Spektrum: Każdy, kto nie wybrał roweru składanego lub kompaktowego, w końcu będzie musiał zadać sobie pytanie o rozmiar roweru. Poniżej wyjaśniamy, co należy wziąć pod uwagę.
Już przed podjęciem decyzji o zakupie było jasne, jakiego rodzaju rower chcesz. Teraz zdecydowałeś się na model, wybrałeś wyposażenie i określiłeś kolor - jeśli są opcje. Ale jest jeszcze jedna przeszkoda do pokonania: wybór odpowiedniego rozmiaru ramy.
Na pierwszy rzut oka nie wydaje się to takie trudne — zwłaszcza, gdy można to wypróbować w sklepie rowerowym. W końcu istnieją stosunkowo jasne informacje o tym, jak najlepiej ustawić się na rowerze. Być może najważniejszą z nich jest wysokość siodełka, czyli odległość między środkiem osi suportu a powierzchnią siodełka. Aby dokładnie to określić, sprawdził się wzór „Długość nogawki x 0,885”. Przy długości nogawki 87 cm uzyskujesz wysokość siedziska 77 cm - pasuje.
Jest to jednak tylko przybliżona wskazówka, ponieważ optymalna wysokość siodełka może się różnić w zależności od typu roweru i stylu jazdy. Rowerzyści zwykle siedzą dość wysoko, aby uzyskać jak największe wyprostowanie nóg - w ten sposób chronią kolana podczas mocnego pedałowania. Jednak zbyt wysokie siedzenie może powodować problemy z plecami i może zwiększać nacisk w miejscu siedzenia.
Dostosowanie wysokości siodełka zgodnie ze wzorem również nie zawsze jest dokładne, ponieważ pomija komponenty i akcesoria. W przypadku miękkich siodełek powierzchnia ustępuje, gdy na niej usiądziesz i znajdziesz się niżej; pedały o różnej wysokości lub dłuższe korby pedałów również wpływają na wysokość siedziska. Przy codziennych rowerach daje o sobie znać także obuwie – w cienkich letnich sandałach trzeba rozciągnąć nogi o centymetr bardziej niż w butach zimowych.
Jednak: przeciętny rowerzysta prawie nie zauważa tego centymetra; i tak regulacja wysokości z dokładnością do milimetra jest konieczna tylko w obszarze sportowym. Dla e-rowerzystów jest to jeszcze łatwiejsze: ze względu na wspomaganie silnika mogą sobie pozwolić na nieoptymalne siedzenie. Wtedy siodło lubi się nieco zsunąć, aby ułatwić zatrzymanie - a ponieważ nie musisz używać tak dużej siły podczas ruszania, nadal nie musisz martwić się o swoje kolana.
Właściwy rozmiar roweru: kwestia obszaru użytkowania
Wracając do początkowego pytania: co z rozmiarem ramy? Można to określić w centymetrach, co zwykle oznacza długość rury podsiodłowej - i jest to bardzo praktyczne, ponieważ istnieje wzór na to. „Wysokość siedziska x 0,66 = wysokość ramy w cm” to jest to; dla naszej wewnętrznej długości nóg 87, optymalna powinna być rura podsiodłowa o długości 57,5 cm. Jest to możliwe, ponieważ jest wystarczająco dużo miejsca, aby wyregulować siodełko w górę lub w dół. Ale bądź ostrożny: wszystko to dotyczy tylko konwencjonalnych geometrii ramy. Modele z nachyloną górną rurą mają znacznie krótsze rury podsiodłowe; więc ta formuła nigdzie cię nie zaprowadzi. Rowery miejskie wyposażone w amortyzowaną sztycę mają również dość krótką rurę podsiodłową. Bardzo szczególnym wyjątkiem są nowoczesne rowery górskie.
Istnieje również sprytna formuła dla motocykli terenowych: „wysokość siedziska x 0,226 = wysokość ramy w calach”. Ponownie w odniesieniu do naszej wewnętrznej długości nogawki 87 cm, daje to wysokość ramy prawie 20 cali, czyli około 50 cm. Wynik ten należy jednak traktować z ostrożnością, ponieważ w geometriach MTB w ostatnich latach wiele się wydarzyło. Rury podsiodłowe są coraz krótsze, aby móc obniżyć siodło dalej w terenie. Wiele nowoczesnych rowerów, nawet w największych rozmiarach ram, nie ma już rur podsiodłowych dłuższych niż 49 lub 50 cm.
Więc co robić? Oczywiście możesz poczytać lub zapoznać się z czasami niezwykle złożonym tematem geometrii. Ale to wymaga dużo czasu, który nie każdy może lub chce zainwestować. Inną opcją jest zajrzenie na stronę producenta. Zalecenia dotyczące rozmiaru są zwykle podane tutaj dla każdego koła. Warto się z nimi zapoznać, zwłaszcza jeśli dostawca stosuje anglosaskie rozmiary S, M, L, XL i tak dalej. Same w sobie nie są zbyt znaczące, ponieważ dokładne rozmiary mogą się różnić w zależności od marki. Zaleta: w ofercie producenta klient może założyć, że wszystkie rowery oznaczone np. literą „M” będą na niego pasować – niezależnie od kształtu ramy i długości rury podsiodłowej.
Odpowiedni rozmiar roweru: Nie ma przepisu, który zastąpi jazdę próbną
W każdym razie tabele rozmiarów. Oczywiście mają one różną strukturę w zależności od producenta, określają różne zakresy wielkości nadwozia i określają rozmiar ramy na różne sposoby. Dlatego tabela jest zawsze ważna tylko dla danej marki. Co gorsza, większość dostawców ma dobry powód, aby unikać wiążących informacji i na przykład przypisywać rozmiar ciała do dwóch rozmiarów ram w krokach co 10 cm. Decyzji, który z nich pasuje lepiej, nie można podjąć przed ekranem.
Dlaczego? Właściwą wysokość siodełka można z pewnością osiągnąć przy różnych rozmiarach ram - ale w zależności od rozmiaru ramy, długość główki ramy i długość przedniej części ramy są również różne. Jeśli klient wybierze mniejszą ramę, kierownica może nie być ustawiona wystarczająco wysoko; jeśli wybierze większy, może siedzieć zbyt rozciągnięty. W każdym razie geometria siedzenia może się różnić w zależności od producenta. Weźmy dwa podobnie zaprojektowane rowery trekkingowe ze sztywnymi widelcami od Centurion i Stevens: Długość rury podsiodłowej jest taka sama, ale w Stevens siedzisz 5 mm bardziej rozciągnięty i 34 mm bardziej wyprostowany. Wyprostowany czy zgięty, zwarty czy rozciągnięty? Sam rozmiar ramy nie daje żadnych informacji na ten temat.
W przypadku roweru trekkingowego takie różnice strukturalne można w razie potrzeby zrekompensować szczególnie krótkimi i/lub stromymi wspornikami kierownicy; z drugiej strony w segmencie sportowym jest to mniej proste. Powodem tego jest fakt, że długość mostka ma znaczący wpływ na zachowanie podczas kierowania - jeśli zbyt krótka rama jest kompensowana przez bardzo długi mostek, należy spodziewać się powolnego kierowania. Na przykład górskie rowery przełajowe łączą długie górne rury z bardzo krótkimi mostkami, co sprawia, że można nimi łatwo i zwrotnie kierować.
Wymiary „stos” i „zasięg” zostały wprowadzone kilka lat temu, aby rowerzyści mogli na pierwszy rzut oka ocenić, czy rama lub koło są dla nich odpowiednie. Wskazują pionową lub poziomą odległość od środka suportu do górnej krawędzi główki ramy. Za pomocą tych pomiarów można również dobrze porównywać różne typy rowerów, ponieważ stos (wysokość) obejmuje również wysokość widelca (ważne w przypadku obecnych rowerów crossowych i wyścigowych rowerów tarczowych, które mają duży prześwit na opony i oczywiście w przypadku rowerów z widelcem amortyzowanym) a zasięg (przód) jest niezależny od długości górnej rury i kąta skrętu.
Aby poznać indywidualnie optymalne wartości i przy ich pomocy dobrać dobrze dopasowaną oprawę, trzeba się dość mocno zaangażować w tę sprawę. To, czy rower „pasuje”, czy nie, często staje się jasne dopiero po przymierzeniu go w sklepie rowerowym. I tam też można poznać granice możliwości regulacji wysokości siodełka i kierownicy, które ostatecznie decydują o podjęciu decyzji o zakupie.
Schreibe einen Kommentar