E-Performance: Każdy, kto dużo podróżuje na rowerze elektrycznym, prędzej czy później będzie musiał zadbać o swój jednoślad. Oprócz gruntownego czyszczenia napęd wymaga regularnej konserwacji. W ten sposób możesz cieszyć się rowerem przez długi czas, a jego zużycie jest mniejsze. Wyjaśniamy, jak zrobić to najlepiej i jak uniknąć typowych błędów.
Czyszczenie ramy i komponentów - cechy szczególne e-roweru
Ogólnie rzecz biorąc, istnieje kilka różnic między czyszczeniem tradycyjnego roweru i e-roweru. W obu przypadkach zalecamy użycie specjalnego środka do czyszczenia rowerów, który niezawodnie usuwa brud, nie uszkadzając uszczelek i plastikowych części. Oczywiście można do tego również użyć konwencjonalnego płynu do mycia naczyń lub po prostu ciepłej wody, ale szczerze mówiąc: niepotrzebnie utrudniasz sobie życie. Specjalny środek czyszczący jest zwykle znacznie szybszy i dokładniejszy. Ponadto możesz mieć 100% pewność, że żadna powierzchnia nie zostanie zaatakowana ani uszkodzona.

[cytat font_size=”0″ bgcolor=”#” color=”#” bcolor=”#” arrow=”no”]
Czy nie mogę po prostu wyczyścić roweru elektrycznego myjką wysokociśnieniową?
Krótka odpowiedź: Nie! Wysokie ciśnienie wtłacza wodę do łożysk i być może również pod pokrywę silnika, co może prowadzić do problemów. Jest teraz specjalne myjki ciśnieniowe, np. firmy Kärcherktóre działają z mniejszym naciskiem i mogą być również używane w e-rowerze. Ale tutaj obowiązuje to samo: Zawsze zachowuj odpowiednią odległość i nie rozpylaj specjalnie na punkty łożysk i połączenia wtykowe.
[/ Quote]
Oprócz zwykłych podejrzanych z Muc-Off lub Motorex, jest też Środek czyszczący F100 firmy Dr. wariat Zalecana. Jest wstępnie zmieszany w butelce z rozpylaczem i można go szybko i łatwo nakładać. Zanim jednak zaczniesz działać z nadmierną motywacją, należy wziąć pod uwagę kilka punktów:
Wyjmij baterię: Baterię należy w każdym przypadku wyjąć i wyczyścić oddzielnie. W zależności od producenta może to być tylko bryzgoszczelne, a wilgoć może dostać się do środka, jeśli zostanie odpowiednio wyczyszczona.
Jeśli to możliwe, wyjmij wyświetlacz: Wiele wyświetlaczy można usunąć za pomocą mechanizmu kliknięcia lub przesunięcia. Jeśli tak nie jest, zalecamy przykrycie go ściereczką, a następnie oddzielne i dokładne wyczyszczenie.
Niekonieczne, ale zalecane: zdejmij koła i czyścić oddzielnie świeżą wodą. Na kole gromadzi się dużo brudu, a także substancji oleistych i tłustych. Jeśli podczas czyszczenia gąbką lub ściereczką zetkną się one z bokami hamulca lub tarczami hamulcowymi, skuteczność hamowania ulegnie później pogorszeniu.

Przy odpowiednim przygotowaniu czyszczenie można przeprowadzić dość szybko. W przypadku silnych zabrudzeń i zaschniętych zabrudzeń, np. na rowerze E-MTB, zaleca się najpierw usunąć bardzo gruboziarnisty brud za pomocą węża ogrodowego lub gąbki i niewielkiej ilości wody. Następnie obficie spryskaj całe koło środkiem czyszczącym i pozwól mu działać przez krótki czas. Na koniec spłucz ponownie środek czyszczący za pomocą węża ogrodowego. Jeśli nie masz dostępu do przyłącza wodnego, możesz z niego skorzystać opryskiwacz do roślin używać. W trudno dostępnych miejscach być może trzeba będzie wspomóc się gąbką lub miękką szczotką.
Czyszczenie napędu i łańcucha
Przestrzeń napędowa roweru narażona jest na ekstremalne obciążenia – tym bardziej dotyczy to e-rowerów. Dodatkowa moc, jaką silnik wywiera na łańcuch, tarczę i kasetę, stawia szczególne wymagania materiałowi i jego pielęgnacji. Przy każdym obrocie korby łańcuch ślizga się po kasecie i tarczy, powodując tarcie. Jeśli układ napędowy jest mocno zabrudzony i niedostatecznie nasmarowany, nie tylko wzrasta poziom hałasu, ale także zużycie. Zmniejsza to jakość zmiany biegów, a elementy napędu muszą być wymieniane w krótszych odstępach czasu.
Z tych powodów tym ważniejsze jest, abyś od czasu do czasu poświęcił kilka minut na czyszczenie i pielęgnację napędu swojego e-roweru. Zwłaszcza, gdy jeździsz na rowerze przez cały rok, nawet przy złej pogodzie i po drogach zasypanych solą drogową. W ten sposób napęd pozostaje cichy, jakość zmiany biegów jest wysoka, a zużycie, a tym samym koszty, są zmniejszone.

Utrzymanie układu napędowego roweru składa się zasadniczo z dwóch elementów: Czyszczenie i Smarowanie.
Zasadniczo sprzątanie nigdy nie jest złe! Jeśli zrobisz to dobrze. Każdy, kto podróżuje tylko przy ładnej pogodzie i generalnie niekoniecznie zalicza się do częstych kierowców, nie musi czyścić napędu po każdej podróży. Wystarczy zainwestować kilka minut co 2-3 tygodnie iw zależności od przejechanych kilometrów. Z drugiej strony każdy, kto jest poza domem każdego dnia, niezależnie od wiatru i pogody, robi coś dobrego dla swojego e-roweru, jeśli raz lub dwa dni czyści i smaruje napęd. Jest to szczególnie ważne zimą, kiedy sól drogowa dodaje się do komponentów.
Czyszczenie kasety, łańcucha i tarczy: czego potrzebuję?
Środki czystości: Oprócz ogólnego środka do czyszczenia roweru i ramy polecamy również specjalny środek do napędu. Jest to często sprzedawane pod nazwą środek do czyszczenia łańcucha. Oba dostępne od godz dr Wack z gamy rowerów F100.
Szczotka: A&O, jeśli chcesz szybko i skutecznie usunąć brud z dysku. Do kasety jest specjalne pędzle, za pomocą którego można łatwo dostać się między poszczególne zębatki. W razie czego wystarczy szczoteczka do zębów z bardzo twardym włosiem.
łachmany: Powinieneś także mieć przygotowaną ściereczkę lub szmatkę do wycierania lub zbierania nadmiaru oleju smarowego. Powinien być w miarę odporny na rozdarcie, aby zębatki i łańcuch nie rozerwały go zbyt szybko. Dobrym przykładem są stare koszulki.

Czyszczenie kasety, łańcucha i tarczy: jak to zrobić?
Nie ma uniwersalnego panaceum na 100% poprawne wyczyszczenie dysku, każdy postępuje trochę inaczej. Jeśli się spieszysz, możesz nasmarować szmatkę olejem łańcuchowym i ostrożnie przeciągnąć łańcuch. Usuwa najgrubsze zabrudzenia, a także nakłada niewielką ilość smaru. Ale uwaga: nie zastępuje to prawidłowego czyszczenia dysku, ale jest lepsze niż brak dbałości.

Odpowiedni środek czyszczący jest niezbędny do dokładnego wyczyszczenia całego napędu. Z jednej strony powinno to również usuwać uporczywe zabrudzenia, ale nie mieć zbyt silnego działania odtłuszczającego, w przeciwnym razie smar zostanie usunięty z poszczególnych ogniw łańcucha, co sprawi, że łańcuch będzie bezużyteczny po kilku procesach czyszczenia. Dlatego pod żadnym pozorem nie należy stosować silnych środków rozpuszczających tłuszcz, takich jak WD40 do pielęgnacji łańcucha i napędu, ponieważ to bardziej zaszkodzi niż pomoże. Nawet płyn do mycia naczyń nie jest tutaj optymalny, ponieważ może pogorszyć smarowanie łańcucha.

Zaleca się ostrożność podczas spryskiwania środka czyszczącego: W tym przypadku należy unikać dostania się do zacisków i tarcz hamulcowych lub boków hamulców hamulców szczękowych. Zawarte substancje pogarszają skuteczność hamowania. Nasza wskazówka: po prostu zdejmij koła do czyszczenia, aby być po bezpiecznej stronie.
Po czasie ekspozycji 10-15 minut można po prostu spłukać środek czyszczący za pomocą węża ogrodowego lub podobnego narzędzia. W przypadku bardzo uporczywych zabrudzeń może trzeba będzie trochę pomóc: kasetą ze wspomnianą szczotką, z łańcuchem lepiej szmatką. W przeciwnym razie szczotka może jedynie wepchnąć brud na łańcuchu w głąb łożyska. Kaseta, łańcuch i tarcze lśnią teraz w nowym blasku, pierwszy krok został zrobiony - teraz łańcuch zdecydowanie wymaga przesmarowania.
Nasmaruj lub naoliw napęd
[cytat font_size=”0″ bgcolor=”#” color=”#” bcolor=”#” arrow=”no”]
Olej do łańcucha czy spray do łańcucha?
Większość producentów oferuje swój olej łańcuchowy zarówno w klasycznej butelce z zakraplaczem, jak iw sprayu. Polecamy tutaj tradycyjną butelkę z zakraplaczem. Olej można nakładać bardziej precyzyjnie i nie ma ryzyka, że tarcze hamulcowe lub boki zostaną pokryte drobną mgłą olejową.
[/ Quote]
Olej łańcuchowy lub porównywalne smary są teraz dostępne w niezliczonych wariantach. Zaleca się jednak stosowanie produktu opracowanego specjalnie dla rowerów elektrycznych, ponieważ mają one znacznie dłuższą żywotność przy dodatkowym obciążeniu pod mocą silnika. u dr. wow, jest to Olej do łańcucha F100 w specjalnym wariancie do rowerów elektrycznych, który jest również antykorozyjny i ogólnie trwalszy.
Podczas nakładania smaru należy zawsze zachować ostrożność: jeśli olej dostanie się do układu hamulcowego, siła hamowania spadnie do zera! Jeśli wejdzie w kontakt z klockami hamulcowymi, należy je nawet wymienić. Z tego powodu wolimy używać oleju łańcuchowego z klasycznej butelki z zakraplaczem. Podczas dawkowania możesz zastosować praktyczną zasadę Jedna kropla na ogniwo łańcucha używać. Wskazówka: Zawsze nakładaj olej od wewnątrz, aby jednocześnie nasmarować kasetę i tarczę. Bardzo ważne: Następnie zetrzyj nadmiar oleju - najłatwiej to zrobić, przeciągając łańcuch przez szmatkę. Kontekst: Jeśli na łańcuchu jest za dużo oleju, brud przykleja się szybciej, a napęd brudzi się jeszcze szybciej niż wcześniej.
Po czyszczeniu: Pielęgnacja pielęgnującym olejem lub woskiem
Jeśli koło jest ponownie czyste, a napęd nasmarowany, można przynajmniej zapobiec powstawaniu nowych zabrudzeń. Idealnie nadaje się do tego użycie specjalnego olejku lub wosku pielęgnacyjnego, które można nakładać na ramę. W ten sposób kolory ramy nieco lepiej się prezentują, a nowy brud nie przylega tak szybko. Jednak tutaj również wymagana jest ostrożność: wielu producentów oferuje taki olejek pielęgnacyjny w buteleczkach z atomizerem. Zalecamy nałożenie oleju na miękką szmatkę i ponowne nałożenie go na ramę. W przeciwnym razie istnieje ryzyko ponownego zanieczyszczenia układu hamulcowego.