Pierwsza jazda/test: tej wiosny firma Specialized zaprezentowała w Hiszpanii nowe modele swojego roweru szutrowego Diverge. Velomotion mógł być obecny na prezentacji i pierwszych obszernych jazdach testowych.
Dzięki Specialized Diverge odnoszący sukcesy amerykański producent z Morgan Hill w Kalifornii wprowadził na rynek jeden z pierwszych motocykli szutrowych. To nie tylko rozpoznało rozwijający się trend w odpowiednim czasie, ale także szybko zdało sobie sprawę, że szutr wkrótce rozwinie się we własną dyscyplinę kolarską. Wymagania dotyczące roweru szutrowego rozwijały się równie szybko, jak rynek i liczba rowerzystów szutrowych, którym nowy Diverge chce nie tylko sprostać.
Największe wyzwanie w procesie rozwoju jest tak naprawdę na samym początku, ponieważ temat Gravel oznacza coś innego dla prawie każdego rowerzysty i dlatego należy zaspokoić różnorodne potrzeby. Na przykład niektórzy chcą używać roweru szutrowego jako roweru turystycznego na wycieczki rowerowe, dla wielu jest to sprzęt sportowy i mile widziana alternatywa dla roweru wyścigowego, aby uciec od ulicznego ruchu. Dla jeszcze innych to codzienny rower do dojazdów do pracy. Deweloperzy Specialized również uporali się z tym problemem i doszli do wniosku, że nie da się zobowiązać. Musisz raczej zadać sobie pytanie: „Czego tak naprawdę potrzebują rowerzyści Gravel?” Odpowiedź: „Wszechstronność!”
Nowy Diverge: wszechstronność tkwi w sile!
Ponieważ ta wszechstronność pozwala rowerzystom Gravel używać swoich rowerów tak, jak chcą, przeżywać nowe przygody, cieszyć się swobodą i po prostu jeździć. W przypadku nowego Specialized Diverge wzięto pod uwagę następujące właściwości: kontrolę, wygodę, szybkość i kompatybilność.
Największy wpływ na te właściwości ma rama i jej geometria. Zostało to dostosowane i zmienione w porównaniu do swojego poprzednika poprzez różne testy prototypów. Główne zmiany to nieco wyższy suport zapewniający większą swobodę pedałowania i dłuższy zasięg zapewniający większą kontrolę i płynność. Mimo to suport nadal należy do najniższych na rynku, co zapewnia precyzyjne prowadzenie i lepszą kontrolę.
Nowy Specialized Diverge przoduje również pod względem komfortu, ponieważ jego system zawieszenia Future Shock 2.0 nie tylko zapewnia kierowcy odciążenie na twardych nawierzchniach, ale także zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę. Zawieszenie można jednak zablokować prostym ruchem ręki, dzięki czemu podczas przyspieszania nie odczuwa się żadnych ruchów w górę i w dół z przodu, dzięki czemu cała moc może zostać przekształcona w napęd.
To prowadzi nas do następnego tematu, a mianowicie prędkości. Jak dobrze wiadomo ze sportów motorowych, masa resorowana jest zawsze szybsza, dlatego też Future Shock System odgrywa tutaj swoją rolę. Wysokiej jakości materiał ramy zapewnia pierwszorzędne przenoszenie mocy i niską wagę. Ważąca mniej niż 1.000 gramów nowa rama Diverge jest jedną z najlżejszych ram szutrowych z najwyższej półki na rynku. Koła Roval Terra CL(X) w najlepszych modelach Diverge zapewniają jeszcze większą prędkość. Oprócz cech aerodynamicznych zapewniają one również wystarczającą stabilność i wytrzymałość w trudniejszym terenie.
Jak już wspomniano, aby rower szutrowy był doskonały, musi być bardzo wszechstronny, co może być możliwe tylko dzięki wysokiemu poziomowi kompatybilności w najróżniejszych obszarach. Jeśli chodzi o właściwości jezdne, prześwit opon jest najwyższy, ponieważ prawie żaden element nie ma na to większego wpływu niż opony. Dzięki szerokości do 47 mm lub 2,1 cala (w modelu 650B) nowy Diverge można przekształcić z roweru szosowego na szutrze w lekki rower górski. Równie ważna, jeśli chodzi o wszechstronność, jest kompatybilność akcesoriów, którą nowy Diverge powinien zagwarantować dzięki innowacyjnej skrzynce narzędziowej z miejscem do przechowywania w dolnej rurze i różnym punktom mocowania bagażników i toreb, aby umożliwić każdą wyprawę rowerową.
Najlepszy rower szutrowy 2021 roku? Nominowaliśmy 10 naszych faworytów:

Top 10: Najlepsze rowery szutrowe 2021 roku — wszechstronni wyznaczacze trendów
Nowości produktowe / Gravel: Oprócz długo działającego e-roweru, rower szutrowy jest prawdopodobnie wielkim odkryciem ostatnich kilku lat w kolarskim świecie. Dzięki swojej ogromnej wszechstronności, gravele wciąż cieszą się dużą popularnością. Nic więc dziwnego, że wybór jest teraz gigantyczny. Niemniej jednak staraliśmy się znaleźć dla Ciebie 10 najlepszych rowerów szutrowych 2021! Najbardziej ekscytujący […]
Pierwsza jazda: tak jeździ nowy Specialized Diverge
Jeszcze przed oficjalną premierą mieliśmy okazję przetestować dla Was nowy Specialized Diverge. Byliśmy częścią obozu prasowego Specialized w Gironie i wykorzystaliśmy hiszpańskie wiosenne słońce podczas dwóch doskonałych (i wtedy jeszcze wolnych od korony) dni rowerowych, aby sprawić, że szutrowe tory w jednym z najpopularniejszych miejsc rowerowych stały się niebezpieczne dzięki nowemu rowerowi szutrowemu .
Teoria była jasna i byliśmy podekscytowani, widząc, jak wszechstronny Diverge jest naprawdę w praktyce. Dzięki wysokiej jakości ramie z włókna węglowego o masie zaledwie 1000 gramów podstawowe wymagania dotyczące szybkiego roweru szutrowego zostały określone od samego początku. Dzięki świetnemu przenoszeniu mocy i niskiej wadze Specialized Diverge nie tylko szybko przyspiesza, ale także nabiera żwawego charakteru. Znajduje to również odzwierciedlenie w sterowaniu, ponieważ pomimo większego zasięgu, nisko położony środek ciężkości, który wynika z niskiego suportu, zapewnia bezpośrednie sterowanie i dobrą kontrolę. Jednak jeśli chodzi o kontrolę, system Future Shock odgrywa ważną rolę oprócz atrakcyjnej płynności dzięki większemu zasięgowi, ponieważ to „mini zawieszenie” pozwala znacznie lepiej opanować trudniejsze sekcje i po prostu jest bezpieczniejsze. Nawiasem mówiąc, ten system zapewnia również imponujący komfort jazdy.
Najciekawsze było porównanie obu dni. Ponieważ pierwszego dnia testów w programie był dłuższy, bardziej rozległy tor szutrowy, który pokonaliśmy z oponą 38 milimetrów. Drugiego dnia teren był jednak znacznie trudniejszy, zjazdy bardziej techniczne, a szutry momentami twardsze, ale dostaliśmy też 47-milimetrowe opony o bardziej agresywnym profilu. Z wyjątkiem opon, jechaliśmy oba dni z tą samą platformą i konfiguracją. Podczas gdy nowy Specialized Diverge pierwszego dnia jechał prawie jak rower wyścigowy z elementami szutrowymi i oferował naprawdę sportowe właściwości, drugiego dnia prawie miałeś wrażenie jazdy na hardtailu, zwłaszcza na zjazdach.
Z jednej strony ekscytujące jest to, co decyduje o wyborze opon, ale z drugiej strony szybko stało się dla nas jasne, że kryterium wszechstronności potraktowano poważnie i po prostu zmieniając opony otrzymuje się prawie zupełnie inny rower. Naszym zdaniem Specialized oferuje naprawdę wszechstronny rower szutrowy z Diverge, który powinien zaspokoić potrzeby szerokiej gamy rowerzystów szutrowych i powinien zapewniać dużo zabawy na różnych trasach.
Specialized Diverge - Modele
Rozbieżność S-Works
Ramki do zdjęć | S-Works Diverge FACT 11r carbon, SWAT™ Integracja z drzwiami, Zawieszenie Future Shock, gwintowany suport, wewnętrzne prowadzenie linek, Oś przelotowa 12x142mm, tarcza flat mount |
widelec | Future Shock 2.0 z amortyzatorem, gładki but, karbon 11r FACT, Oś przelotowa 12x100mm, flat mount |
Lenker | Kierownica Easton EC70 AX Carbon Adventure, kielich 16 stopni |
trzon | Mostek S-Works Future ze zintegrowanym uchwytem na komputer |
siodło | Body Geometry S-Works Power, szyny z włókna węglowego, włókno węglowe podstawa, 143mm |
sztyca | Kroplówka X-Fusion Manic, skok 50 mm |
Hamulec | SRAM Rival 1, tarcza hydrauliczna |
dźwignia zmiany biegów | Hydrauliczny SRAM Red eTap AXS |
przerzutka tylna | OSIE SRAM XX1 Eagle |
w Kassetten | SRAM XG-1295 Eagle, 12-biegowa, 10-50t |
korba | SRAM RED AXS, 42T |
wirniki | Roval Terra CLX |
opona | Pathfinder Pro 38 mm |
Cena | 9.999 Euro |
Diverge Pro Carbon
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge FACT 9r carbon, SWAT™ Integracja z drzwiami, Zawieszenie Future Shock, gwintowany suport, wewnętrzne prowadzenie linek, Oś przelotowa 12x142mm, tarcza flat mount |
widelec | Future Shock 2.0 z amortyzatorem, gładki but, karbon 11r FACT, Oś przelotowa 12x100mm, flat mount |
Lenker | Kierownica Easton EC70 AX Carbon Adventure, kielich 16 stopni |
trzon | Przyszły trzonek Pro |
siodło | Moc Pro |
dźwignia zmiany biegów | Hydrauliczny SRAM Force eTap AXS |
przerzutka tylna | SRAM X01 Orzeł AXS |
w Kassetten | SRAM XG-1295 Eagle, 12-biegowa, 10-50t |
korba | SRAM Siła AXS |
wirniki | Roval Terra CL |
opona | Pathfinder Pro 38 mm |
Cena | 6.999 Euro |
Divergen Expert Carbon
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge FACT 9r carbon, SWAT™ Integracja z drzwiami, Zawieszenie Future Shock, gwintowany suport, wewnętrzne prowadzenie linek, Oś przelotowa 12x142mm, tarcza flat mount |
widelec | Future Shock 2.0 z amortyzatorem, gładki but, karbon 11r FACT, Oś przelotowa 12x100mm, flat mount |
Lenker | Specialized Adventure Gear Hover, spadek 103 mm x zasięg 70 mm x Rozbłysk 12º |
trzon | Przyszły trzonek Pro |
siodło | Body Geometry Power, wydrążone tytanowe szyny, 143 mm |
dźwignia zmiany biegów | Klamki hamulca hydraulicznego Shimano GRX RX815, 11-biegowa elektroniczna przeniesienie |
przerzutka tylna | Shimano GRX RX817 Di2, 11-rzędowa |
w Kassetten | Shimano XT, 11-biegowa, 11-42t |
korba | Shimano GRX RX810-1 |
wirniki | DT Swiss G540 |
opona | Pathfinder Pro 38 mm |
Cena | 4.999 Euro |
Diverge Comp Carbon
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge FACT 9r carbon, SWAT™ Integracja z drzwiami, Zawieszenie Future Shock, gwintowany suport, wewnętrzne prowadzenie linek, Oś przelotowa 12x142mm, tarcza flat mount |
widelec | Future Shock 2.0 z amortyzatorem, gładki but, karbon 11r FACT, Oś przelotowa 12x100mm, flat mount |
Lenker | Specialized Adventure Gear Hover, spadek 103 mm x zasięg 70 mm x Rozbłysk 12º |
trzon | Komp. pnia przyszłości |
siodło | Sport siłowy w geometrii ciała |
dźwignia zmiany biegów | Klamki hamulca hydraulicznego Shimano GRX 810, 11 biegów mechanicznych przeniesienie |
przerzutka tylna | Shimano GRX RX810 |
w Kassetten | Shimano Ultegra 11-34 |
korba | Shimano GRX RX810-2 |
wirniki | DT Swiss G540 |
opona | Pathfinder Pro 38 mm |
Cena | 3.799 Euro |
Diverge Sport Carbon
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge FACT 8r carbon, zawieszenie Future Shock, gwintowany suport, wewnętrzne prowadzenie linek, oś przelotowa 12x142mm, flat mount dysk |
widelec | Future Shock 1.5 z gładkim butem, 8r FACT carbon, 12x100 mm przez oś, mocowanie płaskie |
Lenker | Specialized Adventure Gear Hover, spadek 103 mm x zasięg 70 mm x Rozbłysk 12º |
trzon | Komp. pnia przyszłości |
siodło | Sport siłowy w geometrii ciała |
dźwignia zmiany biegów | Klamki hamulca hydraulicznego Shimano GRX 810, 11 biegów mechanicznych przeniesienie |
przerzutka tylna | Shimano GRX RX810 |
w Kassetten | Shimano 105, 11-34 |
korba | Shimano GRX RX600 |
wirniki | DT Swiss G540 |
opona | Pathfinder Pro 38 mm |
Cena | 2.999 Euro |
Rozbieżny węgiel bazowy
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge FACT 8r carbon, zawieszenie Future Shock, gwintowany suport, wewnętrzne prowadzenie linek, oś przelotowa 12x142mm, flat mount dysk |
widelec | Future Shock 1.5 z gładkim butem, 8r FACT carbon, 12x100 mm przez oś, mocowanie płaskie |
Lenker | Specialized Adventure Gear Hover, spadek 103 mm x zasięg 70 mm x Rozbłysk 12º |
trzon | Komp. pnia przyszłości |
siodło | Sport siłowy w geometrii ciała |
dźwignia zmiany biegów | Tarcze hydrauliczne SRAM Apex |
przerzutka tylna | SRAM wierzchołek 1 |
w Kassetten | Sunrace, 11-42 |
korba | SRAM Apex 1x GXP |
wirniki | Elitarny dysk Osi |
opona | Pathfinder sportowy 38 mm |
Cena | 2.499 Euro |
Rozbieżność Comp E5
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge E5 Premium Aluminium, Future Shock zawieszenie, suport gwintowany, wewnętrzne prowadzenie linek, oś przelotowa 12x142mm, płaski dysk |
widelec | Future Shock 1.5 z gładkim butem, 8r FACT carbon, 12x100 mm przez oś, mocowanie płaskie |
Lenker | Specialized Adventure Gear Hover, spadek 103 mm x zasięg 70 mm x Rozbłysk 12º |
trzon | Komp. pnia przyszłości |
siodło | Sport siłowy w geometrii ciała |
dźwignia zmiany biegów | Klamki hamulca hydraulicznego Shimano GRX 810, 11 biegów mechanicznych przeniesienie |
przerzutka tylna | Shimano GRX RX812 GX |
w Kassetten | Shimano SLX 11-42 |
korba | Ćwicz Albę |
wirniki | Elitarny dysk Osi |
opona | Pathfinder sportowy 38 mm |
Cena | 2.099 Euro |
Diverge Elite E5
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge E5 Premium Aluminium, Future Shock zawieszenie, suport gwintowany, wewnętrzne prowadzenie linek, oś przelotowa 12x142mm, płaski dysk |
widelec | 8r FACT carbon, rura sterowa w całości z włókna węglowego, oś przelotowa 12x100 mm, mocowanie płaskie |
Lenker | Specjalistyczny płytki zrzut |
trzon | Specjalny, kuty stop 3D |
siodło | Most geometrii ciała |
dźwignia zmiany biegów | Shimano GRX RX400 |
przerzutka tylna | Shimano GRX RX400 |
w Kassetten | Shimano CS-HG50-10, 11-36 |
korba | Shimano GRX RX600 |
wirniki | Elitarny dysk Osi |
opona | Specialized Road Sport 35mm |
Cena | 1.799 Euro |
Rozbieżna baza E5
Ramki do zdjęć | Specialized Diverge E5 Premium Aluminium, Future Shock zawieszenie, suport gwintowany, wewnętrzne prowadzenie linek, oś przelotowa 12x142mm, płaski dysk |
widelec | 8r FACT carbon, rura sterowa w całości z włókna węglowego, oś przelotowa 12x100 mm, mocowanie płaskie |
Lenker | Specjalistyczny płytki zrzut |
trzon | Specjalny, kuty stop 3D |
siodło | Most geometrii ciała |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Claris 2000, 8 biegów |
przerzutka tylna | Shimano Claris |
w Kassetten | Sunrace, 11-34 |
korba | Shimano Claris R200 |
wirniki | Elitarny dysk Osi |
opona | Specialized Road Sport 35mm |
Cena | 1.099 Euro |