Test: Za niepozorną fasadą Radon Cragger 8.0 kryje się klasyczny, wszechstronny i świetnie wyposażony hardtail na szlaki. W teście można przeczytać, jak rower wysyłkowej firmy z Bonn radzi sobie na szlaku.
Radon Cragger 8.0: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Skok zawieszenia: 130 mm
rozmiar koła: 29 cali
Waga: 13,22 kg
Cena: € 1.699
Dwa lata temu Radon wkroczył na scenę trailowego hardtaila z Craggerem i jeszcze bardziej rozszerzył i tak już obszerne portfolio. Jednak w tym krótkim czasie ten wszechstronny rower mocno ugruntował swoją pozycję w programie firmy wysyłkowej z Bonn i odniósł ogromny sukces. Nic dziwnego, bo kluczowe dane pokazują, że w koncepcję włożono wiele przemyśleń i wyciągnięto właściwe wnioski. Cragger, który był konsekwentnie rozwijany z myślą o kołach 29-calowych, ma wystarczający potencjał na szlaki, by nie być tylko „rowerem XC na podnośniku”, ale nie staje się tak ekstremalny, że traci typowe cechy hardtaila, takie jak żwawość. Ponadto: Testowany przez nas model 2020 jest teraz dostępny za mniej niż 1.700 euro i jest prawdziwą okazją. Ale nawet w zwykłej cenie nieco poniżej 2.000 euro, Radon Cragger 8.0 oferuje doskonały ogólny pakiet.
Udana ogólna koncepcja
Aluminiowa rama jest wizualnie subtelna, ale ma wiele rzeczy dobrze z jej wyposażeniem: Trójkąt ramy oferuje miejsce na dwa uchwyty na butelki, a nawet przednią przerzutkę. Kable i przewody biegną całkowicie po zewnętrznej stronie ramy. Są ledwo zauważalne pod dolną rurą i są bardzo łatwo dostępne w przypadku usterki lub w celu konserwacji. Wyjątkiem jest oczywiście sztyca, która poprowadzona jest wewnątrz ramy do główki ramy. Cechy takie jak mocowanie ISCG 05, na którym standardowo zamontowana jest mała prowadnica łańcucha, pokazują, że z Craggerem naprawdę można pozwolić sobie na szaleństwa. Jest też duży prześwit na opony: standardowe opony 2,4-calowe zapewniają dużo miejsca z tyłu.
Zrównoważona ogólna koncepcja Craggera jest również widoczna, gdy spojrzysz na dane geometrii: kąt skrętu jest nowoczesny i luźny na poziomie 65°, ale nie jest tak ekstremalny, jak w wielu innych motocyklach na naszym polu testowym. Obniża to próg wejścia dla tych, którzy nie mieli jeszcze dużego doświadczenia z progresywnymi geometriami MTB. To samo dotyczy długości ramy; Zasięg 464 mm w rozmiarze L jest wystarczająco długi, aby zapewnić aktywnym jeźdźcom wystarczającą swobodę ruchów. Z drugiej strony rower nadal można łatwo przesuwać na siedząco i traci on swoją żywotność. Krótka rura podsiodłowa to pozytywna cecha. W ten sposób można łatwo zamontować regulowane sztyce o wystarczającym skoku we wszystkich rozmiarach.
Geometria Radon Cragger 8.0
S | M | L | |
---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 391 | 426 | 461 |
Pozioma rura górna (w mm) | 593 | 617 | 646 |
główka ramy (w mm) | 110 | 120 | 130 |
tylny trójkąt (w mm) | 433 | 433 | 433 |
Spadek BB (mm) | 50 | 50 | 50 |
Kąt skrętu (w °) | 65 | 65 | 65 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 416 | 438 | 464 |
Stosy (mm) | 620 | 629 | 634 |
Wyrafinowane funkcje bez prawdziwych słabości
Nasz rower testowy, Cragger 8.0 w wersji 2020, przyniósł prawdopodobnie najlepszą specyfikację w naszym polu testowym pod względem ceny do wydajności. Zaczyna się od widelca, gdzie Radon używa DVO Sapphire D1, modelu bardzo rzadko spotykanego w kompletnych rowerach. Wizualnie zwraca na siebie uwagę swoją jaskrawą zielenią, a dzięki skokowi sprężyny 130 mm, goleniom 34 mm i szerokiej gamie opcji regulacji potrafi również przekonać technicznie. Oprócz ciśnienia powietrza i odbicia, istnieją nawet osobne regulatory kompresji przy dużej i małej prędkości, a nawet można regulować napięcie wstępne sprężyny komory ujemnej - świetnie!
Napęd jest równie przekonujący: Tutaj konsekwentnie polegają na komponentach GX Eagle firmy Sram. Duży zasięg, mocne osiągi, przyzwoita waga - wszystko zrobione jak należy! To samo można powiedzieć o hamulcach Magura MT Trail, które dzięki połączeniu 4-tłoczkowych zacisków z przodu i 2 tłoczków z tyłu są bardzo dobrze dopasowane do motocykla takiego jak Cragger. Ciężsi jeźdźcy mogą chcieć rozważyć tarczę 203 z przodu zamiast standardowej 180 mm.
Najważniejsze elementy wyposażenia nie kończą się na kołach i oponach: DT Swiss M1700 Spline 30 to wysokiej jakości, lekki i wytrzymały zestaw kołowy, który można znaleźć tylko w znacznie droższych rowerach. Zamontowano na nim sprawdzoną przez EWS kombinację opon Maxxis DHF z przodu i DHR II z tyłu - obie ze stabilną osnową Exo+ i wszechstronną mieszanką gumową MaxxTerra. Nawet w ocenie B nie ma potrąceń z Radona: słupek SDG Tellis cieszy się wystarczająco dużym skokiem i niskimi siłami palców, kokpit RaceFace jest nowoczesny i sprawdził się tysiąc razy.
Ramki do zdjęć | aluminium |
widelec amortyzowany | DVO Szafirowe 34 D1, 130mm |
niemy | - |
wirniki | DT Swiss M1700 Spline 29 |
Opona VR | Maxxis Minion DHF 3C, MaxxTerra, EXO+, 2.5 |
Tętno opon | Maxxis Minion DHR II 3C, MaxxTerra, EXO+, 2.4 |
przerzutka tylna | Sram GX Eagle, 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Sram GX Eagle |
korba | Sram Stylo Eagle DUB, 32T |
przerzutka | |
Hamulec | Magura MT Trail Custom |
tarcze hamulcowe | 180/180 |
sztyca | SDG Tellisa |
siodło | Radar SDG |
trzon | Efekt Race Face R |
Lenker | Atlas twarzy wyścigowej, 800 mm |
Radon Cragger 8.0: Na tropie
Do dziś nie potrafimy wyjaśnić, dlaczego Radon Cragger 8.0 początkowo wydawał się tak niepozorny dla naszych jeźdźców testowych, pomimo rzucającego się w oczy zielonego widelca DVO. Ale jedno jest pewne: w trakcie testu Radon wyrósł na sekretnego faworyta ekipy testowej. Umeblowanie? Bez zarzutu! Cena do wydajności? Doskonały! zachowanie kierowcy?
Aby to przewidzieć, przekonało nas również zachowanie podczas jazdy! Dzięki skokowi sprężyny 130 mm i nowoczesnej geometrii Cragger od samego początku tworzy znajomą atmosferę dobrego samopoczucia. Kąty i wartości są prawidłowe, a konfiguracja jest również szybko znajdowana. Mały minus: strojenie widelca okazało się dość kłopotliwe. Tarcze nie są zbyt ergonomiczne, aw trakcie testu stawały się coraz bardziej nieprecyzyjne i sztywne.
Kierownica o szerokości 800 mm może być dla większości osób nieco za szeroka; nie ma problemu: skrócony jest szybki. Jednak nasi wyżsi testerzy stwierdzili, że szerokość jest wygodna. Poza tym wyposażenie Craggera nie wykazuje słabych punktów. Podjazdy są wystarczająco wygodne i wydajne. Fakt, że widelec zawsze lekko się chwiał i nie mógł być „zablokowany”, jak wiele innych, był do zniesienia. Przyczepne i dobrze amortyzujące opony EXO+ były również przekonujące na podjazdach. Dobrze radziły sobie nawet na stromych i mokrych nawierzchniach. Przekładnia szybko zmieniającego się obwodu Sram GX Eagle jest bardzo dobrze dobrana z tarczą 32T na korbie.
Dlaczego Radon Cragger 8.0 zrobił tak pozytywne wrażenie, stało się jasne na zjeździe. Widelec DVO Sapphire, który jest trudny w regulacji, wyglądał wyjątkowo dobrze na szlaku. Nawet przy dużych prędkościach tłumienie nigdy nie wydawało się przytłoczone i pewnie połykało nierówności, ale z wystarczającym sprzężeniem zwrotnym. Widelec był wspierany przez świetne opony Maxxis. Osnowa EXO+ to prawdopodobnie najlepszy kompromis pomiędzy wagą, oporami toczenia, ochroną przed przebiciem i amortyzacją. Jednak superszybcy piloci mogliby rozważyć zastosowanie jeszcze bardziej stabilnej opony z tyłu. Zgodnie z oczekiwaniami, układ hamulcowy Magura MT Trail Custom był przekonujący. Pięknie modulowana i z dużą siłą hamowania, wiedziała, jak zadowolić. Ciężcy jeźdźcy powinni jednak… wiesz. rozmiar tarczy hamulcowej itp.
Na koniec geometria: trafiona! Stosunek zasięgu, kąta skrętu i długości tylnego trójkąta jest bardzo zrównoważony, ale z wystarczającymi rezerwami na techniczne szlaki i duże prędkości. Dobrze zaokrąglony pakiet, Radon Cragger 8.0! Najlepsze wyposażenie, najlepsze właściwości jezdne i najlepszy stosunek ceny do osiągów. Klasa!
Schreibe einen Kommentar