Test: Wraz z Big.Trail Merida wprowadza na rynek niezwykle wszechstronny hardtail na szlaki, który z jednej strony wyróżnia się przekonującym wyposażeniem i progresywną geometrią, ale którego rama ma również cechy dla codziennych pilotów i rowerzystów.
Merida Big.Trail 600: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Skok zawieszenia: 140 mm
rozmiar koła: 29 cali
Cena: € 1.599
Big.Trail to stosunkowo młody MTB w bogatym portfolio Meridy. Już sama nazwa z grubsza wskazuje na skupienie się na szlaku, ale określenie hardtail na szlaki nie oddaje wszechstronności roweru. To w szczególności dzięki inteligentnie zaprojektowanej aluminiowej ramie wyposażonej w dobrze przemyślane funkcje, Big.Trail powinien sprawdzać się w wielu dziedzinach - nawet w życiu codziennym lub na rowerze terenowym. Ogólnie rower jest w dość przystępnej cenie. Nasz rower testowy, Merida Big.Trail 600, to już końcówka gamy z ceną poniżej 1.600 euro.Po drugiej stronie skali znajduje się Big.Trail 200, z którym można uzyskać naprawdę solidne wejście w obszar gotowych do jazdy MTB.
Uniwersalna aluminiowa rama
Wspominaliśmy już o tym na początku: Merida Big.Trail 600 była prawdopodobnie najbardziej wszechstronnym rowerem w naszym polu testowym. Wprawne oko motocyklisty może to rozpoznać po bliższym przyjrzeniu się ramie; na dolnej rurze znajdują się cztery oczka, dzięki czemu w razie potrzeby można zamontować dwa koszyki na butelki. Ponadto istnieje inna opcja montażu na spodniej stronie górnej rury, Merida mówi o „Trail Mount”. Na przykład ci, którzy nie lubią wędrować z plecakiem, mogą łatwo przymocować zestaw ratunkowy do roweru z wężem, narzędziem i nabojem CO² - super! Ale to nie wszystko o oczkach: odpowiednie punkty mocowania bagażnika, błotników i stopki bocznej (!) zostały nawet uwzględnione podczas projektowania ramy. Wielu rowerzystów górskich może na to kręcić nosem, ale nici są tak dobrze ukryte, że pozostają niewidoczne, gdy nie są używane. I bądźmy szczerzy: przede wszystkim tańsze warianty wyposażenia na pewno sprawdzą się również jako rowery na co dzień i tutaj kupujący są chyba z tej opcji zadowoleni. Zawsze lepsze niż stojaki zaciskowe i płytki wtykowe.
Ale oczywiście chłopcy i dziewczęta z Meridy pomyśleli także o „prawdziwych” kolarzach górskich. Widać to na przykład po dużym prześwicie na opony: rower zaprojektowany na koła 29-calowe z łatwością toleruje opony o szerokości do 2,5 cala. Zapewnia to nie tylko przyczepność, ale także dodatkową amortyzację, co jest zawsze mile widziane w przypadku hardtaili na szlaki. Poza tym jest kilka niespodzianek: wewnętrznie poprowadzone kable, takie jak oś Boost w tylnym trójkącie, są teraz standardem, a klasyczny przykręcany suport BSA to przyjemność nawet dla wkrętaków.
Nowoczesna geometria i w dużej mierze przekonujące wyposażenie
Merida Big.Trail 600 udowadnia również swoje szlakowe DNA pod względem danych geometrii. Kąt skrętu jest sportowy i płaski, wynoszący 65,5°, dzięki czemu możesz jechać po stromym terenie bez poczucia przewrócenia się. Aby podjazd nie był zbyt trudny, motocykl otrzymał również przyjemnie stromy kąt siodełka, który zapewnia kierowcy przyjemną, środkową pozycję siedzącą, co podkreśla przyjemnie niski suport.
Geometria Merida Big.Trail 600
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 410 | 430 | 450 |
Pozioma rura górna (w mm) | 579 | 600 | 622 | 645 |
główka ramy (w mm) | 95 | 100 | 110 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 | 435 |
Spadek BB (mm) | 66,5 | 66,5 | 66,5 | 66,5 |
Kąt skrętu (w °) | 65,5 | 65,5 | 65,5 | 65,5 |
Kąt siedziska (w °) | 75,5 | 75,5 | 75,5 | 75,5 |
Zasięg (mm) | 415 | 435 | 455 | 475 |
Stosy (mm) | 636 | 641 | 650 | 659 |
Nasz rower testowy przyszedł z najlepszym wyposażeniem serii Big.Trail, ale za 1.599 euro jest nadal jednym z bardziej przystępnych cenowo przedstawicieli. Jest to zauważalne tylko w kilku miejscach w elementach wbudowanych. Na przykład rower zdobywa punkty dzięki widelcowi Z2 i skokowi 140 mm. Widelec jest jednym z naszych ulubionych w tym przedziale cenowym i zawsze lubimy go za jego kremową reakcję. Jest też 12-biegowy napęd Shimano Deore z zakresem przełożeń 510%. Co najwyżej ma się schować przed znacznie droższymi układami wagowymi, a jeśli chodzi o wykonanie, to absolutnie nie ma się do czego przyczepić. To samo dotyczy kół wykonanych z piast Shimano MT400 i aluminiowych felg własnej produkcji. Są nie tylko przystosowane do zastosowania bezdętkowego, ale są również wystarczająco szerokie, aby pomieścić opony o dużej objętości o wewnętrznej szerokości 29 mm. Regulowana sztyca jest również wykonywana we własnym zakresie i ma zakres regulacji 150 mm w naszym rowerze testowym w rozmiarze L.
Więc wszystko jest super? Tak dobrze przemyślana i solidna jak większość komponentów, Merida niestety dokonała cięć w hamulcach. MT4100 firmy Shimano nie jest złym hamulcem, ale dzięki dwóm tłokom i tarczom 180 mm z pewnością tu i tam osiągnie swoje granice. Jesteśmy o wiele bardziej pozytywnie nastawieni do wyboru opon: Stosunkowo nowy Dissector firmy Maxxis jest bardzo wszechstronny i może być również używany bezdętkowo. W kokpicie nie widzimy żadnych niespodzianek: są tam solidne części OEM o nowoczesnych wymiarach. We wszystkich rozmiarach mostek o długości 50 mm ma kierownicę o szerokości 780 mm.
Ramki do zdjęć | aluminium |
widelec amortyzowany | Marzocchi Z2, 140mm |
niemy | - |
wirniki | Shimano MT410 / Merida Expert TR |
Opona VR | Dysektor Maxxis, EXO, 2.4 |
Tętno opon | Dysektor Maxxis, EXO, 2.4 |
przerzutka tylna | Shimano Deore, 12-biegowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore |
korba | Race Face Ride, 32T |
przerzutka | |
Hamulec | SHIMANOMT410 |
tarcze hamulcowe | 180/180 |
sztyca | Merida Comp TR |
siodło | Merida Comp CC |
trzon | Merida Ekspert TR |
Lenker | Merida Expert TR, 780mm |
Merida Big.Trail 600: Na szlaku
Aby dotrzeć do sedna zachowania podczas jazdy Meridy Big.Trail 600 zgodnie z opiniami naszych testerów, wielokrotnie użyto następujących słów: Spokojny i wszechstronny! Ale jeden po drugim…
Dzięki nowoczesnej, ale bynajmniej nie ekstremalnej geometrii, wszyscy kolarze testowi od razu odnaleźli drogę. Niewielki kąt skrętu wynoszący 65,5 stopnia zapewnia dobry kompromis między płynną jazdą a zwinnością już po kilku pierwszych metrach. Stosunkowo stromy kąt siodełka zapewnia wsparcie podczas podjazdów i pomimo kompaktowych tylnych widełek utrzymuje przód roweru mocno na podłożu nawet na stromym terenie. Big.Trail jest również wszechstronny w umiarkowanym terenie; 12-biegowy napęd Deore zawsze zapewnia wystarczającą przepustowość, a opony Maxxis Dissector wykazywały wyjątkowo dobre właściwości toczne. Jednak w błotnistych warunkach usiadł stosunkowo szybko i stracił przyczepność.
Podczas zjazdów Merida wyraźnie pokazuje swoje dobrze wyważone i wszechstronne właściwości. To nie jest „specjalista” jak ekstremalnie płaski Marin El Roy czy Orange, ale raczej zwinny i zrównoważony. Marzocchi Z2 pasuje do tych właściwości jezdnych jak ulał: łatwy w regulacji, a jego spokojne, dobre osiągi przekonały nas; reaguje z wyczuciem i tłumi pewnie. Jeśli prędkość na szlaku nieco wzrośnie, Big.Trail będzie trochę niekomfortowy. Głównym tego powodem jest opona Maxxis Dissector. Karkas EXO jest lżejszy (co ma bardzo pozytywny wpływ na podjazdy), ale brakuje mu trochę właściwości tłumiących. Ponadto podatność na awarie wzrasta wraz ze wzrostem prędkości. Ale cóż, opony to zawsze kompromis między wagą, oporami toczenia i osiągami. Jeśli jeździsz głównie w dół, a podjazd jest tylko środkiem do celu, powinieneś pomyśleć o stabilniejszej oponie.
Na koniec: hamulce! Podczas gdy wielu testowanych hardtaili – przynajmniej z przodu – korzystało z 4-tłokowych hamulców, Big.Trail jest „tylko” wyposażony w 2-tłokowe hamulce z serii MT400 Shimano. W połączeniu z tarczami 180 mm z przodu iz tyłu hamulce nie zawsze były przekonujące. Testerzy często krytykowali dużą siłę ręczną i malejącą siłę hamowania na długich zjazdach. Przynajmniej aktualizacja do tarczy 203 mm z przodu z pewnością nie jest złą wskazówką.
Mimo to Merida Big.Trail pozostawiła bardzo pozytywne wrażenie. Jego wyważenie oraz intuicyjna i zwinna obsługa powinny od razu spodobać się wielu (w tym początkującym). Dzięki bardzo dobremu stosunkowi ceny do wydajności i praktycznym funkcjom ramy jest to świetny wszechstronny rower. I właśnie taki powinien być hardtail na szlaki, prawda?