Test / Gravelbike: Na początku nie znałem Donnelly. Jednak po kilku poszukiwaniach tajemnica została ujawniona. Donnelly wcześniej nazywał się Clément i ma tradycyjne korzenie w dziedzinie opon przełajowych. Oczywiście warto też poświęcić się tematowi żwiru. Dzięki Donnelly G//C marka wkracza teraz również do sektora ram/kompletnych kół, zapewniając w ten sposób odpowiedni rower do dobrze znanych opon szutrowych.
Donnelly G//C – Rama
G//C to po prostu skrót od Gravel // Carbon. Jak sama nazwa wskazuje, cała rama i widelec wykonane są z karbonu. Projekt pochodzi od Rolfa Singenbergera, który wcześniej pracował dla Eddy Merckx i BMC. W ogólnym wrażeniu rama ma bardzo prosty wygląd w połączeniu z piaskowym lakierem. Na szczególną uwagę zasługuje pięknie zaprojektowane wewnętrzne prowadzenie linek, które sprawia, że rower wygląda bardzo schludnie.
Rama oferuje maksimum miejsca na opony 50 mm z obręczami 650B lub opony 40 mm z obręczami 700C. Wszyscy fani Gravela powinni być z tego zadowoleni. Na ramie znajdują się również mocowania do bagażników czy błotników. Geometria G//C może również pochodzić z roweru szosowego. Kąt skrętu nie jest zbyt luźny, a tylne widełki są raczej długie, co obiecuje sportowy rower na szybkie, długie dystanse.
Donnelly G//C
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 480 | 510 | 530 | 550 | 570 |
Pozioma rura górna (w mm) | 525 | 535 | 545 | 560 | 575 |
główka ramy (w mm) | 120 | 140 | 150 | 170 | 190 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 | 435 | 435 |
Rozstaw osi (w mm) | 1026 | 1027 | 1027 | 1032 | 1041 |
Kąt skrętu (w °) | 70,5 | 71 | 71,5 | 72 | 72 |
Kąt siedziska (w °) | 74,5 | 74 | 73,5 | 73 | 72,5 |
Zasięg (mm) | 375 | 375 | 377 | 380 | 384 |
Stosy (mm) | 538 | 557 | 568 | 589 | 606 |
Donnelly G//C – Sprzęt
Nasz testowany Donnelly nie jest dostępny od ręki. Niemiecki importer Donnelly, Cosmic Sports, wykorzystał kilka dobrych części z własnych półek do naszego roweru testowego G // C. Kokpit odbiega od standardu. Zastosowano tutaj Ritchey WCS. Kierownica WCS Ergomax jest montowana na typowym mostku WCS. Dzięki wzniesieniu o 10 mm i wygięciu do tyłu o 4° powinno to zapewnić ergonomiczną pozycję siedzącą. Ponadto cięgno dolne wygina się na zewnątrz o 12°, co jest typowe dla żwiru, co zapewnia większą kontrolę na nierównych nawierzchniach. Siodło również pochodzi od firmy Ritchey. W przypadku WCS Stream wybrano tutaj sportowy klasyk.
Ze sztycą i korbą do gry wchodzi kolejny producent z portfolio Cosmic Sports: Cane Creek. W eeSilk zainstalowano wspornik z tłumieniem elastomeru dla większego komfortu. Oferuje do 20 mm podatności pionowej i można regulować twardość za pomocą pięciu różnych elastomerów. Absolutną atrakcją jest korba Cane Creek eeWings All-Road wykonana z najlepszego tytanu. Przy sugerowanej cenie detalicznej 999 € instaluje się tutaj bardzo szlachetną część. Z wagą 395 g konkuruje również wagą z nowoczesnymi karbonowymi korbami.
Koła pochodzą od samego Donnelly'ego i nazywają się Ushuaia. Są one przygotowane do użytku bezdętkowego i mają wewnętrzną szerokość 23 mm. Tym samym felgi nie powinny mieć problemu z wbudowanymi oponami Donelly X'Plor MSO w wymiarze 700×40.
Jak już wspomniano, Donnelly wykorzystuje konfigurację 2-drożną. Szlachetna korba Cane Creek eeWings jest połączona z napędem Sram Force 22 z 11 zębatkami z tyłu. Niezawodne hamulce Sram Force z tarczami 160 mm są również montowane tak, aby pasowały. Cały pakiet Donelly G//C waży wtedy przyzwoite 9,24 kg.
Ramki do zdjęć | Donnelly G//C |
widelec amortyzowany | Donnelly G//C |
wirniki | Donnelly'ego Ushuaia |
opona | Donnelly X'PLOR MSO |
przerzutka tylna | Sram Siła 22 |
dźwignia zmiany biegów | Sram Siła 22 |
korba | Cane Creek eeWings Allroad |
przerzutka | Sram Siła 22 |
Hamulec | Siła barana |
sztyca | Cane Creek eeSilk |
siodło | Strumień Ritchey WCS |
trzon | Ritchey WCS |
Lenker | Ritchey WCS Ergomax |
Uwaga: firma Cosmic Sports przestała sprzedawać rowery Donelly – w tym G//C. Potencjalni nabywcy mają obecnie jedynie możliwość udania się bezpośrednio do producenta i samodzielnego zaimportowania. Przynajmniej do czasu znalezienia nowego importera na Europę.
Donnelly G//C – Na drodze i szutrze
Pierwszy test siedzenia na G//C jest przyjemnie sportowy. Jeździmy z nieco podniesionym siodełkiem, ale wygodna kierownica to trochę rekompensuje. Pierwsze metry na asfalcie też wypadły pozytywnie. Sram Force 22 zmienia biegi płynnie, a opony X'Plor MSO toczą się komfortowo. Donnelly okazał się bardzo wygodnym rowerem na nierównych szutrowych drogach. Lekko uginający się widelec i sztyca Cane Creek dobrze współgrały i pochłaniały małe nierówności. Na dłuższą metę jest to bardzo korzystne dla rowerzysty, ponieważ można płynniej pedałować, wygodniej siedzieć na rowerze i wolniej się męczyć. Zacisk siodełka słupka był nieco problematyczny. Nakrętka gwiazdowa od czasu do czasu się poluzowała i trzeba było ją wyregulować. Nie można również lekceważyć prawidłowego ciśnienia powietrza w oponach. W zależności od trasy i terenu, trzeba tu wykazać się odrobiną wyczucia i znaleźć dobry kompromis pomiędzy komfortem, oporami toczenia i przyczepnością.
Kiedy zrobiło się trudniej, Donnelly osiągnął swoje granice. Wilgotne i tłuste podłoże powodowało, że opony dość szybko się ślizgały i zrobiło się nieprzyjemnie. W bardziej stromym terenie wolelibyśmy niższy bieg, aby rower mógł jeździć z wyższą kadencją. Osobiście wolałbym napęd 1-biegowy, tym bardziej, że na ramie nie zamontowano żadnej tarczy ssącej. Podczas gorączkowej zmiany biegów łańcuch czasami przeciągał się między zębatką a pięknie pomalowaną ramą. Trudno było też w ciasnych zakrętach. Przy mocnym skręcie może się zdarzyć, że dotkniesz opony palcami stóp.
Donnelly bardziej pasuje do szerokich szutrowych i piaszczystych dróg tego świata, ale czuje się również komfortowo na asfalcie i świetnie się bawiliśmy pokonując duże odległości. Rower można szybko przenosić przez długi czas i nadal jest bardzo wygodny. W tym celu można jednak założyć nieco cieńsze opony, aby uzyskać rower, który toczy się jeszcze łatwiej i jest bardziej zwinny. Donnelly jest zatem idealny do pochłaniania kilometrów. Można sobie to również wyobrazić z bagażem na dłuższe wyjazdy. Tym bardziej, że ze względu na dobrą wagę i dobre właściwości wspinaczkowe przełęcze alpejskie nie powinny stanowić problemu - pod warunkiem, że masz odpowiednie uda.
Matthias mówią
Obiecujący raport i bardzo ładny rower!
Chciałbym wiedzieć, czy Donnelly i Bombtrack są spokrewnieni (wspomniany pan Singenberger)? Rama G//C jest uderzająco podobna do Hook EXT-C!
Pozdrawiam