Test: za cenę znacznie poniżej 1.500 euro, Haro Shift R3 to 120 mm w pełni, który kosztuje mniej niż niektóre amortyzowane widelce lub zestawy kołowe. Poddaliśmy rower próbie na szlakach wokół jeziora Garda - i byliśmy zaskoczeni.
Kolarstwo górskie to drogie hobby. Możesz z łatwością zapłacić 1.000 euro za nowoczesny hardtail, podczas gdy dwukrotność lub więcej szybko należna jest za pełny. Oczywiście jest też tańszy sposób: niestety te niedrogie rowery często nie nadają się do użytku sportowego, zwłaszcza w trudnym terenie. Dylemat dla początkujących w każdym wieku: albo wydać dużo pieniędzy, nie mając pewności, że zostaniesz z tym sportem na dłuższą metę. Lub zaoszczędź na zakupie i zduś zabawę w zarodku z powodu wadliwego materiału.
Od czasu do czasu pojawiają się jednak koła, które są w stanie rozwiązać wspomniany dylemat. Amerykański producent Haro obiecuje mieć coś takiego w swoim asortymencie dzięki Shift R3. Za sugerowaną cenę detaliczną 1.349 € (do końca maja za mniej niż 1.200 € bezpośrednio od Haro!) jest 120 mm w pełni z bardzo rozsądnym i odpowiednim wyposażeniem - dodatkowo obiecuje stabilną ramę, która również wytrzyma obciążenia poza tym, czym jest dla 120 mm, jest w pełni zaprojektowany do wytrzymania.
W ramach Riva Bike Festival pożyczyliśmy rower testowy Haro Shift R3, aby przetestować go w materiałochłonnym i niezwykle wymagającym terenie wokół jeziora Garda. Nawet na osławionym numerze 601 taniość musiała się w pełni sprawdzić.
Haro Shift R3 – Rama
Rama Shift R3 jest wykonana z litego aluminium i wykorzystuje klasyczny czterobelkowy układ zawieszenia z tyłu. W tym przedziale cenowym trzeba obejść się bez ekstrawagancji, ale wykonanie jest niezmiennie solidne do wysokiej jakości, nawet kable i linki biegną całkowicie wewnątrz ramy. Rama jest przystosowana do kół 27,5″, a piasty mają miejsce na nowoczesny standard Boost. Mówiąc o przestrzeni: Shift R3 jest standardowo wyposażony w opony o szerokości 2,25 ″, ale tylny koniec oferuje również miejsce na 2,35 lub 2,4 ″.
Mimo że nasz rower testowy był wyposażony w napęd 1-biegowy, rama oferuje również możliwość zamontowania przedniej przerzutki z odpowiednim prowadzeniem linek. Naprawdę podobały nam się szczegóły, takie jak dostosowana i zintegrowana ochrona tylnego trójkąta, co z pewnością nie jest oczywistością w tym przedziale cenowym.
Ogólnie geometria Haro Shift R3 jest dość nowoczesna – z jednym wyjątkiem: kątem skrętu. Kąt 68,5° jest bardziej stromy niż w przypadku wielu nowoczesnych rowerów maratońskich i niekoniecznie powinien sprzyjać płynnej jeździe. Jednak inne wymiary są najnowocześniejsze: rama główna jest ładna i długa i zapewnia wystarczającą swobodę ruchów, rura podsiodłowa nie jest zbyt długa.
Geometria Haro Shift R3
XS | S | M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 368 | 406 | 457 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 585 | 615 | 630 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 120 | 130 |
tylny trójkąt (w mm) | 440 | 440 | 440 | 440 |
Rozstaw osi (w mm) | 1101 | 1123 | 1159 | 1179 |
Kąt skrętu (w °) | 68 | 68.5 | 68.5 | 68.5 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Zasięg (mm) | 390 | 413 | 445 | 461 |
Stosy (mm) | 582 | 593 | 603 | 612 |
Haro Shift R3 – Wyposażenie
Ramki do zdjęć | Stop 6061-T6 |
widelec amortyzowany | RockShox Judy Srebrny 120mm |
niemy | RockShox Monarch R |
wirniki | Pivit Boost / Weinmann U-26 |
Opona VR | Kenda Honey Borsuk 2,2 |
Tętno opon | Kenda Honey Borsuk 2,2 |
przerzutka tylna | Shimano Deore M6000 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore M6000 |
korba | Suntour Zeron Boost 30t |
przerzutka | bez |
Hamulec | SHIMANO M365 |
tarcze hamulcowe | 180 / 160mm |
sztyca | Stop Pivita 31.6 |
siodło | Sport rakietowy WTB |
trzon | Pivit ze stopu 55 mm |
Lenker | Pivit ze stopu 720 mm |
Jasne, ze względu na niską cenę trzeba iść na kompromisy, jeśli chodzi o wyposażenie Haro Fully. Sztuką jest jednak zapisywanie w odpowiednich miejscach. Zawieszenie RockShox, składające się z amortyzatora Monarch R z tyłu i widelca Judy Silver z przodu, jest wielokrotnie lepsze niż to, co zwykle dostaje się w rowerach z pełnym zawieszeniem w tym przedziale cenowym. Oczywiście tłumienie np. Judy jest raczej proste, a ze względu na 32mm golenie też nie jest cudem sztywności - ale jedno i drugie nie powinno być zbyt ważne, zwłaszcza dla początkujących.
Jak już wspomniano, do napędu zastosowano rozwiązanie bez przedniej przerzutki – również nietypowe w tym przedziale cenowym. Zastosowano nową grupę M6000 Deore z kasetą 11-42 i nową korbą Suntour Zeron z tarczą 30 ton. Nie uzyskasz więc cudu przepustowości, ale kaseta powinna wystarczyć na większość terenu, zwłaszcza że powinieneś być w stanie pokonać bardziej strome podjazdy z tarczą 30. Zawsze lepsze niż tani napęd z grzechoczącą i źle działającą przednią przerzutką.
Hamulce również pochodzą od Shimano i tutaj musimy trochę podkręcić nos: M365 jest jednym z najtańszych hamulców hydraulicznych od Japończyków i poza tym jest bardziej domowy w sektorze trekkingowym. Mając 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu, wybierasz zwykłe rozmiary do pełnych touringów, które jednak nie oferują zbyt dużej swobody pod względem siły hamowania i odporności na blaknięcie.
Dzięki szerokości 25 mm obręcze zapewniają wystarczające wsparcie nawet dla nieco szerszych opon. Te ostatnie pochodzą z Kendy na Shift R3. Honey Badger to dobrze znany wszechstronny rower, który wydaje się być dobrze dobrany na rower w tej klasie podróży. Części OEM firmy Pivit są zaufane w przypadku kokpitu: mostek jest ładny i krótki (55 mm), ale kierownica jest dość krótka (720 mm). Szczególnie więksi kierowcy prawdopodobnie będą musieli się tutaj poprawić. W przeciwieństwie do serii, nasz rower testowy został również wyposażony w sztycę regulowaną 100 mm. Polecamy to ulepszenie każdemu kupującemu, który chce regularnie jeździć po szlakach, zwłaszcza że teraz dostępne są odpowiednie regulowane sztyce za około 150 euro.
Haro Shift R3 - Na szlaku
Trzeba przyznać, że tak naprawdę nie wiedzieliśmy, czego się spodziewać po Shift R3 na szlaku. W trudnym terenie wokół jeziora Garda stopniowo zbliżaliśmy się do coraz większych wyzwań dla jeźdźców i motocykli. Pomimo dość dużej masy rower spisywał się na podjazdach więcej niż przyzwoicie. Czterobelkowy tylny trójkąt jest sprawny, najpóźniej po uruchomieniu blokady amortyzatora jest kompletna cisza, nawet jeśli chodzi o bujanie.
Pozycja siedząca jest dość nowoczesna - siedzisz dość centralnie na rowerze, a przy opuszczonym siodełku masz dużo miejsca na przenoszenie ciężaru ciała. To też było konieczne, bo po krótkim omacaniu zrobiło się poważnie i pierwszy kamienisty i zablokowany szlak pokonaliśmy pod kołami. Haro spisał się tutaj zaskakująco dobrze, podwozie było ładne i aktywne, a nawet zachęcało do małej zabawy. Niestety dość wcześnie stromy przód miał negatywny wpływ, przez co motocykl był trochę nerwowy przy dużych prędkościach. Wąska kierownica również odegrała tu swoją rolę: początkujący zdecydowanie powinni wypróbować szerszy model.
Z drugiej strony absolutnie nie można było narzekać na napęd, który spisywał się bardzo dobrze i niczym nie ustępował znacznie droższym rowerom. Fakt, że trzeba ograniczyć przepustowość, nie miał dla nas większego znaczenia: na najniższym biegu 30-42 t masz rezerwy na strome podjazdy, w dół możesz efektywnie pedałować „tylko” do 30 km/h, ale kto potrzebuje tego na MTB poważnie bardziej?
Na dłuższych zjazdach hamulce również osiągały swoje granice, a wymagany wysiłek ręczny wzrastał. Byliśmy mile zaskoczeni bardzo sztywną ramą, która nigdy nie była niebezpieczna i zapewniała wystarczające bezpieczeństwo nawet podczas skoków. Ze względu na bardzo pozytywne wrażenie, jakie wywarliśmy na Shift R3 podczas naszego testu, rower 120 mm mógł nawet wypuścić parę na końcu niesławnego szlaku 601.
Wysokie stopnie, niezliczone kamienie, luźne piargi: tutaj każdy rower enduro osiąga swoje granice. Haro był tutaj zdecydowanie na granicy wytrzymałości, ale zawsze był łatwy do opanowania - nawet jeśli z pewnością wymagał odpowiednio doświadczonego kierowcy. Jednak najważniejsze spostrzeżenie na koniec: nawet po tych trudach nie znaleźliśmy żadnego luzu na ramie ani żadnych uszkodzeń.
Schreibe einen Kommentar