fajnie, że Cannondale zamontował opuszczaną sztycę z kierownicy, ale przy maksymalnym skoku 120 mm to już niestety nieaktualne.
Ramki do zdjęć | aluminium |
widelec amortyzowany | RockShox 35 złoty RL, 120 mm |
niemy | - |
wirniki | Shimano MT400 / WTB ST i29 TCS |
Opona VR | Maxxis Minion DHF, EXO, 2.5 |
Tętno opon | Maxxis High Roller II, EXO, 2.3 |
przerzutka tylna | Sram NX Eagle, 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | sram sx orzeł |
korba | Sram SX Eagle Power Spline, 30T |
przerzutka | |
Hamulec | SHIMANOMT420 |
tarcze hamulcowe | 180/160mm |
sztyca | Zakraplacz TranzX |
siodło | Cannondale Ergo XC |
trzon | Cannondale 3 |
Lenker | Rider ze stopu FSA, 760 mm |
Szlak Cannondale SE 1: Na szlaku
Wizualnie Cannondale Trail SE 1 od razu wyprzedził naszych testerów! Jest dynamiczny i ponadczasowy – chociaż nie spodziewałbyś się tego za niecałe 1.500 euro. Pierwsze wrażenie: świetne! Więc ruszaj na szlak!
Cannondale przywitał nas bez większych niespodzianek: geometria i pozycja siedząca są nowoczesne, ale niezbyt ekstremalne (tak, często się tutaj powtarzamy). Biorąc pod uwagę „zaledwie” 120 mm skoku resoru z przodu, kąt skrętu jest przyjemny i płaski na poziomie 66,5 stopnia i obiecuje żwawe i zwinne prowadzenie.
Trail SE 1 spokojnie i dobrze radzi sobie z podjazdami. Pozycja siedząca umożliwia sprawne pedałowanie, a przednie koło zaczyna się lekko unosić na naprawdę stromym terenie. Naprawdę podobało nam się osiągi obwodu Sram SX Eagle. Biegi zmieniane są płynnie i precyzyjnie, a zasięg jest w zupełności wystarczający. Kokpit o szerokości 760 mm jest dobrze dobrany i jak ulał pasuje do uniwersalnego charakteru motocykla.
Zachowanie podczas jazdy w dół jest również uniwersalne. Zwinny, ale nie nerwowy, Cannondale o raczej krótkim skoku daje dużo frajdy z jazdy. Obsługa jest intuicyjna i przewidywalna i powinna pasować każdemu „od razu po wyjęciu z pudełka”. Opony 29er Maxxis to dobry kompromis pomiędzy akceptowalnymi właściwościami tocznymi a doskonałą przyczepnością.Tylko przy dużych prędkościach okazjonalnie osiągają swoje granice ze względu na brak odpowiedniej ochrony przed przebiciem i samotłumienia. Wysoka prędkość również nie jest główną dyscypliną widelca RockShox 35 Gold; Chociaż można go bardzo łatwo i szybko regulować i reaguje wrażliwie, tłumienie osiąga swoje granice przy szybkich i mocnych uderzeniach. Hamulce Shimano MT420 z 4-tłoczkowymi zaciskami bardzo dobrze pasują do tej koncepcji, biorąc pod uwagę atrakcyjną cenę. Dopiero na długich, stromych zjazdach byliśmy w stanie docisnąć go do granic możliwości, co było widoczne we zwiększonej sile ręki. Jak zawsze, ciężcy jeźdźcy zdecydowanie powinni rozważyć wymianę na większe tarcze hamulcowe. Na koniec, Dropper Post: funkcja? Szczyt! centrum? Faktycznie za krótkie 120mm.
Cannondale Trail SE 1 to hardtail na szlaki, taki jaki powinien być. Zwinny, zabawny, wszechstronny i wytrzymały. Ponieważ wygląda cholernie dobrze i jest konkurencyjny cenowo, małe słabości widelca i regulowanej sztycy można łatwo przezwyciężyć. Brawo Cannondale!