Nowości produktowe: Pierwsza Orbea Orca pojawiła się na rynku 20 lat temu i była już wiernym towarzyszem baskijskich profesjonalnych kolarzy z zespołu Euskatel. Na przestrzeni lat model był wielokrotnie weryfikowany i dostosowywany do aktualnych wymagań. Wraz z najnowszą Orbea Orca na rok 2024, motocykl wyścigowy wkracza w 7. generację i wydaje się, że szczególną uwagę zwraca się na umiejętności wspinaczkowe.
Nowa Orbea Orca 2024 ma być czymś więcej niż wyjątkowo lekkim rowerem wyścigowym, ale nowy szosowy model Hiszpanów zapowiadany był hasłem „Chwała światłu”, a deklarowana waga 6,7 kilograma zwraca dodatkową uwagę. Oprócz niskiej masy, nowa Orca ma zapewniać najlepszą wydajność dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów, a także oferować szybkie przyspieszenie, zwinne prowadzenie i skuteczne tłumienie drgań. Podstawą tego jest rama, która powinna być szczególnie elastyczna lub szczególnie sztywna w kluczowych punktach.
Według producenta filozofia Orbea Racing zawsze zapewniała, że marka idzie własną drogą. W segmencie rowerów szosowych zaobserwowano rosnącą polaryzację z coraz większą liczbą specjalnych modeli do bardzo specyficznych obszarów użytkowania, dlatego podjęto decyzję o wypowiedzeniu wojny górom i wprowadzeniu na rynek prawdziwych lekkich modeli Orbea Orca 2024.
Mała dygresja menedżerów produktu Orbea daje ciekawy wgląd w przemyślenia podczas prac rozwojowych: „Najbardziej opływowy rower wyścigowy nigdy nie może być szczególnie lekki. I odwrotnie, superlekki rower wyścigowy nie może jednocześnie osiągnąć najwyższych wartości w zakresie aerodynamiki. 500 gramów mniej na pięcioprocentowym stromym podjeździe to oszczędność około trzech watów. Przy dziesięcioprocentowym nachyleniu mówimy już o sześciu watach. Z drugiej strony, przy wyższych prędkościach w grę wchodzi aerodynamika. Wyjątkowo opływowy samochód wyścigowy oszczędza około 30 watów przy 40 km/h, 15 watów przy 50 km/h i około 28 watów przy XNUMX km/h. W związku z tym nie ma sensu zwiększać masy lekkiego roweru wyścigowego za pomocą elementów aerodynamicznych. Podczas wspinaczki obowiązuje następująca zasada: im lżejszy rower wyścigowy, tym lepiej. Zastosowanie elementów aerodynamicznych o dodatkowej wadze zniweczyłoby tę zaletę. Ponadto rower wyścigowy straciłby swoją szczególnie zwinną i responsywną obsługę, co oczywiście prowadziłoby do mniejszej radości z jazdy i gorszego czucia na zjazdach po podjazdach”.
Aby zmniejszyć wagę Orki, Orbea przyjrzał się uważnie wszystkim szczegółom. Im lżejsza staje się rama, tym trudniej zaoszczędzić więcej gramów bez konieczności akceptowania wad. Tutaj chodziło o różne szczegóły, aby uzyskać niezbędne gramy. Efektem tej pracy jest rama OMX o wadze 750 gramów w rozmiarze 53 i widelec o wadze 360 gramów. Tańsza rama OMR waży 1.030 gramów, a odpowiedni widelec 410 gramów.
Aby osiągnąć te wartości, przede wszystkim zminimalizowano nakładanie się materiału. Rama karbonowa składa się z pojedynczych mat węglowych, które są precyzyjnie cięte i układane razem w określony wzór przed sklejeniem żywicą epoksydową. Dzięki zastosowaniu większych, ale mniejszej liczby mat, nowa Orca ma mniej zakładek, co oznacza, że można zaoszczędzić kilka gramów wagi. W ten sposób na wysokiej jakości ramie OMX można było zaoszczędzić 90 mat karbonowych.
Lakier i małe części ramy również odgrywają ważną rolę pod względem masy. Tak malowane są wszystkie ramy w siedzibie firmy Orbea w Kraju Basków. Dzięki temu Orbea może dokładnie kontrolować cały proces i jeszcze bardziej obniżyć wagę. W szczególności oznacza to oszczędność około 15 gramów na farbie i 20 gramów na małych częściach.
Dzięki współpracy z kołami OQUO i zastosowaniu komponentów własnej marki OC Components, Orbea była w stanie od samego początku opracować rower wyścigowy jako kompletny system. Na przykład możesz idealnie zrównoważyć wagę i zaoszczędzić cenne gramy tu i tam.
Aby jednak mieć pewność, że lekkość nie odbywa się kosztem wydajności, od samego początku podczas opracowywania Orki ustalono docelowy poziom sztywności. Zapewnia to efektywne przenoszenie mocy na drogę. Tak zwana konstrukcja ramy Powerspine odgrywa tutaj kluczową rolę. Dolna część ramy pochłania większość sił skrętnych i sił poprzecznych. Rura czołowa, dolna rura i tylne widełki są szczególnie odporne na skręcanie. Dzięki temu skutecznie przenoszą moc na tylne koło. Zapewniają również precyzyjną kontrolę i bezpośrednią obsługę. Dzięki tej koncepcji Orbea chce zaoszczędzić na wadze w innych obszarach ramy bez wpływu na sztywność, zgodnie z własnymi oświadczeniami. Zaokrąglone obszary ramy, które zapewniają lepsze tłumienie drgań, zapewniają niezbędny komfort.
Nowe modele i wyposażenie Orbea Orca 2024

Oprócz górnej ramy Orbea Orca OMX w dwóch kolorach, dostępna jest również nieco tańsza ramka OMR w trzech wariantach kolorystycznych. Oba modele są dostępne w siedmiu rozmiarach ramek. Dzięki sprawdzonemu systemowi Orbea MyO możesz personalizować modele według własnych pomysłów i potrzeb. Ceny modeli OMX wahają się od 10.999 5.799 euro do 3.399 XNUMX euro w zależności od wyposażenia. Modele OMR są dostępne od XNUMX euro.