Eurobike 2022 / E-Performance: FIT E-Bike System 2.0 otrzyma w tym roku kilka ekscytujących ulepszeń i będzie dostępnych coraz więcej modeli. To wystarczający powód, aby przyjrzeć się bliżej systemowi e-rowerów FIT.
Mówiąc o e-rowerach i ich napędach, nieuchronnie natkniesz się na terminy „silnik”, „napęd” lub „system”. Terminy te są często używane jako synonimy - również przez nas. Ale to nie do końca prawda: silnik e-roweru jest częścią napędu e-roweru, który z kolei jest częścią używanego systemu e-roweru. Fakt, że producenci tacy jak Bosch czy Shimano stosują systemy zamknięte, w których silnik decyduje o napędzie i systemie, trochę komplikuje sprawę. Mimo to warto przyjrzeć się temu bliżej, ponieważ coraz więcej producentów silników otwiera swoje protokoły, aby korzystać z wyświetlaczy, akumulatorów, oprogramowania i innych akcesoriów innych firm. Niekoniecznie jest to istotne dla kupujących, którzy ostatecznie kupują e-rower od specjalistycznego sprzedawcy, ale przede wszystkim dla producentów rowerów, którzy w ten sposób mają znacznie większą swobodę.
W większości przypadków – niezależnie od tego, czy jest to układ zamknięty, czy otwarty – myślenie jest zawsze „z silnika”. Może się to jednak częściowo zmienić w przyszłości, a może już się zmieniło: w latach modelowych 2022 i 2023 po raz pierwszy dostępnych będzie wiele e-rowerów z systemem FIT 2.0, w którym gwiazdą nie jest silnik, ale system.
FIT: Z Huttwil w szeroki świat
Nazwa FIT z pewnością powinna być już znana niektórym e-rowerowcom. Skrót ten oznaczał „Flyer Integrated Technology” i odnosił się do integracji systemowej układów napędowych pioniera e-rowerów ze Szwajcarii. Jednak od lata 2020 r. FIT nie jest już dostępny wyłącznie dla Flyers, ale może być również instalowany przez innych producentów jako jego własny dostawca. Chociaż siedziba firmy w Huttwil jest nadal współdzielona z Flyerem, a liczne e-rowery i e-MTB Flyer są nadal wyposażone w FIT, inni producenci, tacy jak Bulls czy Pegasus, oferują teraz również rowery z systemem FIT 2.0.
Elementy systemu FIT
Ale dość owijania w bawełnę – czym właściwie jest FIT? W skład systemu wchodzą różne komponenty, w tym wyświetlacze, akumulatory, silniki oraz akcesoria, takie jak zamki, lokalizatory czy czujniki ciśnienia w oponach. Aplikacja FIT E-Bike Control również odgrywa kluczową rolę. Cecha szczególna: wszystkie komponenty „mówią tym samym językiem”, więc e-rowerzyści mają wiele opcji po zakupie - inny wyświetlacz? podłącz i graj Mniejszy panel sterowania? Bez problemu. Nawet kilka lat po zakupie nadal możesz cieszyć się najnowszymi urządzeniami peryferyjnymi i funkcjami.
Silniki firmy Brose lub Panasonic
Nawet jeśli silnik nie jest w FIT umierać komponentu par excellence, jednostka napędowa powinna odgrywać największą rolę. Silniki firm Brose i Panasonic są montowane w obecnych e-rowerach FIT. Brose używa tylko Drive S Mag, podczas gdy Panasonic oprócz topowego modelu GX Ultimate ma nieco słabszego GX Force. Wbudowany hardware, czyli sam silnik, to (niestety) tylko połowa prawdy. Zastosowane oprogramowanie silnika ma wpływ na maksymalny moment obrotowy; w niektórych rowerach elektrycznych Brose Drive S Mag jest dławiony do 75 Nm (zamiast maksymalnie możliwych 90 Nm), Panasonic GX Ultimate do 70 Nm (zamiast 95 Nm), a GX Force do 60 Nm (zamiast 75 Nm). Jako kupujący różnice można rozpoznać po odpowiednich przyrostkach nazwy:
Brose Drive S Mag FIT Eco: 75Nm
Brose Drive S Mag FIT Plus: 85Nm
Brose Drive S Mag FIT Pro: 90Nm
Panasonic GX Ultimate FIT Eco: 75Nm
Panasonic GX Ultimate FIT Pro: 95Nm
Panasonic GX Force FIT Eco: 60Nm
Panasonic GX Force FIT Pro: 75Nm
Jeśli nie ma niezbędnych ograniczeń ze względu na wbudowane komponenty (np. przekładnie w piaście), silnik w większości rowerów można „zmodernizować” do odpowiednich poziomów wydajności za pomocą (płatnej) aktualizacji.
Nie jesteśmy wielkimi fanami tego podejścia – dla klientów sprawia to, że rozszyfrowanie wyposażenia jest bardziej skomplikowane niż jest. Wydaje się to również bardzo podobne do sztucznego ograniczenia. W każdym razie warto przyjrzeć się oznaczeniu silnika i dowiedzieć się o ewentualnych ulepszeniach.
Nowoczesne koncepcje obsługi od komfortowych po sportowe
Jeśli chodzi o działanie, w ostatnich latach wiele się wydarzyło w e-rowerach. Oprócz ulepszeń technicznych, takich jak jaśniejsze kolorowe wyświetlacze, istnieje teraz znacznie większy wybór dla inaczej zaprojektowanych rowerów elektrycznych. Podczas gdy kilka lat temu większość producentów oferowała tylko jedną lub co najwyżej dwie różne koncepcje obsługi, dziś jest ich znacznie więcej. Widać to również w przypadku FIT: trzy panele kontrolne, dwa wyświetlacze i możliwość wykorzystania własnego smartfona jako pełnego wyświetlacza za pośrednictwem aplikacji. Cechą szczególną jest to, że wszystkie komponenty można wymieniać za pomocą Plug & Play.
Baterie o pojemności do 925 Wh
Istnieje ogromny wybór akumulatorów: różne pojemności, kształty, rozmiary i wagi do szerokiego zakresu zastosowań. Kompaktowe wymiary i niska waga w całym portfolio są godne uwagi. Akumulator Supercore 750 o pojemności 750 Wh waży zaledwie 3,8 kg. Dzięki temu jest o 600g (!) lżejszy niż akumulator Bosch Powertube o tej samej pojemności i konkuruje z najlżejszymi akumulatorami systemu Shimano. Do tego jest o prawie pięć centymetrów krótszy, nawet jeśli jest nieco szerszy – co powinno ułatwić producentowi zintegrowanie go z ramą. Imponująca jest również ultra-rdzeniowa bateria 925, która waży „zaledwie” 925 g i ma pojemność 4.400 Wh. Jest to instalowane na przykład w E-Stream EVO AM E-MTB firmy Bulls.
W portfolio FIT można również znaleźć przedłużacz zasięgu, chociaż jego kompatybilność zależy od odpowiedniego producenta roweru. Z pojemnością 540 Wh jest jednak bardziej w lidze „dodatkowej baterii”. Na koniec warto również przyjrzeć się ładowarkom, ponieważ standardową ładowarkę 4A można rozbudować do szybkiej ładowarki 6A za pomocą aktualizacji oprogramowania.
Sekretna gwiazda: aplikacja do sterowania e-rowerem
Istotną częścią całego systemu FIT jest aplikacja do sterowania e-rowerem, która w ciągu ostatnich kilku miesięcy była stale aktualizowana o nowe funkcje. Połączenie z systemem odbywa się za pomocą dostarczonej karty-klucza, podobnie jak to jest znane na przykład z zamków Abus. Masz wtedy wiele możliwości – w szczególności funkcje nawigacji są rozbudowane: połączenie z Komoot jest tak samo możliwe, jak nawigacja bezpośrednio w aplikacji FIT. W praktyce można to również doskonale połączyć z funkcją Geo Range, za pomocą której można na pierwszy rzut oka zobaczyć pozostały zasięg w zależności od poziomów wsparcia. W przyszłości planowane są dalsze funkcje, takie jak indywidualizacja wspomagania silnika lub zintegrowana książka serwisowa, którą znasz z samochodu.
Ponadto aplikacja oferuje również płatne aktualizacje, takie jak tzw. Drive Screen. Oznacza to, że smartfona można używać również jako pełnoprawnego wyświetlacza – za jednorazową opłatą 39,95 euro lub jako model abonamentowy za 11,99 euro rocznie. Funkcje antykradzieżowe powinny również zainteresować wielu e-rowerzystów. Tutaj możesz wybrać między tak zwanym kluczem cyfrowym a kluczem do e-roweru. W przypadku tego pierwszego smartfon służy do odblokowywania e-roweru, a klucz do e-roweru zapewnia bezprzewodowy pilot, podobny do tego, który znasz do zamykania samochodu. Funkcjonalność jest identyczna, cały system e-bike można aktywować tylko za pomocą odpowiedniego urządzenia. Punkt kosztowy: Klucz cyfrowy kosztuje jednorazową opłatę w wysokości 54,99 euro lub 19,99 euro rocznie, klucz do e-roweru jest dostępny za jednorazową opłatą w wysokości 79,99 euro.
Dodatkowe akcesoria: czujnik ciśnienia w oponach, lokalizator GPS i blokada ramy
Oprócz tych „standardowych komponentów” system FIT oferuje również ciekawe akcesoria. Na targach Eurobike zaprezentowano zupełnie nowe czujniki ciśnienia w oponach, automatyczną blokadę ramy oraz lokalizator GPS. Ten ostatni łączy się ze smartfonem i oferuje nie tylko lokalizację roweru za pomocą GPS, np. w przypadku kradzieży, ale także alarm dźwiękowy w przypadku poruszenia roweru zablokowanego cyfrowym kluczem oraz wykrywanie upadku podczas jazdy. Blokada ramy rozszerza koncepcję bezpieczeństwa: jeśli aktywujesz blokadę roweru elektrycznego za pomocą klucza cyfrowego lub klucza do roweru elektrycznego, nie tylko system jest dezaktywowany, ale blokada również zatrzaskuje się - super!
Dwa czujniki ciśnienia w oponach są przymocowane do zaworów i przekazują odpowiednie ciśnienie w oponach do układu. Może to następnie zgłosić ponadprzeciętny spadek ciśnienia, dzięki czemu płyty mogą zostać wcześnie wykryte. Dokładne ustawienie ciśnienia powietrza (np. w E-MTB) jest wtedy również łatwe.
Schreibe einen Kommentar