Test: Kiedy został wprowadzony kilka lat temu, Specialized Diverge był czymś w rodzaju pioniera nowoczesnego roweru szutrowego. Od tego czasu był stale rozwijany, a teraz jest również wyposażony w wewnętrzny system Future Shock, który oferuje 20 mm prawdziwego skoku sprężyny z przodu.
Specialized Diverge Comp E5: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 700c
prześwit opon: 40mm (700c)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Nie / Tak
uchwyt na butelkę: Dolna rura w górę, dolna rura w dół, rura podsiodłowa
Masa koła v/h (z oponami, kasetą i tarczami hamulcowymi): 1.460g / 1.990g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,68 kg
Cena: € 1.899
Specialized Diverge Comp E5:
Gravel light czy rower szosowy plus? The Diverge pozostawia miejsce na interpretację, a my opowiadamy się za tym drugim odczytaniem. Wąskie opony 30 mm i przełożenie 2×11 przemawiają za rowerem szosowym, zwłaszcza że Specialized pozostawia niewiele miejsca na „więcej”, jeśli chodzi o przepustowość.
Geometria Specialized Diverge Comp E5
48 | 52 | 54 | 56 | 58 | 61 | 64 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 405 | 440 | 473 | 500 | 525 | 555 | 585 |
Pozioma rura górna (w mm) | 524 | 532 | 549 | 561 | 575 | 589 | 609 |
główka ramy (w mm) | 108 | 128 | 155 | 178 | 194 | 213 | 229 |
tylny trójkąt (w mm) | 419 | 419 | 421 | 421 | 421 | 421 | 423 |
Rozstaw osi (w mm) | 1004 | 1004 | 1011 | 1025 | 1036 | 1049 | 1097 |
Kąt skrętu (w °) | 70.8 | 71 | 71.9 | 72.5 | 72.5 | 72.8 | 73 |
Kąt siedziska (w °) | 73 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 360 | 367 | 373 | 379 | 385 | 392 | 401 |
Stosy (mm) | 569 | 574 | 592 | 613 | 639 | 662 | 678 |
Ramki do zdjęć | Specjalistyczne aluminium E5 Premium |
widelec amortyzowany | rozbieżny dysk |
wirniki | Elitarny dysk Osi |
opona | Specjalistyczny Espoir Sport |
przerzutka tylna | Łopatka 105 |
dźwignia zmiany biegów | Łopatka 105 |
korba | Ćwicz Albę 2D |
przerzutka | Łopatka 105 |
Hamulec | Tektro Spyre |
sztyca | Specjalistyczne 27.2 |
siodło | Specjalistyczny Tupe Sport |
trzon | Specialized |
Lenker | Specjalistyczny płytki zrzut |
Ale sprawy nie są takie proste - a to ze względu na różne specjalne cechy amerykańskiej wyścigówki. Z jednej strony mamy innowacyjne zawieszenie główki ramy, zwane „Future Shock Progressive System”, które oferuje 20 mm skoku sprężyny, a tym samym łagodzi mocne uderzenia. Ta cecha, bardzo praktyczna w codziennym życiu na wybojach, ma znaczący wpływ na geometrię siodełka, ponieważ zawieszenie znajduje się nad główką ramy i zwiększa jej całkowitą wysokość. Wraz z wyjątkowo niskim suportem (uwaga: nie pedałuj podczas pokonywania zakrętów!) oznacza to, że rowerzysta przyjmuje bardzo wyprostowaną postawę w porównaniu z długością siodełka. To, co samo w sobie wydaje się dość sportowe, jest raczej wyścigówką zorientowaną na wycieczki - lub taką, która zachęca do intensywnej jazdy z dolnym łącznikiem.
A więc w końcu rower długodystansowy, ten rower z pięknie wymodelowanymi przejściami między rurami! Trzy uchwyty na butelki, otwory na błotniki, a także możliwość montażu bagażnika z tyłu sprawiają, że Diverge to prawdziwy wielodniowy tourer. W tym kontekście cieszy również przekład, który oferuje realną redukcję do 46/32 z przodu i 11-34 z tyłu, przy czym kaseta jest oczywiście dość grubo gradowana. Jeśli możesz obejść się bez dwóch zębów z tyłu, otrzymasz znacznie drobniejszy zestaw zębatek z 11-32 z co najmniej czterema skokami.
Nierzadko Specialized łączy wysokiej jakości ramę z nieco prostszymi częściami. Shimano 105 jest w porządku, ale mechaniczne hamulce tarczowe nie są tak naprawdę rzeczą - szkoda, bo tego szczegółu nie da się łatwo wyeliminować przez konwersję.
Specialized Diverge Comp E5: Let's Gravel
Na pierwszy rzut oka Specialized Diverge Comp E5 przedstawił się nam jako rower wyścigowy, który może być również używany do lekkiej jazdy w terenie. Wynika to nie tylko z wewnętrznych opon 30 mm, które są wystarczające na żwir, ale osiągają swoje granice zwłaszcza na mokrej nawierzchni w terenie. Ale także dlatego, że Gravelracer wizualnie emanuje niezwykle sportowym urokiem. Dzięki tak zwanemu Future Shock Progressive System, który znajduje się bezpośrednio nad główką ramy i pochłania szczególnie mocne wstrząsy przy 20 mm skoku sprężyny, geometria jest rozluźniona, co prowadzi do dość wyprostowanej pozycji siedzącej. Na pytanie, co potrafi „system sprężyn”, możemy tylko powiedzieć, że po prostu dobrze czuje się na bardzo twardym podłożu i oferuje prawdziwy plus w komforcie. Po kilku godzinach jazdy jest to szczególnie widoczne w okolicy przedramienia/dłoni, ponieważ te obszary nie męczą się tak szybko/mocno.
Obniżony suport w połączeniu z nieco niższym tylnym trójkątem przeciwdziała dziurom i wybojom oraz zapewnia dodatkowy komfort. Tutaj aż szkoda, że Specialized Diverge Comp E5 nie oferuje miejsca na szersze opony, w przeciwnym razie naprawdę twarde szutrowe wycieczki nie powinny stanowić żadnego problemu. Tutaj również uważamy za nieco rozczarowujące, że zastosowano mechaniczny hamulec tarczowy z linką. Chociaż działa to dobrze w swoich warunkach i spełnia swoje zadanie, pod względem wydajności jest nieco w tyle za hydraulicznymi konkurentami.
W przeciwnym razie wyposażenie Diverge Comp z Shimano 105, korbą Praxisworks i głównie własnym osprzętem oferuje dobre połączenie funkcjonalności i prostoty. Jednak możliwość zamocowania trzech uchwytów na butelki, błotników i bagażnika z tyłu wyraźnie przemawia za użytkowaniem jako rower szutrowy.
Armina Hessa mówią
Witam,
Sam jeżdżę E2018 Sport 5 (bez futureshock), więc najtańsza opcja.
Rama i widelec są bezkonkurencyjne w tym przedziale cenowym, ale korba (zwłaszcza tarcze) to prawdziwa irytacja. Możesz patrzeć, jak się zużywają!
Prześwit na opony jest lepszy niż określony przez Specialized. WTB Nano w 40 mm (efektywne 41,5 mm przy 21 C) pasuje, choć ciasno. Rura podsiodłowa jest tutaj czynnikiem ograniczającym.
Niski suport właściwie tylko przemawia przeciwko używaniu CX, poza tym sprawia, że rower jest niesamowicie stabilny.
Pozdrawiam,
Armin
Reto Schlattera mówią
czy to nie elitarny model 2020, w którym mech. hamulce, gdzie testowałeś tutaj?
komp ma hydrauliczne hamulce tarczowe.