Minęło już ponad 10 lat odkąd w profesjonalnym peletonie pojawiła się po raz pierwszy elektroniczna grupa przerzutek Shimano Di2 od znanego producenta komponentów. Dzięki wielu drobnym zmianom, nowym funkcjom, przełomowym innowacjom i ekscytującym szczegółom, Di2 nadal oznacza pierwszorzędną i wysokiej jakości wydajność zmiany przełożeń.
Już w 2010 roku po raz pierwszy w profesjonalnym peletonie pojawiła się elektroniczna grupa zmiany biegów o nazwie Shimano Di2. W tym czasie był to baskijski zespół Euskatel, który był już w trasie z grupą osprzętu Di2 na rok przed wprowadzeniem nowej, najnowocześniejszej technologii.
Co właściwie oznacza Di2?
Digital Integrated Intelligence - lub po prostu Di2 - jest jednym z najbardziej wpływowych kamieni milowych w kolarstwie i ma teraz zwycięstwa we wszystkich profesjonalnych wyścigach na świecie. W ciągu ostatnich 10 lat sam Tour de France został wygrany 7 razy z grupą osprzętu Shimano Di2.
Po wielu godzinach badań i niezliczonych prototypach nowy, elektroniczny Dura-Ace 10 Di7970 był w stanie zastąpić starożytny mechaniczny system zmiany przełożeń z linkami przewodowym systemem elektronicznym zasilanym z zewnętrznego akumulatora ponad 2 lat temu. Nawet jeśli technologia ta spotkała się wówczas z dużym sprzeciwem, obecnie jest absolutnym złotym standardem.
Kolejny skok innowacyjności nastąpił około 2 lata później, kiedy grupa Shimano Di2 została wyposażona w 11 biegów. Jednak w trakcie tego dalszego rozwoju wprowadzono również całą serię innych przełomowych ulepszeń. Należą do nich czteroramienne korby, hamulce szczękowe z podwójnymi przegubami i mniejsza, lżejsza przednia przerzutka. Ponadto inżynierowie Shimano byli w stanie zoptymalizować ergonomię systemu i ulepszyć przyciski na dźwigniach zmiany biegów, aby ułatwić zmianę biegów w każdej pozycji podczas jazdy.
Jednocześnie wprowadzono integrację akumulatora, aby uzyskać czysty wygląd, ponieważ istniała możliwość ukrycia skrzynki przyłączeniowej w ramie lub kierownicy, aby uzyskać bardziej elegancką linię. W obszarze oprogramowania oprogramowanie E-TUBE Project umożliwia teraz indywidualną regulację zmiany biegów za pomocą funkcji wielozmianowej, za pomocą której kierowca może zaprogramować przełączniki, które znamy dzisiaj za pomocą sterowania z aplikacji.
Kolejnym wydarzeniem było udostępnienie technologii Di2013 również dla tańszej platformy Ultegra w 2 roku. Ze względu na duże zapotrzebowanie i akceptację chcieli udostępnić tę wysokiej jakości i innowacyjną technologię nie tylko zawodowym kolarzom, ale także ambitnym sportowcom-amatorom.
W tym czasie Shimano Ultegra Di2 została wprowadzona bezpośrednio jako grupa 11-biegowa i wykorzystywała tę samą technologię elektroniczną, co Dura-Ace Di2. Ale była jedna szczególna cecha, ponieważ tylna przerzutka była oferowana w dwóch wersjach, przy czym wersja GS z długim wózkiem była w stanie obsługiwać większą zębatkę z 32 zębami.
Rower górski jako inspiracja dla nowych funkcji Shimano Di2?
Wraz z wprowadzeniem Shimano Dura-Ace R9150, pierwszy hydrauliczny hamulec tarczowy został również bezproblemowo zintegrowany z rodziną Di2. Wpływ technologii rowerów górskich nie ograniczał się jednak do hamulców tarczowych. Nowe, płaskie tylne przerzutki Shadow RD, pasujące do zębatek z maksymalnie 30 zębami, sprawiły, że Shimano Di2 jest jeszcze bardziej wszechstronny. To ku uciesze szerokiej gamy typów jeźdźców szukających większej różnorodności pod względem terenu i wyzwań.
Ponadto jako opcja oferowana była pierwsza dwustronna korba Shimano z miernikiem mocy. Obejmuje to mechanizm korbowy o zupełnie nowym wyglądzie; znacznie większe, asymetryczne ramiona korby powinny poprawić zmianę biegów i zmniejszyć wagę. Oczywiście po jego wprowadzeniu miernik mocy szybko stał się ważnym narzędziem na wszystkich poziomach treningu i wyścigów.
Rok później przywieźli również hydrauliczne hamulce tarczowe do Ultegry. Ponadto, odpowiedzią na zmieniające się i coraz bardziej żądne przygód wymagania sportowych jeźdźców było wprowadzenie kasety 34T.
Shimano Di2 rusza w teren
Teraz, gdy Shimano Di2 ugruntowało swoją pozycję na szosie, nowa grupa GRX udostępniła te same zalety technologiczne również rowerzystom szutrowym. Wprowadzono nową grupę osprzętu specjalnie do rowerów Gravel w różnych opcjach, mechanicznych lub elektronicznych, z 10- i 11-biegowymi przerzutkami tylnymi oraz 1- i 2-biegowymi korbami. Dzięki tak bogatym możliwościom seria GRX była dobrze wyposażona do każdego zastosowania i każdego rodzaju sektora żwiru, a jednocześnie była zorientowana na przyszłość.
Seria GRX800 stanowi szczyt gamy, dostarczając technologię Di2 zarówno w konfiguracjach 2x, jak i 1x poprzez całkowicie przeprojektowane dźwignie hamulca/zmiany biegów. GRX Di2 radzi sobie na szutrze i korzysta ze sprawdzonej trwałości i niezawodności, które przyniosła dekada Dura-Ace Di2. Obiecuje tę samą bezbłędną zmianę przełożeń na trasach szutrowych, nawet w najtrudniejszych warunkach, mokrych i brudnych.
Shimano Di2 Dura-Ace i Ultegra - 12-biegowa i częściowo bezprzewodowa
Bezkompromisowe osiągi, 12-biegowy napęd i łączność bezprzewodowa - Shimano pokazuje to wszystko w swoim najnowszym asortymencie. Pod hasłem „Dla tych, którzy nigdy nie idą na kompromis”, Shimano prezentuje nową grupę osprzętu Dura-Ace i chce podkreślić bezkompromisową wydajność swoich najnowszych, wysokiej klasy przełożeń do rowerów szosowych. Kolejną atrakcją jest zupełnie nowy Shimano Dura-Ace z nową, tańszą grupą przerzutek Ultegra w strumieniu powietrza.
Największa innowacja powinna od razu przykuć uwagę, ponieważ dzięki 12-biegowej kasecie, która pasuje również do 11-biegowych tarcz, zakres jest teraz znacznie zwiększony, a przy okazji oferuje również inne interesujące ulepszenia i funkcje, takie jak nowy hamulec manetki o zmienionej ergonomii. Mówiąc szczegółowo, Shimano wykorzystuje podniesioną główkę uchwytu z lekką krzywizną do wewnątrz, a także oferuje powiększoną powierzchnię między dźwignią zmiany biegów a kierownicą, co nie tylko zapewnia wygodniejszy i bezpieczniejszy chwyt palca wskazującego i kciuka na główkach uchwytów, ale także zapewnia trzy palce za dźwignią hamulca całkowicie między dźwignią zmiany biegów a kierownicą, aby zapewnić dodatkową kontrolę i większy komfort.
Z technicznego punktu widzenia w grę wchodzi również istotna zmiana w całej platformie Dura-Ace i Ultegra, ponieważ ponieważ nowe Shimano Dura-Ace (a także Ultegra) to bezprzewodowe grupy przerzutek, nie ma już żadnych kabli, które może być używany do sterowania przerzutką, a przerzutka tylna musi być poprowadzona przez ramę. Więc manetki działają z połączeniem bezprzewodowym. Pozwala to na szybki i łatwy proces montażu przy jednoczesnym zapewnieniu czystego kokpitu o atrakcyjnym wyglądzie.
Oczywiście nowe bezprzewodowe manetki również potrzebują odpowiedniego odpowiednika, aby móc odbierać i przetwarzać przesyłany sygnał. Nowe przerzutki tylne Shimano Dura-Ace i Ultegra odgrywają tutaj kluczową rolę, ponieważ dzięki nowej platformie nie służą już tylko do zmiany przełożeń, ale odgrywają również centralną rolę w sterowaniu całym systemem. Tylna przerzutka jest z jednej strony miejscem, w którym ładowane są nowe Dura-Ace i Ultegra, z drugiej strony jest także odbiornikiem sygnału płynącego z manetek. Korzystając z własnego protokołu, Shimano gwarantuje niezawodne działanie i znacznie minimalizuje podatność połączenia bezprzewodowego, a szybkość przełączania została znacznie zwiększona.
Jako dodatkowy, istotny temat, układ hamulcowy został również całkowicie zmieniony. Dzięki nowej technologii Servo Wave, odziedziczonej po układach hamulcowych Shimano MTB i Gravel, rowerzyści mają krótszy dystans do załączenia hamulca i mogą stworzyć bardziej bezpośrednie połączenie między klockami hamulcowymi a tarczami hamulcowymi, co pozwala na lepszą modulację hamulców, co prowadzi do większej pewności siebie w sytuacjach technicznych. Ponadto o 10% większy prześwit między klockami i tarczami umożliwił znacznie cichszą pracę systemu, co osiągnięto dzięki mniejszym odkształceniom termicznym tarczy i mniejszym przejściowym interferencjom między klockami a tarczą.
Nowy mechanizm korbowy jest teraz dostępny zarówno na poziomach Dura-Ace, jak i Ultegra jako miernik mocy. Nowe kolekcje Ultegra i Dura-Ace uzupełnia kompletna gama kół, od kół podjazdowych po wszechstronne i wysoce aerodynamiczne modele.
Schreibe einen Kommentar