Test: Na papierze Canyon Grand Canyon 9 przekonuje bardzo wysokiej jakości sprzętem w uczciwej cenie i uniwersalną ogólną koncepcją między trasą a trasą. Czy równoważenie się powiodło?
Kanion Wielki Kanion 9: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Skok zawieszenia: 120 mm
rozmiar koła: 29 cali (27,5″ w rozmiarze XS/S)
Waga: 13,43 kg
Cena: € 1.749
Grand Canyon niezmiennie od wielu lat jest jednym z najlepszych hardtaili w przedziale cenowym od 1.000 do 2.000 euro. Jednak dzięki ostatniemu przeprojektowaniu firma z Koblencji dodała kolejną odmianę do i tak już obszernej oferty Grand Canyon: trzy najwyższej jakości warianty wyposażenia są teraz nie tylko wyposażone w większy skok sprężyny z przodu (obecnie 120 mm), ale również z opuszczaną sztycą. To wystarczający powód, abyśmy przyjrzeli się z bliska topowemu modelowi i zapytali: ile kosztuje hardtail na szlaki w obecnym Wielkim Kanionie?
Uwaga: w czasie testów była to nowość Kanion stoicki jeszcze nie dostępne. Uważamy jednak również, że oba motocykle - Stoic i Grand Canyon - mają prawo do istnienia i swoje mocne i słabe strony.
Świetna rama o umiarkowanej geometrii
Przede wszystkim jest to zauważalne: aluminiowa rama Wielkiego Kanionu jest doskonale przetworzona i ogólnie wygląda po prostu wyjątkowo wysokiej jakości; To nie jest atrakcja na rowerze, który kosztuje prawie 1.800 euro, jak nasz rower testowy - ale Canyon ma również tę ramę w Grand Canyon 7 za nieco ponad 1.000 euro. Miła rzecz. Jeśli chodzi o funkcje i punkty mocowania, mamy wszystko, czego moglibyśmy sobie życzyć od takiego roweru: w trójkącie ramy jest miejsce na dwa koszyki na bidon, tylne koło jest oczywiście przymocowane za pomocą osi przelotowej Boost i mamy wewnętrzne prowadzenie kable i kable. Te ostatnie niewątpliwie przyczyniają się do wyglądu bez zbędnych dodatków, ale niekoniecznie ułatwiają konserwację.
Robi się ekscytująco, jeśli chodzi o wybór geometrii i rozmiaru; Canyon oferuje Grand Canyon w sumie w pięciu rozmiarach i opiera się na podziale rozmiarów, jeśli chodzi o rozmiar kół: jeśli zdecydujesz się na ramę S lub nawet XS, montowane są koła 27,5 cala i 29 cali powyżej. Chcesz więc oferować podobne wrażenia z jazdy w całym spektrum. Takie podejście znajduje również odzwierciedlenie w rosnących tylnych widełkach - prawie żaden inny producent tego nie robi, bardzo ładnie. Pozostałe wymiary są raczej zarezerwowane. Mamy dość stromy kąt skrętu 68°, zasięg jest też dość krótki. Dlatego próg wejścia powinien być niski, a obsługa intuicyjna – aktywni kierowcy mogą chcieć nieco większych rozmiarów.
Geometria Kanion Wielki Kanion 9
XS | S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 350 | 395 | 440 | 485 | 545 |
Pozioma rura górna (w mm) | 566 | 586 | 614 | 638 | 666 |
główka ramy (w mm) | 90 | 100 | 100 | 115 | 145 |
tylny trójkąt (w mm) | 423 | 423 | 428 | 433 | 438 |
Spadek BB (mm) | 47 | 47 | 65 | 65 | 65 |
Rozstaw osi (w mm) | 1084 | 1105 | 1150 | 1181 | 1217 |
Kąt skrętu (w °) | 68 | 68 | 67.5 | 67.5 | 67.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 398 | 415 | 435 | 455 | 475 |
Stosy (mm) | 587 | 596 | 626 | 640 | 667 |
Wysokiej jakości komponenty do umiarkowanego terenu
W teście Grand Canyon 9 mieliśmy topowy wariant serii modeli. Firma wysyłkowa z Koblencji przygotowała naprawdę udany pakiet w cenie 1.799 euro: przedni widelec Fox 34 Rhythm ma „tylko” prostszą amortyzację chwytu, ale w niczym nie ustępuje swoim droższym kolegom pod względem odpowiedzi. Ponadto, dzięki 34-milimetrowym goleniom, widelec jest bardzo dobrze zwymiarowany do użytku w Wielkim Kanionie. Jeśli chodzi o przełożenia, Canyon daje z siebie wszystko – jest pełnoprawna 12-biegowa grupa Shimano XT (ok, z kasetą SLX i korbami Deore). Nawet droższe o 1.000 euro rowery z naszego pola testowego nie są tak elegancko wyposażone w tym obszarze.
Hamulce również pochodzą z serii Shimano XT. M8100 są doskonałymi stoperami, a decyzja o zastosowaniu wersji 2-tłokowej pokazuje, że Canyon nie chciał przycinać Grand Canyon 9 w celu uzyskania pełnego otwarcia przepustnicy. Znajduje to odzwierciedlenie w kołach i oponach. Schwalbe Nobby Nic o szerokości 2,35 cala jest wszechstronnym rowerem, ale najlepiej czuje się w umiarkowanym terenie. Koła z wewnętrznymi obręczami są przyjemnie lekkie, niezawodnie trzymają opony dzięki wewnętrznej szerokości 25 mm i mogą być również używane bezdętkowo. Wysuwana sztyca z ergonomiczną dźwignią i odpowiednim skokiem 150 mm również pochodzi z własnej marki Iridium. Kokpit robi dobre wrażenie i jest nowoczesny z mostkiem 60 mm.
Ramki do zdjęć | Kanion Wielki Kanion AL SL |
widelec amortyzowany | Fox 34 Rytm, 120mm |
niemy | - |
wirniki | Kanion MXD5 29 |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic Evo 2,35 cala SnakeSkin |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic Evo 2,35 cala SnakeSkin |
przerzutka tylna | ShimanoXT M8100 |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT M8100 |
korba | Shimano M610 30t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | ShimanoXT M8100 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT 66 180/160 |
sztyca | Irydowy zakraplacz 150mm |
siodło | Szlak Irydowy |
trzon | Iryd |
Lenker | Płaskownik Iridium |
Kanion Wielki Kanion 9: Na szlaku
Jeśli zapoznasz się z geometrią i wyposażeniem Canyona, szybko zdasz sobie sprawę, że rower nie chce być specjalistą od ekstremalnych chodów. Nie musi tak być, ponieważ siostrzany model „Stoic” jest dostępny do wspomnianego celu. Fakt, że Grand Canyon wciąż potrafi więcej niż zwykły hardtail XC, powinien szybko wyjść na jaw w teście.
Możesz szybko i intuicyjnie odnaleźć drogę w kanionie; wartości geometrii są progresywnie nowoczesne dla hardtaila XC, ale raczej konserwatywne i zarezerwowane dla rasowego hardtaila na szlaki. I odwrotnie, oznacza to, że pozycja siedząca powinna od razu pasować wielu osobom.
Następnie Wielki Kanion wspina się spokojnie w górę. Pomimo widelca 120 mm, przód pozostaje na ziemi nawet na stromym terenie, a spowolnienie - jeśli w ogóle - spowoduje utrata przyczepności opon Nobby Nic w mieszance Speedgrip. Opony nie zawsze były w stanie przekonać przyczepnością, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, ale za to wyróżniały się niskimi oporami toczenia i niską masą. Procesy zmiany biegów są zazwyczaj wyraźne i płynne, a zakres 12-biegowego napędu jest więcej niż wystarczający. Również fajne: własna regulowana sztyca nie tylko działa wyjątkowo dobrze, ale także oferuje dokładnie odpowiedni spadek przy 150 mm w naszym rozmiarze ramy.
Na zjazdach Canyon Grand Canyon błyszczy przede wszystkim łatwym, a przede wszystkim zwinnym prowadzeniem. Dopóki teren nie jest zbyt zablokowany, jest w swoim żywiole. Przy dużych prędkościach opony Schwalbe Nobby Nic początkowo osiągają swoje granice; ponieważ „SnakeSkin” są bardzo cienkościenne, po prostu brakuje im samotłumienia. Właściwość, której nie należy lekceważyć w „sztywnym” hardtailu. Widelec? Szczyt! Fox 34 Rhythm jest nie tylko wystarczająco sztywny, ale także reaguje z wyczuciem i pewnie tłumi (z prędkością odpowiednią dla hardtaili). Kokpit mógł być nieco szerszy dla naszych wyższych jeźdźców testowych. Nawiasem mówiąc, zaskoczyły nas hamulce Shimano XT! Mimo, że na tarcze 180/160mm działały "tylko" dwa tłoki, to stopery trzymały się dobrze i imponowały precyzyjnym dozowaniem - super!
Podsumowując, pozostaje pytanie: czy Canyon Grand Canyon 9 to „lekki” hardtail na szlaki, czy „plus” hardtail XC? Jakoś oba! Błyszczy wysokiej jakości i wszechstronną ramą oraz topowymi komponentami wyposażenia. Zachowanie podczas jazdy jest zwinne i intuicyjnie kontrolowane, co czyni Grand Canyon doskonałym wszechstronnym pojazdem! Każdy, kto lubi trochę szybciej, powinien pomyśleć o bardziej stabilnych oponach lub od razu rzucić się na siostrzany model „Stoic”. Fajnie, jeśli możesz pokryć tę wariancję we własnym portfolio!