Nowości produktowe: Canyon Torque powraca! Po zniknięciu na jakiś czas z oferty producenta z Koblencji, powraca w 2018 roku. Freerider zachowuje swoje podstawowe cechy i jest teraz dostępny w trzech wariantach karbonowych i czterech aluminiowych. Ceny zaczynają się od przystępnych 2.199 euro
Torque Canyona to stary znajomy. Przez wiele lat była to uniwersalna broń Gravity w portfolio firmy direct mailing z Koblencji. Jednak czas w rowerowym kosmosie szybko mija – u szczytu momentu obrotowego, słysząc o enduro, ludzie myśleli przede wszystkim o motocyklach i rowerach górskich natürlich 26-calowe koła i karbon to sprawa dla lekkich maniaków. Jednak w następstwie boomu enduro, freeridery o długich podróżach, takie jak Torque, zostały zepchnięte do coraz mniejszej niszy i stopniowo znikały z rynku. Canyon Torque spotkał ten sam los i został zastąpiony wyścigowym enduro Strive.
Jest rok 2017: trend Enduro ucichł, a wahadło wydaje się wychylać bardziej w kierunku bardziej wiosennego skoku i geometrii i kinematyki zorientowanej na zjazd, ale bez całkowitego przejścia do ekstremalnych zjazdów. Nie ma znaczenia, czy odpowiednie rowery nazywamy freeride'ami, parkami, super enduro czy po prostu rowerami górskimi - faktem jest jednak, że rowery takie jak Torque znów są społecznie akceptowane.
Nic więc dziwnego, że Koblencja tchnęła nowe życie w swój wszechstronny grawitacyjny pojazd i prezentuje całkowicie odnowiony moment obrotowy w 2018 roku. Podstawowe składniki pozostają takie same: duży skok zawieszenia, geometria zorientowana na zjazdy, solidna konstrukcja i wyposażenie w pełni nadające się do parkowania. Nowa rama Torque jest w dużej mierze wzorowana na rowerze zjazdowym Sender zaprezentowanym w zeszłym roku, ale można też pedałować - jeśli trzeba. W sumie będzie siedem wersji Canyon Torque 2018, trzy z ramami karbonowymi, cztery z ramami aluminiowymi i jeden model damski. Ceny zaczynają się od przystępnych 2.199 euro.
Canyon Torque 2018: Mnóstwo genów skoku zawieszenia i downhillu
Oczywiście rower taki jak nowy Canyon Torque musi mieć odpowiednie rezerwy skoku zawieszenia, aby przetrwać codzienne użytkowanie. Ze 175 mm z tyłu i 180 mm widelcem we wszystkich wariantach wyposażenia, rama połyka również wysokie spadki, nieudane skoki i paskudne szlaki w parkach na całym świecie.
Rama Torque – czy to karbonowa, czy aluminiowa – jest klasyfikowana przez firmę Canyon we własnej kategorii 5, która wcześniej była zarezerwowana wyłącznie dla nadajnika. Nie musisz się więc martwić o jakiekolwiek problemy ze stabilnością, nawet jeśli regularnie go parkujesz. Nawiasem mówiąc, tylny koniec jest wykonany z aluminium we wszystkich wariantach; Tak stabilny jak karbonowy materiał ramy, w szczególności podpory łańcucha muszą dużo wytrzymać w rowerze grawitacyjnym, a tutaj aluminium jest nadal trwalszą opcją z niewielką dodatkową wagą.
Jeśli chodzi o zarządzanie kablami: obecnie najnowocześniejsze jest to, że wszystkie kable i kable są prowadzone wewnątrz ramy. Może wyglądać ładnie, ale często staje się trudną grą cierpliwości, jeśli chodzi o konserwację i montaż. Canyon zdecydował się na sprytne rozwiązanie pośrednie dla Torque: wszystkie kable biegną pod dolną rurą w wytrzymałym plastikowym kanale, który służy również jako ochrona ramy. W przypadku naprawy osłonę można całkowicie zdjąć, aby można było łatwo oddzielić odpowiednią linkę od ramy.
Moment obrotowy w kanionie geometrii 2018
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 400 | 440 | 480 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 470 | 498 | 532 | 565 | 598 |
główka ramy (w mm) | 105 | 115 | 125 | 135 | 145 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 1147 | 1171 | 1195 | 1219 | 1243 |
Kąt skrętu (w °) | 65.3 | 65.3 | 65.3 | 65.3 | 65.3 |
Efektywny kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Rzeczywisty kąt siedziska (w °) | 68 | 68.5 | 68,5 | 69 | 69.4 |
Zasięg (mm) | 400 | 420 | 440 | 460 | 480 |
Stosy (mm) | 588 | 588 | 605 | 634 | 655 |
Jeśli chodzi o geometrię, nie odważą się na szalone eksperymenty i pozostają w sprawdzonych granicach, nie będąc w żaden sposób zacofanymi ani nawet staromodnymi. Przy nieco ponad 65° kąt główki ramy nie jest zbyt luźny jak na rower tej klasy, a zasięg 460 mm w rozmiarze L mieści się w znanych już sferach. Ciekawie prezentują się tylne widełki, które są ekstremalnie krótkie i mają 425 mm, co daje motocyklowi dużą zwinność, ale kosztem płynnej pracy. Efektywny kąt rury podsiodłowej jest dość stromy przy 74°, ale w rzeczywistości wynosi około 69°. Jeźdźcy z długimi nogami, którzy muszą wystarczająco szybko wyciągnąć sztycę, kończą z pośladkami na poziomie piasty tylnego koła lub nawet dalej. Ale oczywiście: Torque nie został zbudowany, aby ustanawiać rekordy skoczni.
Canyon Torque 2018: tył z trzystopniową kinematyką
Kinematyka tylnego końca to dla wielu laików artystyczna wioska: z zewnątrz często trudno dostrzec różnice, nawet dla wprawnego oka, ale są one jednym z decydujących czynników o tym, jak rower czuje się na szlaku, jak cóż, można pedałować pod górę i jak długo łożyska w tylnym końcu mogą wytrzymać obciążenie. Na tył Torque'a Canyon wziął model własnej firmy - Downhiller Sender zaprezentowany w zeszłym roku.
Oczywiście inżynierowie musieli poprawić kilka rzeczy, aby dostosować koncepcję tylnego zawieszenia rasowego roweru zjazdowego do pedałowanego roweru parkowego. Zachowana została jednak podstawowa zasada, zgodnie z którą charakterystyczna krzywa tylnego trójkąta przebiega przez trzy etapy skoku sprężyny. Charakterystyka Torque zmienia się w zależności od tego, jaki skok zawieszenia ma zapewnić, tj. jak nierówny lub umiarkowany jest teren.
Pierwsza faza: Wysokie przełożenie przez pierwsze 30% skoku pomaga pokonać początkowy opór amortyzatora powietrznego i zapewnia uczucie puszystości przy mniejszych uderzeniach.
Druga faza: Tylny koniec jest teraz znacznie ciaśniejszy wokół punktu ugięcia i zapewnia sprzężenie zwrotne i wsparcie podczas jazdy. W ten sposób moment obrotowy można skutecznie przyspieszyć, ale w razie potrzeby zapewnia również odpowiednią rezerwę skoku sprężyny.
Trzecia faza: Pod koniec podróży progresja wzrasta, aby zapobiec wybiciu się z dna, nawet jeśli skok się nie powiedzie.
Canyon Torque CF 2018: Trzy warianty karbonowe od 3.499 €
Trzy modele mają kombinację karbonowej ramy głównej i aluminiowego tylnego trójkąta. Szlachetny topowy model Canyon Torque CF 9.0 Pro jest wyposażony w szlachetne podwozie Fox Factory, napęd X01 Eagle od SRAM i nowe koła Mavic Deemax. Ciężki rower o masie 14,2 kg (informacje producenta) jest dostępny za 4.999 euro. Torque 9.0 jest nieco tańszy - tutaj musisz zadowolić się 36 jako wersją Performance Elite, GX Eagle waży kilka gramów więcej niż koła DT Swiss EX 1501. Torque CF 3.499 z 8.0-biegowym napędem GX i ramą Rock Shox to model podstawowy o wartości 11 euro. Przy wadze 14,5 kg jest nadal bardzo lekki dla freeridera.
Widelec: Rock Shox Lyric RCT3 180mm
Niemy: RockShox Super Deluxe RCT
Napęd: SRAM GX
Hamulec: Kod SRAM R
wirniki: Splajn DT Swiss E1700
opony: Maxxis Minion DHR II 2.4 MaxxGrip/MaxxTerra
Waga: 14,5kg
Cena: € 3.499
Widelec: Fox 36 Performance Elite 180 mm
Niemy: Pływak Fox Performance X2
Napęd: SRAM GX Eagle
Hamulec: Kod SRAM R
wirniki: Splajn DT Swiss EX1501
opony: Maxxis Minion DHR II 2.4 MaxxGrip/MaxxTerra
Waga: 14,3kg
Cena: € 3.999
Widelec: Fox 36 Fabryka 180mm
Niemy: Pływak fabryczny Fox X2
Napęd: SRAM X01 Orzeł
Hamulec: Kod SRAM RSC
wirniki: Mavic Deemax Pro
opony: Mavic Claw Pro XL 2.5 / Mavic Charge Pro XL 2.5
Waga: 14,2kg
Cena: € 4.999
Canyon Torque AL 2018: Te same parametry, większa waga, atrakcyjna cena - aluminiowy torque
W przeciwieństwie do Sendera, który początkowo był dostępny tylko z ramą karbonową, Canyon zaczyna również od aluminiowej serii modeli Torque. Podstawowy model Torque AL 5.0 oferuje prawie niezrównane wyposażenie za nieco ponad 2.000 euro: z ramą wykonaną z amortyzatorów Yari RC i Super Deluxe, kołami DT Swiss, hamulcami SRAM Guide i sztycą podsiodłową Reverb, możesz od razu zacząć bez żadnych modyfikacji .
Najdroższy aluminiowy wariant kosztuje 2.999 euro i już jest wyposażony w szlachetne podwozie Fox, lekkie koła E1700 od DT Swiss i napęd SRAM GX.
Widelec: RockShox Yari RC 180mm
Niemy: Rock Shox Super Deluxe R
Napęd: SRAM NX
Hamulec: Przewodnik SRAM RE
wirniki: DT Swiss E1850
opony: Maxxis Minion DHR II 2.4 MaxxGrip/MaxxTerra
Waga: 15,3kg
Cena: € 2.199
Widelec: Rock Shox Lyric RC 180mm
Niemy: RockShox Super Deluxe RCT
Napęd: SRAM GX
Hamulec: Przewodnik SRAM RE
wirniki: DT Swiss E1850
opony: Maxxis Minion DHR II 2.4 MaxxGrip/MaxxTerra
Waga: 15,2kg
Cena: € 2.599
Widelec: Rock Shox Lyric RC 180mm
Niemy: RockShox Super Deluxe RCT
Napęd: SRAM GX
Hamulec: Przewodnik SRAM RE
wirniki: DT Swiss E1850
opony: Maxxis Minion DHR II 2.4 MaxxGrip/MaxxTerra
Waga: 15,2kg
Cena: € 2.599
Widelec: Fox 36 Performance Elite 180 mm
Niemy: Pływak Fox Performance X2
Napęd: SRAM GX
Hamulec: Kod SRAM R
wirniki: Splajn DT Swiss E1700
opony: Maxxis Minion DHR II 2.4 MaxxGrip/MaxxTerra
Waga: 15,1kg
Cena: € 2.999