Firma YT Industries znana jest z rowerów górskich zorientowanych na downhill, które stały się nieodzowne na krajowych trasach dla rowerów górskich. Teraz producent z Forchheim pokazuje, że może robić rzeczy inaczej i prezentuje swój pierwszy rower szutrowy - YT Scepter. Ale czy marka pozostaje wierna sobie, czy też Scepter to klasyczny Gravel?
Mogliśmy już zaprezentować dużą liczbę rowerów z kategorii Gravel największych marek. Dlatego zawsze cieszymy się, gdy producent bez historii drogowej wprowadza na rynek nowy model. Teraz przyszedł czas na YT - berło poszerza asortyment zorientowany skądinąd na off-road. Ale chłopcy i dziewczęta niemieckiej marki pozostają wierni sobie.
I właśnie dlatego YT Scepter posiada funkcje zwiększające komfort w trudnym terenie. Nie każdemu miłośnikowi klasycznego Gravela przypadnie to do gustu i być może nasuwa też pytanie, dlaczego nie wystarczy kupić hardtaila, ale połączenie prędkości pod górę i możliwości zabawy na umiarkowanych trasach jakoś brzmi bardzo zachęcająco.
Zostaliśmy zaproszeni do San Clemente w Kalifornii na premierę nowego YT Scepter. Jest tam jeden z nielicznych salonów YT. Atmosfera była zachęcająca, prezentacja była typowo stylowa, a pogoda była fantastyczna. Chłopcy i dziewczęta z YT nie szczędzili pieniędzy i zaoferowali pełny program. Zaczęło się od prezentacji nowego roweru szutrowego, potem była wyprawa w kalifornijskie pagórki, która zakończyła się szybkim zjazdem po doskonałych trasach z dużą ilością flow. Następnego dnia udaliśmy się na sąsiednią wyspę, gdzie oprócz wspaniałego krajobrazu, dopełnieniem wrażeń były wolno żyjące żubry. W międzyczasie okolica była podziwiana z helikoptera, a dzień zakończył się zimnym piwem i pysznym grillem.
optyka i funkcje
Podczas projektowania Berło oparto na samochodzie rajdowym Grupy B, hełmie gladiatora i aerodynamice samolotu rozpoznawczego Lockheed A-12. Scepter jest zdecydowanie bardziej mięsisty niż wiele innych rowerów szutrowych. Szeroka rura dolna, usztywnienia w siodełku i rurze podsiodłowej, amortyzowany widelec i sztyca Varia nie występują w wielu rowerach tej kategorii. YT zdecydowanie pozostaje wierny swoim korzeniom związanym z rowerami górskimi.
Model, którym podróżowaliśmy, był w prostym odcieniu szarości. Jeśli lubisz „trochę” więcej koloru, możesz zdecydować się na również prosty wariant oliwkowy. Berło rezygnuje z głośnych dźwięków i dużych naklejek.
Każdy, kto ma styczność z rowerami górskimi producenta Forchheim, wie, że w ostatnich latach często nie było możliwości zamontowania bidonu w ramie. Dzięki YT Scepter nie stanowi to już problemu. W ramie znajdują się cztery różne mocowania. Dwa uchwyty na butelki można zamontować na rurze podsiodłowej i na rurze dolnej, a jeśli chcesz przechowywać narzędzia lub torby, pod górną rurą znajdziesz dwa mocowania.
Ponieważ YT najwyraźniej chce jeździć w terenie z berłem, na widelcu i wspornikach siodełka znajdują się dwa błotniki, które chronią przed latającym brudem, błotem i wodą.
YT Scepter – Geometria
Lata skupienia i doświadczenia w kolarstwie górskim znajdują również odzwierciedlenie w geometrii Sceptre.
Ultra-modułowa rama z włókna węglowego z obniżonymi wspornikami siodełka, kątem główki ramy 69,3 stopnia i amortyzowanym widelcem RockShox Rudy XPLR zostały zaprojektowane, by obudzić w każdym buntownika bez poświęcania wydajności potrzebnej do pokonywania podjazdów. Zawieszenie typu drop-stay jest czyste i responsywne, a kąt siedziska 74,3 stopnia w całym zakresie rozmiarów ma na celu poprawę pozycji ciała podczas podjazdów. Rura podsiodłowa 30,9 mm jest wyposażona w zmniejszoną sztycę 27,2 mm, co pozwala na głęboki spadek, typowy dla MTB. Maksymalna głębokość włożenia 275 mm dla rozmiarów ram L i XL zapewnia kompatybilność ze sztycą regulowaną 150 mm i ma zapewnić doskonałą mobilność w wymagającym terenie.
Zakrzywiona rura podsiodłowa przechodzi w zintegrowany błotnik, który wspiera dynamiczną sylwetkę ramy, jednocześnie chroniąc przed brudem.
komponenty i wyposażenie
Teraz robi się ekscytująco, bo teraz chodzi o komponenty i cenę. YT startuje z dwoma wariantami modeli. Scepter Core 4 to najlepsza wersja i wyższa 4.499 Euro dostępne.
Dostajesz za to ramę YT Ultra Modulus Carbon z RockShox Rudy Ultimate ze skokiem 40 mm, grupę SRAM Force XPLR AXS z jednym Kaseta XPLR z 10-44 zęby i tarcze hamulcowe HS2 w rozmiarach 180/160mm.
Dla 3.299 Euro Następnie jest wariant Core 3. Musisz obejść się bez wyposażenia Ultimate, ale nadal otrzymujesz najwyższą wydajność. Zamiast grupy Sram Force, Rival XPLR AXS jest również dostępny z jedną Kaseta z 10-44 zęby i tarcze hamulcowe w rozmiarach 180/160mm.
Jesteśmy pewni, że w nadchodzących latach modeli Scepter będzie znacznie więcej. YT jest znany z poszerzania asortymentu o wiele ekscytujących komponentów i prezentowania modeli przyjaznych dla początkujących.
Berło YT na szlaku
Nasz kolarz testowy Christof Geiss nie tylko jeździ na rowerze górskim, ale także pokonuje wiele kilometrów na rowerze szutrowym i wyścigowym. Czy to w drodze do pracy, czy w celu złamania komunikatorów swoich przyjaciół, facet dodaje gazu. Był więc również idealnym kandydatem do lotu do Kalifornii i udokumentowania dla nas pierwszego wrażenia z jazdy.
Jedno stało się dla niego jasne bardzo szybko – poza kierownicą, YT Scepter przypomina rower górski. Pozycja siedząca jest centralna, a suport jest niski. Zauważalny jest również długi zasięg. Christof ma 1,77 m wzrostu i był bardzo zadowolony z rozmiaru M. Zasięg w rozmiarze M wynosi 398 mm. To brzmi jak zdecydowanie za mało dla rowerzystów górskich, ale nie można zapominać, że ten pomiar jest inny dla rowerów szosowych i szutrowych, ponieważ używamy tutaj długiego mostka i kierownicy.
YT udostępnił nam na wyjazdy topowy model Core 4.
Ponieważ Chris, jak już wspomniano, dużo podróżuje ze swoim Gravlerem, pierwszą rzeczą, na którą zwrócił uwagę, był komfort amortyzowanego widelca. Nawet jeśli dostępne jest tylko 40 mm skoku sprężyny, jest to ogromny plus pod względem komfortu i znacznie przyjemniejszy. RockShox Rudy Ultimate naprawdę wykonuje bardzo dobrą robotę. Większy komfort dla ramion i dłoni, wystarczające sprzężenie zwrotne z podłoża, a wszystko to bez ani razu niekomfortowego dobicia do dna. Nawet jeśli go sprowokujesz. Podczas uruchamiania prawie nie było kołysania. Jeśli przeszkadza Ci to podczas długich przejażdżek po asfalcie lub podjazdów, nadal masz możliwość zablokowania widelca za pomocą blokady.
Na dłuższych odcinkach pedałowania, czy to na szutrze, czy na asfalcie, pozycja siedząca jest bardzo wygodna i nie męczy szybko. W tym miejscu pojawia się zaleta paska z kroplomierzem. Zaletą jest po prostu lepsza aerodynamika ze względu na zadaną pozycję siedzącą i możliwość innego ułożenia rąk na dłuższych trasach.
Reszta sprzętu również działała bez zarzutu. Sram Force AXS idealnie przełącza 12 biegów w dowolnej pozycji. Hamulec Sram Force robi absolutnie pewne wrażenie na długich zjazdach na szlakach. Całości dopełnia Rockshox Reverb AXS XPLR. Zastosowano również wysokiej jakości komponenty firm Zipp i WTB. Szczególnie przekonujące były opony WTB. Zapewniały wystarczającą przyczepność na zakurzonych szlakach Kalifornii, aby pozwolić jej jechać, i nadal miały zauważalnie niski opór toczenia na asfalcie.
Ten ogólny pakiet zapewnia duże bezpieczeństwo na szlakach terenowych, więc wciąż przekraczasz granice swoich możliwości. Nie zdając sobie z tego sprawy, poruszasz się rowerem bardziej jak rowerem górskim niż szutrowym. Zaczynasz przeskakiwać małe szczeliny i pokonywać bermy z większym naciskiem.
Nasz pierwszy wniosek dotyczący YT Scepter
YT opracował rower szutrowy i pokazał nam, że interpretacja tematu zdecydowanie oznacza jedno: dobrą zabawę na rowerze! Nie będzie to pierwszy wybór dla klientów szukających roweru szosowego z większym komfortem i ścigających KOM-y na szosie, ale wszyscy inni szukający solidnego roweru szutrowego do przygód w terenie powinni znaleźć idealny rower z YT Scepter Znajdź towarzysza.
Schreibe einen Kommentar