Rower testowy / szutrowy: Orbea Terra M30-D to sportowy, zwinny rower szutrowy, którego charakter powinien szczególnie spodobać się tym, którzy poza tym przeważnie czują się jak w domu na rowerze wyścigowym.
Orbea Terra M30-D: Fakty
Materiał ramy: Węgiel
Rozmiar kół: 700c
Maksymalny prześwit opony: 40mm (700c)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): nie
uchwyt na butelkę: Dolna rura powyżej, rura podsiodłowa F
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.640g/1.781g/3.421g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,52 kg
Cena: 2.869 euro (cena podstawowa 2.699 euro)
Konfigurowalna rama z DNA roweru szosowego
W portfelu Basków z Orbei Terra powiewa pod banderą Gravel. Rower, który został wprowadzony na rynek dwa lata temu, jest wszechstronnym pojazdem w ofercie z kierownicą typu drop-bar, ale pozostaje wierny sportowym korzeniom tradycyjnego hiszpańskiego producenta. Staje się to jasne na pierwszy rzut oka: linie eleganckiej ramy z włókna węglowego obiecują prędkość, wyraźnie podniesione siodło powinno zapewniać sportową pozycję na rowerze.
W tym momencie nie chcemy mówić zbyt wiele o kolorystyce Orbea Terra M30-D. Z jednej strony wynika to z niezwykle spokojnego czarno-czarnego wzornictwa naszego testowego modelu, ale znacznie bardziej z programu Orbea MyO: oznacza to, że każdy kupujący może indywidualnie zdecydować o własnej kombinacji kolorów - bez dodatkowych opłat ! Jedyne, co musisz zaakceptować, to nieco dłuższy czas dostawy, który zwykle wynosi około czterech tygodni. Jednak w przypadku pojedynczego roweru zdecydowanie byłoby to dla nas tego warte.
Z karbonowego układu ramy Terra Orbea obiecuje harmonijną równowagę między sztywnością zapewniającą zwinny start i dobre przenoszenie mocy oraz elastyczne obszary pochłaniające wstrząsy i wibracje z podłoża. W tym drugim pomagają również szerokie lub duże opony, z których Terra z pewnością może korzystać: przy 40 mm przepustowość nie jest szczególnie hojna jak na rower szutrowy, ale nadal uważamy, że jest więcej niż wystarczająca dla zamierzonego obszaru zastosowania.
Podobnie jak swoboda opon, Terra prezentuje się również pod względem punktów mocowania: dość wszechstronna, ale skupiona na tym, co najważniejsze: błotniki można zamontować z przodu iz tyłu, ale jeśli chodzi o torby lub bagażniki, wyglądasz do tuby.
Robi się ekscytująco, gdy spojrzysz na geometrię Orbea Terra. Hiszpanie mówią o „Terra Position” – nieco stonowanej interpretacji klasycznych geometrii rowerów szosowych odpowiednich do turystyki. Jednak to tylko połowa prawdy. W baskijskim rowerze szutrowym ostre podniesienie siodełka z bardzo krótką główką ramy łączy się z dość luźnym kątem skrętu i dość długimi tylnymi rurami tylnego trójkąta. Powinieneś więc dostać płynnie działający, ale wciąż niezwykle sportowy rower.
Geometria Orbea Terra M30
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 460 | 510 | 554 | 590 | 630 |
Pozioma rura górna (w mm) | 531 | 543 | 555 | 570 | 585 |
główka ramy (w mm) | 122 | 138 | 156 | 182 | 212 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1017 | 1030 | 1043 | 1060 | 1078 |
Kąt skrętu (w °) | 70,5 | 70,5 | 70,5 | 70,5 | 70,5 |
Kąt siedziska (w °) | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 |
Zasięg (mm) | 370 | 378 | 385 | 392 | 400 |
Stosy (mm) | 545 | 560 | 575 | 600 | 625 |
Atrakcyjny sprzęt z lekką nadwagą
Orbea Terra M30 to tańsza z dwóch dostępnych wersji hiszpańskiego żwirowego speedstera. Kosztując 2.699 euro w podstawowym i 2.869 euro w testowanym sprzęcie, jest też jednym z raczej niedrogich karbonowych graveli na rynku i - z takim wyprzedzeniem - wyposażony jest w niezwykle przyzwoity, solidny sprzęt bez słabych punktów, ale też bez żadnych najważniejsze atrakcje. Fakt, że ze względu na niską cenę trzeba było robić cięcia tu i tam, wynika z wagi: przy około 9,5 kg jest to jeden z najcięższych rowerów szutrowych z ramą z włókna węglowego w naszym teście.
Grupa przerzutek jest dobrze dobrana: Orbea polega na nowej grupie Shimano GRX w jej podwójnej wersji. Choć do manetek i hamulców zastosowano komponenty tańszej serii 2 i 600, to i tak są one wyjątkowo dobrym wyborem, szczególnie w tym przedziale cenowym. Tor oferuje szeroki zakres i małe stopnie przełożeń: dzięki temu zawsze można znaleźć odpowiednie przełożenie, nawet podczas dłuższych podróży w regionach górskich.
Ramki do zdjęć | Orbea Terra Carbon OMP |
widelec amortyzowany | Orbea Terra OMP |
wirniki | DT Swiss E1850 |
opona | Żwir Vittoria Terreno Dry CX 38 mm |
przerzutka tylna | Shimano GRX RX810 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano GRX RX600 |
korba | Shimano GRX TX600 30/46 |
przerzutka | Shimano GRX |
Hamulec | Shimano GRX RX400 |
sztyca | OC2 27,2 |
siodło | Selle Italia X3 Flow |
trzon | Droga OC1 |
Lenker | OC1 All Road Flara 12° |
Nasz rower testowy został wyposażony w zestaw kołowy DT Swiss E1850, który nie odpowiada podstawowemu wyposażeniu, ale można go skonfigurować za dopłatą 170 euro. Zdecydowanie warto, bo obręcze bezdętkowe mają przyzwoitą szerokość 20mm, a zestaw nie jest zbyt ciężki.
Zamontowane są na nim opony Vittoria Terreno Dry CX o szerokości 38 mm. Te ostatnie oferują ciekawą mieszankę subtelnie wyprofilowanego bieżnika w środkowej części i jak na szutrówkę dość wyraźnych kantów bocznych. Otrzymujesz więc - przynajmniej w teorii - to, co najlepsze z obu światów: niewielki opór toczenia w umiarkowanym terenie, ale duże wsparcie na zakrętach, gdy to się liczy. Wizualnie trzeba się przyzwyczaić: szare ściany boczne opon.
Część wypoczynkowa jest wyjątkowo dyskretna dzięki aluminiowemu słupkowi 27,2 mm i siodełku Selle Italia X3, podobnie jak kokpit: dostępne są wewnętrzne mocowania z umiarkowanie długim mostkiem (80 mm w naszym rowerze testowym w rozmiarze M) i kierownicą z dyskretnie rozszerzonymi końcami .
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: Orbea Terra M30-D
Orbea Terra M30-D okazuje się być sportowym pojazdem do jazdy od pierwszych kilku metrów, ponieważ dzięki pełnemu podniesieniu siodełka zapewnia nie tylko szybką pozycję siedzącą, ale także wyścigową jazdę. Jednak geometrię inspirowaną motocyklami wyścigowymi można nieco złagodzić za pomocą podkładek dystansowych, dzięki czemu jest nieco bardziej odpowiednia do jazdy turystycznej.
Połączenie płynnej pracy i bezpośredniego prowadzenia działa równie dobrze. Ponieważ długie tylne widełki i płaski kąt skrętu zapewniają duże bezpieczeństwo i płynną jazdę nie tylko w teorii, ale także w praktyce przy wyższych prędkościach. Dzięki krótkiej główce ramy i sportowemu ustawieniu Terra M30-D nie wygląda na zbyt powolną i ma dość bezpośrednie prowadzenie z przodu, co zapewnia wystarczającą zwinność nawet w technicznym terenie.
Nawet jeśli żwawość Orbea Terra M30-D nie dorównuje najlepszym zawodnikom szutrowym, przyspieszenie Hiszpana jest nadal solidne i jest wynikiem wysokiej jakości ramy karbonowej z dobrym przeniesieniem mocy, która zapewnia bezpośredni napęd. Jedyne, co trochę spowalnia, to waga dobrych 9,5 kilograma, co jak na karbonowego gravlera to dużo.
Dobry komfort jazdy Orbea Gravler jest odpowiednim dodatkiem. W tym celu układ karbonu został dostosowany w „krytycznych” punktach, takich jak końcówki widelca, końcówki tylnego trójkąta lub górna rura i zoptymalizowany pod kątem komfortu. Oznacza to, że mocne uderzenia i uderzenia nie są przenoszone bezpośrednio na kierowcę, co zapewnia znacznie większy komfort jazdy.
Niestety, istnieje kilka potrąceń za słabą kompatybilność akcesoriów Orbea Terra M30-D, ponieważ brak opcji mocowania toreb i poważniej ogranicza obszar zastosowania tego roweru szutrowego i prawdopodobnie całkowicie odstraszy fanów bikepackingu.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 1: Początkujący szutr z dużą wygodą
Test: Z Bombtrack Hook 1 przetestowaliśmy jeden z nielicznych rowerów szutrowych ze stalową ramą - a materiał, z którego wykonana jest rama, zasługuje na swoją reputację. Wysoka waga stoi na drodze do doskonałego komfortu. Bombtrack Hook 1 2020: Fakty Materiał ramy: Stal Rozmiar kół: 700 cm40 Maksymalny prześwit na opony: XNUMX mm Rozmiar osi (v/r): Szybkozamykacz Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (v/r): Tak / Tak Uchwyt na butelkę : […]
Test roweru szutrowego BH Gravel X Alu 1.0: Dużo żwiru za niewielkie pieniądze
Test: W roku modelowym 1.0 BH Gravel X Alu 2020 jest dostępny w nowej podstawowej wersji za niecałe 1.400 euro i okazuje się być doskonałym wszechstronnym rowerem, który wie, jak zadowolić udaną geometrią i dobrze przemyślanym wyposażeniem. BH Gravel X Alu 1.0 2020: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: 700cc Maksymalny prześwit na opony: 45mm Rozmiar osi (przód/tył): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: […]
Falkenjagd Aristos CX Gravelbike w teście: Wygodny żwirek tytanowy z widelcem Lauf
Test: Tytanowa rama, widelec Lauf na resorach piórowych, eleganckie wyposażenie, ekskluzywny wygląd - Falkenjagd Aristos CX to pod każdym względem wyjątkowy rower szutrowy, który w praktyce przekonuje wysokim komfortem i który powinien podbić serca miłośników jednośladów. Falkenjagd Aristos CX: Fakty Materiał ramy: Tytan Rozmiary kół: 650b (kompatybilne z 700c) Maksymalny prześwit na opony: 50 mm (650b) / 38 mm (700c) […]
Schreibe einen Kommentar