Test: Z modelem Continental Grand Prix 5000 TL piekarze opon z Północnej Hesji prezentują swoją pierwszą szosową oponę bezdętkową. A Velomotion może potwierdzić: długie oczekiwanie było tego warte.
Fakt, że Conti przez lata odrzucał szosowe opony bezdętkowe, zaskoczył ekspertów i frustrował niektórych użytkowników końcowych. Wszechstronna, przekonująca funkcja Grand Prix 4000s II w wersji bezdętkowej – czyż to nie święty Graal opon wyścigowych? Powodem niechęci Conti był fakt, że ludzie z Korbach nie wprowadziliby na rynek opon, które nie wytrzymałyby dwukrotności podanego maksymalnego ciśnienia, a 100% rezerwa przeciążeniowa to całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że dętka też pod mocno wcisnąć stopkę opony w obręcz. Ale teraz wydaje się, że ta przeszkoda została usunięta. Bo nie tylko to, po różnych aktualizacjach, Conti niedawno zaprezentowało prawdziwego następcę GP 4000 - natychmiast udostępniono również wersję bezdętkową, co oczywiście wzbudza szczególną ciekawość.
Na początek kilka liczb: podobno Conti GP 5000 oferuje o 12% mniejszy opór toczenia niż jej poprzednik, oferując jednocześnie o 20% lepszą ochronę przed przebiciem. Brzmi to zbyt dobrze, aby mogło być prawdziwe, ale zostało już częściowo potwierdzone przez niezależne źródło: specjalistów od opon w www.bicyclerollingresistance.com miał już GP 5000 na hamowni i teraz umieścił go na czwartym miejscu na liście najlepszych RoWi, która obejmuje ponad 60 opon. Obejmuje to również szereg opon zoptymalizowanych pod kątem płynnej jazdy, które wymagają wyraźnych kompromisów w zakresie ochrony przed przebiciem i przebiegu. Na trzecim miejscu znajduje się na przykład Conti Grand Prix TT, superlekka opona wyczynowa o ograniczonym przebiegu, która toczy się zaledwie o 1% lżej (0,1 wata) niż nowa GP 5000.
Continental Grand Prix 5000 TL: Lepiej bez dętki pomimo dodatkowej wagi?
Wersja bezdętkowa nowego Conti powinna działać jeszcze lepiej. Według producenta oferuje o 5% lepsze osiągi niż GP 5000 z dętką pod względem płynnej pracy i ochrony przed przebiciem, nie licząc nawet mleczka uszczelniającego, które według Conti powinno być uzupełniane, ale nie jest obowiązkowe. Opona jest również szczelna: pod bieżnikiem znajdują się trzy warstwy tkaniny, każda o gęstości 180 TPI, plus hermetyczny „liner”, którego strukturę rowków widać bardzo wyraźnie po obróceniu opony. Dzięki temu opona jest dość „gruba” – prawie 3 mm na bieżniku; Nie jest też lekka: nasze próbki o szerokości 25 mm ważą 304 i 308 gramów, nieco więcej niż podane 300. Oznacza to, że nowa opona bezdętkowa jest o dobre 80 gramów cięższa niż konwencjonalna GP 5000, a także około 20 gramów cięższy niż Schwalbe Pro One o tej samej szerokości , obecnie punkt odniesienia, jeśli chodzi o szosowe opony bezdętkowe.
Więc nie możesz uzyskać przewagi wagowej z nowymi Conti, ale nie o to chodzi. Opór toczenia i ochrona przed przebiciem są najważniejsze i dlatego warto je ulepszyć. Zwłaszcza, że GP 5000 TL jest dość łatwy w montażu: na przednim kole DT Swiss wystarczy zwykła pompka podłogowa, aby uszczelnić oponę – kwadratowa stopa opony wskakuje pod kołnierz obręczy już przy pierwszej próbie. Nie potrzebujemy łyżek do opon; oponę można przesunąć kciukami poza krawędź felgi. Asymetryczna tylna obręcz wymaga nieco więcej wysiłku i dwóch dodatkowych warstw taśmy do zastosowania bezdętkowego. Przy średnim ciśnieniu opona jest prawie tak szeroka, jak w reklamie – 25,4 mm na obręczy DT, co rozciąga kilka innych 25-tek do aż 27 mm. Na noc zostawiamy w piwnicy opony napompowane do dobrych 6 barów, a następnego dnia z zadowoleniem stwierdzamy, że ani przednia, ani tylna opona nie straciły powietrza. Więc Conti wykonał dobrą robotę z kształtem stopki opony.
Szybko napełnij opony uszczelniaczem i ruszamy - i wydaje nam się, że od razu możemy poczuć właściwości nowego Conti. Przy ciśnieniu około 6,5 bara, 5000 TL toczy się miękko i komfortowo, ale jest też bardziej przytulny niż niektóre cienkościenne opony wyścigowe - być może jest to tłumiąca wibracje „Active Comfort Technology”, którą producent zastosował w nowych modelach. Przy szybkim tempie wydaje ci się, że możesz wyczuć niski opór toczenia. Podczas pedałowania z siodełka Conti wydaje się poręczny i żywy, co oczywiście ma również związek z przyjemną szerokością.
Continental Grand Prix 5000 TL: Udany balans!
Profil znany z GP 4000 został dalej rozwinięty; struktura w kształcie płetwy rekina składa się teraz z małych, szorstkich pól, które są bardzo miękkie i powinny poprawić przyczepność na zakrętach. Wydaje się, że jest na wysokim poziomie, chociaż nawet nie zbliżamy się do przekraczania granic na mokrych jesiennych drogach. Jednak każdy, kto zna Grand Prix 4000, wie, jak bezpiecznie już się trzyma.
Conti oferuje GP 5000 TL w trzech szerokościach: 25, 28 i 32 mm. To ostatnie powinno być interesujące dla obecnych kierowców dysków; 23er, który jest nadal dostępny jako standardowa wersja nowej opony, oczywiście nie zostanie pominięty. Ponieważ nawet przy tym samym ciśnieniu opona 25 toczy się łatwiej niż opona węższa. Nie można jednak zapominać, że bezdętkowe Conti można napełnić maksymalnie do 7,5 bara, a konwencjonalny wariant o szerokości 23 i 25 mm do 8,5 bara. Fani opon bezdętkowych nie będą się tym przejmować – zwykle są zainteresowani optymalną równowagą między oporami toczenia a komfortem, a GP 5000 TL doskonale sobie z tym radzi. Ci, którzy dopiero zaczynają przygodę z technologią bezdętkową, docenią łatwość montażu i fakt, że na tej oponie bezdętkowej można jeździć bez uszczelniacza. W każdym razie nie ma potrzeby obawiać się przebić, aw mało prawdopodobnym przypadku, gdy ostry obcy przedmiot przebije ochraniacz, powietrze będzie uciekać bardzo powoli. I wtedy? – możesz po prostu wciągnąć dętkę, którą wielu kierowców bezdętkowych i tak ma ze sobą jako rezerwę awaryjną. Z nieco wyższymi oporami toczenia, ale wciąż szybkimi i wygodnymi, możesz kontynuować swoją podróż z nowym Conti...
Michael Zurmoehle mówią
Nie mogłem uszczelnić opony na feldze DT - SWISS. Po 15 minutach stracił dużo powietrza.
Czy jest tu jakiś trik???
Michała Faissa mówią
Ważne jest, skąd ucieka powietrze. Można to stosunkowo łatwo sprawdzić: Załóż oponę, napompuj ją i obficie posmaruj oponę i felgę (szczotką lub podobnym narzędziem) wodą z mydłem. Wtedy możesz bezpośrednio zobaczyć, gdzie ucieka powietrze.
Jeśli tusza bulgocze: rozprowadź więcej mleka i/lub lepiej w oponie.
Jeśli bulgocze na kołnierzu obręczy: zdejmij oponę, pokryj ścianę boczną wodą z mydłem i załóż ją ponownie.
Jeśli w zaworze bulgocze: sprawdź instalację (o-ring w zaworach DT Swiss TL ma tendencję do zacinania się).
Jeśli nyple szprych bulgoczą: Sprawdź, czy taśma na obręcz bezdętkową jest prawidłowo osadzona i przyklej ją ponownie, jeśli to konieczne.
Achima Ludwika mówią
Przekonała mnie już wersja Conti 23rd GP5000 na moim rowerze deszczowym, wcześniej montowałem Vittoria Pace i Vredestein Fortezza Senso All Weather. Dzisiaj zamontowałem GP5000TL na moim suchym rowerze treningowym, z dźwignią montażową, którą łatwo było założyć na obręcz. Po pierwszym napompowaniu opona natychmiast się uszczelniła, zarówno z przodu, jak iz tyłu. Późniejsza jazda próbna od razu dała mi dobre wrażenia z jazdy i prowadzenia. Jestem ciekaw moich czasów treningowych. Wcześniej jeździł w trasie z Conti GP TT…….
Hej Muku mówią
>> "A potem? – możesz po prostu wciągnąć wąż”
W takim raporcie należy też uczciwie napisać, że wciągnięcie węża nie jest nawet takie „łatwe”.
Nawet jeśli nowoczesne felgi są zwykle szersze, bok opony musi znajdować się dokładnie pośrodku zagłębienia obręczy, aby można było na niego najechać oponą. W zależności od kombinacji obręczy i opon może to być prawdziwym wyzwaniem nawet w przypadku łyżek do opon.
Moje felgi Pacenti Forza nadal mogą być wyposażone w dętki (choć z oponami 4000). Bardzo trudno jest założyć oponę do mojego dt-swiss prc1400 bez dętki. Z rurką, a potem na dworze, ewentualnie na zimno i na mokro.... tylko po to, żeby zaoszczędzić 20-30 gr mleka? Absolutnie nie!
Tym bardziej, że nie należy zapominać, że istota musi tylko przejść przez oponę, z dętką też musi się przez nią przebić i subiektywnie na dętkach mam przebicie znacznie częściej (jak się nie jest tak szybkim to słychać to, możesz zobaczyć to też później, gdzie wyszedłem).
Zdecydowanie radzę wlać trochę mleka (wystarczy 20-30 ml) i wcześniej założyć oponę z dętką w idealnych warunkach.