Test: Bulls otwiera nowe możliwości dzięki Sonic E-MTB. Platforma jest specjalnie dostosowana do wymagań dodatkowego napędu, co znajduje odzwierciedlenie w wielu małych i dużych detalach. Dzięki Bulls Sonic EVO AM1 Velomotion przyjrzał się jednemu z podstawowych modeli, który oferuje niemal rewelacyjną ilość technologii.
Zaledwie dziesięć lat temu, wraz z pojawieniem się pierwszych E-MTB, ludzie zastanawiali się, do czego potrzebny jest silnik podczas jazdy na rowerze górskim. Ale to było w innej epoce. Początkowo uroki dodatkowego napędu odkrywali dla siebie motocykliści off-road touring, w ostatnich dwóch, trzech latach coraz bardziej ambitni kolarze przesiadali się z „bio-roweru” na e-MTB. Dzięki nowatorskim wdrożeniom niektórych producentów zalety są niepodważalne. Wraz z nowymi możliwościami - dłuższymi trasami, łatwiejszą jazdą pod górę, nawet przy dużym skoku zawieszenia - wzrosły również wymagania kierowców terenowych w branży: podczas gdy istniejące koncepcje i geometrie były po prostu „naelektryzowane” na początku, w pewnym momencie zwyciężyła świadomość, że nowoczesny e-rower górski musiałby zostać przeprojektowany od podstaw.
Bulls Sonic EVO AM1: E-rower górski na wskroś
Owocem tej wiedzy w firmie Bulls jest Sonic EVO – rower, który otwiera nowe możliwości zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. „Znowu doświadczamy kolarstwa górskiego w zupełnie nowym wymiarze”, mówi Marc Faude, programista w firmie Bulls, producent rowerów, i właśnie do tego jest w pełni dostosowana innowacja. Siła napędowa obecnej generacji silników doprowadziła do nowych metod konstrukcyjnych, co widać szczególnie w obszarze główki ramy i rury sterowej Sonic. Maksymalna sztywność skrętna z jednej strony i optymalne połączenie główki ramy z szeroką rurą dolną za pomocą akumulatora Intube wymagają nowego wymiarowania. Dlatego w Sonic zastosowano widelec sprężynowy z pełną 1,8-calową rurą sterową, która jest zamontowana w podobnie dużym obszarze główki ramy. Z jednej strony oddaje to wysoką moc napędu, z drugiej rama i widelec optymalnie radzą sobie z dużymi siłami hamowania - nie wspominając już o harmonijnym wyglądzie.
Bulls otwiera również nowe możliwości, jeśli chodzi o integrację akumulatora z ramą: jest on usuwany pod kątem 45°, co jest wygodne z jednej strony; z drugiej strony sprawia, że kompromisy w kształcie ramy są zbędne. Kompaktowy trójkąt ramy Sonic jest uderzający, ale jeszcze bardziej płynne przejście od górnej rury do tylnego trójkąta; pionowy amortyzator wahacza nie zaburza tego kształtu i zapewnia 150 mm skoku sprężyny z klasycznej czterobelkowej konstrukcji tylnej. Podwozie, które można łatwo regulować za pomocą ciśnienia powietrza, zapewnia udaną równowagę między komfortem a sportowym charakterem i powinno spodobać się wielu kierowcom. Przewagą nad rowerami bezsilnikowymi jest to, że prawie nie trzeba brać pod uwagę podskakiwania – w przypadku E-MTB nie trzeba pedałować z siodełka, dzięki silnikowi Bosch CX jest duża moc napędowa.
Podczas gdy jeszcze kilka lat temu sportowy, napięty, turystyczny MTB nadawał ton, dzisiaj rower na szlaki jest na czele. Nowoczesne rowery górskie są bardziej poręczne i dają więcej frajdy; pozycja siedząca stała się bardziej wyprostowana, skok zawieszenia dłuższy. Bulls Sonic pokazuje to bardzo wyraźnie w kokpicie. Kąt skrętu jest płaski, co zapewnia bezpieczną stabilność na wprost przy dużych prędkościach; Przyjemnie krótki mostek „The Frog” (specjalna konstrukcja, która bardzo ładnie prezentuje się z dużą główką ramy) zapewnia, że rowerem nadal można sterować lekką ręką i ma zwinność niezbędną na krętych trasach. Mieszanka kół Sonic wskazuje w tym samym kierunku: 29-calowe przednie koło pracuje płynniej i bardziej dynamicznie pokonuje nierówności; 27,5-calowy z tyłu pozwala na krótszy tylny trójkąt, a tym samym większą zwrotność. I jeszcze coś: dzięki większej objętości tylna opona zapewnia lepszą przyczepność przy regulowanym ciśnieniu powietrza, co oznacza, że wysoki moment obrotowy Bosch Performance CX może być optymalnie przenoszony na szlak.
Ausstattung
Ramki do zdjęć | Dźwiękowe aluminium |
widelec amortyzowany | Bull's Lytro 34 Air 1.8 |
napęd | Bosch Wydajność CX |
akumulator | 500 Wh / 625 Wh |
niemy | SR Suntour Krawędź R |
wirniki | Obręcze Bulls 30mm / piasty Shimano MT400 |
Opona VR | Schwalbe Magic Mary Addix Soft |
Tętno opon | Schwalbe Hans Dampf Addix SpeedGrip |
przerzutka tylna | sram sx orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram EX Eagle |
korba | Wstyd |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SHIMANOMT420 |
tarcze hamulcowe | Shimano 203/180mm |
sztyca | Limotec Alfa 1 |
siodło | Sprzedam Royal Vivo |
trzon | Żaba Byka |
Lenker | Wzniesienie Byka |
Wydajność zjazdowa Bulla obejmuje chowaną sztycę. Daje to pomocną swobodę poruszania się na rowerze na szlaku, aby zmienić ciężar ciała w zależności od okoliczności; Wsiadanie i wysiadanie jest również łatwiejsze dzięki regulowanej sztycy.
„Napędzają nas rowerzyści górscy, którzy odkryli dla siebie nowy sport”, mówi programista Marc Faude – a Sonic EVO AM 1 pokazuje, że Bulls to nie tylko absolutne cracki, tylko kilkaset więcej niż solidny rower e-trekkingowy. A aluminium w pełni nie jest spartańskie: oprócz opisanych funkcji jest dwunastobiegowa skrzynia biegów Sram; kompaktowy wyświetlacz Purion napędu Bosch jest w zupełności wystarczający, tym bardziej, że obecnie wielu rowerzystów i tak jeździ z komputerem rowerowym GPS na kierownicy. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób odkrywa dla siebie sport MTB – na materiale dostępnym nawet dla początkujących, który jeszcze dziesięć lat temu byłby zarezerwowany dla absolutnych szitów.
Schreibe einen Kommentar