Nowości produktowe: Miłośnicy kolarstwa na całym świecie z utęsknieniem czekali na nowy rower szosowy amerykańskiego producenta Specialized. Nowy wszechstronny model marki, Specialized Tarmac SL8, został zaprezentowany na Mistrzostwach Świata w Kolarstwie w Glasgow. Według producenta, dzięki różnym ulepszeniom ma to być „najszybszy rower wyścigowy na świecie”.
Pierwsza generacja Specialized Tarmac pojawiła się na rynku w 2005 roku, wtedy jeszcze w formie S-Works E5. Przez lata rower był nie tylko stale rozwijany, ale także mógł świętować sukcesy jak żaden inny rower wyścigowy w profesjonalnym peletonie. Dzięki holistycznemu podejściu SL7 był już jednym z najczęściej napędzanych modeli, ponieważ jest stworzony do każdego terenu. Jednak nowy Specialized Tarmac SL8 chce ulepszyć swoją grę w kluczowych obszarach wagi, aerodynamiki, komfortu i sztywności, a tym samym mieć „najszybszy rower na świecie” we własnych szeregach.
Podobnie jak poprzednik, amerykański producent koncentruje się również na SL8 jako wszechstronnym iw tym kontekście na całkowitej rewizji w decydujących obszarach. Korekty dokonywane są jednak tylko tam, gdzie jest to naprawdę konieczne.
17 sekund na 40 kilometrach, 128 sekund na Mediolanie-San Remo i 20 sekund na Col du Tourmalet – to tylko niektóre liczby, które amerykański producent podaje w związku ze swoim nowym Specialized Tarmac SL8, bo takie są właśnie wartości nowy model wyścigowy ma porównywać z wyjątkiem SL7. Głównym tego powodem jest z pewnością poprawa w zakresie masy i aerodynamiki.
Nowa rama S-Works w rozmiarze 56 waży imponujące 685 gramów, czyli prawie 170 gramów mniej niż i tak już lekki poprzednik. „Tańsza” karbonowa rama Fact 10r jest również zaskakująco lekka, zaledwie o 100 gramów więcej, czyli 780 gramów, dzięki czemu może dobrze dorównać niektórym topowym modelom innych producentów. Według producenta topowy model ma ważyć łącznie mniej niż 6,6 kilograma.
Oprócz wagi, ponownie zwrócono większą uwagę na aerodynamikę. Z jednej strony nowy Roval Aero Cockpit odgrywa tutaj ważną rolę, z drugiej strony w nowym SL8 zastosowano tak zwany „nose cone”. Mówi się, że ta końcówka rakiety jest przede wszystkim odpowiedzialna za ulepszone właściwości aerodynamiczne, ponieważ wybrzuszenie z przodu wyścigówki ma na celu skuteczniejsze kierowanie przepływu powietrza wokół ramy i kierowcy.
Aby jednak nie wpływać negatywnie na jakość jazdy poprzez wszystkie ulepszenia na papierze, współczynnik sztywności do masy został również poprawiony o ponad 30 procent, co powinno zapewnić lepsze przenoszenie mocy. Według Specialized, komfort na poziomie 6% był możliwy dzięki nowo zaprojektowanej aerodynamicznej sztycy.
Nowy Specialized Tarmac SL8 – przegląd modeli
W porównaniu z linią SL7, w nowej gamie modeli również zaszły pewne zmiany. Z jednej strony porzucono modele podstawowe Comp, a wśród modeli Expert nie będzie już wariantu Shimano Ultegra Di2. Wszystkie modele wyposażone są w miernik mocy od 4iiii lub Quarq. Maksymalny prześwit na opony wynosi oficjalnie 32 milimetry, a modele są dostarczane z oponami firmy o średnicy 26 mm.
S-Works Tarmac SL8 Di2
- ustawienie: Fakt 12r Węgiel
- grupa wektorów: Shimano Dura Ace
- wirniki: Roval Rapide CLX II
- opony: S-Works Turbo RapidAir
- Kabina pilota: Roval Rapide
- Waga: kilo 6,60
- Cena: 14.000 Euro
S-Works Tarmac SL8 eTap
- ustawienie: Fakt 12r Węgiel
- grupa wektorów: SRAM Czerwone AXS
- wirniki: Roval Rapide CLX II
- opony: S-Works Turbo RapidAir
- Kabina pilota: Roval Rapide
- Waga: kilo 6,85
- Cena: 14.000 Euro
Tarmac SL8 Pro UDi2
- ustawienie: Fakt 10r Węgiel
- grupa wektorów: Shimano Ultegra Di2
- wirniki: Roval Rapide CL II
- opony: S Działa Turbo
- Kabina pilota: Roval Rapide
- Waga: kilo 7,16
- Cena: 9.000 Euro
Tarmac SL8 Pro eTap
- ustawienie: Fakt 10r Węgiel
- grupa wektorów: SRAM Siła AXS
- wirniki: Roval Rapide CL II
- opony: S Działa Turbo
- Kabina pilota: Roval Rapide
- Waga: kilo 7,44
- Cena: 9.000 Euro
Tarmac SL8 Ekspert
- ustawienie: Fakt 10r Węgiel
- grupa wektorów: SRAM Rival AXS
- wirniki: Roval C38
- opony: S Działa Turbo
- Kabina pilota: Specjalistyczny stop ekspercki
- Waga: kilo 7,77
- Cena: 6.500 Euro
Ramy Tarmac SL8
Cena: 5.500 euro (S-Works) / 4.000 euro