Test: Stevens Prestige pozostaje wierny sobie w 2020 roku - niegdyś rasowy crosser, teraz na stronie producenta nosi również nazwę Gravel. Nasz test pokazuje, że rower nadal powinien czuć się bardziej komfortowo na szlakach CX niż na niekończących się szutrowych drogach.
Stevens Prestige 2020: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 700cc
Maksymalny prześwit opony: 42mm
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Nie / Tak
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.550g/1.580g/3.130g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,77 kg
Cena: € 1.799
Przekonująca aluminiowa rama o właściwościach na co dzień
Stevens Prestige jest prawdopodobnie jednym z „najdłużej działających” rowerów na dzisiejszym rynku rowerowym. Były krzyżowiec zorzy polarnej ma ponad 15 lat i pozostał wierny sobie, przynajmniej pod pewnymi względami, pomimo wszystkich dalszych zmian. Model 2020 Prestige jest również oparty na wysokiej jakości aluminiowej ramie. Obecnie jest oczywiście wyposażony w hamulce tarczowe flat mount, kable poprowadzone wewnętrznie oraz przednie i tylne osie przelotowe. Prawdziwie wyjątkowym atutem Prestige'a jest ogromny wybór dostępnych rozmiarów ram: w bieżącym roku modelowym jest ich aż osiem - tutaj każdy powinien być naprawdę zadowolony.
Pomimo dawnego CX-DNA, Prestige ma wiele cech, które podkreślają jego przydatność do codziennego użytku: możliwość zamocowania błotników i bagażnika z tyłu, a oczka na widelcu umożliwiają również montaż akcesoriów. Podobnie dobrze wygląda to pod względem prześwitu na opony. Zainstalowane są opony 40 mm firmy Schwalbe, które wciąż mają dużo miejsca z przodu iz tyłu - w zależności od opon i współczynnika błota, opony 42 również powinny mieć tutaj wystarczająco dużo miejsca.
Omówiliśmy już pierwszą główną zaletę geometrii, ogromny wybór różnych rozmiarów. W przeciwnym razie Prestige brzmi całkiem interesująco na papierze: chociaż Prestige to motocykl, który wygrał już jeden lub drugi wyścig CX w taki czy inny sposób, dane geometrii nie wydają się różnić tak bardzo od innych na pierwszy rzut oka, aby odróżnić żwir rowery na naszym polu testowym. Tylne widełki są w rzeczywistości dość długie i mają 430 mm, podobnie jak rozstaw osi. No dobra, kąt skrętu jest dość stromy, ale nie na tyle, żeby można było mówić o innej kategorii rowerów.
Geometria Stevens Prestige 2020
47 | 50 | 52 | 54 | 56 | 58 | 60 | 62 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 480 | 490 | 520 | 540 | 560 | 580 | 600 | 620 |
Pozioma rura górna (w mm) | 485 | 499 | 527 | 539 | 551 | 572 | 588 | 600 |
główka ramy (w mm) | 100 | 115 | 130 | 145 | 160 | 175 | 190 | 205 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 995 | 1006 | 1010 | 1011 | 1007 | 1027 | 1043 | 1055 |
Kąt skrętu (w °) | 70 | 70.5 | 71 | 71.5 | 72 | 72 | 72 | 72 |
Kąt siedziska (w °) | 76.5 | 75.5 | 74.5 | 74 | 73 | 73 | 73 | 73 |
Zasięg (mm) | 361 | 371 | 375 | 376 | 372 | 388 | 399 | 407 |
Stosy (mm) | 516 | 532 | 548 | 567 | 588 | 603 | 617 | 631 |
Wyposażony w rekordowo lekkie koła i słabe punkty w szczegółach
Chłopakom i dziewczętom Stevens naprawdę trzeba pochwalić ogólny pakiet ramy i wyposażenia: Chociaż 1.799 euro to niemała sprawa, Stevens jest nie tylko jednym z najlżejszych rowerów wśród naszych początkujących, waży 9,7 kg, z nieco ponad At. około trzech kilogramów, system kół jest nawet lżejszy niż niektóre najlepsze rowery kosztujące kilka tysięcy euro. Obecna wersja Prestige jest teraz wyposażona w napęd GRX od Shimano, choć trzeba się zadowolić tańszymi komponentami z serii - 600 STI nie do końca dorównuje droższym 800 i 400 hamulcami ergonomii nie chwytaj tak mocno. Niemniej jednak wydajność powinna być więcej niż wystarczająca, przynajmniej dla początkującego!
Jednak przełożenie jest sportowe: kombinacja tarcz 510-50 jest zamontowana na bezgrupowej korbie RS34 firmy Shimano, która razem z kasetą 11-32 ma bardzo dobry zakres 428%, ale nawet na najlżejszym biegu ma dość trochę mocy w nogach jest wymagane, jeśli chcesz pokonywać dłuższe podjazdy po nieutwardzonych ścieżkach pod kołami.
Ramki do zdjęć | Steven's Prestige SL7005 |
widelec amortyzowany | Stevens S-Lite aluminium |
wirniki | Fulcrum Racing 700DB DRP |
opona | Schwalbe G-One Bite RaceGuard |
przerzutka tylna | Shimano GRX810 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano GRX 600STI |
korba | Shimano FC-RS510 |
przerzutka | Shimano Ultegra |
Hamulec | Shimano GRX |
sztyca | Droga Osygena Scorpo |
siodło | Tryton tlenowy |
trzon | Tlenowa Scorpo Road |
Lenker | Tlenowy Scorpo Aero |
Ale teraz przejdźmy do najważniejszego wyposażenia w Stevens Prestige 2020: według producenta koła Fulcrum Racing 7DB ważą „nagie” 1.740 g, a cały system, w tym opony i tarcze hamulcowe w naszym testowym rowerze, zaledwie 3,13 kg – to najwyższa wartość. Aluminiowe felgi są również kompatybilne z systemem bezdętkowym, podobnie jak zamontowane na nich opony Schwalbe G-One. Fakt, że szerokość obręczy 19 mm jest nieco węższa niż obecne najlepsze zestawy kół w tym obszarze, nie powinien mieć większego znaczenia dla większości rowerzystów.
W przypadku załączników używana jest domowa marka Oxygen i nie ma dużych eksperymentów. Kierownica nie ma żadnego znaczącego rozbłysku, co jest niezwykłe w przypadku roweru szutrowego.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: The Stevens Prestige 2020
Na pierwszy rzut oka Stevens Prestige wydaje się bardzo prosty z błyszczącym wykończeniem i początkowo zachowuje się niepozornie. Spójne elementy konstrukcyjne w ramie i kołach w połączeniu z dobrym wykonaniem zapewniają wysokiej jakości wygląd.
Gdy tylko usiądziesz, staje się jasne, dokąd zmierza Stevens – do przodu! Szybki i sportowy. Pozycja siedząca jest inna niż turystyczna i powinna być najbardziej przyjemna dla fanów motocykli wyścigowych. Każdy, kto lubi siedzieć trochę wyprostowany lub chciałby regularnie odbywać dłuższe wycieczki pod kołami, prawdopodobnie będzie musiał użyć dystansów pod mostkiem, aby go rozbroić – jest to przynajmniej częściowo możliwe. Zgodnie z tą pozycją za kierownicą, Prestige jest również widoczny podczas przyspieszania. Koła, które są bardzo lekkie jak na ten przedział cenowy, oraz sztywna aluminiowa rama dosłownie katapultują motocykl do przodu. Pomimo dość długich tylnych widełek rower jest bardzo zwrotny w zakrętach i sekcjach technicznych.
Stevens Prestige natychmiast realizuje polecenia sterujące, co jest szczególnie korzystne na odcinkach technicznych. Jednak Stevens Prestige wyraźnie ma problemy na szybszych odcinkach, nawet w łatwym terenie i dość szybko się denerwuje. Z jednej strony wynika to ze stromego kąta skrętu, ale z drugiej strony jest to spowodowane raczej nieustępliwym i nieco niewygodnym aluminiowym widelcem, który również ma bardzo małe wygięcie do przodu. Oznacza to, że przednia oś znajduje się bardzo blisko suportu i bardzo mocno zachodzi na palce. Jeśli ten termin nic ci nie mówi: gdy korba jest ustawiona poziomo, czubek stopy i opona zderzają się podczas obracania kierownicy. Połączenie nerwowego prowadzenia, nakładania się palców i sportowej geometrii wymaga wiele od jeźdźca - szczególnie początkujący mogą tu szybko zostać przytłoczeni.
Sama rama natomiast jest całkiem niezła pod względem komfortu i dość dobrze amortyzuje wstrząsy, wibracje i uderzenia - na tyle, na ile jest to możliwe dla ramy aluminiowej.
Obwód z mieszanką części 400 i 600 GRX to udany kompromis, oferujący dobrą funkcjonalność i solidną trwałość do użytku w terenie - w naprawdę atrakcyjnej cenie. Niestety, wymieniona korba i tarcze wraz z kasetą 11-32 nadają się tylko w ograniczonym zakresie do dłuższych podjazdów po szutrze lub innych nieutwardzonych ścieżkach - chyba że masz odpowiednie uda. Tutaj życzylibyśmy sobie przynajmniej kasety z zębatką 34-zębową lub korby GRX z mniejszym pierścieniem 31-zębowym.
Pozostałe elementy, takie jak kierownica, sztyca i siodło, są wysokiej jakości, ale nie podobało nam się siedzisko i szybko stało się trochę niewygodne, zwłaszcza w trudnym terenie.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Test otwartego roweru szutrowego UPPER: Żwir dla ćpunów prędkości
Test: Z Open UPPER przetestowaliśmy niezwykle lekki i bardzo elegancki rower szutrowy - wyposażony w komponenty firmy Easton, dla których rower służy jako rower pokazowy. UPPER pokazuje, że kompromisy między rowerami szosowymi a szutrowymi są możliwe i mogą być świetną zabawą. Open UPPER: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700c (kompatybilny z 650b) […]
Recenzja roweru szutrowego Scott Addict Gravel 10: Ile wyścigów może wytrzymać rower szutrowy?
Test: Scott Addict Gravel 10 to niezwykle sportowy rower szutrowy, który powinien wywołać uśmiech na twarzach miłośników jednośladów, zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym. W praktyce przyspieszenie i zwinność są przekonujące, ergonomia doskonała, również dzięki nowym GRX Di2 STI. Scott Addict Gravel 10: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700 cm38 Maksymalny prześwit na opony: XNUMX mm Wymiar osi (przód/tył): […]
Test roweru szutrowego Conway GRV 1200: Świetny stosunek jakości do ceny dla sportowych rowerzystów szutrowych
Test: Conway GRV 1200 jest wyposażony w wysokiej jakości ramę z włókna węglowego i wszechstronny przekonujący sprzęt za mniej niż 3.000 euro. W praktyce jest zwinny i żwawy, a jego pozycja siedząca powinna spodobać się szczególnie sportowym kierowcom. Conway GRV1200 2020: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700 cm45 Maksymalny prześwit na opony: 12 mm Rozmiar osi (v/r): 100×142 / 12×XNUMX Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (v/r): [ …]
Filip Hauser mówią
cześć Michał
Mam kilka pytań.
Kupiłem Prestige 2020 myśląc, że będzie taki sam jak 2019. Siedząc nieco dalej mam wrażenie, prawda?
Zauważyłem problem z palcami, dlaczego producenci tak robią?
Co twoim zdaniem jest takiego złego w widelcu, czy inne rowery szutrowe dają więcej?
Czy Prestige po prostu źle wypadł w tym teście, ponieważ jest bardziej agresywnym cyklocrossem, a nie szutrowym rowerem, lub dlaczego zajmuje tutaj dopiero 15. miejsce i to za kołami, które są tańsze i mniej znane.
Podoba mi się ten rower, ale nie jestem z niego w 100% zadowolony. Który byłby twoim ulubionym za 2000 euro.
Z poważaniem Philipp Hauser
Michała Faissa mówią
Cześć Filipie!
O ile widzę, rama nie zmieniła się od modelu 2019 do 2020, więc pozycja siedząca powinna być właściwie identyczna. Próbowałeś przesunąć siodło trochę do przodu?
Jeśli chodzi o nakładanie się palców: nie jest to rzadkością i jest raczej regułą niż wyjątkiem w rowerach crossowych i wielu rowerach wyścigowych. Oczywiście producenci chcieliby temu zapobiec, ale jest to efekt uboczny stromych kątów skrętu lub niskiego offsetu wideł. Oba zapewniają bezpośrednie, żwawe sterowanie, co jest zdecydowanie pożądane, szczególnie w crossie.
O widelcu: Widelec nie jest zły - ale widelce z włókna węglowego zwykle oferują trochę więcej elastyczności i sprawiają, że jazda jest nieco bardziej komfortowa. Zwłaszcza gdy rama jest tak sztywna jak Prestige.
Prestige nie jest złym motocyklem, proszę, nie zrozumcie mnie źle. Tak, jest ostatni na naszej liście – ale wynika to również z kryteriów testowych, które po prostu dostosowaliśmy do początkujących. Szczególnie niedoświadczeni jeźdźcy mogą mieć problemy z dość agresywnym ustawieniem, nakładaniem się palców i sztywną ramą. Z drugiej strony ktoś, kto pochodzi z okolic przełajowych i szuka roweru szutrowego, prawdopodobnie poczuje się jak w domu. W tym celu Stevens prawdopodobnie wylądowałby w pierwszej piątce naszej listy. Taka ocena jest zawsze subiektywna, więc nie chcę tutaj robić ogólnej rekomendacji.
Nie daj się zmylić decyzji o zakupie Stevensa. Każdy rower też wymaga trochę przyzwyczajenia!
Anja mówią
Mogę się mylić, ale według producenta Stevens Prestige łączy GRX 810 z 400, a nie 600 z 400, jak wspomniano w poście.
Michała Faissa mówią
Witaj Aniu,
Prestige ma tylną przerzutkę GRX z serii 800 z STI z serii 600 i hamulce z serii 400. Tak więc „wersja podstawowa” GRX.
Pozdrawiam
Syzyf mówią
Hej Michael,
Przede wszystkim bardzo dziękuję za te szczegółowe testy, są naprawdę niezwykle pomocne.
Szukam roweru na jednodniowe wycieczki bez dużego bagażu, do treningów sportowych (początkujący) oraz jako rower ogólny. Niestety w tej chwili wybór jest bardzo ograniczony, ale jest jeden kandydat (prawie jedynym, którego można znaleźć, jest Stevens Prestige lub Gavere).
Teraz nie jestem pewien co do rozmiaru ramy. Mam 181 cm, długość wewnętrzna nogawki 86 cm. Wypróbowałem Prestige i Gavere w trzech sklepach. Był pierwszy u dealera 1, który był kompetentny i doświadczony, prawdopodobnie mierzył i wyglądał, a skończył na 58 cm. Dealer 2 powiedział, że zawsze sprzedawał za duże motocykle, powinienem spróbować 54, ale skończyło się na 56. Cóż, dealer 3, były kierowca wyścigowy, ale w branży sprzedaży od 30 lat, wydawał się mierzyć wszystko najlepiej i był całkowicie przekonany z 56 . Po kilku dniach z powrotem do dealera 1, który powiedział, że 56 może zostać zatwierdzony, nie byłby optymalny pod względem ergonomicznym.
Moje spontaniczne odczucie było takie, że w wieku 56 lat mam trochę lepszą przyczepność na rowerze, w wieku 58 lat jestem bardziej rozciągnięty. Może lepiej z krótszą łodygą? A może lepiej od tego nie zaczynać.
To właśnie wpisałem w Stevensbikes, skończyło się na 58-59.
Teraz oczywiście pytanie, jak to się sprawdza na dłuższą metę, co jest najwygodniejsze, jeśli jeździ się bardzo długo, ale nie na trening sportowy, czyli jednodniowe wycieczki – raczej 58 czy 56?
Zadaję to pytanie, ponieważ absolutnie potrzebuję czwartej opinii, obiektywnej, jasnej wypowiedzi z zewnątrz. Inaczej będę tak zdezorientowana, że nic nie kupię.
Czy generalnie lepiej jest „zmniejszyć” nieco przewymiarowany rower (regulacja mostka i siodełka) – jak opinia dealera 1, czy odwrotnie „rozszerzyć” mniejszy rower?
I na koniec, czy próbowałeś Gavere?
Michała Faissa mówią
Witaj Syzyfie,
Przede wszystkim przepraszam za późną odpowiedź, Twój komentarz jakoś wyleciał mi z głowy.
Cieszę się, że testy są dla Ciebie pomocne w podjęciu decyzji o zakupie. Niestety nie jeździłem na Gavere.
Jeśli chodzi o rozmiar ramy Prestige: nie musisz się zbytnio martwić, 56 i 58 powinny być dla Ciebie odpowiednie. Ostatecznie masz tylko „problem”, ponieważ Stevens oferuje tak wiele rozmiarów ram - co jest bardzo dobrą rzeczą! Nie ma ogólnej odpowiedzi na pytanie, czy wolisz nieco większy, czy mniejszy rower.
Niemniej jednak myślę, że mogę udzielić Ci kilku wskazówek:
– Długość mostka: tak jak powiedziałeś, jest to najlepszy sposób na dostosowanie większego lub mniejszego roweru do swoich potrzeb. Ogólnie rzecz biorąc, krótszy mostek prowadzi do bardziej bezpośredniego kierowania, ale także sprawia, że motocykl jest bardziej nerwowy. Długi mostek ma odwrotny skutek: płynniejsza praca, ale impulsy kierowania są realizowane mniej bezpośrednio, zwłaszcza w terenie.
– W temacie pozycji siedzącej: Jak już sam zauważyłeś, na większym stelażu będziesz też siedział nieco bardziej rozciągnięty. Powoduje to większe obciążenie szyi i pleców podczas dłuższych przejażdżek, ale wywiera również nieco większy nacisk na pedał. Jeśli jesteś początkującym, tak jak piszesz, większa rama będzie na początku trochę niewygodna, ale kiedy mięśnie się przyzwyczają, nie powinieneś mieć z nią większych problemów.
W przypadku Stevensów istnieje również problem nakładania się palców. Im szersza rama, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że palce stóp uderzą w przednie koło podczas skręcania.
Moja osobista opinia: Myślę, że lepiej będzie, jeśli spełnisz swoje wymagania na ramie 56. W razie potrzeby można również zamontować dłuższy mostek.
Jak powiedziałem, dzięki wielu rozmiarom w Stevens, nie ma tutaj dobra ani zła. Jest to głównie kwestia gustu. W związku z tym: usiądź ponownie na obu rozmiarach ram, przejedź małe okrążenie i weź to, co ci bardziej odpowiada. Z obu będziesz zadowolony.