Look nie tylko zasługuje na zaszczyt wynalezienia zatrzaskowego pedału, a dekady wcześniej pierwsze nowoczesne wiązania narciarskie. Francuska firma ma na swoim koncie również pierwsze zwycięstwo w Tour de France na ramie z włókna węglowego – w 1986 roku – i jest ściśle związana z tematem kolarstwa szosowego. Inżynierowie z Nevers również próbowali swoich sił w rowerach górskich, ale pozostały tylko zatrzaskowe pedały terenowe kompatybilne z SPD, które oczywiście pasowałyby również do 765 Gravel RS. A może klasyczne pedały do rowerów szosowych Look byłyby lepsze? Kiedy po raz pierwszy przyspieszysz 765, z przyjemnością dowiesz się: Czujesz się jak na rowerze wyścigowym! Przy dość luźnym kącie skrętu i dość wysokiej kierownicy dzięki wieży dystansowej tabela geometrii może mówić co innego, ale w praktyce Look okazuje się niezwykle poręcznym, mocnym sportowcem; bardziej „rower wyścigowy plus” niż powolny samochód terenowy.
Rower wyścigowy plus zamiast czystego off-roadera
I to jest dokładnie to, co Look chce osiągnąć. Z 40 oponami zamontowanymi na rowerze testowym, które są wygodnie zamontowane bezdętkowo, rower szutrowy jest przygotowany na każdą ewentualność: Vittoria Terreno Dry toczy się niezwykle szybko z gładkim bieżnikiem, ma bardzo dobrą przyczepność na raczej suchym podłożu i budzi zaufanie nawet podczas oparty. Ale nawet ci, którzy chcą używać wyglądu głównie na szosie, mogą być zadowoleni: wąska opona 30/32 mm nie wygląda na zagubioną w tylnym trójkącie, ponieważ opona znajduje się dość blisko rowkowanej rury podsiodłowej. A poważni jeźdźcy terenowi mogą zmieścić koła 650B z oponami o szerokości do 2,1 cala.
Praktyczne: osie „Speed Release”.
Nowicjusze poznają również specjalną cechę francuskiego Gravellera: piasty Shimano RX są wyposażone w system „Speed Release” firmy Mavic, który znacznie upraszcza montaż i demontaż. Osie szybkozamykacza są wyciągane tylko trochę, ponieważ haki naprzeciwko połączenia śrubowego są otwarte u dołu. Czasami niewygodne wkładanie osi nie jest już konieczne.
Karbonowa rama 765 ma również wiele do zaoferowania pod innymi względami. Wewnętrzne prowadzenie jest przyjemne dzięki prawdziwemu „portalowi tunelu” na główce ramy, przez który pociągi mogą wjeżdżać w linię prostą; wąskie podpory siodełka mają strefy elastyczne, które mają redukować wibracje, a prawy tylny trójkąt jest rozciągnięty, dając wystarczająco dużo miejsca na oponę o szerokości 54 mm i podwójną tarczę, jak w rowerze testowym, która jest teraz standardem w Shimano GRX - tutaj w topowej wersji RX810. Dzięki 48/31 z przodu i kasecie 11-34 skrzynia oferuje bardzo duży zakres przełożeń, ale koło koronowe ma tylko dwa skoki w szybkim zakresie. Jeśli chcesz również wykorzystać swój wygląd jako rower wyścigowy na szosie, możesz być skłonny doposażyć się w węższą kasetę, taką jak 11-30 - nadal pozostaje super łatwy bieg górski. Jak zawsze, grupa osprzętu działa bardzo dobrze, a tarcza 140 mm z tyłu wyróżnia się. Mniejsza tarcza hamulcowa wydaje się już nieaktualna, ale nie zrobiła negatywnego wrażenia na motocyklu testowym pod względem opóźnienia.
Rower zamiast dojeżdżać do pracy
O tym, że Look 765 nie jest przeznaczony do dojazdów do pracy świadczy brak gwintowanych otworów na błotniki czy nawet bagażnik; Z drugiej strony możesz wyposażyć trójkąt ramy w uchwyty na butelki według własnego uznania, a nawet ustawić je według własnego gustu. Można również zamontować małą torbę na górnej rurze. Look zawiera dwa koszyki na butelki, które ważą 17 gramów, ale wydają się dość elastyczne, więc trzeba mocno pociągnąć za butelki.
Z wyposażenia warto zwrócić uwagę na masywny, sztywny mostek z odpowiednio wyprofilowanymi przekładkami; Nie można zapomnieć o zacisku segmentowym sztycy o gładkiej powierzchni, którego łatwo dostępną śrubą jest Torx zamiast imbusu. Kierownica Look ma wyraźnie wyczuwalny, ale niezbyt ekstremalny „blask”.
Nie super łatwe, ale też nie drogie
Nasz testowy rower w rozmiarze L waży około 9,3 kg bez pedałów, co nie jest do końca lekkim wynikiem; z drugiej strony wygląd nie jest bardzo drogi za nieco ponad 4.000 euro. Zestaw kół Shimano jest już bezdętkowy i waży niewiele ponad 3,5 kg, wliczając w to zamontowane na stałe osie przelotowe - całkiem niezwykłe. W każdym razie po raz kolejny pokazuje, jak niewielka waga ma coś wspólnego z przyjemnością z jazdy: nawet podczas stromych podjazdów model 765 Gravel jest lekki i poręczny, podczas zjazdów i tak jest bardzo płynny i bardzo bezpieczny. Look oferuje również zestaw ramek za 2.300 euro; Więc jeśli chcesz, możesz zbudować indywidualnego 765, który może być nieco lżejszy. Może z grupą Ekar z Campagnolo - jako swego rodzaju hołd dla zwycięskiego roweru Tour de France sprzed 35 lat...