Drössiger XMA Flow Select Plus 1: Rama i geometria
Nowość w tym roku modelowym Drössiger XMA Flow Select bazuje na znanym już XMA 29, który testowaliśmy jakiś czas temu. Absolutnie unikalny kształt ramy i jej tył, podstawowa geometria i kompatybilność z kołami 29″ pozostały. Nowością są jednak osie boost, a dzięki dużemu prześwitowi na opony możliwość zamontowania kół 27,5+. Flow SELECT również bierze swoją nazwę od tej wolności wyboru. W naszym teście przetestowaliśmy wariant z szerokimi oponami B+.
Oczywiście z XMA Flow Select otrzymujesz te same korzyści, co ze wszystkimi rowerami Drössiger: możesz wybrać kolor ramy głównej, tylnego trójkąta i naklejek przed ich zakupem. Jeśli chcesz, możesz zdobyć wyjątkowy rower, którego raczej nie zobaczysz po raz drugi na szlakach - bez konieczności robienia tego samemu. Rama oferuje 130 mm z tyłu, a tradycyjny tylny trójkąt z czterema drążkami zawieszenia powinien być raczej zarezerwowany na podjazdach.
Drössiger XMA Flow Select jest dostępny we wszystkich wariantach wyposażenia z aluminiową ramą, która przy nieco ponad 3 kg niekoniecznie należy do najlżejszych na rynku. W odniesieniu do masy całkowitej należy jednak ponownie spojrzeć na to z perspektywy ze względu na wysokiej jakości sprzęt, o którym za chwilę powiemy kilka słów. Ciekawa jest decyzja Drössigera na rzecz trasowania linii i pociągów z zewnątrz. Płyniesz z tym trochę pod prąd, ale z jednej strony znacznie ułatwia to konserwację, az drugiej strony kable są prawie niewidoczne dzięki poprowadzeniu pod dolną rurą.
Geometria Drössiger XMA Flow Select
S | M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 430 | 460 | 510 |
Pozioma rura górna (w mm) | 590 | 610 | 630 |
główka ramy (w mm) | 110 | 120 | 130 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1135 | 1155 | 1175 |
Kąt skrętu (w °) | 68.5 | 68.5 | 68.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74.5 | 74.5 | 74.5 |
Zasięg (mm) | 420 | 440 | 460 |
Stosy (mm) | 615 | 620 | 630 |
Geometria Drössiger XMA Flow Select jest dość nowoczesna, choć nie tak bezkompromisowa jak u niektórych konkurentów. Kąt główki 68,5° jest dość stromy, az zasięgiem też nie robi się szalonych rzeczy. Nieco wyższy stos również stawia jeźdźca w dość pionowej pozycji. Tylne widełki, które są naprawdę bardzo krótkie i mają 430 mm, są bardzo ładne, dzięki czemu XMA powinien być dobrze manewrowalny. Szkoda, że do wyboru masz tylko trzy rozmiary ramek; prawdopodobieństwo, że znajdziesz się gdzieś pośrodku i otrzymasz ramę, która nie będzie idealnie pasować, jest większe niż w przypadku innych rowerów, z których niektóre oferują do sześciu rozmiarów.
Drössiger XMA Flow Select Plus 1: Funkcje
Ramki do zdjęć | Doładowanie XM 29 |
widelec amortyzowany | RockShox Pike RC |
niemy | Rock Shox Monarch RT3 DebonAir |
wirniki | Skrobak WTB i40 / DT Swiss 350 |
Opona VR | Rakieta Schwalbe Ron EVO 2.8 |
Tętno opon | Rakieta Schwalbe Ron EVO 2.8 |
przerzutka tylna | SRAMX01 |
dźwignia zmiany biegów | SRAMX1 |
korba | Race Face Aeffect SL 28t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Szlak Magurskiej MT |
tarcze hamulcowe | Magura Storm HC 180mm |
sztyca | RockShox Reverb Stealth 150mm |
siodło | Ergona SMA30 |
trzon | Turbina wyścigowa 35 |
Lenker | Race Face Next 35 Carbon |
Po pierwsze: za mniej niż 3.500 euro Drössiger XMA Flow Select ma „tylko” aluminiową ramę, ale ma niezmiennie wysokiej jakości do szlachetnego wyposażenia, co ogólnie nas zaskoczyło. Podczas gdy rama wykonana z RockShox Pike RC i RockShox Monarch RT3 nadal mieści się w kategorii „powyżej średniej”, na przykład kokpit Race Face, w tym super lekka i sztywna karbonowa kierownica Next 35, jest bardzo nietypowy w tym przedziale cenowym.
Napęd jest również w pełni przekonujący: nie tylko jest tu zainstalowana jedna grupa SRAM, ale X01/X1 Mix jest nawet jednym z wyższej jakości napędów w tej kategorii. Korba Race Face Aeffect z tarczą Direct Mount z 28 zębami uzupełnia niezwykle pozytywny ogólny obraz napędu. Kolejną atrakcją są koła: składają się one z zestawu piast DT Swiss 350 z wytrzymałym wolnobiegiem zębatym oraz bardzo dobrych obręczy WTB Scraper i40. Tak wysokiej jakości zestaw kół w kompletnym rowerze poniżej 4.000 euro jest dość rzadki.
Hamulce również płynnie pasują do pozytywnego ogólnego obrazu: Magura MT Trail z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu i dwoma tłokami z tyłu to bardzo dobry wybór dla wszechstronnego pojazdu, takiego jak Drössiger. Tarcze 180 mm powinny zapewnić wystarczającą moc, ale ciężsi rowerzyści mogą rozważyć założenie tarczy 203 mm z przodu.
Dzięki Rock Shox Reverb opierasz się na zwykłej sztycy regulowanej, a także polegasz na wariancie ze skokiem 150 mm - w sam raz dla roweru na szlaki. Opony Rocket Ron w rozmiarze 2,8″ zastosowano z tyłu i ku naszemu zdziwieniu również z przodu. Profil został zaprojektowany z myślą o niskim oporze toczenia, a nie dużej przyczepności, więc byliśmy ciekawi, jak opona Schwalbe będzie się zachowywać, zwłaszcza na przednim kole.
Podsumowując, jest to naprawdę bardzo dobry sprzęt, który ostatecznie spycha wagę całego roweru znacznie poniżej 14 kg, pomimo dość ciężkiej ramy.
Drössiger XMA Flow Select Plus 1: Na szlaku
Drössiger był jednym z ulubieńców testerów w naszym teście zjazdowym. Z jednej strony wynika to z naprawdę niezwykle udanego i mocnego podwozia, w którym dostępne jest tylko 130 mm, ale dzięki dodatkowym oponom wydaje się, że jest o wiele więcej. Tylny koniec jest niezwykle chętny do pochłaniania, ale nadal zapewnia wystarczającą ilość informacji zwrotnych od podłoża przez cały czas, aby uniknąć gąbczastości. Pike z przodu jest tak pewny siebie jak zawsze - czy to na płynnych szlakach, czy przy szybkich uderzeniach i masakrze korzeni. Zaskakujące było to, że kąt skrętu, który na papierze był dość stromy, prawie nie miał negatywnego wpływu nawet na strome podjazdy. Opony Rocket Ron toczą się dobrze zgodnie z oczekiwaniami i solidnie spisują się na szlaku. Jednak gdy tylko grunt staje się głębszy, opona plus szybko osiąga swoje granice, zwłaszcza na przednim kole. Tutaj zdecydowanie wolelibyśmy coś z większą przyczepnością, na przykład Nobby Nic. Dzięki Rocket Ron oddajesz duży potencjał, jaki faktycznie oferują szerokie opony.
Drössiger nie był tak przekonujący na podjazdach. Szczególnie dłuższe podjazdy są dość trudne na XMA Flow Select Plus. Tylny koniec kołysze się zauważalnie, jeśli amortyzator nie jest całkowicie zamknięty. Ponadto niektórzy z naszych długonogich testerów mieli problem z dość płaskim rzeczywistym kątem siodełka: jeśli trzeba wyciągnąć sztycę daleko z ramy, kąt siodełka staje się bardziej płaski i masz wrażenie pedałowania od tyłu. To kosztuje niepotrzebną energię.
Sprzęt nie pozostawiał wątpliwości – również w praktyce. Kokpit jest odpowiedni dla takiego motocykla, a ergonomia jest doskonała. Hamulce trzymają się mocno, ale nadal łatwo je kontrolować. Zmiana przełożeń jest wyraźna i precyzyjna - musisz pójść na kilka kompromisów pod względem przepustowości w porównaniu z nowszym 12-biegowym Eagle lub konwencjonalnymi 2-biegowymi napędami. Dzięki wstępnie zmontowanej tarczy z 28 zębami masz łatwe przełożenie na stromych podjazdach, ale jeśli lubisz pedałować z dużą prędkością na równym terenie, być może będziesz musiał przełączyć się na 30 zębów.
Schreibe einen Kommentar