Test: Jako prototyp nowoczesnego roweru terenowego i jeden z najstarszych rowerów w portfolio amerykańskiego producenta, Stumpjumper zajmuje szczególną pozycję na rynku MTB. Ponowne odkrycie „Stumpy” na sezon 2019 było tym bardziej ekscytujące - pomimo całkowicie nowej ramy i nowoczesnej geometrii orientacja roweru pozostała taka sama: od spokojnej wycieczki po wymagające przygody na szlaku, Stumpjumper 2019 powinien mają również ogromny zakres różnych obszarów zastosowań, które mogą obejmować. 150 mm skoku z przodu iz tyłu powinno być więcej niż wystarczające na okazjonalne przejażdżki enduro.
Specialized S-Works Stumpjumper FSR 29: rama i geometria
Wzrok nieuchronnie wędruje do jego asymetrycznej konstrukcji ramy przy pierwszym kontakcie z nowym Stumpjumperem. Stumjumper ma teraz jednostronną rozpórkę w obszarze amortyzatora, która była wypróbowywana i testowana przez wiele lat na demonstracyjnym bolidzie zjazdowym. Oczywiście to nie jedyna innowacja - w całości rama ma być nawet o 20% sztywniejsza niż jej bezpośredni poprzednik - i jednocześnie oszczędność masy między 150 a 200g.
Poza aluminiowym modelem podstawowym, Specialized konsekwentnie wykorzystuje włókno węglowe jako materiał ramy nowego Stumpjumpera: od niedrogiego Stumpjumpera Comp Carbon po eleganckiego S-Works Stumpjumper, który testowaliśmy, wszystkie modele mają tę samą ramę; we wszystkich modelach tył jest również wykonany z włókna węglowego.
Przyjemną innowacją w nowym Stumpjumperze jest odejście od zastrzeżonych wymiarów amortyzatora - w tylnym trójkącie jest teraz miejsce na amortyzator metryczny; Rower wychodzi z fabryki ze specjalnym tuningiem, o czym później. Poza tym wydaje się, że Specialized poświęcił wiele uwagi drobnym, ale drobnym szczegółom: wewnętrznie poprowadzone kable przechodzą przez laminowane wkładki, dzięki czemu instalacja jest dziecinnie prosta, z suportem odwracają się plecami do niepopularnego standardu wciskania i polegają na klasycznych gwint BSA. Technologia SWAT, że tak powiem, bagażnik ramy, została również zachowana na rok modelowy 2019. Otwarcie klapy w dolnej rurze odsłania dużo miejsca na narzędzia, a nawet cienką kurtkę przeciwdeszczową. Ponieważ nowy Stumpi nie ma plastikowej obudowy przedziału SWAT, masz więcej miejsca i jednocześnie mniejszą wagę.
Geometria Specialized Stumpjumper 2019
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 410 | 455 | 505 |
Pozioma rura górna (w mm) | 572 | 595 | 628 | 662 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 125 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 437 | 437 | 437 | 437 |
Rozstaw osi (w mm) | 1149 | 1169 | 1201 | 1232 |
Kąt skrętu (w °) | 66.5 | 66.5 | 66.5 | 66.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74.8 | 74.8 | 74.8 | 74.8 |
Zasięg (mm) | 405 | 425 | 445 | 470 |
Stosy (mm) | 614 | 614 | 641 | 656 |
Geometria poprzednika zebrała trochę kurzu w szybko zmieniającym się świecie MTB, dzięki nowemu Stumpjumperowi 2019 wracasz na pulsie czasu, ale bez podążania za ekstremalnymi trendami. Kąt skrętu nie jest ani szczególnie płaski przy 66.5°, ani też kąt siedzenia nie jest szczególnie stromy przy ok. 74°. Ale przechodząc od razu do sedna: Stumpjumper imponująco pokazuje, że starannie wyważona geometria jest kluczem do doskonałego wszechstronnego roweru na szlaki. Krótkie wsporniki łańcucha utrzymują również wyjątkowo zwarty rozstaw osi, co zapobiega powolnemu poruszaniu się przegubowej ciężarówki. Dla fanów nieco bardziej ekstremalnych wymiarów (duży zasięg, luźny kąt skrętu itp.) jest też Stumpjumper Evo z tego roku.
Specialized S-Works Stumpjumper FSR 29: Cechy
Ramki do zdjęć | FACT 11m karbon |
widelec amortyzowany | Fox 36 Float Factory FIT4 |
niemy | Fabryka Fox Float DPX2 |
wirniki | Roval Traverse SL Carbon |
Opona VR | Specialized Butcher GRID 2,6" |
Tętno opon | Specialized Purgatory GRID 2,6" |
przerzutka tylna | Sram XX1 Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram XX1 Orzeł |
korba | Sram XX1 Orzeł |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Ram przewodnik RSC |
tarcze hamulcowe | Sram Linia środkowa 200 / 180 mm |
sztyca | Specjalistyczne stanowisko dowodzenia IRcc |
siodło | Wyspecjalizowany ekspert Phenom |
trzon | Syntace Megaforce 2 |
Lenker | Specjalistyczny szlak węglowy |
Wariant S-Works nowego Stumpjumpera FSR 9.000 kosztuje ponad 29 1 euro - wysoka cena, ale mniej więcej na równi z innymi topowymi modelami z włókna węglowego w tej klasie. Z drugiej strony Kalifornijczycy naprawdę nie idą na żadne kompromisy, jeśli chodzi o wyposażenie. Chcesz przykład? Jeśli chodzi o napęd, całkowicie polegasz na szlachetnej grupie XX36 Eagle firmy Sram, od manetki po łańcuch i tylną przerzutkę po korbę. Podwozie Fox Factory z 2er z przodu i DPX130 z tyłu jest jednym z najlepszych, jakie ma obecnie do zaoferowania rynek. Własne komponenty można znaleźć w kokpicie, gdzie karbonowa kierownica Specialized Trail jest trzymana przez mostek Syntace MegaForce. Możesz również polegać na własnej sztycy Command Post IRcc w zakresie regulowanej sztycy, która ma zakres regulacji 160 (rozmiar S) lub XNUMX mm (M/L/XL).
Koła są również praktycznie wykonane w domu. Własna marka Specialized, Roval, dostarcza Traverse SL, który nie tylko dobrze wygląda z karbonowymi obręczami o szerokości 30 mm. Piasty zawierają wypróbowaną i przetestowaną technologię DT Swiss, a z tyłu pracuje trwały zębaty wolnobieg tarczowy szwajcarskich specjalistów. Kombinacja opon Butcher z przodu i Purgatory z tyłu jest dobrze dobrana – obie opony mają szerokość 2,6″, ale są raczej wąskie.
Specialized S-Works Stumpjumper FSR 29: Na szlaku
Dla nas Specialized Stumpjumper zawsze był rowerem, który gwarantuje jedno: absolutną radość z jazdy i świetne wszechstronne właściwości. Dlatego nie mogliśmy zrozumieć, dlaczego ostatnie edycje roweru były nieco „przeciętne”. Zmieniło się to wraz z obecnym Stumpy, możemy to ujawnić tutaj! Z drugim najdroższym motocyklem w teście, każdy naturalnie oczekuje miejsca na podium...
W drodze na szczyt Specialized S-Works Stumpjumper naprawdę daje radę. Wynika to z niskiej wagi, a także z absolutnie udanej geometrii. Znowu to mamy, uczucie Stumpy'ego: usiądź na nim i miej wrażenie, że znasz ten rower od zawsze. Rozkład obciążenia pasuje, przednie koło długo stoi. Pozycja siedząca niekoniecznie jest daleko do przodu, a tylne widełki są również raczej zwarte, ale nadal działa świetnie. Karbonowe koła Traverse z własnymi oponami Butcher i Purgatory wspierają również sekcję wspinaczkową, z którą zawsze mieliśmy bardzo dobre doświadczenia. Kaseta Sram Eagle z pierścieniem 30 z przodu dobrze pasuje do roweru. W zależności od ustawienia amortyzatora kołysze się minimalnie, ale można temu skutecznie zapobiec za pomocą dźwigni blokady.
Jeśli chcesz budować na „starych” sukcesach serii Stumpjumper, to po bardzo udanym podjeździe absolutna przyjemność z jazdy musi pojawić się również na zjeździe. I tutaj również nasz kandydat do testów nie jest garbaty. Jeśli chcesz podsumować właściwości jezdne tak krótko, jak to możliwe: Idealnie wyważone. Stumpy zawsze pozostaje zwinny, a mimo to zawsze działa płynnie. W tym miejscu chcemy ponownie wspomnieć o bardzo dobrym ustawieniu rowerzysty na lub w rowerze. Subiektywnie odczuwa się, że środek ciężkości jest dość nisko, co w połączeniu z krótkim tyłem daje dużo frajdy na zakrętach. Ale nawet jeśli odkręcisz kurek na prostych, podwozie pokazuje, że ma dobry wpływ na ogólne osiągi. Zawsze wystarczająco dużo do przełknięcia, zawsze wystarczająco dużo sprzężenia zwrotnego, bez ugięcia w kompresjach lub bermach. Szybka praca nad szybkimi ujęciami. Ponownie musimy pochwalić Foxa 36, a Float DPX2 Factory z tyłu również jest przekonujący. Ponadto jest również szybki i łatwy w konfiguracji, bez tuningowej orgii, jak w przypadku X2.
Jeśli chodzi o wyposażenie, nie mamy się do czego przyczepić. Hamulec Sram Guide RSC jest bez zarzutu. Nieco bardziej cyfrowy charakter niż Shimano czy Magura, ale to pasuje do tak sportowego motocykla. Obwód XX1, również firmy Sram, jest prawdopodobnie najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić. Nawet jeśli jeden lub drugi tester wolałby inną tarczę na korbie. Stal wytrzyma dłużej, aluminium jest lżejsze i bardziej eleganckie... To nie ma znaczenia, to bardziej kwestia gustu, zmiana przełożeń jest bardzo, bardzo dobra. Podwozie nie może być bardziej szlachetne ani lepsze. Pełne oceny dla kombi Fox Kashima. Mostek Syntace Megaforce jest również bardzo dobry, bardzo lekki i bardzo ładny. Części wewnętrzne lubimy prawie bez wyjątku. Tylko regulowana sztyca jest po prostu zbyt szybka jak na nasz gust. Trzeba dbać o swoje „klejnoty koronne”. Naszym zdaniem BikeYoke Revive lub Fox Transfer byłyby bardziej odpowiednie dla skądinąd doskonałego sprzętu. Takie części jak siodełko, kierownica i chwyty pokazują, że Specialized wie, jak konstruować własne komponenty. Zdecydowanie możesz postrzegać własne części jako ulepszenie w porównaniu z wieloma produktami na rynku. Dotyczy to również kół i opon. Świetnie pracują bezdętkowo, są lekkie, solidne, świetnie wyglądają... W kwestii wyposażenia wszystko jest na najwyższym poziomie, poza suportem. Innymi słowy: świetny rower ze świetnymi komponentami.
[…] Giant Trance to obok Stumpy'ego i Scotta Geniusa jeden z najdłużej działających wszechstronnych szlaków, […]