Test / E-MTB: Canyon Spectral:ON CFR odważy się znaleźć równowagę między dużą baterią, dużym zasięgiem i niską wagą jednocześnie. Oprócz lekkiego układu napędowego Shimano EP8 i sprytnej integracji akumulatora 900 Wh, za niską wagę odpowiada przede wszystkim rama. Byliśmy poza domem w wymagającym terenie jeziora Garda, aby przetestować rower, który jest dość drogi i kosztuje 8.499 euro.
Kupując nowy E-MTB, zazwyczaj musisz iść na kompromis: czy chcesz mieć jak najniższą wagę, czy wolisz długi zasięg czy mocny silnik? Wszystko nie istnieje (jeszcze?) – ale producenci w ostatnich latach potrafią coraz bardziej przesuwać granice. Z jednej strony rzecz jasna coraz bardziej popularne lekkie E-MTB, które są bardzo lekkie, ale idą na kompromisy, jeśli chodzi o osiągi silnika. Z drugiej jednak strony również z rowerami E-MTB, takimi jak nowy Canyon Spectral:ON CFR.
Gigantyczna pojemność akumulatora 900 Wh w E-MTB z pełnym zawieszeniem – to samo w sobie jest prawdziwą zapowiedzią bezpośredniego sprzedawcy z Koblencji i jest niemal ewenementem na rynku. Wraz z wyjątkowo niską wagą wynoszącą zaledwie 22,8 kg (dla rozmiaru ramy L i bez pedałów) - mierzoną pod względem napędu i akumulatora - Spectral:ON CFR może na papierze ugruntować swoją wyjątkową pozycję na rynku.
Lekki układ napędowy i dostosowany akumulator
Ta równowaga między zasięgiem a masą jest również możliwa dzięki zastosowanemu układowi napędowemu. W przeszłości Shimano EP8 wielokrotnie udowadniał, że idealnie nadaje się do konstruowania lekkich E-MTB. Pokazują to motocykle takie jak Bulls Sonic Evo AM SL lub Rotwild RE 750. Nic więc dziwnego, że Canyon zdecydował się również na japoński silnik, aby zapewnić Spectral:ON CFR wbudowany tylny wiatr. Mając 2,6 kg na sam silnik, oszczędzasz kilkaset gramów w porównaniu z większością dysków konkurencji.
Oczywiście Shimano EP8 też nie jest bez kompromisów. Jeśli chodzi o moc maksymalną, jak większość konkurentów, określa się ją na 85 Nm, ale w ekstremalnych sytuacjach kompaktowi brakuje momentu obrotowego znanego np. z Bosch CX czy Brose Drive S Mag. Od czasu do czasu można to odczuć i pokazać w praktyce również nasze pomiary na stanowisku probierczym. Nie należy jednak zapominać, że EP8 nie jest bynajmniej „słaby”; wspomniany deficyt jest szczególnie istotny w obszarach granicznych, a silnik jest nadal znacznie mocniejszy niż wszystkie systemy stosowane w lekkim e-MTB.
Integracja baterii i zasięg
Kolejnym czynnikiem wpływającym na niską wagę jest samodzielnie opracowany akumulator, który jest schowany w obszernej dolnej rurze. Dzięki otwartemu systemowi Shimano, Canyon był w stanie idealnie dostosować magazynowanie energii do koncepcji roweru. Jednak aby je zdjąć, koło musi być odwrócone do góry nogami. Akumulator pojawia się wtedy pod klapką na dolnym wsporniku zabezpieczoną śrubą imbusową. Zintegrowana pętla umożliwia wyciągnięcie go z dolnej rury jak węża. Jest to nieco bardziej kłopotliwe niż dobrze znana klapka na dolnej rurze, która jest stosowana w większości innych E-MTB. Trzeba jednak przyznać Canyonowi zasługę za to, że akumulator w ogóle da się wyjąć. Inni producenci (np. Norco, Orbea czy Mondraker) montują akumulator na stałe, aby zachować niską wagę przy dużej pojemności.
Zaleca się jednak ostrożność podczas zdejmowania roweru: jeśli przekręcisz rower na kierownicy na twardej powierzchni, takiej jak asfalt, będziesz musiał zaakceptować nieestetyczne zadrapania. Dlatego: Akumulator lepiej wyjąć na łące lub na macie. Nawiasem mówiąc, ze względu na konstrukcję w rozmiarze S zastosowano tylko akumulator o pojemności 720 Wh, ponieważ krótsza rura dolna po prostu nie oferuje wystarczająco dużo miejsca na duży magazyn energii. Ale Spectral:ON CFR w rozmiarze S jest również nieco tańszy.
Zasięg, który jest możliwy dzięki akumulatorowi 900 Wh, zależy w dużej mierze od obszaru użytkowania, wagi rowerzysty i poziomu wsparcia. Jeśli jednak weźmiemy za podstawę wartości zużycia dla EP8 zmierzone na stanowisku probierczym i przeliczymy je na akumulator 900 Wh, otrzymamy niezwykłe 187 km na płasko i gigantyczne 2.570 metrów w pionie, każdy na najwyższym poziomie wsparcia. To powinny być najwyższe wartości dla E-MTB bez przedłużacza zasięgu.
Wysokiej jakości rama CFR
Oczywiście sam układ napędowy nie odpowiada za to, że waga utrzymuje się poniżej 24 kg. Nie mniej ważną rolę odgrywa rama Canyon Spectral:ON CFR, która, jak można się spodziewać, jest wykonana z włókna węglowego. Nawiasem mówiąc, dotyczy to również Spectral:ON CF, który wykorzystuje nieco prostszy układ i dlatego waży kilka gramów więcej. Poza tym obie wersje motocykla są identyczne: 150 mm skoku z przodu, 155 mm z tyłu oraz mieszanka rozmiarów kół mullet z dużymi 29erami z przodu i obszernymi 27,5-calowymi oponami z tyłu. Cel: dobre zachowanie przy wywracaniu z przodu, wysoki komfort, a przede wszystkim duża przyczepność z tyłu. Ponadto motocykl pozostaje ogólnie nieco krótszy, co powinno poprawić zwinność.
Geometria Canyon Spectral:ON CFR
Jeśli chodzi o geometrię, najnowszy Canyon E-MTB wpisuje się w trendy i z jednej strony nie zaskakuje, ale z drugiej powinien trafić w gusta wielu e-rowerów górskich. Pod warunkiem, że szukasz roweru sportowego, ponieważ kąt skrętu 65,5° i zasięg ponad 480 mm w rozmiarze ramy L pozwalają aktywnie poruszać się po szlaku. Tylne widełki są dość długie jak na rower z małym tylnym kołem o średnicy 440 mm, ale powinno to być korzystne na podjazdach.
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
Dosięgnąć | 435 | 460 | 485 | 510 |
Stos | 634 | 643 | 652 | 661 |
długość rury podsiodłowej | 420 | 440 | 460 | 480 |
długość górnej rury | 589 | 613 | 637 | 663 |
długość główki ramy | 115 | 125 | 135 | 145 |
kąt skrętu | 65.5 | 65.5 | 65.5 | 65.5 |
kąt siedziska | 76.5 | 76.5 | 76.5 | 76.5 |
długość tylnego trójkąta | 440 | 440 | 440 | 440 |
spadek suportu | 36 | 36 | 36 | 36 |
Radstand | 1194 | 1223 | 1252 | 1281 |
Canyon Spectral:ON CFR: Interesujący również w klasie średniej
W teście mieliśmy Canyon Spectral:ON CFR za 8.499 euro. Ponadto Canyon dodał wersję „Limited”, która za 10.999 5.000 euro wymaga jeszcze większych poświęceń finansowych – ale dzięki elektronicznej zmianie przełożeń i elektronicznemu zawieszeniu RockShox Flight Attendant oferuje najlepsze dostępne obecnie komponenty. Każdy, kto może obejść się bez absolutnej high-tech, powinien być równie zadowolony ze sprzętu, którego używamy; Jeśli nie chcesz grzebać tak głęboko w kieszeni, powinieneś przyjrzeć się modelom Spectral:ON CF, które są dostępne za mniej niż XNUMX euro.
Napęd: ShimanoEP8
Akku: 900 Wh
podwozia: RockShox Lyrik Ultimate FA / Super Deluxe Ultimate FA
Okrążenie: Sram XX1 Orzeł AXS
hamulce: Kod RAM RSC
wirniki: DT Swiss HXC 1501
Waga (dane producenta): 22,85 kg
Cena: € 10.999
Napęd: ShimanoEP8
Akku: 900 Wh
podwozia: Fox 36 Factory Grip2 / Float X Factory
Okrążenie: Shimano XTR 12-biegowy
hamulce: Shimano XTR M9120
wirniki: Węgiel Reynoldsa
Waga (dane producenta): 22,75 kg
Cena: € 8.499
Napęd: ShimanoEP8
Akku: 900 Wh
podwozia: Wydajność Foxa 36 / Wydajność Float X
Okrążenie: Sram GX Eagle AXS
hamulce: Kod Sram RS
wirniki: DT Swiss H1900
Waga (dane producenta): 22,9 kg
Cena: € 6.499
Napęd: ShimanoEP8
Akku: 900 Wh
podwozia: Wydajność rytmiczna Fox 36 / DPS
Okrążenie: Shimano XT/SLX 12-rzędowa
hamulce: Shimano SLX M7120
wirniki: Słoneczny Pierścień Duroc
Waga (dane producenta): 23,04 kg
Cena: € 5.499
Napęd: ShimanoEP8
Akku: 720 Wh
podwozia: RockShox Lyrik Select / Deluxe Select R
Okrążenie: Shimano Deore 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore M6120
wirniki: Race Face AR30/Shimano MT400
Waga (dane producenta): 23,04 kg
Cena: € 4.799
Wyposażenie naszego roweru testowego
Jeśli chodzi o dobór komponentów, nasz rower testowy naprawdę nie pozostawiał nic do życzenia. Dotyczy to ramy Fox Factory z widelcem 36 Grip 2 z przodu i amortyzatorem Float X z tyłu, a także komponentów Shimano XTR do przerzutek i hamulców. Koła z karbonowymi obręczami również nie są oczywistością w E-MTB w tym przedziale cenowym, w przypadku Spectral:ON CFR firmy Reynolds.
Ramki do zdjęć | Canyon Spectral:ON CFR |
widelec amortyzowany | Chwyt fabryczny Fox 36 2 mm |
napęd | ShimanoEP8 |
akumulator | 900 Wh (720 Wh w rozmiarze S) |
niemy | Fabryka Fox Float X |
wirniki | Reynoldsa TR 309 E/TR 367 E |
Opona VR | Maxxis Assegai MaxxTerra Exo 2,5" |
Tętno opon | Maxxis DHR II MaxxTerra Exo+ 2,6" WT |
przerzutka tylna | Shimano XTR |
dźwignia zmiany biegów | Shimano XTR |
korba | Stopnie Shimano |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano XTR BR M9120 |
tarcze hamulcowe | Shimano XTR 203/203 mm |
sztyca | Fabryka Transferów Foxa |
siodło | Fizik Terra Aidon X5 |
trzon | Kanion: NA ST0031 45mm |
Lenker | Kanion: na HB0057 780mm |
Canyon wybrał parę opon Maxxis ze sprawdzonym DHR II z tyłu i mocnym Assegai z przodu. Z osnową Exo na przednim kole i bardziej stabilną Exo+ z tyłu, powinieneś być dobrze przygotowany do wielu zastosowań. Jeśli naprawdę chcesz dać się zwariować i lubisz jeździć „kreatywnymi” liniami, powinieneś pomyśleć o oponie z karkasem DoubleDown lub porównywalnie stabilnym modelu innych producentów, przynajmniej z tyłu.
Podobało nam się również to, że Canyon nie zrobił zbędnych cięć, jeśli chodzi o części dodatkowe. Sztyca Fox Transfer w fabrycznym designie, sportowe siodełko od Fizika i chwyty od Ergona przydałyby się też w szlachetnym customowym rowerze.
Canyon Spectral:ON na szlaku
Dobra, więc na papierze Canyon Spectral:ON CFR prawie wszystko robi dobrze. Ale co mówi praktyka? Aby odpowiedzieć na to pytanie, spędziliśmy kilka dni na naszych rowerach (i kilku innych E-MTB) nad jeziorem Garda. Jeśli chodzi o napęd, rower jest dokładnie tym, co znamy z innych E-MTB EP8, na dobre i na złe. W każdym razie świetna koncepcja obsługi składająca się z prostej jednostki sterującej i kompaktowego, ale łatwego do odczytania wyświetlacza jest pozytywna. Shimano wciąż wyznacza standardy dla sportowych E-MTB, mimo że Bosch i spółka ostatnio nadrabiają zaległości.
Silnik jest równie przekonujący pod względem ogólnego prowadzenia i sterowności w terenie. To ostatnie w połączeniu z bardzo dobrze wyważoną pozycją siedzenia czynią ze Spectral:ON CFR świetny rower do technicznych podjazdów, pod warunkiem, że można poświęcić kilka procent mocy w porównaniu z bezpośrednimi napędami konkurencji. To prowadzi nas do małej wady napędu, nawet jeśli nie będzie to istotne dla wszystkich e-rowerów górskich. To samo dotyczy odgłosu pracy silnika, który jest niestety tak samo słyszalny na podjazdach, jak i na zjazdach. Podczas gdy czasami bardziej, czasami mniej głośne buczenie można szybko wyciszyć na podjeździe, charakterystyczne grzechotanie silnika trochę wpływa na radość z jazdy na zjazdach. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku Canyon Spectral:ON CFR, ponieważ poza tym rower jest cichy jak szept - szkoda!
Oprócz jazdy, rower jest wszechstronny, jak to jest napisane w książkach, i jest szczególnie zabawny, gdy możesz przyspieszyć. Doskonałe podwozie, równowaga między zwinnością i płynną pracą oraz ogólnie nienaganny pakiet komponentów zazębiają się jak małe trybiki i sprawiają, że Spectral:ON CFR jest niesamowicie zabawną maszyną na szlaki. Raz po raz łapiemy się na tym, że pokonujemy zakręt nieco szybciej, ustawiając punkt hamowania kilka centymetrów później. Szczerze mówiąc, jeszcze dwa lata temu nie do pomyślenia byłoby tyle frajdy ze szlaku z E-MTB z akumulatorem 900 Wh (!). Kanion Chapeau!
Manfreda Ensingera mówią
Niedawno kupiłem właśnie tego E-MBK i mogę potwierdzić wrażenia z prezentacji w 100%. Od pierwszego metra byłem entuzjastycznie nastawiony do radości z jazdy, jaką zapewnia rower.