BMC Kaius – Innowacje na rok 2023: Wraz z Kaiusem szwajcarska firma wprowadza rower szutrowy, który jest mocno oparty na rowerach wyścigowych i tym samym stanowi interesującą alternatywę dla ciężkiego BMC Ursa. Velomotion ma wszystkie informacje na temat nowego roweru szutrowego BMC - nastąpi szczegółowy test.
Nowy rower szutrowy od BMC: Szwajcarski zespół dostarcza Ursowi inspirowanemu MTB rower szutrowy, który jest znacznie bliższy rowerowi wyścigowemu. W Kaiusie długa górna rura i krótka główka ramy zapewniają sportową, rozciągniętą postawę. Jeśli chodzi o geometrię siodełka, motocykl terenowy plasuje się pomiędzy rowerami wyścigowymi Roadmachine (wytrzymałościowymi) i Teammachine (wyścigowymi), przy czym duży zasięg roweru szutrowego jest kompensowany krótszym mostkiem. Jednak mostek jest również pochylony pod kątem -15°, obniżając pozycję kierownicy o jeden stopień. Przy 72° w zwykłych sześciu rozmiarach kąt skrętu jest stromy jak na rower szutrowy; długi rozstaw osi do 105 cm poprawia trakcję i stabilność jazdy. Tylne widełki są raczej krótkie i mają 420 mm, co powinno sprawić, że motocykl będzie dość zwrotny.
Rama Aero o sportowej geometrii
Rama ma typowe cechy aerodynamiczne, które oprócz niskich tylnych widełek obejmują również zbyt szeroką rurę dolną, która ma chronić bidon przed wiatrem. Zacisk siodełka jest oczywiście zintegrowany, sztyca w kształcie litery D prawdopodobnie wygina się tak wygodnie jak w Urs, ale jest przesunięta o 15 mm do tyłu. Co ciekawe, haki i widelec są zamknięte z prawej strony, dzięki czemu nie widać końcówek osi przelotowych. Oprócz dwóch uchwytów na bidon i typowej torby na rower szutrowy na górnej rurze, nie można zamontować żadnych akcesoriów - w końcu BMC to „czyste osiągi i wyścigi bez ograniczeń”, a nie „pakowanie rowerów i wyprawy odkrywające”.
Miejsce na opony o szerokości 44 mm
Prześwit na opony, podany na 44 mm, jest wystarczający; z 40 oponami kompletnych motocykli Kaius nie wygląda na szczególnie długonogi. Może to być interesujące dla tych, którzy chcą używać roweru na drodze z węższymi oponami. Niska waga również przemawia za tym celem: BMC określa zaledwie 1.785 gramów dla zestawu ramy z karbonową sztycą i kokpitem. Ponadto, w przeciwieństwie do Ursa Carbon, nowy model jest dostosowany do podwójnych napędów, dzięki czemu wszystkie opcje są otwarte, jeśli chodzi o przełożenia.
Trzy kompletne koła od 5.499 euro
BMC prezentuje nowy rower szutrowy w trzech wersjach: jako Kaius 01 One z SRAM Red AXS XPLR 1×12, jako Kaius 01 Two z SRAM Force AXS Wide 2×12 i jako Kaius 01 Three z SRAM Rival AXS Wide 2 ×12. Najwyższy model za 11.499 303 euro jest wyposażony w jednoczęściowy kokpit z włókna węglowego i zestaw kołowy „Zipp 40 Firecrest”, którego obręcze bez haczyków o głębokości 25 mm i szerokości wewnętrznej 42 mm idealnie nadają się do szerokich opon bezdętkowych. Napęd SRAM z tarczą 10 i kołem zębatym 44-8.499 zdecydowanie nadaje się do alpinizmu. Zipp 303 S są montowane na Two za 45 euro z kierownicą z włókna węglowego i przewodami poprowadzonymi przez mostek – również z obręczami bez haczyków, ale przy głębokości 23 mm i szerokości wewnętrznej 43 mm preferują nieco węższe opony. Przekładnia - 30/10 przód i 36-01 tył - oferuje bardzo duży zakres przekładu; Jeśli chcesz jeździć na Kaiusie jak na rowerze szosowym po szosie, możesz doposażyć go w węższą kasetę. To samo dotyczy Kaiusa 400 Three z SRAM Rival AXS i identycznym przełożeniem, którego zestaw kół CRD 40 z karbonowymi obręczami 5.499 mm był już przekonujący na BMC Urs. Za XNUMX euro Trójka jest prawdopodobnie najciekawszym wariantem pod względem stosunku jakości do ceny.
Przydatna alternatywa dla BMC Urs
Czy Kaius jest użytecznym dodatkiem do oferty Gravel firmy BMC? Zdecydowanie, bo o ile Urs w wersji LT niweluje dystans do MTB widelcem amortyzowanym, o tyle nowy model mocno bazuje na rowerze szosowym. Jego geometria ramy sugeruje charakter, który różni się tylko nieznacznie od Roadmachine do wyścigów długodystansowych, który jest ograniczony do szerokości opon 33 mm. Kaius jest znacznie bardziej wszechstronny, ale rodzi również pytanie, czy BMC powinno wyostrzyć profil Urs, dając softtailowi gravellerowi 50 lub więcej milimetrów prześwitu na opony. Tak czy inaczej: jeśli nie zgadzasz się z trendem na szutrowe rowery turystyczne i po prostu chcesz być szybki w różnych warunkach terenowych, nowy BMC Kaius może Ci się spodobać.
Schreibe einen Kommentar