Spectrum: Od prawie dwóch lat 12-biegowy układ napędowy SRAM Eagle podbija rynek i wywiera dużą presję na 2-biegowe układy napędowe w rowerach górskich. Rowery powyżej 2000 euro stają się coraz rzadsze. Również na rowerach elektrycznych można zobaczyć głównie obwody 2-biegowe. SRAM NX Eagle jest dostępny na rynku od początku września i jest teraz oficjalnie dopuszczony do użytku w rowerach elektrycznych. Czy jest sens jeździć 1-biegowym systemem? Zwłaszcza o rowerach elektrycznych? Velomotion wyjaśnia.
12-biegowy układ napędowy SRAM Eagle w szczegółach:
Co 12-biegowy układ napędowy może zrobić lepiej niż 2-biegowy układ napędowy lub grupa osprzętu 1×11?
Mając od 10 do 50 zębów, SRAM Eagle tworzy zakres 500 procent, co odpowiada układowi napędowemu Shimano 2×11 z korbami 26/36 i kasetą 11-40. Każdy, kto wcześniej jeździł po torze 1×11, wyraźnie odczuje zwiększoną przepustowość. Nawet z tarczą większą o cztery zęby, nadal masz łatwiejszy bieg do wspinaczki i możesz wywierać większy nacisk na zjazdach. Na przykład, jeśli wcześniej używałeś zębatki 1 z grupą Sram 11×32, możesz teraz użyć 1×12 z 36 z tym samym lub nieco lżejszym górskim przełożeniem.
Gra obliczeniowa do wspinaczki:
Sram 1×11: 32:42 = 0,762
Sram 1×12: 36:50 = 0,72
Z kadencją od 60 do 90 obrotów na minutę, nowa grupa osprzętu Eagle (36 zębów i 27,5 cala) umożliwia zakres prędkości od 5,8 do 43,5 km/h. W przypadku poprzedniej 11-biegowej kasety zakres prędkości z 32-biegową tarczą jest znacznie węższy i wynosi od 6,2 do 38,7 km/h w tych samych warunkach.
Lżejsze niż 2x
Ponadto obwód 1 × 12 jest znacznie lżejszy niż obwód 2 × 11. W zależności od grupy osprzętu Eagle oszczędzasz tutaj około 300 gramów.
Ile kosztuje 12-biegowy tor?
Od niedawno wprowadzonego NX Eagle za 319 euro do topowego modelu, SRAM XX1 Eagle za 729 euro, klient ma ogromny wybór.
Ile jest grup przełączania?
SRAM oferuje cztery różne 12-biegowe grupy osprzętu Eagle.
Czy grupy wektorów można ze sobą mieszać?
Tak, grupy przełączania można dowolnie zamieniać. Ale strzeż się! Tylko kaseta NX Eagle jest dopuszczona do użytku w rowerze elektrycznym. Oznacza to, że mógłbym na przykład jeździć na kasecie NX Eagle na moim e-rowerze, tylnej przerzutce XX1 i manecie XO1. Łańcuchy SRAM można również mieszać na dowolnej grupie osprzętu. W rowerze górskim bez napędu elektrycznego korby można również mieszać. Nie jest to możliwe w przypadku rowerów elektrycznych ze względu na różne silniki. Tutaj masz do wyboru tylko korbę SRAM EX1.
Przykład:
Czy 12-biegowy układ napędowy SRAM Eagle ma sens w rowerze elektrycznym?
Wracając do naszego właściwego pytania, czy 12-biegowe przerzutki mają sens w e-rowerze, jesteśmy zdecydowanie pozytywni. Do tej pory kasety SRAM nie zostały jeszcze zatwierdzone do rowerów elektrycznych. Naszym zdaniem wcześniej zainstalowana 1-biegowa kaseta SRAM EX8 miała skoki przełożeń zbyt wysokie dla „nie-ścigaczy”, co oznaczało pogorszenie osiągów. Jednak w przypadku kasety NX to się zmieniło iw przyszłości w rowerach elektrycznych będzie można znaleźć coraz więcej 12-biegowych przełożeń. To znacznie poprawia wydajność zmiany przełożeń również w rowerach elektrycznych. Istnieje również specjalny przełącznik spustowy z technologią 1-click, która znacznie minimalizuje zużycie. Przełączanie jest absolutnie niemożliwe dzięki technologii 1-click. Ponadto zmiany biegów są łagodniejsze dla materiału niż kilka skoków na raz.
Wszystkie zębatki NX Eagle są wykonane ze stali, a następnie przynitowane do aluminiowego pająka, aby utrzymać ciężar w ramie. Ważąca 615 gramów kaseta oferuje gradację 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42-50 i została zaprojektowana z myślą o ogromnych siłach wywieranych na rowery elektryczne. Pomoce do wspinaczki zapewniają wyraźną, precyzyjną zmianę przełożeń.
Zasięg przy użyciu kasety 11-50 wynosi 454%, nieco mniej niż 500% dobrze znanych kaset 10-50, ale nadal jest znacznie wyższy niż 420% w przypadku 11-biegowego układu napędowego.
Wyzwalacze SRAM E-MTB w skrócie:
Sieć