Market / Eurobike 2017: Na targach Eurobike 2017 austriackie stoisko KTM prezentowało dwie karbonowe atrakcje. Oprócz nowego 29-calowego Enduro KTM Prowler, pokazany w zeszłym roku Aerorad KTM Revelator Lisse jest teraz gotowy do produkcji seryjnej.
KTM Prowler: szlachetne enduro z włókna węglowego z dużymi kołami
Na Eurobike Media Days kilka miesięcy temu KTM zaprezentowało pierwsze studia nowego 29″ Enduro Prowler – teraz na Eurobike 2017 po raz pierwszy zaprezentowano w pełni zmontowany rower. Perełka wciąż tkwiła w szklanej gablocie, ale możemy iść z tym na nadchodzący sezon, spodziewając się roweru seryjnego, który będzie można kupić również od wiosny. Prowler wyraźnie różni się od reszty oferty rowerów górskich KTM już samym wyglądem - tylko połączenie w linii prostej, czyli ciągła linia od tylnej osi koła do mocowania amortyzatora, przypomina inne w pełni austriackie zakres.
W przeciwnym razie Prowler celowo otwiera nowy grunt: projekt z wieloma narożnikami i krawędziami jest odważny, ale bardzo dobrze pasuje do dzisiejszego świata, jest nowoczesny i przynajmniej bardzo nam się podobał. Taki kształt ramy jest możliwy tylko w przypadku karbonu, więc nic dziwnego, że Prowler jest dostępny tylko z ramą z włókna węglowego. Obszar zastosowania można zdecydowanie zobaczyć w obszarze enduro - oczywiście: ze 150 mm skokiem sprężyny i kołami 29 ″ to przyzwoite rezerwy na trudny teren - ale także mówi o rowerze przygodowym. Carbon w pełni powinien być idealnym towarzyszem wypraw odkrywczych, pokonywania nowych szlaków, a także stromych podjazdów, które, miejmy nadzieję, nie kończą się w ślepym zaułku. W związku z tym geometria KTM Prowler jest raczej umiarkowana i nie jest zaprojektowana tak bardzo do wyścigów i strzelania, jak niektórzy inni konkurenci enduro.
Geometria KTM Prowler
17 | 19 | 21 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 430 | 480 | 530 |
Pozioma rura górna (w mm) | 590 | 610 | 630 |
główka ramy (w mm) | 90 | 105 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 436 | 436 | 436 |
Rozstaw osi (w mm) | 1163 | 1186 | 1208 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 76.5 | 76.5 | 76.5 |
Zasięg (mm) | 426 | 443 | 459 |
Stosy (mm) | 611 | 625 | 639 |
Kąt skrętu jest dość stromy przy 67°, podobnie jak kąt siedzenia, który przy 76,5° (!) obiecuje duży nacisk na pedały i powinien mocno trzymać przednie koło na ziemi nawet na stromych podjazdach. Biorąc pod uwagę obszar użytkowania, uważamy za właściwe, aby podpory łańcucha nie były zbyt krótkie przy 436 mm: Otrzymujesz trochę bardziej płynną jazdę i stabilność kierunkową, nawet jeśli zwinność może trochę ucierpieć.
Na razie Prowler będzie dostępny tylko w jednej niezwykle wysokiej jakości konfiguracji: KTM Prowler Sonic. Za niecałe 7.000 euro karbonowa rama jest dostarczana z ramą Fox Factory składającą się z amortyzatora Float DPS i widelca 36 mm, hamulców Magura MT Trail i napędu SRAM XX1 Eagle. Szlachetnego wyposażenia dopełniają koła DT Swiss XM 1501 oraz sztyca Fox Transfer Factory. W najbliższych latach KTM chciałby jednak rozbudować platformę Prowler i wtedy prawdopodobnie zaoferuje też inne warianty wyposażenia.
KTM Revelator Lisse: wyścigówka Aero z inteligentnym zarządzaniem kablami
Austriacy dali również mały przedsmak KTM Revelator Lisse w okresie poprzedzającym targi. Nowy aero racer został całkowicie przeprojektowany od podstaw i – bez względu na to, jak różne mogą być obszary zastosowania – ma wspólną cechę z Prowler Enduro jego charakterystyczny, uderzający i, naszym zdaniem, niezwykle udany projekt. Fakt, że nowy wyścigowiec KTM wygląda tak schludnie, jest również zasługą sprytnego i całkowicie zintegrowanego zarządzania kablami: kable i linki biegną od początku do końca wewnątrz kokpitu i ramy. Umożliwia to kombinacja kierownicy i mostka opracowana przez KTM. Specjalne podkładki dystansowe są sprytne: pozwalają nie tylko zmieniać wysokość łodygi, ale także nachylenie. W przypadku topowej wersji sprawa z pociągami i tak jest omawiana dość szybko: tutaj bezprzewodowy SRAM eTap zapewnia szybką zmianę biegów.
Sama rama jest oczywiście przygotowana do elektronicznej i mechanicznej zmiany przełożeń i waży mniej niż 1.000 g - to najwyższa wartość dla zawodnika aero. Ponadto, pomimo charakterystycznego kształtu, udało się zachować zgodność z UCI, zwłaszcza w obszarze tylnego trójkąta - dzięki temu Revelator Lisse jest również dopuszczony do wyścigów. Decyzja o zastosowaniu wyłącznie hamulców tarczowych w Revelator Lisse może nie być popularna wśród wszystkich, ale biorąc pod uwagę prawdopodobnie nie do powstrzymania triumf hamulców hydraulicznych, jest to logiczne.
Nowy aero racer będzie początkowo dostępny w trzech wersjach wyposażenia. Oprócz topowego wariantu Prestige ze wspomnianą grupą SRAM eTap, pojawią się również tańsze opcje z Revelator Lisse Master (Ultegra Di2) oraz Revelator Lisse Elite (Shimano 105).
Schreibe einen Kommentar