Test: Merida Cyclo Cross 2.500 za 5000 euro ma wszystko, czego potrzebuje nowoczesny rower przełajowy, plus kilka bardzo ładnych i praktycznych detali.
Nazwisko Wolfgang Renner jest ściśle związane z marką Merida. Ważna siła napędowa niemieckiego przemysłu rowerowego, jako wielokrotny mistrz Niemiec w biegach przełajowych, bardzo interesuje się kolarstwem przełajowym; i tak jego firma Centurion i siostrzana marka Merida oferują dość szeroką gamę wyścigówek terenowych. W rzędach modeli dwa na siedem Merida Cyclo Cross 5000 oferuje najtańszą opcję eksploracji terenu na rowerze z włókna węglowego. W każdym razie, jeśli nie chcesz wydawać więcej niż 2.500 euro na karbonowy crosser, teraz powietrze jest rozrzedzone - więc sama cena sprawia, że Cyclo Cross 5000 jest interesujący.
Merida Cyclo Cross 5000 – nowoczesny crosser z włókna węglowego do 2.500 euro
Czego można się spodziewać za taką sumę? Przede wszystkim oczywiście nowoczesna technologia, a Merida Cyclo Cross 5000 nie stoi na przeszkodzie. Na pokładzie oczywiście hamulce tarczowe - w pełni hydrauliczne, jak przystało na wyższy segment cenowy. Osie przelotowe również od dawna są obowiązkowe w crossach; Ponadto, podobnie jak wiele modeli przeznaczonych do poważnego użytku sportowego, Merida jest wyposażona w grupę osprzętu 1×11 firmy SRAM.
Wewnętrzne kable i linki są również kwestią honoru w Meridzie Cyclo Cross 5000 i są pożądane w sportach przełajowych pod kilkoma względami: Ułatwiają przenoszenie crossera i jego czyszczenie. Przewód hamulca przedniego jest poprowadzony w widelcu tak, aby pasował. Zintegrowany suport służy przede wszystkim do pięknego wyglądu.
Przypuszczalnie dość lekka karbonowa rama jest przeznaczona do różnych systemów przerzutek, co widać przede wszystkim na rurze podsiodłowej. Tutaj dwie śruby czekają na przytrzymanie podstawy wyrzutni; powiązana przerzutka przednia może być obsługiwana zarówno mechanicznie, jak i elektronicznie. Laminowane gwintowane oczka na tylnym trójkącie i widelcu są raczej nietypowe dla ramy karbonowej; Ci, którzy używają Crossera jako wszechstronnego, a także używają go do zimowych treningów ulicznych, będą zadowoleni z opcji dołączenia błotników. A ta opcja jest oczywista, zwłaszcza że Merida Cyclo Cross 5000 niewiele różni się od ulicznego rajdowca pod względem prowadzenia. Model 53, którym jeździmy, jest dość krótki i ma rozstaw osi wynoszący 1.003 mm, dzięki czemu jest bardzo zwrotny; stromy widelec zapewnia żywe sterowanie. Ponadto rama jest wyjątkowo sztywna i pozwala na szybkie przyspieszenie.
Sprytne detale sprawiają, że Merida Cyclo Cross 5000 jest szczególnie interesująca
Ważąca 8,8 kg plus pedały Merida Cyclo Cross 5000 jest średnio lekka lub ciężka - to kwestia punktu widzenia, ale nawet nieco lżejsza niż podano na stronie internetowej producenta. Zestaw kół waży łącznie około 3,6 kg; bez opon, obręczy i tarcz hamulcowych to tylko dobre 1.800 g. To dobra wartość jak na standardowe koło z 32 szprychami. Koła są wyposażone w opony Maxxis Mud Wrestler, które mają mniej bieżnika niż sugeruje nazwa, ale mają dobrą przyczepność w błocie i zapewniają łatwą jazdę. Alternatywnie, felgi Merida mogą być również wyposażone w opony bezdętkowe, ale w tym przypadku może to nawet nie być konieczne: bardzo szeroka obręcz (zewnętrzna 26/wewnętrzna 23 mm) rozciąga oponę daleko od siebie, czyniąc ją mniej podatną na przebicie . Nawet przy ciśnieniu powietrza poniżej 2 barów opona pewnie leży na feldze i nie zaczyna pływać, gdy rower jest pochylony.
Jeśli chodzi o opony, Merida Cyclo Cross 5000 może być również używana w sposób odpowiedni dla gatunku bez żadnych zmian; jeden lub drugi kierowca będzie chciał tylko inną kasetę. Chociaż całkowity rozmiar zestawu czarnych zębatek z 11-42 zębami jest niesamowity (w przypadku tarczy 40 dostępna jest nawet redukcja), tu i ówdzie chcesz mieć pośrednie stopnie podczas szybkiej jazdy, aby móc jeździć z nawet częstotliwość pedałowania. Zainstalowanie kasety 11-32 pozwoliłoby również zaoszczędzić ponad 200 gramów „masy wirującej”. Jeśli pochodzisz z podwójnej tarczy, możesz spodziewać się praktycznej „blokady klatki” podczas zdejmowania koła: Jeśli pociągniesz tylną przerzutkę do tyłu w stronę mocnej sprężyny i naciśniesz przycisk z symbolem blokady, zablokuje się ona w tej pozycji i możesz to zrobić Po prostu wyjmij wirnik. Po zamontowaniu przerzutka tylna jest lekko cofana i następuje „kliknięcie” oraz zwolnienie blokady.
Podczas zdejmowania przedniego koła zauważalne jest urządzenie zabezpieczające przed awarią, które zapewnia, że koło nie stoczy się natychmiast po zdjęciu szybkozamykacza. Podczas instalacji należy lekko rozsunąć golenie widelca. To trochę komplikuje sprawę, ale wirnik znajduje się we właściwym miejscu, gdy wciskasz oś.
Nawet jeśli najtańsza z grup SRAM CX jest zamontowana na Meridzie Cyclo Cross 5000 - nie ma nic złego w działaniu. Po krótkim docieraniu krążki są równie żwawe, co łatwe do dozowania; Funkcja kół zębatych jest świetna, chociaż łańcuch na największych zębatkach spada nieco dłużej niż zwykle na następną mniejszą zębatkę. Przerzutka „X-Horizon” zapewnia wysokie napięcie łańcucha podczas jazdy na małych zębatkach; „pas ratunkowy” działa dość płynnie pomimo wielu zębów. Dźwignie hydrauliczne grup osprzętu SRAM mogą niektórym osobom wydawać się nieco duże; Są jednak ergonomicznie górne, a „garb” u góry pozwala na dodatkowe ułożenie chwytu.
Geometria Merida Cyclocross 5000
47cm | 50cm | 53cm | 56cm | 59cm | |
rura podsiodłowa (w mm) | 470 | 500 | 530 | 560 | 590 |
Pozioma rura górna (w mm) | 520 | 530 | 545 | 558 | 573 |
główka ramy (w mm) | 100 | 111 | 131 | 150 | 171 |
tylny trójkąt (w mm) | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Rozstaw osi (w mm) | 1002 | 998 | 1003 | 1012 | 1028 |
Kąt skrętu (w °) | 70.5 | 71.5 | 72 | 72.5 | 72.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Zasięg (mm) | 371 | 372 | 379 | 387 | 396 |
Stosy (mm) | 521 | 535 | 554 | 574 | 594 |
Jechaliśmy na trochę za małym rowerze z dużym przedłużeniem karbonowej sztycy, przez co rower był całkiem wygodny i w tym kontekście nie możemy zapomnieć o małym czerwonym kółku pod siodełkiem, które sprawia, że łatwiej regulować kąt nachylenia siedziska. Jeśli chodzi o geometrię siedzenia, Merida prezentuje się jako wyważona – nie siedzi się zbyt rozciągniętym ani zbyt wysoko uniesionym. Ostatecznie pozostaje bardzo pozytywne ogólne wrażenie, zwłaszcza biorąc pod uwagę niską cenę nowoczesnego crossera z włókna węglowego. Wolfgang Renner z pewnością chciałby jeździć na tym rowerze, gdy był aktywny.
Schreibe einen Kommentar