Lepsza jazda na rowerze: bezdętkowa?! Z opcją większej zmiany ciśnienia powietrza, a tym samym prowadzenia roweru, a także zwiększenia odporności na przebicie, każdy rowerzysta musiałby krzyczeć hurra. Niemniej jednak technologia bezdętkowa nie trafiła jeszcze do mas. Ale powinna, prawda?
Właściwie tubeless, czyli jazda bezdętkowa, jest całkowicie normalna. Nikt nie potrzebuje dętki w oponie…. Prawie każdy w Europie ma prawo jazdy i nie przejmuje się powietrzem w oponach samochodu. Zwykle nie ma zainstalowanego węża. Dlaczego wielu rowerzystów wciąż boi się kontaktu z tematem? To, co staje się coraz bardziej standardem dla wielu rowerzystów górskich, sprawdza się również w rowerach wyścigowych lub e-rowerach. Bezdętkowe ma wiele sensu, zwłaszcza w przypadku rowerów szutrowych, na których czasami jeździsz po mniej dobrych ścieżkach i ryzykujesz przebicie opony, a nawet podczas dojazdów do pracy na eBike.
Jakie są zalety systemu bezdętkowego i jak się go używa?
Jak już wspomniano, rowerowy system bezdętkowy jest zasadniczo porównywalny z tym w samochodzie. Tutaj również opona jest osadzona bezpośrednio na feldze, w którą włożony jest wentyl, i nie ma dętki. Aby system pozostał szczelny, odpowiedni wymagana jest ukształtowana powierzchnia styku opony z felgą.
Jednak rowery i samochody różnią się pod dwoma względami. Obręcz rowerowa ma zwykle otwory na szprychy, które należy zakleić specjalną taśmą do obręczy, zwykle pomyślaną jako rodzaj taśmy samoprzylepnej. Mleczko uszczelniające jest również stosowane w rowerach, aby zapobiec wyciekaniu mleka, a także do uszczelnienia w przypadku uszkodzenia opony. W aucie można zrezygnować z płynu uszczelniającego, ponieważ felgi i opony mogą być zbudowane znacznie masywniej, co zapewnia szczelność. Ten duży dodatkowy ciężar jest oszczędzany na rowerze.
Być może największą zaletą jazdy na oponach bezdętkowych jest znacznie lepsza ochrona przed przebiciem. Mniejszy otwór jest szybko ponownie zamykany przez płyn. Ponadto w konfiguracji bezdętkowej można stosować znacznie niższe ciśnienie bez ryzyka nieproporcjonalnej liczby awarii. Wiele awarii podczas jazdy z dętką wynika z przebicia, np. wciśnięcia dętki między oponę a felgę podczas przejeżdżania przez krawężnik. Zmniejszone ciśnienie zapewnia większy komfort i przyczepność. Przy okazji: płyn uszczelniający jest potocznie nazywany mlekiem. Dzieje się tak ze względów czysto wizualnych – o ile nam wiadomo, nie zawiera prawdziwego mleka.
Jakie są wymagania dla opon bezdętkowych?
- Odpowiednie felgi. Są one obecnie szeroko rozpowszechnione w rowerach wysokiej jakości i zwykle są odpowiednio oznaczone.
- Kompatybilna z systemem bezdętkowym taśma na obręcz, która musi pasować do szerokości obręczy. Powinien zakrywać całą podstawę obręczy bez zasłaniania ścianki obręczy.
- Należy zamontować zawór bezdętkowy pasujący do obręczy, są one dostępne z uszczelnieniami o różnych kształtach.
- Opona bezdętkowa. Są one teraz dostępne praktycznie we wszystkich kategoriach, a także są odpowiednio oznaczone.
- Należy wlać ilość mleka uszczelniającego odpowiednią do objętości opony. Poniższe zalecenie dotyczy bardzo szeroko stosowanego szczeliwa firmy Stan's:
Rowery trekkingowe, miejskie i eBike również można tutaj sklasyfikować według rozmiaru opon.
Na konwencjonalnym zestawie kołowym można również jeździć bezdętkowo w pewnych okolicznościach:
https://www.velomotion.de/magazin/2015/01/schwalbe-tubeless/
Jakie płyny uszczelniające są dostępne? Co na ten temat mówią ich producenci? A co jest w środku?
Wszystkie płyny bezdętkowe działają w ten sam sposób. Zawiera włókna lub cząstki, które sklejają się ze sobą wszędzie tam, gdzie wchodzą w kontakt z otaczającym powietrzem i twardnieją do konsystencji przypominającej gumę. Ale nawet bez uszkodzeń opon mleko w oponie z czasem staje się lepkie i traci swoje właściwości uszczelniające. Dlatego po pewnym czasie należy go wymienić.
NoTubes Stana
Stan's to oryginalny, pierwszy naprawdę popularny system bezdętkowy oparty na uszczelniaczach. Oprócz mleczka uszczelniającego Stan's posiada w swoim asortymencie również własne felgi. Opatentowany kształt obręczy BST powinien zawsze umożliwiać łatwy i szybki montaż bezdętkowy. Dobrze nam znana żółta taśma na felgi firmy Stan's z łatwością przyklei się do wszystkich felg, co potwierdza doświadczenie. Jest również wodoodporny i bardzo lekki. Stanowi bardzo dobrą podstawę do działającego montażu bezdętkowego, ale sprawdza się również podczas korzystania z dętek.
Uszczelniacz do opon Stan's NoTubes jest dostępny od ponad 20 lat i sprawdził się na najwyższym poziomie kolarstwa. Uszczelniacz na bazie naturalnego lateksu dostępny jest w dwóch wersjach, standardowej i wyścigowej. Według Stana, Race Sealant uszczelnia otwory do 8 milimetrów, podczas gdy standardowy uszczelniacz tworzy do 6 milimetrów. Ten ostatni powinien trwać nieco dłużej.
Continental RevoSealant
Continental twierdzi, że jego RevoSealant może uszczelnić małe nacięcia lub przebicia w oponie. Od ciśnienia powietrza powinno zależeć, jak duże może być uszkodzenie opony. Do 2 mm do użytku szosowego, gdzie stosuje się wyższe ciśnienie i do ~ 4 mm do MTB. W przeciwieństwie do wielu innych produktów dostępnych na rynku, Continental RevoSealant nie zawiera naturalnego lateksu ani amoniaku. Według Continental chroni środowisko, zwłaszcza w przypadku wycieku szczeliwa. RevoSealant powinien być również bardziej odpowiedni dla alergików i powinien szczególnie mało obciążać felgi karbonowo-aluminiowe.
Woda z kiełbasą Maxalami
Pepi's Tyre Noodle jest dobrze znany z wkładek do opon w świecie rowerów górskich. Te „gumowe kiełbaski” znajdują się wewnątrz opony i mają za zadanie chronić oponę i felgę. Części sprzedaje firma Maxalami, a tam jest odpowiedni uszczelniacz, tzw. woda kiełbasiana. Mówi się, że szczególnie nadaje się do stosowania we wkładkach do opon, ponieważ w przeciwieństwie do produktów z naturalnego lateksu nie rozdziela się na swoje składniki. Ponadto mówi się, że naturalny lateks w coraz większym stopniu prowadzi do powstawania kryształowych kulek, które mogą zniszczyć wkładkę opony.
Maxalami deklaruje, że woda do kiełbas jest zgodna z CO2-Kartusze i przyjazne dla skóry. Według Maxalami, Wurstwasser Hi-Fibre wnosi znaczący wkład w ochronę środowiska, ponieważ coraz więcej lasów deszczowych jest wycinanych w celu produkcji naturalnego lateksu. Zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi woda z kiełbasy nie jest klasyfikowana jako niebezpieczna. Według klientów trwa znacznie dłużej niż produkty wykonane z naturalnego lateksu. Dzięki prostej rozpuszczalności w wodzie można znacznie zwiększyć trwałość.
Schwalbe DocBlue
Oczywiście gigant oponiarski Schwalbe ma również w swoim asortymencie uszczelniacz. DocBlue Professional to uszczelniacz na bazie lateksu, również produkowany przez firmę Stan's NoTubes. Jest bardzo łatwy do napełnienia przez zawór, ma działanie od 2 do 7 miesięcy, w zależności od obszaru zastosowania i nie przykleja się do opony. Dzięki DocBlue Professional firma Schwalbe ma obecnie bardzo dobre uszczelnienie, które działa zarówno w przypadku niskiego ciśnienia powietrza w rowerach górskich, jak i zastosowań wysokociśnieniowych, takich jak motocykle wyścigowe. Na co zwraca uwagę Schwalbe, zalecamy uszczelniacze wszystkich marek: „Przed napełnieniem dobrze wstrząsnąć, aby zawiesina była dobrze rozprowadzona w cieczy”.
Muc-Off Bez kłopotów z przebiciem
Muc-Off odniósł duży sukces jako specjalista w dziedzinie środków czyszczących i pielęgnacyjnych. Od jakiegoś czasu jest z Bez kłopotów z przebiciem również uszczelniacz od producenta o jasnoróżowym wzorze. Zespół programistów twierdzi, że uszczelniacz był od tego czasu testowany z wieloma sportowcami na całym świecie. W sumie trzy lata rozwoju powinny być w mleku. W ten sposób wydajność uszczelnienia może zostać podniesiona na nowy poziom. Cząsteczki mikrofibry w płynie odpowiadają za działanie uszczelniające i powinny być w stanie zamknąć otwory o średnicy do 6mm. Płynne składniki powinny być biodegradowalne, niedrażniące dla skóry i łatwe do zmycia ciepłą wodą. Nawiasem mówiąc, mikrowłókna w No Puncture Hassle to włókna aramidowe z opon pochodzących z recyklingu. Pomagają uszczelnić większe otwory, przeplatając się, tworząc trwałe, mocne uszczelnienie.
Uszczelniacz Tune One Shot
Tune nie chce zdradzić, co jest w jej uszczelniaczu: „Oczywiście dobry kucharz nie zdradza swoich tajnych składników. Jednak nasze mleko nie zawiera amoniaku, lateksu i innych powszechnych dodatków”.
Czy są jakieś szczególne cechy podczas obchodzenia się z mlekiem zapieczętowanym? Jak się ich pozbyć?
wymienić mleko? Niekoniecznie!
Krąży plotka, że uszczelniacz należy regularnie wymieniać. To nie jest poprawne. Mleko zasycha na oponie i nie spełnia już swojego zadania, to prawda. Wymiana nie jest konieczna - wystarczy uzupełnić. Można to zrobić albo przez zawór, albo przez ścianę obręczy, jeśli lekko pociągniesz oponę w dół. To jest bardzo łatwe i czyste. kiedy już ćwiczyłeś.
Czy uszczelniacz jest szkodliwy dla środowiska? Jak prawidłowo go zutylizować?
Muc-Off przedstawia szczegółowe oświadczenie na temat wpływu na środowisko ich materiału uszczelniającego. Ich skład sprawia, że opona jest trwalsza i dłużej zachowuje szczelność. Jeśli musisz rzadziej zmieniać opony, chronisz środowisko. Niezależne badanie potwierdziło również zmniejszenie emisji CO² w porównaniu z jazdą bez uszczelniacza. Mleko można wyrzucać jako płynne lub suche do zwykłych odpadów domowych. Muc-Off wyraźnie wskazuje również, że Mich jest klasyfikowany jako nietoksyczny i nawet jeśli dostanie się do wody, nie zanieczyści jej.
Schwalbe i Stan's dzielą Mich, a zatem także wskazówki dotyczące utylizacji: „Jeśli chcesz mieć absolutną pewność, możesz zapytać władze lokalne, jak się go pozbyć, ale tak naprawdę możesz go wyrzucić do czarnego kosza (odpady resztkowe). Podczas wymiany opon mleko można wytrzeć szmatką z opony i wyrzucić wraz z odpadami domowymi”.
Powinieneś być w stanie całkowicie usunąć mleko melodii ciepłą wodą, odrobiną mydła i szczotką. Mówi się, że One Shot Milk jest biodegradowalny, więc nie powinno być konieczne specjalne usuwanie.
Mamy też dobre wieści z Continental. RevoSealant powinien być łatwy do wypłukania z opony niewielką ilością wody i może być zutylizowany w normalnym cyklu recyklingu. Istnieją również instrukcje dotyczące tego bezpośrednio na opakowaniu.
Ważna wskazówka od nas: Podczas obchodzenia się z uszczelniaczem należy dobrze chronić odzież. Jeśli coś dostanie się na tekstylia, są one zwykle nieodwracalnie zabrudzone.
Jaki jest obszar zastosowania mleka bezdętkowego?
Schwalbe widzi w swoim DocBlue Milch dobry sposób na prowadzenie opon, które nie są wyraźnie przystosowane do zastosowania bezdętkowego. Dotyczy to zarówno rowerów górskich, jak i wyścigowych. Według Schwalbe, coraz więcej triathlonistów przechodzi z klasycznej szytki na system bezdętkowy. Mówi się, że wiele drużyn w UCI Continental i Pro-Continental League ma 100% zaufania do konfiguracji bezdętkowej.
W 2019 roku Schwalbe był w stanie zapewnić zwycięzcom Amstel Gold Race i Strade Bianche w WorldWomen Tour na Schwalbe Pro One TLE. Doc Blue Professional zapewnia uszczelnienie opony Tubeless Easy, ale jednocześnie mleczko uszczelniające zapewnia również prewencyjną ochronę w przypadku przebicia, ponieważ małe przebicia powinny zostać uszczelnione w ciągu kilku sekund. W odniesieniu do osiągów, takich jak opór toczenia i zapobieganie przebiciom, Schwalbe postrzega system bezdętkowy (Easy) jako znacznie lepszy od „starych” zestawów opon dętkowych lub szytkowych.
Continental twierdzi, że uszczelniacz zapewnia natychmiastową ochronę i pomaga uporać się z drobnymi defektami bez konieczności przerywania trasy lub wyścigu. Jednak nawet przy uszczelniaczu i bezdętkowych przebiciach nie można całkowicie wykluczyć. Continental daje wskazówkę: „Powinieneś nadal nosić zwykłe łyżki do opon, zapasową dętkę i pompkę, zwłaszcza jeśli wybierasz się w długą trasę”.
Muc-Off uważa system bezdętkowy za najlepsze rozwiązanie dla każdego rodzaju roweru. Idea: więcej czasu na jazdę, mniej nerwów, mniej czasu w warsztacie. Stan's widzi ustalony obszar zastosowania mleka bezdętkowego w rowerach górskich i szutrowych. Również tutaj zalety są najbardziej oczywiste: większa przyczepność, ponieważ można jechać przy mniejszym ciśnieniu powietrza, mniejszy opór toczenia, mniejsza podatność na przebicia, mniejsza waga, większy komfort jazdy. Ale to, że zalety są tutaj największe, nie oznacza, że nie możesz jeździć na innych typach rowerów bez opon bezdętkowych.
Zgadzamy się: wypróbowanie systemu bezdętkowego ma sens dla każdego, kto ceni sobie dobre właściwości jezdne i wysoką odporność na przebicie.
Dlaczego system bezdętkowy nie pojawił się jeszcze w sektorze rowerów elektrycznych i szosowych?
Według Muc-Off, aktualne dane różnych partnerów pokazują, że coraz więcej kierowców z różnych obszarów otwiera się na system bezdętkowy. Producenci rowerów, opon i komponentów wspierają to: na przykład większość wysokiej jakości nowoczesnych rowerów szosowych jest całkowicie lub częściowo przystosowana do jazdy bezdętkowej.
Schwalbe postrzega sektor rowerów szosowych jako bardzo konserwatywny. Adaptuje nowe technologie bardzo powoli. Doświadczyliśmy tego również z hamulcem tarczowym. Chcesz kontynuować perswazję, aby zmniejszyć strach przed montażem i obsługą. Według Schwalbe zorientowani na osiągi rowerzyści e-rowerzyści używają już opon bezdętkowych, zwłaszcza w segmencie MTB. System nie dotarł jeszcze do mas ze względu na skomplikowany proces montażu w porównaniu do „normalnych” opon. Schwabe podaje również ciekawą wskazówkę: z czysto prawnego punktu widzenia opony bezdętkowe można montować tylko na pedelekach o maksymalnej prędkości 25 km/h. nie na szybkich pedelekach.
Continental ma również opinię na temat opon bezdętkowych w połączeniu z tematem rowerów elektrycznych: „Powodem, dla którego ta technologia mogła jeszcze nie przyjąć się wśród rowerzystów eMTB, jest prawdopodobnie rzekomo większy wysiłek związany z konfiguracją. W naszych kampaniach Try&Buy, które w tym roku coraz częściej przeprowadzamy na imprezach dla klientów końcowych, oferujemy naszym klientom możliwość wyposażenia ich nowych opon w instalację bezdętkową. Po zobaczeniu, jak łatwo jest osiągnąć konfigurację bezdętkową, rezerwacje zwykle się kończą, a klienci sami przeprowadzają następny montaż”.
Ignorancja i niechęć do instalacji są również postrzegane jako przeszkody w firmie Stan's. „Rowery elektryczne są dość ciężkie, chociaż rowery bezdętkowe powinny być szczególnie interesujące w przypadku rowerów elektrycznych. W końcu wymiana dętki w ciężkim eBike'u jest bardziej pracochłonna niż uzupełnianie mleka. Według Stana, system bezdętkowy pojawił się teraz również w sektorach rowerów szosowych i eBike. Prawie wszystkie e-rowery i rowery wyścigowe ze średniej i wyższej półki są już wyposażone w obręcze przystosowane do zastosowania bezdętkowego, a wiele z nich nawet w opony bezdętkowe. Oznacza to, że w większości przypadków do przejścia na system bezdętkowy wystarczy tylko taśma na obręcz, zawory i mleczko uszczelniające.
Nasz wniosek
Nie ma znaczenia, czy jeździsz bardzo sportowo, czy od czasu do czasu denerwuje Cię przebita opona, czy po prostu lubisz spróbować czegoś nowego. Warto wypróbować tubeless dla każdego, kto ma jakieś zdolności manualne.