Test wytrzymałości: dzięki XTR M9100 firma Shimano zrobiła pierwszy krok w kierunku 2018-biegowych grup rowerów górskich w 12 roku. Zaledwie rok później Shimano XT M12 sprawiło, że 8100-biegowa zabawa stała się bardziej przystępna cenowo i dostępna dla mas. Mamy grupę na naszej grupie już od sezonu Hotel Ibis Ripley 4 Dreambuild przeszedł przez swoje tempo.
Shimano Deore XT M8100 – najważniejsze dane
Już podczas premiery obszernie przedstawiliśmy grupę. Tutaj możesz Produkt Czytać. Zamontowaliśmy kompletną grupę XT na naszym rowerze testowym Ibis Ripley, aby uzyskać jak najlepsze ogólne wrażenie. Do tłumaczenia zdecydowaliśmy się na tarczę 30 i połączyliśmy ją z kasetą 10-51. Daje nam to imponujący zakres przełożeń 510%, aw połączeniu z tarczą 30, dobry zakres do jazdy po szlakach.
Wymaga to jednak nowo opracowanego wolnego piasty Microspline dla kasety. Tutaj powinieneś sprawdzić, czy możesz przekonwertować na niego swój istniejący zestaw kołowy. Jednak po kilku początkowych trudnościach zwykle nie stanowi to już problemu dla najpopularniejszych hubów. Aby to dopasować, wybraliśmy również wersję trailową zacisków hamulcowych z czterema zamiast dwóch tłoczków hamulcowych i dodatkowymi żebrami chłodzącymi. Wraz z tarczami 180 mm z przodu iz tyłu powinno to być dobre połączenie.
Oto przegląd zainstalowanych części z ponownie zważonymi ciężarkami:
W momencie wprowadzenia na rynek cena XT M8100 wynosiła około 950 euro, ale teraz możesz kupić całą grupę (początek 2021 r.) za około 760 euro. Dla porównania, grupa XTR o tej samej konstrukcji kosztuje dwa razy więcej, oszczędzając tylko około 300 gramów na wadze.
Składnik | Waga |
---|---|
Kaseta XT (10-51) | 469 g |
Wspornik dolny (Hollowtech) | 76 g |
Tarcza z pająkiem (30 zębów) | 113 g |
korba ze śrubami | 523 g |
Dźwignia zmiany biegów z pełną linką zmiany biegów | 133 g |
Hamulec przedniego koła (bez tarczy) | 287 g |
Hamulec tylnego koła (bez tarczy) | 301 g |
przerzutka tylna (długi wózek) | 281 g |
łańcuch (126 ogniw) | 278 g |
Shimano Deore XT M8100 – Wygląd
Osobiście prawie posunąłbym się do nazwania XT M8100 ładniejszą grupą XTR. 12-biegowa grupa XT jest w większości utrzymana w zwykłej czerni. Grupa jest zatem optycznie bardzo neutralna i można ją łatwo zintegrować z różnymi strukturami bez nudy wizualnej. Nie napotkaliśmy też żadnych niedociągnięć w wykonaniu, części są pięknie anodowane i nie zauważyliśmy żadnych zadziorów ani innych wad na grupie.
Shimano Deore XT M8100 – Ergonomia i wydajność
O ergonomii grupy decydują punkty styku z kierowcą. Są to w zasadzie dźwignia zmiany biegów i dźwignia hamulca. W przypadku grupy XT są one ergonomicznie i schludnie przymocowane do kierownicy za pomocą technologii I-Spec. Dźwignie zmiany biegów i hamulca są dobrze rozmieszczone, dzięki czemu można do nich łatwo dotrzeć w dowolnym momencie. Dźwignię zmiany biegów można również przesuwać w lewo iw prawo o ok. 0,5 cm, aby uzyskać najlepszą możliwą pozycję.
Mniejsza dźwignia służy do zmiany biegów na wyższy, którą można pchać i ciągnąć, a większa dźwignia służy do redukcji biegów, obie dźwignie mają przyczepną powierzchnię, więc trudno jest poślizgnąć się podczas zmiany biegów nawet w mokrych i błotnistych warunkach. Ponadto dźwignie zmiany biegów mają ergonomiczny kształt i dobrze przylegają do kciuka lub palca wskazującego.
Dźwignie hamulca są zaprojektowane jako dźwignie hamulca obsługiwane jednym palcem, co powinno zaspokoić potrzeby większości motocyklistów. Shimano polega na tej sprawdzonej konstrukcji od kilku lat. Dźwignie są bardzo ergonomiczne na palcu, a okrągłe wgłębienia zostały wyfrezowane na zewnątrz, dzięki czemu masz większą przyczepność podczas hamowania, a dźwignia nie zsuwa się tak łatwo z szukacza. Ponadto dźwignie hamulca mają szeroki zakres regulacji zasięgu, który można regulować bez użycia narzędzi za pomocą pokrętła. Tak więc zarówno bardzo małe, jak i bardzo duże dłonie powinny być w stanie znaleźć odpowiednią pozycję chwytu. Ponadto skok biegu jałowego można dowolnie regulować za pomocą śrubokręta krzyżakowego.
Shimano Deore XT M8100 – wydajność
Grupa osprzętu Shimano XT jest stałym elementem rynku rowerowego od wielu lat i jest synonimem jakości jak żadna inna nazwa. W swojej najnowszej wersji, M8100, w pełni zasługuje na tę reputację – ale teraz ze znacznie większą przepustowością. Zębatka, która została dodana w porównaniu do poprzednika, nie wpływa na wydajność zmiany przełożeń. Procesy zmiany biegów odbywają się niemal cyfrowo z odpowiednim sprzężeniem zwrotnym na dźwigni zmiany biegów. Jednym naciśnięciem mniejszej zębatki można zmienić dwa biegi. Cztery biegi można przesunąć w kierunku większej zębatki, co jest szczególnie przydatne na stromych wzniesieniach.
Grupa XT nie miała również problemów z nerwowymi procesami zmiany biegów przy dużym napięciu łańcucha. Błoto i brud sprawiają, że pedałowanie i zmiana biegów są głośniejsze, ale nie wpływają rażąco na wydajność. Przełożenie z tarczą 30 i kasetą 10-51 jest więcej niż wystarczające do jazdy po szlakach. Tłumienie przerzutki tylnej Shadow Plus sprawdziło się na przestrzeni lat, a w nowej 12-rzędowej przerzutce tylnej XT cicho pracował łańcuch. Z jednej strony zmniejsza to hałas w tle, chroni nerwy kierowcy i lakier na tylnym widełku; amortyzator Shadow Plus można dezaktywować, przesuwając małą dźwignię na tylnej przerzutce, co ułatwia zdejmowanie tylnego koła - nawet jeśli jest to trochę łatwiejsze w przypadku konkurencji Sram z blokadą klatki.
Hamulce tarczowe Shimano również sprawdziły się przez lata. Doszli teraz do punktu, w którym trzeba zadać sobie pytanie, czy konieczne są jeszcze ulepszenia. Ale nawet przy najnowszej ewolucji hamulców Shimano dodano mały szczegół, który ma bardzo pozytywny wpływ na wydajność. Dodano pręt w pobliżu osi dźwigni hamulca, który jest oparty na kierownicy. Wcześniej kontakt z kierownicą odbywał się tylko za pomocą zacisku. Dzięki temu dodatkowemu podparciu sam uchwyt staje się dużo sztywniejszy. W bezpośrednim porównaniu z poprzednim hamulcem jest to nie tylko zauważalne, ale także widoczne, ponieważ dźwignia nie może się już obracać. To usztywnienie oznacza, że punkt nacisku nowego hamulca jest znacznie lepiej zdefiniowany.
Poza tym skuteczność hamulców była bardzo solidna. Czasami hamulce Shimano są opisywane jako trudniejsze do kontrolowania. Naszym zdaniem sterowność była jednak więcej niż wystarczająca do użytku na szlaku. Pomimo standardowych tarcz Shimano nie mieliśmy żadnych problemów z temperaturą hamulców. Żebra chłodzące na klockach hamulcowych zdecydowanie spełniły swoje zadanie.
Shimano Deore XT M8100 – Zauważyliśmy to
Co ogólnie zauważyliśmy w grupie? Właściwie stosunkowo niewiele, co w grupie rowerów górskich mówi samo za siebie. Przede wszystkim montaż działał bez żadnych problemów. Dźwignia zmiany biegów została szybko ustawiona, a hamulce szybko napełnione i odpowietrzone. W żadnym momencie sezonu nie musieliśmy dokonywać żadnych korekt. Jednak szlachetna rama Ibis Ripley również ma w tym swój udział. Pociągi można było szybko przenosić, a rama była idealnie wyrównana. Linia łańcucha i wyrównanie wieszaka przerzutki były idealne dla zainstalowanej grupy XT. Niestety tylne trójkąty wielu ramek są lekko wykrzywione, co ma negatywny wpływ na pracę przerzutek, chociaż sama przerzutka nie jest za to odpowiedzialna. Mamy jednak mały punkt krytyki: kaseta w nowym Microspline po chwili się poluzowała. Ponieważ zostało to zaostrzone, problem ten nie wystąpił ponownie.
Po około 1500 km z grupą widzieliśmy bardzo niewielkie zużycie. Łańcuch jest nadal bardzo stabilny na tarczy, a zęby tarcz i kasety nadal wyglądają bardzo świeżo. Klocki hamulcowe również określilibyśmy jako bardzo trwałe. Suport był bardzo cichy przez cały okres testowy i nie wykazywał żadnych nieprawidłowości.
Shimano Deore XT M8100 – podsumowanie
Nowa grupa Shimano XT potrafi wszystko równie dobrze, jak jej droższy brat, XTR. Jeśli nie chcesz zwracać uwagi na ostatni gram i chcesz zaoszczędzić pieniądze, nie musisz iść na żadne kompromisy z tańszą grupą osprzętu Shimano. Mamy wyraźną rekomendację kupna!
Schreibe einen Kommentar