Test Flyer Gotour6 3.40: rower e-turystyczny szwajcarskiego pioniera z silnikiem umieszczonym centralnie imponuje wyrafinowaną technologią do codziennych przejażdżek i wycieczek rowerowych. Wygodna pozycja siedząca w połączeniu z niezbyt wysokim momentem obrotowym silnika i łatwą w zmianie pięciobiegową skrzynią biegów tworzy spójną koncepcję.
Był czas, kiedy Flyer był niemal synonimem „e-bike” (lub „pedelec”, jak go nazywali) wraz z kilkoma innymi markami. Zrodzony 30 lat temu z domowego roweru elektrycznego, producent na przełomie tysiącleci wprowadził na ulice produkt z serii full suspension; kilka lat później powstał typowy wygląd Flyer z polerowanym aluminium i zakrzywionymi kształtami rur, który przez długi czas definiował styl. Przede wszystkim jednak Flyer od samego początku polegał na umieszczonym centralnie silniku, podczas gdy wielu konkurentów montowało duże silniki z tyłu i stopniowo przechodziło na koncepcję napędu, która jest lepsza w większości zastosowań. Flyer pozostał wierny układowi z silnikiem Panasonic i akumulatorem ustawionym pionowo nad nim – na przykład w rowerze miejskim Gotour3, który również toczy się na 26-calowych kołach, które kiedyś były typowe dla Flyerów.
Flyer Gotour6 3.40: wszechstronny z harmonijnym silnikiem Bosch
Szwajcarski pionier już dawno otworzył się na napęd Bosch, dzięki czemu oba silniki montowane centralnie współistnieją teraz pokojowo i demonstrują swoje mocne strony w różnych modelach rowerów. Flyer woli instalować napędy Panasonic o ekstremalnie wysokim momencie obrotowym z podłączonymi do sieci komponentami FIT w rowerach E-MTB, w których sprawdził się wysoki współczynnik wspomagania agregatów. A systemy, takie jak harmonijny i naturalnie pchający Bosch Active Line Plus, są stosowane w wszechstronnych, wszechstronnych modelach, takich jak prezentowany tutaj Flyer Gotour6 3.40. Zakres zastosowania tego roweru elektrycznego jest już w nazwie: wycieczki rowerowe, dojazdy do pracy i codzienne czynności to teren, na którym świeci Gotour6.
Wizualnie model Bosch znacznie odszedł od swoich poprzedników: rama wygląda teraz bardziej wyraziście i nowocześnie, a akumulator w tym wariancie napędowym jest oczywiście zintegrowany z dolną rurą, co zapewnia bardzo schludny wygląd. Gotour6 z akumulatorem 500 Wh (625 Wh za dopłatą) ma również tę zaletę, że akumulator jest wyjmowany od góry; Warianty Goroc z większą baterią wyposażone są w osłonę boczną.
Wygodny kształt ramy
Kształt ramy Gotour6 można obecnie najlepiej opisać jako „neutralny pod względem płci”: „drążek” starego, dobrego roweru męskiego nie jest już potrzebny ze względu na stabilność w codziennych rowerach; pominięcie ich oznacza wyraźną przewagę pod względem komfortu. Dzięki rowerowi turystycznemu Flyer nie musisz już przechylać nogi nad bagażnikiem - wystarczy unieść stopę nad suportem. Nie trzeba dodawać, że jest to korzystne przy wsiadaniu i wysiadaniu z roweru, a często zdarza się to w życiu codziennym, gdzie rower jest od czasu do czasu pchany.
Typowe dla przestrzeni życiowej 3.40 jest również stałe naprzemienne przyspieszanie i zwalnianie. Inni użytkownicy dróg, sygnalizacja świetlna lub zakręty powodują konieczność ciągłej zmiany prędkości, a to wymaga kilku elementów e-roweru: przede wszystkim oczywiście napędu, którego wyważony moment obrotowy 50 Nm jest właściwie idealny do miasta ruch drogowy.
Dobrze przemyślana technologia
Ponieważ Bosch Active Line Plus pcha bardzo równomiernie i bez szarpnięć, podczas gdy mocniejsze silniki często działają nieco nierówno; reguluje również delikatnie podczas szybowania z prędkością powyżej 25 km/h. Następnie są hamulce tarczowe, które można bardzo dobrze kontrolować, a tym samym umożliwiają delikatne hamowanie i ostre zatrzymania. I wreszcie biegi, które Szwajcarzy wybrali zgodnie z mottem „mniej znaczy więcej”: Shimano Nexus Inter-5E ma szeroki zakres przełożeń wynoszący 263%, co oznacza, że poszczególne stopnie biegów muszą być oczywiście dość duże . Ma to jednak tę zaletę, że wystarczy trzykrotnie obrócić manetkę, aby przejść od zera do prędkości podróżnej - czwarty bieg jest tak wyregulowany, że można pedałować z wygodną kadencją z prędkością 25 km/h. W rowerze elektrycznym nie są potrzebne bardzo łatwe biegi do ruszania i podjeżdżania; potrzebujesz tylko piątego biegu, jeśli przekroczysz obsługiwany zakres.
Kolejną zaletą pięciobiegowej skrzyni biegów jest jej duża solidność, ponieważ została ona specjalnie dostosowana do wysokich momentów obrotowych rowerów elektrycznych. W tym miejscu Inter-5E ma przewagę nad innymi manualnymi skrzyniami biegów, zwłaszcza na dłuższą metę.
Dzięki tym funkcjom technicznym Flyer Gotour6 jest już całkiem daleko do przodu, jeśli chodzi o radość z jazdy, i oczywiście ma jeszcze więcej do zaoferowania. Dzięki regulowanemu amortyzowanemu widelcowi i (wprawdzie dość prostej) amortyzowanej sztycy poziom komfortu jest wysoki, do czego przyczynia się również przyjemny kształt kierownicy i ergonomiczne chwyty. Opony Schwalbe, które są dość szerokie na 50 mm i zamontowane na 28-calowych obręczach, obiecują wysoką ochronę przed przebiciem i płynną jazdę dzięki profilowi przeznaczonemu do asfaltu.
Flyer instaluje blokadę ramy Abus i jasne reflektory LED, a także solidny bagażnik, który elegancko osadzony jest na błotniku, dzięki czemu Gotour6 nadaje się do codziennego użytku i wycieczek. Duży wyświetlacz Intuvia firmy Bosch jest czytelny i czytelny, obsługa układu napędowego niezwykle prosta – ze szwajcarskim allrounderem poradzi sobie nawet ten, kto nigdy nie siedział na rowerze elektrycznym. Co z kolei jest zasługą harmonijnego silnika, który nie przytłacza zbyt dużą mocą nawet nowicjuszy.
Flyer Gotour6 3.40: Rower elektryczny, który pasuje wielu rowerzystom
Istnieją elektryczne rowery górskie, rowery wyścigowe z kompaktowymi silnikami z tyłu i stylowe, sportowe miejskie e-rowery - ale jeśli się nad tym zastanowić, to modele takie jak Flyer Gotour6 przemawiają do zdecydowanej większości rowerzystów. Każdy, kto czuje, że należy do tej grupy, powinien wybrać e-rower szwajcarskiego pioniera w dziedzinie silników umieszczonych centralnie.