Test: Cube Stereo jest stałym elementem portfolio niemieckiego producenta od wielu lat. Jednak w roku modelowym 2016 wszechstronna trasa została całkowicie zmieniona - z nowoczesną geometrią, aw niektórych wariantach z lekką ramą z włókna węglowego. Mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska głośnikowi Cube Stereo 4.000 C140 SL 62, który kosztuje prawie 29 euro.
Cube Stereo 140 C:62 SL 29: rama i tył
Największą atrakcją Stereo 140 C:62 SL 29 jest szlachetna rama z włókna węglowego. Podczas gdy zaawansowany technologicznie materiał był kojarzony przede wszystkim z lekką konstrukcją i maszynami wyścigowymi, w ostatnich latach coraz więcej producentów wyposaża swoje rowery w mocniejsze ramy wykonane z włókna węglowego. Przyczyn tego jest wiele: nie tylko karbon ma niezaprzeczalnie lepszy stosunek sztywności do masy niż aluminium, ale nowoczesne procesy produkcyjne sprawiły, że materiał, który kiedyś był znany ze swojej kruchości, stał się znacznie bardziej wytrzymały. To nie przypadek, że teraz dostępne są nawet rowery zjazdowe z ramami z włókna węglowego. Cube jest bez wątpienia jednym z pionierów w tej dziedzinie i od pewnego czasu oferuje modele w pełni wyposażone w ramy karbonowe poza obszarem XC.
Standard Boost jest nowy w obecnym modelu Cube Stereo 140: Szersze piasty na przednich i tylnych kołach pozwalają na zbudowanie bardziej stabilnych kół, co ma sens szczególnie w przypadku 29er, takich jak SL 29, a także umożliwia zoptymalizowanie linii łańcucha przy mniejszej przekrzywienie. Z drugiej strony konstrukcja tylnego trójkąta jest wypróbowana i przetestowana: 4-przegubowy z Horstlink na haku zapewnia zrównoważoną charakterystykę z lekką progresją, aby zapobiec ugięciu amortyzatora w środkowym skoku zawieszenia.
Opinie na temat konstrukcji rowerów Cube zawsze były podzielone - i to raczej nie zmieni się w przypadku Stereo 140: błyszczące czarne wykończenie z dużymi obszarami niebieskich i turkusowych logo oraz doskonale dopasowane optycznie dodatki, w tym naklejki na widelec i osłony kabli . Naprawdę dobrze zaokrąglony ogólny obraz z dużą dbałością o szczegóły, nawet jeśli motocykl może być nieco zbyt stylizowany dla jednego lub drugiego purysty. Ale jak zwykle gusta są różne.
Cube Stereo 140 C:62 SL 29: Geometria
Nawet jeśli dane na papierze stawiają Cube Stereo 140 blisko nowoczesnych rowerów terenowych, bliższe przyjrzenie się pokazuje, że pierwsze wrażenie jest nieco mylące. Pewnie: ze skokiem 140 mm, kołami 29″ i kątem pochylenia główki ramy wynoszącym 68°, Cube czuje się jak w domu na szlakach. Kąt siedzenia prawie 75° obiecuje również duży nacisk na pedały i odpowiednio dobry napęd.
Geometria Cube Stereo 140 SL 29
16 " | 18 " | 20 " | 22 " | |
rura podsiodłowa (w mm) | 370 | 420 | 470 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 570 | 590 | 608 | 619 |
główka ramy (w mm) | 110 | 120 | 130 | 150 |
tylny trójkąt (w mm) | 446,5 | 446,5 | 446,5 | 446,5 |
Rozstaw osi (w mm) | 1143 | 1164 | 1182 | 1194 |
Kąt skrętu (w °) | 68 | 68 | 68 | 68 |
Kąt siedziska (w °) | 74,7 | 74,7 | 74,7 | 74,7 |
Zasięg (mm) | 404 | 421 | 436 | 440 |
Stosy (mm) | 627 | 637 | 646 | 664 |
Cube idzie pod prąd, jeśli chodzi o długość tylnego trójkąta. Podczas gdy wielu innych producentów obecnie się tu podcina, niemiecki producent wyposażył swój bolid węglowy w rozpórki o długości prawie 450 mm. Chociaż Stereo traci część swojej zwinności, zyskuje inne cechy, zwłaszcza podczas jazdy pod górę. Uderza również bardzo wysoki stos (646 mm w rozmiarze 20″/L). Oznacza to bardziej zrelaksowaną i wygodną pozycję siedzącą.
Ogólnie rzecz biorąc, geometria Cube Stereo 140 jest bardzo interesująca - właśnie dlatego, że nie śledzisz wszystkich trendów na rynku w tej chwili.
Cube Stereo 140 C:62 SL 29: Funkcje
Ramki do zdjęć | C:62 Carbon Monocoque Boost 148 |
widelec amortyzowany | FOX 34 Float FIT4 Boost |
niemy | FOX Float DPS |
wirniki | DT CSW AM 3.9 Proste doładowanie |
Opona VR | Schwalbe Hans Dampf Kevlar 2.35 Trailstar |
Tętno opon | Schwalbe Rock Razor Kevlar 2.35 PaceStar |
przerzutka tylna | ShimanoXT M8000 |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT M8000 |
korba | Turbina Race Face Cinch 34/24t |
przerzutka | ShimanoXT M8020 |
Hamulec | ShimanoXT M8000 |
tarcze hamulcowe | Shimano IceTec 180/180 |
sztyca | RockShox Lapel Stealth 150 mm |
siodło | Szlak Selle Italia X1 |
trzon | Szlak wydajności kostki |
Lenker | Kierownica Cube Rise Trail Pro Carbon 750 mm |
Każdy, kto obawia się konieczności pójścia na kompromis w zakresie wyposażenia w cenie poniżej 4.000 euro za karbonowy rower z pełnym zawieszeniem, może przynajmniej uspokoić się w przypadku Stereo 140. Nawet jeśli musisz obejść się bez szlachetnych części, w całym tekście zastosowano wysokiej jakości komponenty, które nie dają powodów do reklamacji. Dość ciekawa jest decyzja o rezygnacji z przerzutki do napędu i zamontowaniu podwójnej korby. Wiele rowerów w tej klasie konsekwentnie polega teraz tylko na jednej zębatce, wiele z nich nie oferuje nawet możliwości późniejszego zamontowania przerzutki przedniej.
Inaczej jest w przypadku Stereo 140: Napęd Shimano XT z kasetą 11-40 jest połączony z 2-biegową korbą Race Face. Optycznie i technicznie szlachetna turbina idealnie pasuje do motocykla i oferuje bardzo przyjemną odmianę. Zębatki Kanadyjczyków i tak od wielu lat cieszą się znakomitą opinią, co udało im się ponownie potwierdzić podczas naszego testu. Dwukierunkowy napęd z zębatkami 2/34 oferuje również ogromny zasięg dzięki szerokiej gamie kaset, które powinny mieć odpowiednie przełożenie dla prawie każdego nachylenia i każdego poziomu sprawności. Jednak różnorodność biegów ma swoją cenę za nieco większy bałagan, kilka gramów więcej wagi i niezbyt proste zachowanie przy zmianie biegów.
W naszym wariancie wyposażenia podwozie w całości pochodzi od Foxa. Widelec Fox 34 z przodu oferuje skok 140 mm i jest dostarczany z wprowadzonym w zeszłym roku wkładem tłumiącym FIT4. Podczas gdy znany amerykański producent pozwalał sobie w przeszłości na pewne słabości, zwłaszcza w przypadku modelu 34, obecny model może opierać się na zaletach starych dobrych czasów i oferuje dobry kompromis między sztywnością, wagą i osiągami. Ponadto widelec i tylny amortyzator FOX DPS oferują trzy ustawienia kompresji: Oprócz trybu otwartego i zamkniętego, tryb środkowy z włączoną platformą okazał się szczęśliwym środkiem podczas naszego testu.
Hamulce XT firmy Shimano zapewniają niezbędne opóźnienie. Są one połączone w Cube z tarczami 180 mm z przodu iz tyłu - przy dłuższych zjazdach lub nieco cięższych rowerzystach tarcza na przednim kole może być nieco mała i może wystąpić blaknięcie. Tutaj wolelibyśmy zobaczyć dysk 203 mm, ponieważ kilka gramów więcej wagi jest warte znacznie lepszej odporności na blaknięcie.
Z drugiej strony, jeśli chodzi o koła i opony, absolutnie nie ma się do czego przyczepić. Te pierwsze pochodzą od szwajcarskiego producenta DT Swiss. Specjalny zestaw Cube jest aktualny z obręczami o szerokości 23 mm, wadze nieco ponad 1700 g i 28 szprychami. Nawet opony bezdętkowe nie powinny stanowić problemu z wstępnie zmontowaną taśmą na obręcz. Połączenie opon Schwalbe Hans Dampf na przednim kole i agresywnej semi-slick Rock Razor na tylnym kole jest odpowiednie dla obszaru użytkowania. Przede wszystkim przyczepna mieszanka gumowa Trailstar na przednim kole powinna zapewniać pewne rezerwy nawet w mokrych i śliskich warunkach.
Jeśli chodzi o kokpit, używają tylko części własnej firmy: mostek o długości 50 mm i kierownica z włókna węglowego o szerokości 760 mm sprawiają wrażenie wysokiej jakości, znacznie przewyższającej to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w przypadku większości innych części OEM. Chwyty nie tylko dobrze pasują do ogólnego obrazu, ale także zapewniają odpowiednią mieszankę amortyzacji, przyczepności i kontroli.
Rower w klasie Cube Stereo 140 nie powinien też zabraknąć wysuwanej sztycy. Sprawdzona technologia Rock Shox w postaci Reverb Stealth zapewnia niezbędną swobodę ruchów tyłowi na szlaku. Z wyjątkiem rozmiaru S (125 mm). wariant z dużym zakresem regulacji 150 mm jest używany wszędzie.
Cube Stereo 140 C62 SL 29: Na szlaku
Przenieśliśmy Stereo w najróżniejsze tereny, od płynących leśnych szlaków po tereny alpejskie, musiał wielokrotnie się sprawdzać. Przechodząc od razu do sedna: jako wszechstronny Cube 29er działa doskonale i nie pozwala sobie na żadne rażące słabości. Na szczególną uwagę zasługuje żwawe prowadzenie, które wynika również z niskiej masy całkowitej i naprawdę doskonałych właściwości wspinaczkowych. Ze względu na dość długie tylne widełki, na przednie koło zawsze wywierany jest wystarczający nacisk, nawet na stromych podjazdach, bez konieczności zbytniego skręcania roweru. Tylny koniec błyszczy, zwłaszcza na podjazdach, praktycznie bez kołysania, ale z niezbędną radością przełykania, gdy ma to znaczenie. Nawet na dłuższych podjazdach, zwłaszcza w terenie alpejskim, właściwie zawsze byliśmy w środkowym ustawieniu tłumienia i całkowicie zrezygnowaliśmy z blokady.
Cube również pokazuje swoje zalety na zjazdach, ale nie jest tak genialny jak na podjazdach. Ale najpierw pozytywy: podwozie robi tutaj (prawie) wszystko i jest skłonne przełknąć, ale nie tracąc niezbędnego sprzężenia zwrotnego z ziemi. Opony również były przekonujące - Hans Dampf na przednim kole zapewnia dużą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, a Rock Razor to i tak jedna z naszych ulubionych opon do obszaru zastosowań Stereo. Ten ostatni oferuje dużo rezerw w zakrętach, ale ma tendencję do dość wczesnego skręcania na mokrej nawierzchni, ale nawet wtedy pozostaje kontrolowany.
Nie do końca rozgrzaliśmy się do trudnych technicznie przejazdów w pozycji siedzącej lub stojącej na rowerze, a ze względu na wysoki stos czuliśmy się bardziej niż na rowerze, co trochę przysłaniało polowanie na szlaki. Jednak kierowcy o mniej aktywnym stylu jazdy powinni docenić w miarę wyprostowaną pozycję. Na dłuższych i wymagających hamowania zjazdach, takich jak tyrolska trasa Fleckalmtrail, hamulec przedniego koła również miał tendencję do zacinania się: tarcza 203 mm z pewnością byłaby tutaj lepszym wyborem.
Cube pokazuje swoje mocne strony przede wszystkim na dłuższych wycieczkach z wieloma metrami wysokości: bardzo przyjemna i wygodna pozycja siedząca w połączeniu z doskonałymi właściwościami wspinaczkowymi wprawi Cię w dobry nastrój, szczególnie podczas wycieczek alpejskich. Trudne szlaki i strome zjazdy można również pokonać dzięki dobrze dobranej geometrii, nawet jeśli Stereo wykazuje tutaj kilka słabości. Wbudowane komponenty wykonały doskonałą pracę przez cały okres testowy.
Schreibe einen Kommentar