E-Performance / Cargobike: Począwszy od tego lata, Shimano zapewni różnorodność i konkurencję na rynku rowerów cargo dzięki dwóm wariantom cargo ich dobrze znanych silników. Oprócz zaprezentowanego w zeszłym roku topowego silnika EP8, E61oo otrzymuje również specjalnie dostosowane oprogramowanie układowe.
Po latach bycia niszą, rowery towarowe przeżywają wzrost w ciągu ostatnich dwóch do trzech lat i są filarem nieuniknionego zwrotu w ruchu drogowym zarówno w sektorze prywatnym, jak i komercyjnym. Głównym powodem tego rozwoju jest silnik elektryczny, który sprawia, że rower cargo jest atrakcyjny daleko poza małą bańkę idealistycznych entuzjastów.
Od 2019 roku gigant e-rowerów, Bosch, ma nawet własny silnik do rowerów cargo w swojej ofercie – teraz w jego ślady idzie Shimano. Od tego lata Japończycy będą wyposażać dwie jednostki napędowe w specjalne oprogramowanie, które jest specjalnie dostosowane do transportu ciężkich ładunków. Oprócz zaprezentowanego w zeszłym roku wysokiej klasy silnika MTB EP8, nieco poskramiacz E6100 ma również specjalny wariant cargo. Pod względem sprzętowym oba napędy odpowiadają znanym im wersjom, jedynie żółty napis Cargo odnosi się do regulacji „pod maską”.
Silniki Shimano Cargo
Największa różnica polega na tym, że w przypadku wariantów Cargo maksymalna moc wspomagania (85 Nm dla Shimano EP8 i 60 Nm dla Shimano E6100) jest już dostępna przy stosunkowo niewielkim wysiłku ze strony kierowcy. Prawdziwe błogosławieństwo, zwłaszcza gdy zaczyna się z dużym obciążeniem! Dzięki dostosowaniu oba silniki są również zgodne z nową normą DIN 79010 dla rowerów transportowych i towarowych. Shimano określa maksymalną wagę 250 kg, która powinna wystarczyć do większości zastosowań prywatnych.
Konfigurowalny i inteligentny
Różnic w poziomach wspomagania nie ma – w przypadku EP8 na pokładzie jest też dynamicznie sterowany tryb trail. Indywidualne możliwości dostosowania za pomocą aplikacji Shimano E-Tube również pozostają takie same. Dla każdego poziomu wsparcia można dostosować moc, przyspieszenie i inne parametry. Otwiera to zupełnie nowe możliwości na rowerze cargo: na przykład możesz stworzyć profil dla ciężkiego ładunku i dla pustej podróży. W przypadku EP8 profil można łatwo zmienić za pomocą jednostki sterującej na kierownicy - super sprawa!
Interakcja z elektronicznymi napędami Di2 to także prawdziwy atut w rowerze cargo. Nie ma znaczenia, czy korzystasz z w pełni automatycznej zmiany biegów, czy po prostu konfigurujesz zmianę biegów w taki sposób, aby podczas ruszania automatycznie zmieniała bieg na łatwy - ta opcja to zawsze zysk w komforcie i bezpieczeństwie.
Różne opcje baterii
Jak zwykle Japończycy są otwarci, jeśli chodzi o akumulatory: oprócz własnych wariantów z 408 Wh, 514 Wh lub 630 Wh, producenci mogą również łączyć silniki z urządzeniami do magazynowania energii od zewnętrznych dostawców. Oznacza to, że nie ma prawie żadnych ograniczeń dla specjalnych rozwiązań, czy to pod względem pojemności, czy konstrukcji.
Shimano zapowiada, że nowe silniki cargo będą dostępne latem – okaże się, czy zobaczymy wtedy pierwsze gotowe rowery z nimi. Jesteśmy podekscytowani.
Schreibe einen Kommentar