Test: rynek e-rowerów przeżywa boom, jak widać na stronie internetowej KTM. KTM Bikes Industries oferuje szeroką gamę rowerów elektrycznych, a obecnie koncentruje się wyraźnie na motocyklach zmotoryzowanych. Jedenaście różnych modeli e-rowerów jest w pełni dostępnych, ale jak rowerzysta powinien się tu poruszać i który rower jest przeznaczony do jakich celów? Velomotion przyjrzał się bliżej KTM Macina Kapoho 271 i KTM Macina Kapoho 274 w teście porównawczym i wyjaśnił.
Zacznijmy od początku: KTM Bikes jako marka jest jasna, ale ekscytujące jest wiedzieć, że austriacki producent rowerów KTM ma niewiele wspólnego z motocyklami KTM i że obaj producenci działają w dużej mierze niezależnie od siebie. KTM nazywa wszystkie elektryczne rowery górskie MACINA, a słowo KAPOHO opisuje ten model. W tym przypadku są to dwa pełne e-rowery o skoku 160 mm. Numer 271 oznacza wariant modelu, 271 to topowy model za 5.999 euro, 274 to model podstawowy za 3.999 euro.
rama/geometria
Jeśli dokładnie przyjrzysz się geometrii 160, zauważysz, że Macina Kapoho ma stosunkowo krótką ramę główną, a tylne widełki są stosunkowo długie, przynajmniej w porównaniu z innymi nowoczesnymi rowerami w tej klasie podróży. Z drugiej strony kąt skrętu mieści się w normalnym zakresie 66°. W ten sposób KTM chce zapewnić wygodną i wyprostowaną pozycję siedzącą oraz pomieścić rowerzystów turystycznych. KTM kompensuje krótką ramę główną dłuższym mostkiem, dzięki czemu nie cofniesz się automatycznie na rowerze zjeżdżającym ze wzniesienia. KTM Macina Kapoho jest dostępny w czterech różnych rozmiarach ram od XS do L. Rama i tył są wykonane z aluminium i są smukłe jak na e-rower dzięki zintegrowanemu akumulatorowi.
KTM Macina Kapoho
XS | S | M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 430 | 480 | 530 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 585 | 605 | 625 |
główka ramy (w mm) | 120 | 120 | 125 | 137 |
tylny trójkąt (w mm) | 495 | 495 | 495 | 495 |
Rozstaw osi (w mm) | 1210 | 1230 | 1251 | 1273 |
Kąt skrętu (w °) | 66,0 | 66,0 | 66,0 | 66,0 |
Kąt siedziska (w °) | 74,0 | 74,0 | 74,0 | 74,0 |
Zasięg (mm) | 389 | 409 | 428 | 448 |
Stosy (mm) | 623 | 624 | 628 | 635 |
Ausstattung
KTM Macina Kapoho to all-mountain E-MTB ze skokiem sprężyny 160 mm od Austriaków, że tak powiem, mistrza wszystkich branż. W modelach 2018 akumulator został ładnie zintegrowany z ramą i oferuje 500 Wh.W obu modelach zastosowano dobrze już znany silnik Bosch Performance Line CX. Pod względem wyposażenia dwa testowane przez nas warianty wyposażenia znacznie się od siebie różnią. Najbardziej rzucające się w oczy: podczas gdy pomarańczowo-czarny topowy model jest wyposażony w kombinację kół 29-calowych i 27,5-calowych+, wersja podstawowa ma tylko szerokie opony Plus.
KTM Macina Kapoho 271
Hamulce Shimano Zee z tarczami hamulcowymi 200/180 mm zostały zaprojektowane tak, aby zatrzymać topowy model Macina Kapoho 271. Naszym zdaniem duża tarcza przydałaby się również na tylnym kole, w końcu E-MTB zawsze potrzebuje trochę więcej siły hamowania ze względu na dużą masę układu. Dobrze przemyślane: oba modele są fabrycznie wyposażone w mocowanie na stopkę boczną.
SRAM EX1 został specjalnie zaprojektowany dla sektora elektrycznych rowerów górskich. 8-biegowa kaseta wymaga trochę przyzwyczajenia ze względu na duże stopnie zmiany biegów i dlatego wymaga od kierowcy odrobiny umiejętności pod górę. Połączenie 29 cali z przodu i 27,5+ z tyłu na pierwszy rzut oka budzi wątpliwości, ale po bliższym przyjrzeniu się, ta mieszanka ma sens. Duże przednie koło powinno zapewnić dobrą charakterystykę toczenia i precyzję prowadzenia, trafisz w wybraną linię lepiej niż na gąbczastej szerokiej oponie. Szeroka opona z tyłu zapewnia przyczepność na szlaku i zwiększa komfort, gdy naprawdę dudni.
Kokpit wygląda nieco niechlujnie z elementami sterującymi Bosch i ich licznymi kablami. W związku z tym dźwignia zdalnego sterowania sztycy nie znalazła odpowiedniego miejsca i szybko znalazła się obok elementu sterującego. Niestety operowanie dźwignią podczas jazdy jest utrudnione. Tutaj chcielibyśmy lepszego rozwiązania. Macina Kapoho 160 oferuje 271 mm skoku z przodu iz tyłu Tylna część z FOX DPX2 wrażliwie pochłania wstrząsy.
KTM Macina Kapoho 274
Macina Kapoho 274 to podstawowy model w pełni zintegrowanej ramy. W zamian otrzymujesz widelec amortyzowany SR Suntour Coil i amortyzator RockShox Monach RL. Początkujący będą uważać się za szczęściarzy z SR Suntour, ponieważ można go łatwo regulować bez narzędzi i pompki amortyzatora. Odbicie, blokadę i napięcie wstępne sprężyny można regulować za pomocą pokręteł.
11-biegowy system przerzutek Shimano SLX w Macina Kapoho 274 zapewnia dobrą wydajność zmiany przełożeń, a także jest bardzo łatwy w utrzymaniu i wybacza okazjonalną szybką zmianę przełożeń. W przeciwieństwie do Macina Kapoho 271, Kapoho 274 wykorzystuje opony 27,5 plus z przodu iz tyłu. Dobry wybór dla modelu podstawowego, ponieważ mniej doświadczeni kierowcy docenią dodatkową przyczepność. Jeśli przyspieszy, szeroka opona z przodu może stać się nieco gąbczasta.
W obu modelach klapa jest chroniona przed brudem i kamieniami plastikową osłoną. Oba modele mają również regulowaną sztycę o skoku 125 mm. Ze względu na specjalne zawieszenie tylnego koła, montaż sztycy poprowadzonej wewnętrznie nie jest tak naprawdę możliwy. Ale można go łatwiej i szybciej usunąć z rury podsiodłowej.
KTM Macina Kapoho 271
widelec amortyzowany Wydajność FOX 36 160 mm
niemy FOX Spławik DPX2 160 mm
silnik/akumulator Linia Bosch Performance / Bosch Powertube 500 Wh
Schaltung SRAM EX1
hamulce Shimano Zee 203 / mm 180
sztyca KTM Comp 125 mm
trzon KTM 65 mm
Lenker KTM 720 mm
wirniki DT Swiss H1900 Hybrid 29″ 30mm i 27,5″ plus 35mm
opona Schwalbe Fat Albert 2,35″ / Schwalbe Nobby Nic 2,8″
Cena: 5.999 euro
KTM Macina Kapoho 274
widelec amortyzowany Cewka SR Suntour Zeron 35 150 mm
niemy RockShox Monarch RL 160 mm
silnik/akumulator Linia Bosch Performance / Bosch Powertube 500 Wh
Schaltung Shimano SLX Shadow+
hamulce Shimano Deore M6000 203 / mm 180
sztyca KTM Comp 125 mm
trzon KTM 65 mm
Lenker KTM 720 mm
wirniki Ryde Edge 35
opona Schwalbe Nobby Nic 2,8″
Cena: 3.999 euro
Na szlaku
Po intensywnym zajęciu się dwoma kołami i przyjrzeniu się różnym wariantom wyposażenia, przyszedł czas na wypuszczenie obu modeli na szlak. W jakim celu przeznaczone są modele Macina Kapoho? All-mountain, leśne ścieżki czy na trudny teren? Dowiedzieliśmy się.
Pod górę oba modele prawie się nie różnią. Pozycja siedząca na Macina Kapoho jest wyprostowana i zwarta. Ze względu na krótką ramę główną podczas jazdy występuje duży nacisk na pośladki. Jest to szczególnie dobre dla mniej wysportowanych jeźdźców, którzy dużo jeżdżą po płaskim terenie i pokonują tylko umiarkowane podjazdy. Jednak na naprawdę stromych podjazdach brakuje ciśnienia z przodu, amortyzator opada głęboko w skoku zawieszenia, a przednim kołem brakuje przyczepności i kontroli. Tylne opony Schwalbe Noby Nic 27,5 2.8 plus zapewniają dużą przyczepność pod górę i pewnie pchają Macina Kapoho i kierowcę pod górę przez kamieniste podjazdy.
KTM Macina Kapoho 274
Zjeżdżając z górki szybko zauważysz różnice między tymi dwoma modelami. Podstawowy model KTM Macina Kapoho 274 jest bardziej przeznaczony do prostych leśnych ścieżek lub płynnych pojedynczych szlaków. Kapoho czuje się tutaj bardzo dobrze. Elementy sprężynowe zapewniają duży komfort w połączeniu z oponami 2,8 Nobby Nic. Jeśli zostawisz Macina Kapoho wolną w trudniejszym terenie, amortyzowany widelec szybko osiągnie swoje granice. Gdy tylko ziemia staje się cięższa, Macina Kapoho 274 zaczyna się denerwować. Nieco za wąska kierownica o długości 720 mm zapewnia mniejsze bezpieczeństwo niż byśmy chcieli od roweru 160 mm i nadaje się do roweru turystycznego. Tylny koniec bardzo chętnie pochłania nierówności, ale potem szybko pędzi przez cały skok zawieszenia i prawie nie daje żadnej informacji zwrotnej. Przy większych przeszkodach trudno utrzymać się na torze z rowerem. Krótka rama główna zapewnia rowerowi dobrą zwrotność. KTM radzi sobie z szybkimi zmianami kierunku zaskakująco lekko, pomimo bardzo długiego tylnego końca.
KTM Macina Kapoho 271
Kapoho 271 zdobywa punkty na zjazdach dzięki dobrym sprężynom. Tylny koniec z FOX DPX2 wrażliwie pochłania nierówności, ale wymaga znacznie większego ciśnienia powietrza podczas konfiguracji niż jesteśmy przyzwyczajeni z innych motocykli. Może to stanowić problem dla cięższych jeźdźców, ponieważ szybciej osiągają maksymalne ciśnienie powietrza w amortyzatorze. Kompaktowa geometria Kapoho sprawia, że 271 jest również zwrotny. Szybkie pokonywanie zakrętów jest znacznie łatwiejsze niż sugerowałaby długość ogona. Ze względu na wąski kokpit Kapoho 271 osiąga swoje granice również na szybszych zjazdach. W rezultacie prowadzenie nie jest tak bezpieczne, a rower nie może w pełni wykorzystać rzekomych zalet mieszanych rozmiarów kół.
Konkluzja
Szczerze mówiąc, na początku byliśmy trochę zirytowani naszymi dwoma motocyklami testowymi Kapoho. Biorąc pod uwagę dane techniczne ze skokiem 160 mm oraz, w przypadku Kapoho 271, szlachetne podwozie Foxa, spodziewaliśmy się potężnego enduro z wyścigowym DNA. Fakt, że oba motocykle ogólnie jeżdżą trochę bardziej komfortowo, nie jest rzeczą negatywną - jest po prostu inny. KTM Macina Kapoho to niezwykle wygodny motocykl turystyczny z niemal nieograniczonymi rezerwami terenowymi, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Tańszy Kapoho 274 z oponami Plus i wyjątkowo wygodnym podwoziem powinien sprawiać dużo frajdy szczególnie początkującym, podczas gdy droższy o prawie 2.000 euro Kapoho 271 radzi sobie również w znacznie cięższym terenie. Obydwa łączy wspomniana, wygodna pozycja siedząca oraz wyjątkowo dobra przydatność turystyczna, która pokazuje swoje mocne strony zwłaszcza podczas dłuższych podjazdów.
Sieć
Schreibe einen Kommentar