Pierwsza jazda/test: Dzięki Specialized Turbo Vado SL, znany amerykański producent przedstawia swój najnowszy e-rower do codziennego użytku sportowego. Codzienne dojazdy do pracy, cotygodniowe zakupy lub zajęcia sportowe i treningi stają się dziecinnie proste dzięki Turbo Vado SL. W szczególności niska masa całkowita, osiągi, zasięg i jakość jazdy powinny wyróżniać ten motocykl na tle porównywalnych modeli. Udało nam się sprawdzić, w jakim stopniu ta koncepcja zadziałała przed oficjalną premierą.
Nowy Specialized Turbo Vado SL to wszechstronny e-rower do sportowego codziennego użytku. Dzięki swoim właściwościom jezdnym, zasięgowi i osiągom, a także atrakcyjnej masie całkowitej, rower może nie tylko służyć jako pomoc w dojazdach do pracy, zakupach czy wycieczkach po mieście, ale także zapewnia sportowy charakter dzięki wysokiej jakości wyposażeniu, które umożliwia również Vado SL do wykorzystania jako element wyposażenia sportowego.
Połączenie funkcji odpowiednich do codziennego użytku, takich jak oświetlenie, bagażniki i błotniki, z właściwościami ukierunkowanymi na osiągi, takimi jak niska waga, system Future Shock, hydrauliczne hamulce tarczowe, zmiana przełożeń bez przedniej przerzutki oraz ergonomiczne chwyty i siodło sprawiają, że Specialized Turbo Vado SL wszechstronny, jeśli chodzi o codzienne użytkowanie - i wycieczki rekreacyjne.
Specialized Turbo Vado SL – Silnik
W ostatnich latach firma Specialized wyrobiła sobie markę w świecie e-rowerów dzięki potężnym, własnym układom napędowym. Turbo Vado SL jest również wyposażony w tę samą wiedzę i technologię, co modele wyczynowe i ma silnik Specialized SL 1.1. Zaprojektowany w Kalifornii i opracowany w Szwajcarii silnik, który waży zaledwie 1,95 kilograma i ma magnezową obudowę, oferuje do 240 watów lub dodatkowe 35 Nm, które jest uwalniane z prędkością do 25 km/h, precyzyjnie dostrojone do indywidualnej kadencji, co za absolutnie naturalne wrażenia z jazdy.
Możesz wybrać jeden z czterech poziomów wsparcia. „ECO, SPORT i TURBO oraz SMART CONTROL.” ECO obsługuje do 30% mocy silnika, SPORT do 60% mocy silnika, a TURBO do 100% mocy silnika, co w tym przypadku byłoby 240 watów. Wszystkie trzy tryby można dodatkowo dostosować i dostosować do indywidualnych potrzeb za pomocą aplikacji Mission Control firmy Specialized. Jednym z najważniejszych wymagań w procesie projektowania było zachowanie pedałowania bez oporu w trybie „OFF”, tak aby Specialized Turbo Vado SL można było jeździć jak normalny rower nawet przy prędkościach powyżej 25 km/h lub gdy jest wyłączony .
Aby nigdy nie usiedzieć na sucho, mocny napęd został połączony z potężną baterią, która ma dużo mocy z 320 Wh i oferuje pierwszorzędny zasięg. W trybie ECO można spodziewać się zasięgu do 130 kilometrów. Z opcjonalnym przedłużaczem zasięgu można uzyskać dalsze 65 kilometrów zasięgu. Aby ponownie przygotować Specialized Turbo Vado SL do użytku i naładować baterię, przejście od 2% do 35% zajmuje około 3 godzin i 100 minut. Przedłużacz zasięgu naładuje się od 3% do 20% w około 3 godziny i 100 minut. Zarówno akumulator wewnętrzny, jak i przedłużacz zasięgu ładują się jednocześnie od 3% do 20% w ciągu około 3 godzin i 100 minut za pomocą kabla „Y”.
Specialized Turbo Vado SL – pierwsza jazda
Jak już zapowiedzieliśmy, mieliśmy okazję przetestować najnowszy e-rower od Specialized i przyjrzeć mu się z bliska przed oficjalną premierą. Dzięki wysokiej jakości wzornictwu, prostemu wyglądowi i czystemu wykonaniu, Turbo Vado SL jest dobrze odbierany na pierwszy rzut oka i doskonale pasuje do miejskiego stylu życia. Równie odpowiednia jest jego atrakcyjna waga, która w życiu codziennym jest na wagę złota i ułatwia nam jego podnoszenie lub przenoszenie. Nasz testowy rower (wersja wyposażona w 5.0) z błotnikami i uchwytem w rozmiarze L ważył 16,8 kilograma, co jest z pewnością jedną z najwyższych wartości dla e-roweru tego typu. Droga do piwnicy czy mieszkania nie stanowi dla Turbo Vado SL żadnej przeszkody.
Imponujące są również właściwości jezdne. Ponieważ Vado przyspiesza równomiernie z przyjemnym przyspieszeniem i oferuje płynne przejście, gdy tylko silnik zostanie odłączony przy prędkości powyżej 25 km/h. Oczywiście 35 Nm nie są najwyższymi wartościami, jakimi kiedykolwiek jeździliśmy na e-rowerze, ale naszym zdaniem są one w zupełności wystarczające do użytku w mieście. Niemniej jednak przy dużej masie całkowitej roweru, rowerzysty i ładunku może się zdarzyć, że czasami osiągniesz swoje granice, gdy robi się bardziej stromo. Mimo to zdecydowaną większość tras, które chcemy pokonać takim rowerem, da się pokonać bez najmniejszych problemów. Zachowanie po wyłączeniu jest również imponujące, ponieważ Vado jeździ jak normalny rower, z wyjątkiem nieco większej masy wynikającej z istniejącego silnika, a wyprostowana i lekko rozciągnięta pozycja siedząca nadaje się zarówno do codziennego użytku, jak i do użytku sportowego.
Wspaniałą cechą Specialized Turbo Vado SL jest sprawdzony system Future Shock, który jest również stosowany w rowerach sportowych Specialized. W wariancie 1.5 Vado SL ma 20 milimetrów skoku sprężyny z przodu, co zapewnia bardzo przyjemny komfort zarówno w mieście jak iw terenie oraz umiejętnie ukrywa nierówności. W połączeniu z ergonomicznymi uchwytami i siodełkiem Vado jest nie tylko idealny do miasta i jako rower do dojazdów do pracy, ale może być również używany do okrążeń fitness lub treningu po pracy. Dzięki 38 milimetrowemu prześwitowi na błotniki i 41 milimetrowemu prześwitowi w wersji niewyposażonej, masz wystarczającą szerokość opony, aby bezpiecznie poruszać się po szutrowych drogach i łatwym terenie. Oprócz opon, Vado zapewnia również bezpieczną jazdę dzięki płynnej pracy i pewnemu trzymaniu się drogi oraz na zakrętach, nawet gdy robi się szybciej.
Szczególnie przyjemny jest wysokiej jakości system oświetlenia firmy Lezyne o mocy 310 lumenów z przodu i 11 lumenów z tyłu. Dobrze widoczne naklejki i odblaskowe opony również zapewniają lepszą widoczność i bezpieczeństwo. Jeśli sytuacja stanie się krytyczna, hydrauliczne hamulce tarczowe są zawsze dostępne i zapewniają maksymalną siłę hamowania.
Modele w skrócie
Modele z serii Specialized Turbo Vado SL są dostępne zarówno w wersji sportowej, jak i EQwersja ulepszona, która jest wyposażona w bagażnik i błotniki.
Korektor Vado SL 5.0
Ramki do zdjęć | aluminium E5 |
widelec | Doładowanie FutureShock 1.5 |
Lenker | Mocny mini wzrost |
trzon | Specjalistyczny mostek Stealth |
uchwyty kierownicy | Targa Specialized Body Geometry |
siodło | sporty brydżowe |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX 12-rzędowa |
przerzutka tylna | ShimanoXT |
w Kassetten | Shimano SLX, 10-45 |
korba | Praktyka, M30 aluminium |
wirniki | DT Swiss R500 |
opona | Specialized Nimbus II Sport Reflect 38mm |
Silnik | Specjalistyczny SL 1.1 |
akumulator | Specialized SL, 320Wh |
reflektory | Lezyne Ebike Moc 310 Lumenów, 12V |
światła tylne | Błotnik tylny Lezyne Ebike, 11 lumenów, 12V |
Waga | 16,5 kilogram |
Cena | 4.199 Euro |
VadoSL 5.0
Ramki do zdjęć | aluminium E5 |
widelec | Doładowanie FutureShock 1.5 |
Lenker | Mocny mini wzrost |
trzon | Specjalistyczny mostek Stealth |
uchwyty kierownicy | Targa Specialized Body Geometry |
siodło | sporty brydżowe |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX 12-rzędowa |
przerzutka tylna | ShimanoXT |
w Kassetten | Shimano SLX, 10-45 |
korba | Praktyka, M30 aluminium |
wirniki | DT Swiss R500 |
opona | Specialized Pathfinder Sport 38mm |
Silnik | Specjalistyczny SL 1.1 |
akumulator | Specialized SL, 320Wh |
reflektory | Lezyne Ebike Moc 310 Lumenów, 12V |
światła tylne | Specjalistyczne zintegrowane mocowanie siodełka |
Waga | 15,3 kilogram |
Cena | 3.999 Euro |
Korektor Vado SL 4.0
Ramki do zdjęć | aluminium E5 |
widelec | Sztywne pełne aluminium, doładowanie |
Lenker | Mocny mini wzrost |
trzon | Specjalistyczny mostek Stealth |
uchwyty kierownicy | Targa Specialized Body Geometry |
siodło | sporty brydżowe |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore, 10x |
przerzutka tylna | Shimano Deore |
w Kassetten | Shimano Deore, 11-42 |
korba | Praktyka, M30 aluminium |
wirniki | DT Swiss R500 |
opona | Specialized Nimbus II Sport Reflect 38mm |
Silnik | Specjalistyczny SL 1.1 |
akumulator | Specialized SL, 320Wh |
reflektory | Lezyne Ebike Moc 310 Lumenów, 12V |
światła tylne | Błotniki tylne Lezyne Ebike |
Waga | 16,7 kilogram |
Cena | 3.199 Euro |
VadoSL 4.0
Ramki do zdjęć | aluminium E5 |
widelec | Sztywne pełne aluminium, doładowanie |
Lenker | Mocny mini wzrost |
trzon | Specjalistyczny mostek Stealth |
uchwyty kierownicy | Targa Specialized Body Geometry |
siodło | sporty brydżowe |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore, 10x |
przerzutka tylna | Shimano Deore |
w Kassetten | Shimano Deore, 11-42 |
korba | Praktyka, M30 aluminium |
wirniki | DT Swiss R500 |
opona | Specialized Pathfinder Sport 38mm |
Silnik | Specjalistyczny SL 1.1 |
akumulator | Specialized SL, 320Wh |
reflektory | Lezyne Ebike Moc 310 Lumenów, 12V |
światła tylne | Specjalistyczne zintegrowane mocowanie siodełka |
Waga | 15,6 kilogram |
Cena | 2.999 Euro |